![]() |
|||
Citaat:
Note2: Taakstraffen kennen een stijgende lijn als strafvoering. Note3: Algemene criminaliteit lijkt af te nemen. Doelgroepdefiniëring: Citaat:
-Wat is nog het draagvlak van de taakstraf? -Zie je het draagvlak afnemen? -Is de taakstraf nog een geloofwaardig instrument en is hij gelijkwaardig is aan een korte vrijheidsstraf? (volgens de norm 2 uur = 1 dag) -Vind je dat rechters te vaak taakstraffen opleggen aan verdachten van zeer ernstige misdrijven en waar zou jij de grens leggen? - Behoort de verantwoording van dit soort onderzoeken bij de Reclassering(belangenorganisatie die veroordeelden op taakstrafprojecten zet), de kinderbescherming(ivm. de gem. jeudige leeftijd) of andere 'partners' van justitie het onderzoek doen, of dient het OM dit voor zijn rekening te nemen. (grappig overigens dat partners tussen aanhalingstekens staat)
Laatst gewijzigd op 28-04-2009 om 17:43. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Om te beginnen is daar het idee dat achtergrond telt als grond voor strafvermindering. Alsof uit een zielig milieu komen de misdaad minder erg maakt. Voor zover het niet concreet zo is bestaat dat beeld wel, waardoor wrevel ontstaat in de maatschappij. Dan zoals gezegd lijkt het er totaal niet toe te doen of en hoeveel slachtoffers er zijn. Je kunt iemand totaal de vernieling in trappen waarna diegene levenslang heeft, waarna de dader wegkomt met een taakstrafje en nog geen maand later alweer vrolijk verder kan. Niet zozeer dat ik vind dat a la de filosofie achter het eierschaal-arrest het slachtoffer dé doorslaggevend moet zijn, maar nu is er voor zover waarneembaar bijna geen meewegen van het lijden van slachtoffers. Citaat:
Trouwens zag ik vandaag een heel pakkend reclamebord staan, slechts één zinnetje: "Voortaan voor iedereen die straf verdient: straf" Wat er achter zit is een nieuwe campagne van de VVD tegen maatschappelijk verval. Misschien iets te offtopic, maar ik vind dat ene zinnetje sowieso een geniale bewoording van een groot probleem.
|
![]() |
ik ben het hierin grotendeels met je eens, maar het doet niets of aan de taakstraf an sich. deze kan imo heel functioneel zijn.
toch ben ik altijd huiverig voor populisme in de rechtsspraak. er is vaak een groot verschil tussen enerzijds Telegraaf-berichtgeving en de daaruit volgende logica (het bij voorbaat lynchen van iemand die schuldig zou kunnen zijn) en anderzijds de concrete bewijzen waar de rechterlijke macht mee kan werken. het eventueel afnemende draagvlak dat genoemd wordt, is m.i. gestoeld op Hart van Nederland-berichtgeving en niet op enig inzicht in de Nederlandse rechtsspraak en wetgeving. rechtsspraak is een dergelijke delicate zaak, dat het roepen van grote uitspraken daar niet altijd op zijn plek is.
||
![]() |
Citaat:
wanneer verdient iemand straf? dat is het punt wat soms niet helemaal klopt (zoals je zelf aangeeft), dus dan heb je niets aan zo'n tegeltjeswijsheid.
|||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fraudezaken zou je eigenlijk in zijn geheel moeten voldoen. (dat zal op een gegeven moment wel lastig worden) Waarom die staffen niet langer zijn is omdat er dan niet genoeg reclasseringsprojecten zijn. Maar als ik je goed begrijp wil je per dag gevangenisstraf een hoger aantal uur subsidiair taakstraf, waar moet ik dan aan denken? 4 uur per dag? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vond het wel typisch, dat ik gister op de radio hoorde dat het OM tegen een seksueel actief pedofiel slechts 6 jaar cel had ge-eist, waar de rechter tot 10 jaar oordeelde, het komt niet vaak voor dat het OM minder eist dan dat de rechter wil geven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens mijn mening: - Taakstraffen dienen een minimum te kennen van 60 uur - Taakstaf voor geweldsdelicten moet niet of minder toegepast worden en er zou een 1 dag = 1 dag subsidiair regeling moeten gelden bij deze soort zaken. - Voor de rest vind ik de taakstraf eigenlijk wel prima.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Taakstraf !! PHStudiosNL | 6 | 20-03-2011 21:13 | |
Algemene schoolzaken |
Taakstraffen ernstige delicten smile_girl | 12 | 04-02-2009 22:32 | |
Werk, Geld & Recht |
Taakstraft niet uitvoeren = zitten? Lyne | 44 | 22-11-2007 09:32 | |
Werk, Geld & Recht |
Taakstraf Verwijderd | 26 | 04-06-2007 22:44 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
GroenLinks wil "roze" taakstraffen tegen homohaat Gatara | 50 | 19-04-2006 02:51 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Taakstraf voor handelaar extreem-rechtse cd's dystopia | 41 | 03-06-2002 10:56 |