Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2009, 17:22
trophus
trophus is offline
Hallo,

Ik was tot voor kort werkzaam bij een niet-al-te-stabiel bedrijf dat op de een of andere manier moet bezuiningen.

Nu was het bij dit bedrijf standaard om na aankomst in te loggen en daarna met de andere activiteiten te beginnen.
Vaak las ik eerst even op het intranet de nieuwsfeitjes en daarna logde ik in, met als gevolg dat ik standaard zo 1 a 2 minuten per dag te laat was ingelogd.
We hadden wel functioneringsgesprekken maar dit was hier nooit genoemd. (Ik ging er dus ook niet van uit dat het een probleem was)

Afgelopen donderdag, de week voor mijn verjaardag, ben ik plotseling, uit het niets op staande voet ontslagen voor het standaard "Te laat zijn" op werk.

Ik ben hier stomverbaasd over en vraag mij nu af wat mijn rechten als werknemer zijn.
Wel belangrijk is denk ik dat ik via een uitzendbureau in dienst was bij dit bedrijf.

Weet iemand hier meer vanaf?

b.v.d.
Advertentie
Oud 15-04-2009, 19:31
This_is_it
This_is_it is offline
via het uitzendbureau weinig denk ik... Weet niet in welke fase je zat?
Je baan klinkt erg als een klantenservice van één van de grotere mobiele telefoonproviders...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 19:39
Skater13
Skater13 is offline
Hebben jullie camera's hangen? Laat ze de beelden afdraaien van 2 willekeurige dagen en ze zien dan dat je gewoon op tijd de nieuwsfeitjes leest maar nog niet ingeklokt hebt. Wat ze dan aan kunnen dragen is hoogstens dat je in zou moeten klokken.

Dit lijkt mij tenmisnte..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 21:45
trophus
trophus is offline
Ik was er 8 maanden in dienst. Geen vast contract.

En nee ze hadden geen camera's hangen.
Oud 16-04-2009, 09:20
martijn1985
martijn1985 is offline
het hele idee van een uitzendcontract is volgens mij dat ze je inderdaad ieder moment kunnen wegsturen, omdat je niet in dienst van het bedrijf bent, maar van het uitzendbureau. Het bureau kan je uiteraard niet zomaar de laan uit sturen.
Oud 16-04-2009, 13:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hebben jullie camera's hangen? Laat ze de beelden afdraaien van 2 willekeurige dagen en ze zien dan dat je gewoon op tijd de nieuwsfeitjes leest maar nog niet ingeklokt hebt. Wat ze dan aan kunnen dragen is hoogstens dat je in zou moeten klokken.

Dit lijkt mij tenmisnte..
Ligt er ook aan of het lezen van nieuwsfeitjes op internet in de baas zijn tijd mag plaats vinden. Behoort het niet tot je activiteiten (en word je dus ook niet geacht dat gelezen te hebben) dan begint hij dus gewoon te laat met werken.
Oud 16-04-2009, 15:17
Skater13
Skater13 is offline
Aangezien het op intranet is heeft elke medewerker er volgens mij toegang toe.. Ik neem ook aan dat hij die dingen vanuit ze functie leest en niet voor z'n plezier inderdaad..!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 15:25
Verwijderd
Op staande voet ontslag krijgen mag alleen in hele extreme situaties en structureel te laat komen zonder dat je daarvoor gewaarschuwd bent valt daar niet onder.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 15:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Aangezien het op intranet is heeft elke medewerker er volgens mij toegang toe.. Ik neem ook aan dat hij die dingen vanuit ze functie leest en niet voor z'n plezier inderdaad..!
Dat hoeft niet. Op de intranetsite van mijn werk staan gewoon 'leuke nieuwtjes'. Het zijn geen weetjes waar je verplicht van op de hoogte moet zijn en het lezen daarvan is dus voor eigen plezier; niet iets wat je onder werktijd doet.
Word je wél geacht de nieuwtjes te hebben gelezen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je daar enkele minuten van je werktijd voor gebruikt.

@deadlock: geldt dat ook voor werk via een uitzendbureau dan? Ik dacht dat die zonder reden je aan de kant mochten zetten, net als dat je als werknemer elk moment kan stoppen.
Oud 16-04-2009, 16:10
T_ID
T_ID is offline
Mwo, via een uitzendbureau is er geen sprake van ontslag, maar van beëindigen van de opdracht die zij aan het uitzendbureau geven. De ontslagregels gelden dus ook niet.

Beetje lame dat ze zo'n excuus gebruiken in plaats van gewoon te zeggen dat ze alle uitzendkrachten eruit gooien om te bezuinigen.
Oud 20-04-2009, 18:49
Verwijderd
De reden is niet voldoende voor ontslag als je in vaste dienst zou zijn. Echter werk je bij een uitzendbureau en kan het bedrijf gewoon het dienstverband beëindigen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten