Advertentie | |
|
![]() |
|
Waarom wil je per se een losse videokaart? Als je geen (zware) games speelt heeft dat geen meerwaarde.
Je geluidskaart kun je waarschijnlijk wel hergebruiken als het een PCI kaart is en geen ISA (en er drivers voor zijn voor het OS dat je op je nieuwe PC wil gebruiken), maar geluid zit tegenwoordig ook gewoon op het moederbord geďntegreerd, en dat klinkt waarschijnlijk beter dan een 10 jaar oude geluidskaart. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Wat het moederbord betreft: voor die processor kun je het beste iets nemen met een AMD chipset. De AMD 770 en 780G chipset zijn beide prima, de 770 is zonder onboard video en de 780G mét (maar zoals eerder al opgemerkt maakt dat echt niet uit, als je er zelf een videokaart in stopt gebruikt hij gewoon die).
||
Oké M@rco, ik zal het allemaal nog eens overdenken - eventueel nog wat second opinions inwinnen.
![]() ![]() Citaat:
EDIT: Ik heb net gekeken op o.a. Wikipedia (zie hier), en ik vroeg me af wat - afgezien van wél of niét een geďntegreerde videokaart - de beste chipset van de twee is. Welke heeft de meeste mogelijkheden (waar het meest op aangesloten kan worden, bijvoorbeeld mijn case-fans o.i.d.), ook met het oog een beetje op de toekomst? ![]() Ik had overigens al gekeken naar AM2-socket-moederborden (met formaat ATX) op Tweakers.nl (zie hier), en ook naar compatibele moederborden op de officiële website van AMD, maar daar werd ik ook niet echt wijs uit. Vooral op de laatste niet, want daar kon ik niet het precieze modelnummer in de lijst selecteren. >.< Ik denk wel dat die Gigabyte-moederborden een goed merk schijnen te zijn (ik heb zelf ook zo eentje), maar dat is maar een vermoeden. ![]()
Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 19:41. Reden: Vraag toegevoegd. |
![]() |
|
Ik snap de keuze voor de videokaart wel trouwens. Ik heb in het verleden problemen gehad met geďntegreerde videokaarten (niet onthouden van de resolutie, toch minder kwaliteit beeld etc.), maar ik ben hier dan ook wat moeilijker in.
En natuurlijk kost het je een deel van je werkgeheugen, waar ook niet iedereen op zit te wachten. Als je een goede videokaart wilt raad ik je wel een ATI-kaart aan in plaats van een NVIDIA-kaart. Dit mede omdat ik een persoonlijke voorkeur heb voor deze kaarten en ze mij prima bevallen, anderzijds omdat de prijzen van deze kaarten relatief laag liggen én omdat ATI en AMD tegenwoordig één begrijf zijn en de kaarten vrijwel zeker probleemloos op het moederbord moeten werken. Afhankelijk van je budget raad ik een HD3850 of HD4850-kaart aan, beide vergelijkbaar met de NVIDIA-kaarten die je in je eerdere post aangaf. Voor het Merk raad ik ASUS aan (voor reden zie moederbord) De geluidskaart die je nu hebt is kwalitatief minder dan de geluidskaarten die je tegenwoordig standaard op moederborden aantreft. En die je nu hebt is een 4.1 of 5.1 geluidskaart, terwijl op een gemiddeld moederbord een 7.1-mogelijkheid vindt. Ik zie verder dat je je al goed hebt georiënteerd en ongeveer weet wat je wilt. Zelf heb ik een persoonlijke voorkeur voor ASUS-moederborden aangezien deze kwalitatief erg goed zijn, betaalbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om de instellingen aan je eigen wensen aan te passen. In de chipsets voor AMD-moederborden ben ik niet zo heel erg thuis, dus daar kan ik je geen advies over geven ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Misschien is dit iets?
Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 20:31. |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Er waren tijdens de zoektocht trouwens nog een paar vragen bijgekomen, die zal ik ook maar even stellen: 1. Krijg ik bij het nieuwe moederbord ook een nieuwe BIOS? De BIOS die ik nu heb is een AMI van American Megatrends uit het jaar 2002. 2. Afgezien van de compatibiliteit met de CPU (en de compatibiliteit van de CPU met de chipset), waar moet ik bij de aanschaf van een moederbord vooral nog meer op letten? Er zijn namelijk wel meer AM2-moederborden van ATX formaat die een AMD 770-chipset hebben, maar ieder heeft hier en daar weer andere eigenschappen (bijvoorbeeld 4 PCI's inplaats van 2 PCI's, etc.). Welke van dat soort eigenschappen moet ik vooral op letten? 3. Moet ik er niet ook op letten dat het moederbord de juiste bus heeft voor mijn harde schijf (of iets dergelijks)? Ik heb momenteel 1 harde schijf van Seagate (ST330621A) en 1 harde schijf van Western Digital (WDC WD1600AAJB-00PVA0). 4. Moet ik ook een nieuwe netwerkkaart aanschaffen, of zit deze ook al geďntegreerd in het nieuwe moederbord? Anders kan ik misschien mijn oude netwerkkaart gebruiken. De netwerkkaart die ik momenteel heb is een CNet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter (10.0.0.155). 5. Hoeveel watt of voltage schat je dat mijn voeding minimaal moet hebben voor de onderdelen die ik al heb genoemd in dit topic? Ik heb ongeveer een half jaar terug nog een nieuwe voeding gekregen, dus ik zou het zonde vinden als ik die moest weggooien. De eigenschappen van mijn voeding zijn als volgt: 550 W ATX Switch Power Supply Model no.: CHB-26983 ![]()
Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 22:52. |
![]() |
|
1: Ja, dat zit op je moederbord.
2: goed opletten of het ATX of uATX is. Het aantal PCI-sloten doet er alleen toe als je veel van die devices hebt aan 2 heb je vaak meer dan genoeg, zeker als je geen geluidskaart hebt (onboard). Tegenwoordig zitten er vaak meerdere PCIe sloten op, voor meer videokaarten in één pc, maar dat wil je ook niet, dus maakt dit aantal niets uit. 3: Ik weet niet of de schijven PATA of SATA zijn. dit valt te zien aan de aansuitingen (valt prima via Google op te zoeken). PATA is de oude standaard, SATA wordt tegenwoordig gebruikt. Ik gok dat ze PATA zijn, evenals je evt. DVD/CD-ROM speler(s), dus mocht je een moederbord met 2 PATA-controllers kunnen vinden dan is dat wel handig denk ik, anders valt dit ook wel op een andere manier op te lossen met een extra kaart of de aanschaf van nog meer nieuwe hardware. 4: Je kan je oude netwerkkaart gebruiken, maar er is bijna geen moederbord te vinden die niet 1 of 2 netwerkaansluitingen heeft. 5: ik gok dat 550W wel voldoende moet zijn. Denk er trouwens ook aan dat je nog geheugen bij moet kopen wanneer je een nieuw moederbord koopt. Oud DDR-geheugen valt niet over te zetten op en nieuw moederbord. Let bij de aanschaf ook erop of er DDR2 of DDR3-geheugen in moet!
|||
Citaat:
![]() Maar ik denk dat het moederbord dat ik genoemd heb mijn harde schijven wel ondersteunt. Ten minste, als je op deze link (en ook op deze link) naar de specificaties kijkt, zie je daar wel PATA en SATA genoemd staan. Heb ik het daar bij het goede eind? ![]() Citaat:
![]()
|
Dat moederbord is prima, ja. Let erop dat het één PATA (Parallel ATA, brede platte kabel) aansluiting heeft, daar kun je maximaal 2 apparaten op kwijt. Je kunt dus niet én je twee harde schijven én een evt. DVD-ROM o.i.d. op kwijt. Is makkelijk op te lossen door bijv. een SATA (Serial ATA) DVD-ROM of -brander te kopen, die kosten ook maar 20 euro ofzo. Of zeg één van je schijven vaarwel (zo'n 30GB schijf is toch behoorlijk antiek), maar dan moet je je optische drive en je harde schijf op één kabel zetten en dat is ook niet erg praktisch. Of doe allebei die harde schijven weg, voor niet al teveel geld heb je tegenwoordig veel grotere schijven.
