Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2012, 13:00
NadeHAVO
NadeHAVO is offline
Hoi allemaal!

Ik ben bijna 18 en heb nog nooit zelf gekookt. Nu komt er binnen nu en een paar jaar eens een moment dat ik het huis uit ga. En dan kan ik echt helemaal niks op het gebied van eten bereiden.

Verder vind ik het eten wat mijn ouders klaar maken ook eigenlijk helemaal niet lekker. Als ik kritiek lever krijg ik de reacite, 'Doe het dan eens zelf'

En daar hebben ze een punt!
Dus, ik wil een keer helemaal zelf 'lekker' koken!

Heeft iemand tips/ ideeën voor een gerecht wat lekker en makkelijk te bereiden is ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2012, 17:51
AzN
AzN is offline
Als je nog nooit hebt gekookt, zou ik beginnen met de basis. Bijvoorbeeld:
- eitje of pannenkoek bakken
- pasta, aardappelen of groenten koken

Als je toch zit te denken aan 'n gerecht, zou ik denken aan wokgerechten. Naar mijn mening zijn die wel relatief eenvoudig te bereiden .
Oud 07-10-2012, 18:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben begonnen met macaroni ham-kaas en nasi. Daarna ontdekte ik de wereldgerechten van Knorr die vrij eenvoudig zijn en duidelijk beschreven wat je moet doen. Verder leerde ik pas echt koken toen ik op mezelf woonde omdat ik na een week wel uitgekeken was op de nasi en de macaroni

Macaroni ham-kaas:
- Kook macaroni volgens de aanwijzingen op de verpakking (doorgaans water aan de kook brengen en als het kookt de macaroni erin en ongeveer zes minuutjes laten koken en dan afgieten en weer terug in de pan doen).
- Een blikje tomatenpuree erdoor heen roeren en een half zakje gemalen kaas
- In de tijd dat de macaroni kookt bak je in een koekenpan een pakje spekblokjes uit, die roer je ook door de macaroni.
- Je kan het daarna in een ovenschaal doen, de andere helft van het pakje kaas eroverheen strooien en het een kwartiertje op 180 graden in de oven een mooi korstje laten krijgen maar dat hoeft niet persé.

Nasi:
- Kook rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking (water aan de kook brengen, als het water kookt een kopje rijst per persoon erin doen. Na negen minuten afgieten en terug in de pan doen. Het beste gebruik je zilvervlies of snelkookrijst)
- In een wok, hapjespan of braadpan een pakje spekblokjes uitbakken
- Knoflookje fijnsnijden en even meebakken
- Een zakje nasimix (ik neem altijd zo'n zakje van conimex met ook van die groente erin) laten wellen in kokend water, 10 minuten.
- Groentepakket toevoegen aan de spekblokjes en even mee laten bakken
- Nasimix toevoegen en goed roeren
- Gekookte rijst toevoegen en goed door elkaar roeren en even door laten warmen.

Het lekkerste is om nasi te maken met koude rijst. Je kookt dan 's middags of de avond van te voren vast rijst, giet het af en laat afkoeken in de pan en de avond erna doe je dat door de spekblokjes/roerbakgroente/nasimix en warmt het goed door. Je hebt dan minder kleffe nasi.

Dit moet je vast lukken. Succes!
Oud 07-10-2012, 20:36
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Daantje_0705: grappig dat je ham noemt, en spekblokjes gebruikt. Met hamblokjes is het nog makkelijker, die hoef je niet eens te bakken.

Ik zou inderdaad beginnen met een eenvoudig pastagerecht. Heel erg basis, maar wel met groente, kun je macaroni koken in een pan (zie pak voor kooktijd), pot saus opwarmen in een pan, zak macaronigroenten kort roerbakken in een hapjespan met wat olie. Dat allemaal bij elkaar doen en er geraspte kaas over strooien.

Laatst gewijzigd op 08-10-2012 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 20:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Oh, oeps Het kan dus zowel met ham als spekblokjes en idd wat jij noemt Overigens eet ik er altijd komkommer bij (in blokjes gesneden, met schil).
Oud 08-10-2012, 13:35
Verwijderd
Wat je natuurlijk ook gewoon kan doen is je vader of moeder gaan helpen tijdens het koken. Daar leer je volgens mij gewoon het meeste van. Zo heb ik ook leren koken. Als je dan iets niet weet kun je het direct vragen en bovendien is het gewoon ook heel leuk om met z'n 2-en in de keuken te staan.

Als je echt per se helemaal zelf wil koken zou ik inderdaad gewoon beginnen met de wereldgerechten van Knorr. Vrij weinig kans dat dat misgaat, want het enige wat je hoeft te doen is instructie van het pakje opvolgen.

Verder is koken gewoon een kwestie van doen. En proeven, blijf altijd alles proeven.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 18:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als je echt per se helemaal zelf wil koken zou ik inderdaad gewoon beginnen met de wereldgerechten van Knorr. Vrij weinig kans dat dat misgaat, want het enige wat je hoeft te doen is instructie van het pakje opvolgen.
Dat dacht ik ook altijd, maar mijn vriend (die wel gewoon maaltijden klaar kan maken, maar niks exclusiefs) heeft juist een hekel aan de wereldgerechten omdat er altijd vanalles tegelijk moet. Oftewel TS: gewoon eens wat uitproberen!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 22:50
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
Als je nog nooit hebt gekookt, zou ik beginnen met de basis. Bijvoorbeeld:
- eitje of pannenkoek bakken
- pasta, aardappelen of groenten koken

Als je toch zit te denken aan 'n gerecht, zou ik denken aan wokgerechten. Naar mijn mening zijn die wel relatief eenvoudig te bereiden .
Ik vind het nog best een kunst om lekkere, goede pannenkoeken te bakken die dun/dik genoeg zijn, gaar zijn en lekker smaken . Ik zou dus niet met pannenkoeken beginnen.

Pasta is makkelijk, snel klaar en gezond als je veel groente en/of sla toevoegt!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 22:58
Visser23
Visser23 is offline
Zoals eerder genoemd; Knorr wereldgerechten (Turkse Durum bijvoorbeeld). Eenvoudig, maar echt super lekker! Aanwijzingen staan op het pakje.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2012, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Dat dacht ik ook altijd, maar mijn vriend (die wel gewoon maaltijden klaar kan maken, maar niks exclusiefs) heeft juist een hekel aan de wereldgerechten omdat er altijd vanalles tegelijk moet. Oftewel TS: gewoon eens wat uitproberen!
Huh echt waar? Wat grappig. Maar misschien komt het omdat als je het niet van te voren leest je inderdaad ineens tegelijkertijd dingen bij elkaar moet gooien of gesneden moet hebben ofzo. Ik ben zo gewend om eerst alles te snijden en dan pas te beginnen met de instructies van het pak dat ik eigenlijk nooit het idee heb dat dingen tegelijkertijd moeten.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2012, 17:46
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ TS: zitten er recepten bij waar je wat mee kunt, en heb je al wat uitgeprobeerd?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2012, 10:54
roosje7
roosje7 is offline
pasta maaltijden zijn makkelijk te maken en vaak ook niet te duur... En je kan er meerdere dagen van eten.
Als ik jou was zou ik alvast beginnen met oefenen voordat je het huis uit gaat.
Koken hoeft niet moeilijk te zijn, Het is gewoon een kwestie van doen.

Laatst gewijzigd op 23-11-2012 om 16:48.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 20:01
Verwijderd
Gewoon lekker meekoken met je ouders en stel je hebt een keer geen zin in gekookte aardappelen en je ouders zeggen: "Wat wil je er dan voor in de plaat?" Dan zou je zelf wat kunnen voorstellen en vragen hoe je dat moet maken

Hoe je bijvoorbeeld rijst moet koken, of hoe je aardappelen lekker kan opbakken.

Je kan inderdaad wat mensen hierboven zeggen ook gewoon proberen eerst pannenkoeken te bakken of iets anders makkelijks. Het gaat niet allemaal vlekkeloos, maar door het steeds vaker te doen kan je het uiteindelijk wel
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 14:41
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
pasta pesto! das m'n lievelings eten en heel makkelijk te maken, het enige wat je nodig hebt is:
pesto
pijnboompitten
rucola sla
bacon
spaghetti, of wat voor pasta je ook maar lekker vindt.

de bacon in kleine stukjes snijden en dat een klein tijdje met de pijnboompitjes bakken, de pasta koken, en dan samenvoegen en er pesto doorheen gooien, weetniet precies hoeveel maar als je denkt dat het te weinig is doeje dr gewoon nog iets door :3
en dan als laatst rucola sla eroverheen strooien.
zoo lekkerrr!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2012, 18:36
Verwijderd
Om het kookproces technisch een beetje onder de knie te krijgen, moet je gewoon doen. Pan water op het vuur, aanvoelen wanneer het kookt en hoe hard je gas/elektra moet staan zodat het (met deksel) wel kookt, maar niet teveel. Idem met de koekenpan, je moet leren aanvoelen wanneer het te koud, goed of juist te heet is. Dat verschilt per ingrediënt, maar vaak kun je wel zien, horen en ruiken of het goed gaat. Het is ook handig om te weten wat je oven doet: is hij betrouwbaar of gaat hij harder of zachter dan normaal? Iedere keer krijg je er weer meer ervaring in en er zal vaak genoeg iets mislukken. Verder is het ook een kwestie van veel eieren breken, veel bloem afwegen en veel appels in stukjes snijden, bij wijze van. Met koken helpt het als je van jezelf en je materiaal weet wat het waarschijnlijk gaat doen.

Bovengenoemde recepten zijn goed om mee te beginnen. Met eieren koken kan eigenlijk weinig mis (tenzij je ze te hard in de pan gooit) en met een ei bakken moet je ook je best doen om dat te laten mislukken. Kwestie van erbij blijven, keukenwekker aanzetten bij het koken en bij het bakken opletten.

Pannekoeken worden genoemd als iets makkelijks, maar ik geloof niet dat ze echt makkelijk zijn. De eersten mislukken sowieso, zegt men, en verder is een beetje handigheid wel vereist. Probeer anders een plak ontbijtspek dat is fantastisch spul om je pannen mee uit te proberen want ze zijn erg duidelijk in of ze verbranden of niet.

Qua gerechten zou ik inderdaad wat wereldgerechten maken, of soepen of iets dergelijks. Er zijn veel (goede) kookboeken op de markt, toegesneden op iedere doelgroep. Zelfs Fokke en Sukke hebben een (overwegend hilarisch) kookboek. Ik heb leren koken met Jamie Oliver's boeken. Zeker zijn recentere werk heeft plaatjes van het proces zodat je beter kunt zien of het er uit ziet 'zoals in het boekje'. Verder zou ik ook gewoon wat dingen proberen. Sommige smaakcombinaties werken goed (honing-mosterd, bijvoorbeeld), anderen helemaal niet. Ik vind het een kunst om iets te vinden dat al niet tot in den treure wordt uitgemolken (zoals honing-mosterd) maar toch verrassend lekker is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten