Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2009, 23:00
M@rco
M@rco is offline
Omdat iedereen van lasagne houdt! Hoe maak jij het? Ga je voor de wereldgerecht-versie, koop je een kant en klare diepvries-editie of ga je zelf in de weer met verse ingrediënten?

Ik maak vaak lasagne met spinazie, vrij simpel:

- Ui snipperen, 1 of 2 teentjes knoflook uitpersen en dit in wat olijfolie fruiten;
- Gehakt erbij en rul bakken;
- Blik tomaten(blokjes) en tomatenpuree erbij, of een pak gezeefde tomaten. Naar smaak kruiden, spinazie erbij (vers of diepvries, diepvries natuurljik wel eerst ontdooien) en een tijdje laten pruttelen.

Intussen bechamelsaus maken, ik ben lui en gebruik meestal een pakje, maar je kunt het ook makkelijk zelf maken met boter, melk en bloem (en wat zout, peper en nootmuskaat).

Ovenschaal invetten, de helft van de spinazie-tomatensaus erin, (voorgekookte) lasagnebladen erop, de andere helft van de tomatensaus erop, lasagnebladen, en de bechamelsaus daar weer op. Een hoeveelheid geraspte kaas erop en vervolgens een half uurtje in de oven.

Wat is jouw lievelingslasagne?
Oud 11-05-2009, 11:23
Verwijderd
ik maak t ook altijd zelf, gewoon gehakt, ui en knoflook en daarna tomatensaus en italiaanse kruiden (soms pakje van honig met tomatensaus aangemaakt ipv water) en courgette en champignons en paprika en bechamel uit n zakje, en een zak geraspte kaas en mozzarella om t af te maken
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 12:40
Calyx
Calyx is offline
Ik heb eigenlijk 2 soorten lasagne die ik maak(te), want ik bedenk me nu dat ik al tijden geen lasagne heb gemaakt. Hoog tijd dus weer voor lasagne binnenkort . Ik maak ze heel simpel, al heb ik wel eens een hoogstaand culinair recept geprobeerd, zo ook die van Jamie Oliver paar jaar terug.

De ene is met courgette en harde geitenkaas. De courgette in de lengte met een kaasschaaf in dunne repen schaven. Bechamelsaus maken en eventueel tomatensaus maken of gewoon een pak/pot pastasaus.
Dan op de bodem van de ovenschaal bechamelsaus, daarna lasagnebladen, dan courgette, dan tomatensaus enz. Bovenop veeeel harde geitenkaas en half uurtje in de oven.

De ander is met quorn. Ui, knoflook, quorn fijngehakt bakken. Daarna tomatensaus erbij (zelfde verhaal als hierboven), Italiaanse kruiden en als ik het heb verse basilicum erdoor. Soms bechamelsaus, maar dat ligt er beetje aan. Dan gewoon de bechamelsaus, lasagnebladen, quorn, tomatensaus enz. Bovenop mozzarella en/of geraspte oude kaas. En dan doe ik er vaak een simpele salade bij.
Oud 11-05-2009, 13:45
Verwijderd
Ik maak vrijwel altijd vegetarische lasagne en dan met een hoop groenten er in - tomaat, paprika, ui, prei, courgette, wortel, broccoli, spinazie, etc. Als het niet vegetarisch is, met rundergehakt erbij. Tomatenkruidensaus uit een pakje of zelfgemaakt met tomatenpuree, creme fraiche of melk en allerlei kruiden. Laag om laag met lasagnebladen, oude kaas eroverheen, klaar. Bechamelsaus erbij vind ik wel lekker maar absoluut niet noodzakelijk.

Also, @ topictitel.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 14:23
WolterB
WolterB is offline
Ik maak het vrijwel altijd helemaal zelf en wissel vegetarische lasagnes af met niet-vegetarische. Ligt er maar net aan of ik het alleen voor mezelf kook of ook voor andere mensen.

De saus bestaat in ieder geval altijd uit dezelfde basis:
Tomatenpuree, gezeefde tomaten en gepelde tomaten uit blik, aangevuld met italiaanse kruiden, oregano, knoflook en zwarte peper met daarbij pirri-pirri, pikante paprikapoeder, cayennepeper en sambal afhankelijk van hoe pittig ik het wil hebben.

Bij een vegetarische lasagne doe ik er vaak kidneybonen in als vervanging voor rundergehakt, maar met zowel bonen als gehakt is het ook prima te doen.

Verder gaan er afhankelijk waar ik zin in heb champignons, paprika, mais, ui, courgette en/of spinazie doorheen.

En wanneer alles in de ovenschaal zit evt. zelfgemaakte bechamelsaus en zeker een laag kaas eroverheen.

De bladen haal ik uit een pakje, maar die ga ik binnenkort ook eens zelf proberen te maken
Oud 13-05-2009, 18:48
Calyx
Calyx is offline
Oh wat grappig Wolter! Bonen in lasagne, daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht.
Ik zag volgend recept en die past hier natuurlijk wel, ik heb hem nóg niet gemaakt maar gorgonzola<3 en aubergine <3! Oh en natuurlijk witte wijn <333!

Lasagne met aubergine en gorgonzola (4 personen)

Ingrediënten
* 1 pakje Honig Mix voor Tagliatelle Roomsaus
* 250 ml melk
* 200 g gorgonzola, in stukjes
* 100 ml witte wijn
* 125 g Honig Lasagnebladen verdi
* 1 aubergine (ca. 300 g), in plakjes
* 2 tomaten, in plakjes
* 100 g belegen kaas, geraspt

Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Beboter een (rechthoekige) ovenvaste schaal. Meng de mix met 250 ml water en 250 ml melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de gorgonzola aan de saus toe en laat de saus zachtjes koken tot de kaas gesmolten is. Roer de wijn door de saus. Doe de saus, lasagnebladen, aubergine en tomaten om en om in de schaal. Leg de lasagnebladen telkens kruiselings op elkaar. Begin en eindig met een laagje saus. Strooi de geraspte kaas over het bovenste laagje saus. Plaats de schotel op het rooster in het midden van de voorverwarmde oven. Laat de lasagne in ca. 30 minuten gaar worden.
Oud 14-05-2009, 08:23
indigo
indigo is offline
Mijn lasagne lijkt wel een beetje op die van Freyja denk ik. Ik doe veel groenten in een pan (knoflook, ui, prei, courgette, wortel, paprika of soms een Italiaanse roerbakmix), tomatenblokjes erbij, kruiden, kaas en soms ei erdoor. En dan nog een beetje zelfgemaakte bechamelsaus zodat de lasagnebladen wel gaar worden . Niet te vergeten veel kaas erover .
Oud 14-05-2009, 10:23
Lilything
Lilything is offline
De lasagna van de wereldgerechten vind ik niet lekker (meer), tegenwoordig meestal van de honig ofzo. Ik doe meestal met champignon en een groot roerbakpakket (mijn lasagna schaal stroomt meestal bijna over). Daarna dat gedoe met die saus en die bladen en dan kaas eroverheen en in de oven. Maar ik ben die honig saus eigenlijk ook wel btje zat, dus volgende keer misschien zelf een lekker sausje uitkiezen voor ertussen
Oud 14-05-2009, 20:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik gebruik kant en klaar lasagnebladen van honig en ook lasagnesaus van honig. Ik bak eerst tartaar in een wok (vind ik lekkerder dan gehakt, is ook minder vet en is minder vochtig), uitje erbij, knoflookje erbij, preiringen erbij, champgignons erbij. Dan de saus aanmaken met melk en water en dat er ook bij. Even doorkoken en dan laagje voor laagje in de schaal met de bladen en dan nog kaas eroverheen. Bechamelsaus vind ik niet heel erg lekker en als ik dat maak dan stroomt m'n schaal over dus nu maak ik het niet meer Ik wil graag een grotere en rechthoekige ovenschaal want ik heb nu een ronde en dat is niet handig en hij is alleen groot genoeg voor twee personen terwijl ik lasagne juist zoiets makkelijks vind om te maken als je mensen te eten krijgt.

Als je lasagnebladen voorkookt (hoelang?), hoeft je lasagne dan minder lang in de oven?