En je zult niet "waarschijnlijk" DDR2-geheugen nemen, je zult wel moeten ![]()
|||
Citaat:
![]() ![]() O ja, en wat voor gevolgen heeft het als een DVD-ROM een OEM is en niet retail? Sommigen schijnen ook uit een bulk pack te komen, is het verstandig om zo eentje te nemen? Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 19-04-2009 om 08:06. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar aangezien er 6 SATA II (300)-controllers op het door jou gekozen moederbord zitten raad ik ook aan datzelfde type hardware te kopen, dat werkt het snelst. OEM is de goedkoopste variant, dan krijg je hem los of evt. in een plastic zakje. Retail krijg je hem in een doosje ![]() ![]()
|
Optische drives zijn er alleen in SATA150, maar goed, dat maakt inderdaad niets uit. Overigens is een DVD-RW én een DVD-ROM een beetje dubbelop aangezien een DVD-RW natuurljik ook gewoon alles kan wat een DVD-ROM kan (maar sommige vinden het gewoon leuk om er twee te hebben
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Maar, nog even voor de zekerheid: de twee videokaarten die ik genoemd had (ik denk dat ik de GeForce 9400GT neem) zouden zonder probleem in het door mij gekozen moederbord moeten passen, toch? Gewoon dat ik dat even zwart op wit (euh, geel in mijn geval ![]() ![]() Verder, hartelijk bedankt voor alle informatie M@rco en WolterB - ik denk dat ik nu wel al het nodige weet om verder te kunnen. ![]() ![]()
|
Als het een PCI Express kaart is, dan ja
![]() ![]()
|||
Citaat:
![]() EDIT: Ik heb op de website van Kingston, sectie ValueRAM, hier gekeken en daar kun je je moederbord uit de lijst selecteren en dan komt er een reeks namen van geheugen-modellen die blijkbaar compatibel zijn met het moederbord. Het probleem is alleen: er staat 'upgrade' bij, dus betekent die lijst dan niet dat die ervan uitgaat dat ik al een DDRAM2 heb en dat de genoemde modellen dus alleen geschikt zijn voor een upgrade van mijn zogenaamde bestaande DDRAM2? ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-04-2009 om 12:37. |
![]() |
|
PC2-5300 slaat op de snelheid van het geheugen (hier staat een tabelletje). Tegenwoordig is PC2-6400 oftewel DDR2-800 gangbaar, je kunt denk ik het beste een zgn. 'dual channel'-kit (= twee gelijke modules, dus bijv. 2x2GB) kopen van 2GB of 4GB (bijv. deze), al naar gelang hoeveel geheugen je wilt; het is behoorlijk goedkoop op het moment, dus ik zou zeggen, zoveel mogelijk.
nVidia produceert zelf inderdaad geen videokaarten, maar dat doet ATI ook niet. Ze leveren alleen de grafische chip, fabrikanten bouwen er vervolgens een kaart omheen (vaak wel volgens het zgn. 'reference design' van ATI danwel nVidia, dus vaak zit er weinig verschil tussen kaarten van verschillende merken). Dat gezegd hebbende, EVGA staat goed bekend, dus dat is prima ![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
Qua merk voor videokaarten zou ik toch voor de meer bekendere gaan (ASUS / GigaByte / Club3D)
En het geheugen heeft M@rco al duidelijk uitgelegd. Als je Windows Vista wilt draaien raad ik 2x2GB PC2-6400 aan, wil je XP draaien, dan heb je daar niet veel aan en raad ik 2x1GB FC2-6400 aan.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Maar inderdaad, zodra ik alles in huis heb, laat ik alles in elkaar zetten door een computer professional. ![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|
Bestellen via internet en laten bezorgen kan geen kwaad hoor, dozen waarop staat dat ze voorzichtig behandeld moeten worden, worden dat ook wel en krijg je onverhoopt toch een beschadigde doos in handen, kan je die altijd weigeren. Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Er worden per dag honderden/duizenden pakketten met hardeware bezorgd en als dat fout zou gaan, zou daar niet zó veel gebruik van worden gemaakt.
De verzendkosten zijn verzendkosten voor pakketpost en aangezien dat niet door de brievenbus past, betaal je wat meer inderdaad, meestal zo om en nabij de 10 euro. Voordeel van webwinkels is wel dat je de shop kan kiezen die het goedkoopst is, waardoor je op die manier veel geld kunt uitsparen.
|
Ik heb inmiddels het moederbord en de processor al binnen, de rest is nog op weg.
![]() Er bekruipt me nu echter nog een vraag: de 550 watt voeding die ik nu heb, is er een waar mijn twee PATA harde schijven en eveneens PATA DVD-ROM en de brander op aangesloten zijn. De voeding is dus PATA-compatibel, blijkbaar. Zal hij straks ook wel compatibel zijn met mijn SATA-onderdelen? Zo nee, moet ik hem dan vervangen door een voeding die wél SATA-aansluitingen heeft? Of bestaat er ook een soort van kabel waarvan het ene uiteinde PATA is, en het andere uiteinde SATA? Misschien is dit zoiets (als ik de beschrijving goed begrepen heb)? Alvast hartelijk bedankt als iemand ook nog op deze vraag antwoord kan geven. ![]()
|
Als je voeding geen of te weinig SATA-stroomstekkers heeft volstaat zo'n molex -> SATA adapter kabeltje inderdaad
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Als je voeding nog maar 2 jaar oud is, dan zullen er een aantal SATA-aansluitingen zijn, dat zijn dus de zwarte platte 'stekkertjes'. Maak je kast maar eens open om te kijken hoeveel je er hebt, dan kan je daarna bepalen of je een molex nodig hebt. Die kabels zijn namelijk onevenredig duur in de aanschaf en als het niet hoeft, schaf het dan ook niet aan
![]()
|
![]() |
|
|