Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2009, 11:33
Ver_weg
Ver_weg is offline
Hey allemaal,

Is er hier iemand die antropologie studeert en mij daar over wat meer kan vertellen? Ik ben vooral geinteresseerd in de opleiding in Utrecht aan de uni van Amsterdam (UvA).
Ik wil graag meer weten over de studielast/moeilijkheid, contact uren etc. Hoe is de begeleiding? Hoe zijn de mogelijkheden om in het buitenland te studeren? Is het mogelijk om er nog een andere studie naast te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2009, 12:48
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb het in Leiden gedaan, als dat ook mag.
Oud 08-05-2009, 15:27
Ver_weg
Ver_weg is offline
graag zelfs
Met citaat reageren
Oud 14-05-2009, 23:59
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn informatie is wel een beetje gedateerd, het is alweer twee jaar geleden dat ik het reguliere programma volgde en sindsdien hebben ze een hoop omgegooid.
Naar mijn mening is het qua studielast/moeilijkheid goed te doen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die er problemen mee hebben. Vooral statistiek is voor veel mensen een probleem, maar als je gewoon vwo hebt gedaan en niet ál te veel problemen met wiskunde hebt gehad is het echt niet zó moeilijk. De hoeveelheid is ook niet te vergelijken met andere sociaal wetenschappelijke studies als psychologie of politicologie.
Contacturen zijn er niet zo veel, ligt er een beetje aan natuurlijk maar ik denk dat ik in een normale week zo'n 12 uren had. Begeleiding kan ik niet zo heel veel over zeggen, ik heb het niet echt nodig gehad. Je krijgt in je eerste jaar wel een tutor maar die was bij ons alleen voor de begeleiding van je eerstejaarsscriptie, al geloof ik dat ze dat ook veranderd hebben en het nu meer een soort mentor is. Begeleiding van papers ed ligt natuurlijk maar net aan je docent.
In het buitenland studeren heb ik niet gedaan, ken wel wat mensen die het deden maar niet in mijn directe omgeving. Maar volgens mij is dat altijd wel te doen, maakt niet zoveel uit wat je voor studie doet. Ja je hebt in de master natuurlijk het veldwerk, maar ik neem aan dat je nu vooral in de bachelor geïnteresseerd bent en ik doe ook niet de master.
Andere studie, tja dat is altijd lastig. Ligt vooral heel erg aan jezelf, en wat er roostertechnisch mogelijk is. Het moet in principe kunnen denk ik, maar uitloop heb je dan iig altijd.
Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel.
Oud 17-05-2009, 17:19
Dith
Dith is offline
Ik studeer het aan de UU (eerstejaars) en als je graag naar het buitenland wil is Utrecht gewoon echt wel dé universiteit om antropologie te studeren.
De studielast valt reuze mee, gemiddeld zo'n 12 contacturen en de hoeveelheid werk voor thuis is heel wisselend. De ene week hoef ik er niet eens een minuut aan te besteden en de andere week ben ik 40 uur bezig.

De begeleiding vind ik in Utrecht zo-zo, maar misschien is dat gewoon universiteit-eigen en is dat overal. Je hebt wel tutoren waar je gesprekken mee kan aangaan en de meeste docenten zijn wel prettig (veel jonge docenten) om mee om te gaan maar uiteraard zijn er ook docenten die gewoon vreselijk zijn en het niet nodig vinden om je te begeleiden... Wel is het fijn dat minimaal het eerste half jaar je werkgroep hetzelfde is en je dus makkelijk contacten kan maken (ik weet natuurlijk niet hoe dat op andere universiteiten/studies is).

Een half jaar studeren in het buitenland is relatief makkelijk te regelen in je tweede jaar. Je moet dan wel je gehele eerste jaar hebben gehaald en je moet er eigenlijk nu al over na denken (waar je heen wilt, waarom etc.etc.) omdat het een hoop geregel is. Een aantal van mijn groepsgenoten gaan komend jaar naar het buitenland (Tokyo, Vancouver, Miami etc.). Ook ga je in het derde jaar drie maanden op veldwerk, als je naar iets anders dan Guatemala wil (daar wordt begeleiding in geboden) moet je nu al contacten hebben in dat land zodat je iets hebt om daarop terug te vallen als er problemen zijn. Als je binnen Europa veldwerk wilt doen hoef je niks te regelen, dat is geen probleem.

Een andere studie ernaast doen weet ik niet helemaal hoe dat werkt. Je zit namelijk met timeslots waarin de colleges, werkgroepen en tentamens vallen en die moeten natuurlijk wel te combineren zijn. Maar dat kan je allemaal heel makkelijk navragen op school.
Het is wel in Utrecht dat het tweede jaar behoorlijk 'vrij' is, waardoor je dus ook naar het buitenland kan maar er ook een mogelijkheid is om aan een andere universiteit in Nederland te studeren. Hierdoor kan je dus ook heel makkelijk vakken van een andere faculteit volgen in Utrecht als je dat leuk vindt.

Als je nog meer wilt weten, stuur maar een pm!
Reageren

Regels voor berichten