Vroeger had je van knorr zo'n pak voor lasagne carbonara. Die vond ik altijd erg lekker maar kon ik niet meer vinden de laatste keer dat ik dat wilde maken. Kan nog wel eens zelf proberen met carbonarasaus, hamreepjes, preiringen en champignons Met zalm en spinazie is ook lekker
Oud 14-05-2009, 21:20
Verwijderd
Citaat:
De ene is met courgette en harde geitenkaas. De courgette in de lengte met een kaasschaaf in dunne repen schaven. Bechamelsaus maken en eventueel tomatensaus maken of gewoon een pak/pot pastasaus.
Dan op de bodem van de ovenschaal bechamelsaus, daarna lasagnebladen, dan courgette, dan tomatensaus enz. Bovenop veeeel harde geitenkaas en half uurtje in de oven.
Diezelfde maak ik ook vaak. AH-kaartje, geloof ik? (ik gooi ook altijd wat geitenkaas door de bechamelsaus)

En verder moet ik nog ergens een recept voor lasagne met peer en chorizo hebben... maar dat kan ik niet vinden. In elk geval is dat met tomatenpuree, Italiaanse kruiden, bechamelsaus, peer, chorizo, ham en ui.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2009, 21:40
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Diezelfde maak ik ook vaak. AH-kaartje, geloof ik? (ik gooi ook altijd wat geitenkaas door de bechamelsaus)

En verder moet ik nog ergens een recept voor lasagne met peer en chorizo hebben... maar dat kan ik niet vinden. In elk geval is dat met tomatenpuree, Italiaanse kruiden, bechamelsaus, peer, chorizo, ham en ui.
Ja, volgens mij wel ja . Oh slim van de geitenkaas!
Oud 20-05-2009, 15:54
KiMZz
KiMZz is offline
Ik maak lasagne ook altijd zelf en hij is eigenlijk altijd hetzelfde, al smaakt ie elke keer net iets anders.

500 gr. gehakt bakken in olijfolie in een grote koekenpan, 2-3 uitjes, paprika (rood en geel of groen, soms alledrie), champignons en Sugocasa saus erdoorheen. Dan een beetje op gevoel peper, zout, Italiaanse kruiden en chilipoeder erdoorheen (vandaar dat ie elke keer anders smaakt), een rundvleesbouillonblokje erdoorheen crushen, minimaal 5 teentjes knoflook erdoor persen, alles in de ovenschaal gooien (laagje saus, laagje lasagnebladen, laagje saus enz.), bechamelsaus eroverheen, een heel zakje geraspte kaas eroverheen en 30 minuten in de oven.

Een tijd geleden heb ik spaghetti gegeten met salami erdoor ipv gehakt, dat was ook echt lekker, dus misschien ga ik dat binnenkort eens in de lasagne proberen
Oud 20-05-2009, 15:57
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:

Vroeger had je van knorr zo'n pak voor lasagne carbonara. Die vond ik altijd erg lekker maar kon ik niet meer vinden de laatste keer dat ik dat wilde maken. Kan nog wel eens zelf proberen met carbonarasaus, hamreepjes, preiringen en champignons Met zalm en spinazie is ook lekker
Er is nog wel mix voor spaghetti carbonara (of tagliatelle met roomsaus, komt op hetzelfde neer volgens mij) verkrijgbaar bij de AH en de Jumbo, ik denk dat je die saus ook heel goed kunt gebruiken om lasagne carbonara te maken, al zul je misschien wat meer saus moeten aanmaken dan..
Oud 20-05-2009, 23:05
Verwijderd
Gewoon het honing pakje, maar dan zonder paprika (Ik HAAT paprika). Maar wel met champignons en soepgroenten zodat het wat meer vult.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 08:18
Miracle
Miracle is offline
Heb ik nog niemand over tonijn-lasagne of andere vis soorten gehoord? Dat vind ik echt super lekker!
Ik heb meestal wel lasagnebladen in huis en dan koop ik groente (wisselt heel erg welke), saus en kaas. Saus maak ik soms ook zelf, op basis van een recept van de AH (www.ah.nl/recepten hele fijne site!)
Oud 21-05-2009, 10:55
Verwijderd
Als ik lasagne maak met zo'n Honig-pakje, gooi ik er vaak broccoli en/of spinazie door. En soms plakjes ham (i.p.v. gehakt bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten