Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2009, 13:57
Severus
Severus is offline
Hallo allemaal,

Het is inmiddels tijd voor mij geworden om mijn PC up te graden met een nieuwe processor, moederbord, (werk)geheugen en videokaart. De processor heb ik al uitgezocht: dit is de AMD Athlon 64 X2 5050e (nu heb ik nog de AMD Athlon-PECM van 1010 MHz, 5x202). Nu is de volgende stap een goed ATX moederbord uitzoeken (waarvoor ik jullie hulp nodig heb), maar het liefst wil ik er wel eentje hebben die géén geďntegreerde videokaart heeft. Ik wil er namelijk een videokaart in hebben die ik zélf uitgekozen heb, en geďntegreerde videokaarten schijn je alleen los te kunnen soldéren (wat geen goed idee is en meer problemen oplevert dan het waard is ). Voor een videokaart heb ik de NVidia GeForce 8400GS (512 MB) in gedachten, of de NVidia GeForce 9400GT (1 GB) - dus het moet wel een moederbord zijn die daar compatibel mee is. Bovendien moeten, behalve de CPU-fan en de fan in de voeding, er genoeg aansluitingen zijn voor 3 case-fans (momenteel kom ik net één aansluiting tekort voor de 3e case-fan die ik bij mijn kast meegeleverd had gekregen). Maar dit laatste is meer een luxe-eis, dus laat die maar niet al te zwaar meetellen.

Mijn huidige moederbord is overigens een Gigabyte GA-7IXE4 (2 ISA, 5 PCI, 1 AGP en 3 DIMM), met chipset AMD-750 Irongate. En de videokaart die ik nu heb is een Nvidia GeForce MX/MX 400 (32 MB).

Verder hoop ik niet mijn geluidskaart te hoeven vervangen: momenteel heb ik een Creative Soundblaster Live! Player 1024 Sound Card (dat is in ieder geval wat Aida32 mij vertelt). Hij doet het nog goed, dus hopelijk zal hij ook in het nieuwe moederbord passen. Zo nee, dan zou ik het fijn vinden als jullie me ook een goede geluidskaart van hetzelfde merk kunnen aanraden. Het liefst eentje die niet al te veel bas heeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Het geheugen zal waarschijnlijk een DDRAM2-geheugen worden (nu heb ik een SDRAM-geheugen van 512 MB), denk ik - maar ik ga eerst een moederbord uitzoeken voordat ik daar aan begin.

In ieder geval, zouden jullie me een degelijk merk moederbord kunnen aanraden dat niet al te duur is (ik hoop in totaal een schatting van plus/minus 200 euro kwijt te zijn) dat de functies/compatibiliteit heeft die ik graag heb? Ik zou het zeer op prijs stellen - alvast bedankt. En als jullie verder nog informatie of meningen hebben over mijn keuze, dan hoor ik dat ook graag. Wat ik ook kies, het zal hoe dan ook een verbetering zijn op mijn 7 ŕ 8 jaar oude computer!

Groetjes,

Severus
Oud 18-04-2009, 14:05
Puck Norris
Puck Norris is offline
Het maakt niks uit als er een videokaart op het moederbord zit (ze hebben allemaal een videokaart), want als jij een losse er in zet ziet hij die automatisch en gebruikt hij die ook als videokaart.
Oud 18-04-2009, 14:34
Severus
Severus is offline
Citaat:
Het maakt niks uit als er een videokaart op het moederbord zit (ze hebben allemaal een videokaart), want als jij een losse er in zet ziet hij die automatisch en gebruikt hij die ook als videokaart.
Dat heb ik ook al gehoord, maar om de een of andere reden schijnt die vlieger niet altijd op te gaan (dan herkent de computer bijvoorbeeld 'mijn' videokaart om de een of andere reden niet, maar wel die ene geďntegreerde). Daarom wou ik liever safe than sorry zijn - maar het is dus blijkbaar écht niet mogelijk om een moederbord zonder geďntegreerde videokaart te kopen (of tenminste eentje waarvan je de videokaart er zó van af kunt halen, inplaats van die los te moeten solderen o.i.d.)? Dat is wel jammer dan. >.<
Oud 18-04-2009, 15:23
M@rco
M@rco is offline
Waarom wil je per se een losse videokaart? Als je geen (zware) games speelt heeft dat geen meerwaarde.

Je geluidskaart kun je waarschijnlijk wel hergebruiken als het een PCI kaart is en geen ISA (en er drivers voor zijn voor het OS dat je op je nieuwe PC wil gebruiken), maar geluid zit tegenwoordig ook gewoon op het moederbord geďntegreerd, en dat klinkt waarschijnlijk beter dan een 10 jaar oude geluidskaart.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 15:48
Severus
Severus is offline
Citaat:
Waarom wil je per se een losse videokaart? Als je geen (zware) games speelt heeft dat geen meerwaarde.
Ik wil gewoon zélf een videokaart kunnen uitkiezen en niet er eentje opgedrongen worden door de fabrikant van het moederbord. Alhoewel ik mijn PC niet gebruik voor gamen (als ik al ooit een spelletje speel, is het een oud DOS-spelletje of een Flash-spelletje op Internet), gebruik ik het wel regelmatig voor video- en fotobewerking, scannen op een hoge resolutie en het downloaden en bekijken van films. Dan lijkt me een degelijke videokaart toch wel gewenst.

Citaat:
Je geluidskaart kun je waarschijnlijk wel hergebruiken als het een PCI kaart is en geen ISA (en er drivers voor zijn voor het OS dat je op je nieuwe PC wil gebruiken), maar geluid zit tegenwoordig ook gewoon op het moederbord geďntegreerd, en dat klinkt waarschijnlijk beter dan een 10 jaar oude geluidskaart.
Ik heb net eens mijn geluidskaart zitten googlen, en het is inderdaad een PCI-kaart. Dat komt goed uit, alhoewel je ook wel gelijk hebt dat de meeste geluidskaarten in 10 jaar tijd aanzienlijk verbeterd zijn. Zelf zou ik dat verschil waarschijnlijk niet zo horen in verband met mijn slechthorendheid - dus ik heb zoiets van: "Als het voor mij goed werkt en ik bovendien uit kostenbesparend oogpunt gewoon mijn oude geluidskaart kan gebruiken, dan doe ik dat gewoon."
Oud 18-04-2009, 17:02
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ik wil gewoon zélf een videokaart kunnen uitkiezen en niet er eentje opgedrongen worden door de fabrikant van het moederbord. Alhoewel ik mijn PC niet gebruik voor gamen (als ik al ooit een spelletje speel, is het een oud DOS-spelletje of een Flash-spelletje op Internet), gebruik ik het wel regelmatig voor video- en fotobewerking, scannen op een hoge resolutie en het downloaden en bekijken van films. Dan lijkt me een degelijke videokaart toch wel gewenst.
Nope, bij de dingen die jij noemt heb je helemaal niets aan een degelijke videokaart. Het staat je uiteraard vrij om zelf een videokaart in je systeem te zetten, maar je zult er geen enkel voordeel mee behalen Zeker de kaarten die jij noemt zijn niet veel sneller dan onboard videokaarten, dus wat dat betreft heb je er ook niet zoveel aan.

Citaat:
Ik heb net eens mijn geluidskaart zitten googlen, en het is inderdaad een PCI-kaart. Dat komt goed uit, alhoewel je ook wel gelijk hebt dat de meeste geluidskaarten in 10 jaar tijd aanzienlijk verbeterd zijn. Zelf zou ik dat verschil waarschijnlijk niet zo horen in verband met mijn slechthorendheid - dus ik heb zoiets van: "Als het voor mij goed werkt en ik bovendien uit kostenbesparend oogpunt gewoon mijn oude geluidskaart kan gebruiken, dan doe ik dat gewoon."
Ja, maar als je dus een moederbord koopt - eender welke - dan zit daar al een geluidskaart in geďntegreerd. Je kunt dus je eigen antieke kaart er wel in zetten, maar ook daar zul je niet zoveel aan hebben. Het is niet nodig.

Wat het moederbord betreft: voor die processor kun je het beste iets nemen met een AMD chipset. De AMD 770 en 780G chipset zijn beide prima, de 770 is zonder onboard video en de 780G mét (maar zoals eerder al opgemerkt maakt dat echt niet uit, als je er zelf een videokaart in stopt gebruikt hij gewoon die).
Oud 18-04-2009, 18:02
Severus
Severus is offline
Oké M@rco, ik zal het allemaal nog eens overdenken - eventueel nog wat second opinions inwinnen. Ik weet dat jij er meer kennis van hebt, maar ik ben altijd al stronteigenwijs geweest - dus vergeef het me als het soms een beetje irritant is.

Citaat:
Wat het moederbord betreft: voor die processor kun je het beste iets nemen met een AMD chipset. De AMD 770 en 780G chipset zijn beide prima, de 770 is zonder onboard video en de 780G mét (maar zoals eerder al opgemerkt maakt dat echt niet uit, als je er zelf een videokaart in stopt gebruikt hij gewoon die).
Ja, ik had al begrepen dat het nieuwe moederbord in ieder geval een AM2-socket moet hebben (anders past de processor er natuurlijk niet in), maar ik begrijp niet echt wat de chipset voor relevantie heeft. Kan het niet zo zijn dat, zolang je maar een AM2-socket hebt, de chipset niet echt veel uitmaakt? Ik raad maar wat, hoor, want ik weet verder ook niet heel erg veel over chipsets. Of heeft een chipset te maken met hoeveel je op je moederbord kunt aansluiten?

EDIT: Ik heb net gekeken op o.a. Wikipedia (zie hier), en ik vroeg me af wat - afgezien van wél of niét een geďntegreerde videokaart - de beste chipset van de twee is. Welke heeft de meeste mogelijkheden (waar het meest op aangesloten kan worden, bijvoorbeeld mijn case-fans o.i.d.), ook met het oog een beetje op de toekomst?

Ik had overigens al gekeken naar AM2-socket-moederborden (met formaat ATX) op Tweakers.nl (zie hier), en ook naar compatibele moederborden op de officiële website van AMD, maar daar werd ik ook niet echt wijs uit. Vooral op de laatste niet, want daar kon ik niet het precieze modelnummer in de lijst selecteren. >.< Ik denk wel dat die Gigabyte-moederborden een goed merk schijnen te zijn (ik heb zelf ook zo eentje), maar dat is maar een vermoeden.

Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 19:41. Reden: Vraag toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 18:32
WolterB
WolterB is offline
Ik snap de keuze voor de videokaart wel trouwens. Ik heb in het verleden problemen gehad met geďntegreerde videokaarten (niet onthouden van de resolutie, toch minder kwaliteit beeld etc.), maar ik ben hier dan ook wat moeilijker in.
En natuurlijk kost het je een deel van je werkgeheugen, waar ook niet iedereen op zit te wachten.

Als je een goede videokaart wilt raad ik je wel een ATI-kaart aan in plaats van een NVIDIA-kaart. Dit mede omdat ik een persoonlijke voorkeur heb voor deze kaarten en ze mij prima bevallen, anderzijds omdat de prijzen van deze kaarten relatief laag liggen én omdat ATI en AMD tegenwoordig één begrijf zijn en de kaarten vrijwel zeker probleemloos op het moederbord moeten werken. Afhankelijk van je budget raad ik een HD3850 of HD4850-kaart aan, beide vergelijkbaar met de NVIDIA-kaarten die je in je eerdere post aangaf. Voor het Merk raad ik ASUS aan (voor reden zie moederbord)

De geluidskaart die je nu hebt is kwalitatief minder dan de geluidskaarten die je tegenwoordig standaard op moederborden aantreft. En die je nu hebt is een 4.1 of 5.1 geluidskaart, terwijl op een gemiddeld moederbord een 7.1-mogelijkheid vindt.

Ik zie verder dat je je al goed hebt georiënteerd en ongeveer weet wat je wilt. Zelf heb ik een persoonlijke voorkeur voor ASUS-moederborden aangezien deze kwalitatief erg goed zijn, betaalbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om de instellingen aan je eigen wensen aan te passen.
In de chipsets voor AMD-moederborden ben ik niet zo heel erg thuis, dus daar kan ik je geen advies over geven
Oud 18-04-2009, 19:59
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Afhankelijk van je budget raad ik een HD3850 of HD4850-kaart aan, beide vergelijkbaar met de NVIDIA-kaarten die je in je eerdere post aangaf.
Dat gaat wel erg ver, iemand die aangeeft géén games te spelen met een HD4850 opzadelen Voor wat zij ermee doet kun je net zo goed een Radeon HD4350 van 3-4 tientjes nemen (of iets van nVidia, ook best).
Oud 18-04-2009, 20:25
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Oké M@rco, ik zal het allemaal nog eens overdenken - eventueel nog wat second opinions inwinnen. Ik weet dat jij er meer kennis van hebt, maar ik ben altijd al stronteigenwijs geweest - dus vergeef het me als het soms een beetje irritant is.

Ja, ik had al begrepen dat het nieuwe moederbord in ieder geval een AM2-socket moet hebben (anders past de processor er natuurlijk niet in), maar ik begrijp niet echt wat de chipset voor relevantie heeft. Kan het niet zo zijn dat, zolang je maar een AM2-socket hebt, de chipset niet echt veel uitmaakt? Ik raad maar wat, hoor, want ik weet verder ook niet heel erg veel over chipsets. Of heeft een chipset te maken met hoeveel je op je moederbord kunt aansluiten?

EDIT: Ik heb net gekeken op o.a. Wikipedia (zie hier), en ik vroeg me af wat - afgezien van wél of niét een geďntegreerde videokaart - de beste chipset van de twee is. Welke heeft de meeste mogelijkheden (waar het meest op aangesloten kan worden, bijvoorbeeld mijn case-fans o.i.d.), ook met het oog een beetje op de toekomst?

Ik had overigens al gekeken naar AM2-socket-moederborden (met formaat ATX) op Tweakers.nl (zie hier), en ook naar compatibele moederborden op de officiële website van AMD, maar daar werd ik ook niet echt wijs uit. Vooral op de laatste niet, want daar kon ik niet het precieze modelnummer in de lijst selecteren. >.< Ik denk wel dat die Gigabyte-moederborden een goed merk schijnen te zijn (ik heb zelf ook zo eentje), maar dat is maar een vermoeden.
Het klopt natuurlijk wel dat het allemaal wel zal werken zolang je maar een AM2-socket hebt, maar niet alle chipsets werken altijd even lekker. Zo worden er nog AM2 bordjes verkocht met de verouderde nVidia 500-chipset en dat schijnt nog wel eens problemen te geven. De AMD chipsets zijn gewoon prima en worden vaak aanbevolen, zodoende Hoeveel je op je moederbord kunt aansluiten wordt inderdaad deels door de chipset bepaald (bijv. de hoeveelheid USB poorten), maar ook door de moederbordfabrikant; de chipset kan best ruimte bieden voor 12 USB-poorten, maar dan moet de moederbordfabrikant die natuurlijk wel op het moederbord zetten. Altijd even kijken dus op de site van de moederbordfabrikant. Qua merk maakt het ook niet zoveel uit, al zou ik persoonlijk bij de 'grote 3' blijven (Asus, Gigabyte, MSI), dan zit je altijd wel goed.

Misschien is dit iets?

Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 20:31.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 21:09
Severus
Severus is offline
Citaat:
Ik snap de keuze voor de videokaart wel trouwens. Ik heb in het verleden problemen gehad met geďntegreerde videokaarten (niet onthouden van de resolutie, toch minder kwaliteit beeld etc.), maar ik ben hier dan ook wat moeilijker in.
En natuurlijk kost het je een deel van je werkgeheugen, waar ook niet iedereen op zit te wachten.
Ja, over dit soort dingen had ik ook gelezen op Google, dus dan heb ik liever een zogenaamde 'discrete' videokaart dan een geďntegreerde. Better safe than sorry.

Citaat:
Ik zie verder dat je je al goed hebt georiënteerd en ongeveer weet wat je wilt. Zelf heb ik een persoonlijke voorkeur voor ASUS-moederborden aangezien deze kwalitatief erg goed zijn, betaalbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om de instellingen aan je eigen wensen aan te passen.
In de chipsets voor AMD-moederborden ben ik niet zo heel erg thuis, dus daar kan ik je geen advies over geven
Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik vond het nuttig om te lezen. Ik denk dat ik zelf maar gewoon bij Nvidia GeForce blijf, want van ATI Radeon had ik eigenlijk nog nooit gehoord - dus dan blijf ik maar liever bij iets dat ik ken, al is het maar een beetje.

Citaat:
Het klopt natuurlijk wel dat het allemaal wel zal werken zolang je maar een AM2-socket hebt, maar niet alle chipsets werken altijd even lekker. Zo worden er nog AM2 bordjes verkocht met de verouderde nVidia 500-chipset en dat schijnt nog wel eens problemen te geven. De AMD chipsets zijn gewoon prima en worden vaak aanbevolen, zodoende Hoeveel je op je moederbord kunt aansluiten wordt inderdaad deels door de chipset bepaald (bijv. de hoeveelheid USB poorten), maar ook door de moederbordfabrikant; de chipset kan best ruimte bieden voor 12 USB-poorten, maar dan moet de moederbordfabrikant die natuurlijk wel op het moederbord zetten. Altijd even kijken dus op de site van de moederbordfabrikant. Qua merk maakt het ook niet zoveel uit, al zou ik persoonlijk bij de 'grote 3' blijven (Asus, Gigabyte, MSI), dan zit je altijd wel goed.
Bedankt voor de uitleg! Kort en krachtig, veel beter te begrijpen voor mij dan wanneer ik naar Google ga en overdonderd wordt door een shitload aan informatie en daar maar wijs uit moet zien te worden.

Citaat:
Misschien is dit iets?
Heh, ik was zelf net ook op Tweakers.net aan het kijken. Ik denk dat ik toch maar voor een Gigabyte moederbord ga, want ik heb er zelf al jaren een (nooit problemen mee gehad) en bovendien lijken Gigabyte en Asus elkaar niet zo heel veel te ontlopen. Ik vond dit moederbord wel aantrekkelijk, en het heeft volgens mij nét iets meer te bieden dan dat Asus moederbord dat jij net noemde. Hier kun je er ook nog goede foto's van zien, trouwens. Wat denk jij ervan? Zou het ook compatibel zijn met één van de videokaarten die ik heb genoemd?

Er waren tijdens de zoektocht trouwens nog een paar vragen bijgekomen, die zal ik ook maar even stellen:

1. Krijg ik bij het nieuwe moederbord ook een nieuwe BIOS? De BIOS die ik nu heb is een AMI van American Megatrends uit het jaar 2002.

2. Afgezien van de compatibiliteit met de CPU (en de compatibiliteit van de CPU met de chipset), waar moet ik bij de aanschaf van een moederbord vooral nog meer op letten? Er zijn namelijk wel meer AM2-moederborden van ATX formaat die een AMD 770-chipset hebben, maar ieder heeft hier en daar weer andere eigenschappen (bijvoorbeeld 4 PCI's inplaats van 2 PCI's, etc.). Welke van dat soort eigenschappen moet ik vooral op letten?

3. Moet ik er niet ook op letten dat het moederbord de juiste bus heeft voor mijn harde schijf (of iets dergelijks)? Ik heb momenteel 1 harde schijf van Seagate (ST330621A) en 1 harde schijf van Western Digital (WDC WD1600AAJB-00PVA0).

4. Moet ik ook een nieuwe netwerkkaart aanschaffen, of zit deze ook al geďntegreerd in het nieuwe moederbord? Anders kan ik misschien mijn oude netwerkkaart gebruiken. De netwerkkaart die ik momenteel heb is een CNet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter (10.0.0.155).

5. Hoeveel watt of voltage schat je dat mijn voeding minimaal moet hebben voor de onderdelen die ik al heb genoemd in dit topic? Ik heb ongeveer een half jaar terug nog een nieuwe voeding gekregen, dus ik zou het zonde vinden als ik die moest weggooien. De eigenschappen van mijn voeding zijn als volgt:

550 W
ATX Switch Power Supply
Model no.: CHB-26983

Laatst gewijzigd op 18-04-2009 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 21:24
WolterB
WolterB is offline
1: Ja, dat zit op je moederbord.

2: goed opletten of het ATX of uATX is. Het aantal PCI-sloten doet er alleen toe als je veel van die devices hebt aan 2 heb je vaak meer dan genoeg, zeker als je geen geluidskaart hebt (onboard).
Tegenwoordig zitten er vaak meerdere PCIe sloten op, voor meer videokaarten in één pc, maar dat wil je ook niet, dus maakt dit aantal niets uit.

3: Ik weet niet of de schijven PATA of SATA zijn. dit valt te zien aan de aansuitingen (valt prima via Google op te zoeken). PATA is de oude standaard, SATA wordt tegenwoordig gebruikt.
Ik gok dat ze PATA zijn, evenals je evt. DVD/CD-ROM speler(s), dus mocht je een moederbord met 2 PATA-controllers kunnen vinden dan is dat wel handig denk ik, anders valt dit ook wel op een andere manier op te lossen met een extra kaart of de aanschaf van nog meer nieuwe hardware.

4: Je kan je oude netwerkkaart gebruiken, maar er is bijna geen moederbord te vinden die niet 1 of 2 netwerkaansluitingen heeft.

5: ik gok dat 550W wel voldoende moet zijn.

Denk er trouwens ook aan dat je nog geheugen bij moet kopen wanneer je een nieuw moederbord koopt. Oud DDR-geheugen valt niet over te zetten op en nieuw moederbord. Let bij de aanschaf ook erop of er DDR2 of DDR3-geheugen in moet!
Oud 18-04-2009, 22:39
Severus
Severus is offline
Citaat:
3: Ik weet niet of de schijven PATA of SATA zijn. dit valt te zien aan de aansuitingen (valt prima via Google op te zoeken). PATA is de oude standaard, SATA wordt tegenwoordig gebruikt.
Ik gok dat ze PATA zijn, evenals je evt. DVD/CD-ROM speler(s), dus mocht je een moederbord met 2 PATA-controllers kunnen vinden dan is dat wel handig denk ik, anders valt dit ook wel op een andere manier op te lossen met een extra kaart of de aanschaf van nog meer nieuwe hardware.
Ik dénk dat mijn harde schijven inderdaad PATA zijn (van de buitenkant kan ik dat niet zo zien - mijn kast is doorzichtig - maar ik durf niet om mijn schijven er uit te halen en eens goed te kijken). Bij mijn 160 GB Western Digital harde schijf staat er in het programma HD Tune Pro 3.50 dat hij een ATA-ATAPI-7 is, en bij mijn 30 GB Seagate harde schijf staat er dat hij een ATA-ATAPI-4 is. Misschien kan je het zelfs aan een half jaar oude foto van mijn hardware in mijn voormalige kast zien.

Maar ik denk dat het moederbord dat ik genoemd heb mijn harde schijven wel ondersteunt. Ten minste, als je op deze link (en ook op deze link) naar de specificaties kijkt, zie je daar wel PATA en SATA genoemd staan. Heb ik het daar bij het goede eind?

Citaat:
Denk er trouwens ook aan dat je nog geheugen bij moet kopen wanneer je een nieuw moederbord koopt. Oud DDR-geheugen valt niet over te zetten op en nieuw moederbord. Let bij de aanschaf ook erop of er DDR2 of DDR3-geheugen in moet!
Ja inderdaad - ik gok dat ik waarschijnlijk een DDR2-geheugen zal nemen, aangezien veruit de meeste moederborden dat tegenwoordig hebben.
Oud 18-04-2009, 22:58
M@rco
M@rco is offline
Dat moederbord is prima, ja. Let erop dat het één PATA (Parallel ATA, brede platte kabel) aansluiting heeft, daar kun je maximaal 2 apparaten op kwijt. Je kunt dus niet én je twee harde schijven én een evt. DVD-ROM o.i.d. op kwijt. Is makkelijk op te lossen door bijv. een SATA (Serial ATA) DVD-ROM of -brander te kopen, die kosten ook maar 20 euro ofzo. Of zeg één van je schijven vaarwel (zo'n 30GB schijf is toch behoorlijk antiek), maar dan moet je je optische drive en je harde schijf op één kabel zetten en dat is ook niet erg praktisch. Of doe allebei die harde schijven weg, voor niet al teveel geld heb je tegenwoordig veel grotere schijven.

En je zult niet "waarschijnlijk" DDR2-geheugen nemen, je zult wel moeten
Oud 19-04-2009, 07:50
Severus
Severus is offline
Citaat:
Dat moederbord is prima, ja. Let erop dat het één PATA (Parallel ATA, brede platte kabel) aansluiting heeft, daar kun je maximaal 2 apparaten op kwijt. Je kunt dus niet én je twee harde schijven én een evt. DVD-ROM o.i.d. op kwijt. Is makkelijk op te lossen door bijv. een SATA (Serial ATA) DVD-ROM of -brander te kopen, die kosten ook maar 20 euro ofzo.
Hmm, ik denk dat ik dan maar een nieuwe DVD-ROM en DVD-RW neem. Ik heb al een beetje rond zitten te kijken, maar bij een paar wordt er bijvoorbeeld genoemd "Hardeschijf bus: SATA-1500." Hoe moet ik er achter komen of dat dan weer compatibel is met de SATA-aansluitingen op het moederbord?

O ja, en wat voor gevolgen heeft het als een DVD-ROM een OEM is en niet retail? Sommigen schijnen ook uit een bulk pack te komen, is het verstandig om zo eentje te nemen?

Citaat:
En je zult niet "waarschijnlijk" DDR2-geheugen nemen, je zult wel moeten

Laatst gewijzigd op 19-04-2009 om 08:06.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2009, 08:42
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Hmm, ik denk dat ik dan maar een nieuwe DVD-ROM en DVD-RW neem. Ik heb al een beetje rond zitten te kijken, maar bij een paar wordt er bijvoorbeeld genoemd "Hardeschijf bus: SATA-1500." Hoe moet ik er achter komen of dat dan weer compatibel is met de SATA-aansluitingen op het moederbord?

O ja, en wat voor gevolgen heeft het als een DVD-ROM een OEM is en niet retail? Sommigen schijnen ook uit een bulk pack te komen, is het verstandig om zo eentje te nemen?

Dat maakt echt helemaal niets uit, SATA is SATA en dat past overal op. Zelfde met SATA I (150) en SATA II (300). Dat past atltijd, alleen is de snelheid niet gelijk. Hoe en waarom kan ik wel uitleggen, maar daar heb je niet veel aan denk ik
Maar aangezien er 6 SATA II (300)-controllers op het door jou gekozen moederbord zitten raad ik ook aan datzelfde type hardware te kopen, dat werkt het snelst.

OEM is de goedkoopste variant, dan krijg je hem los of evt. in een plastic zakje. Retail krijg je hem in een doosje Is hetzelfde apparaat, alleen betaal je er meer voor omdat je een verpakking moet betalen
Oud 19-04-2009, 08:53
M@rco
M@rco is offline
Optische drives zijn er alleen in SATA150, maar goed, dat maakt inderdaad niets uit. Overigens is een DVD-RW én een DVD-ROM een beetje dubbelop aangezien een DVD-RW natuurljik ook gewoon alles kan wat een DVD-ROM kan (maar sommige vinden het gewoon leuk om er twee te hebben ).
Oud 19-04-2009, 12:41
Severus
Severus is offline
Citaat:
Optische drives zijn er alleen in SATA150, maar goed, dat maakt inderdaad niets uit.
Ja, ik wou al zeggen, want ik kon helemaal geen optische drive vinden die SATA300 was. Misschien is SATA300 nog vrij nieuw en zal het nog wel een tijdje duren voordat er SATA300 optische drives zullen zijn.

Maar, nog even voor de zekerheid: de twee videokaarten die ik genoemd had (ik denk dat ik de GeForce 9400GT neem) zouden zonder probleem in het door mij gekozen moederbord moeten passen, toch? Gewoon dat ik dat even zwart op wit (euh, geel in mijn geval ) zie.

Verder, hartelijk bedankt voor alle informatie M@rco en WolterB - ik denk dat ik nu wel al het nodige weet om verder te kunnen.
Oud 19-04-2009, 16:14
M@rco
M@rco is offline
Als het een PCI Express kaart is, dan ja Het is bij een 9400GT trouwens niet echt de moeite om er één te nemen met 1GB videogeheugen i.p.v. 512MB, dus je kunt rustig een 512MB versie nemen. Scheelt toch weer een tientje ofzo.
Oud 20-04-2009, 12:05
Severus
Severus is offline
Citaat:
[...] ik denk dat ik nu wel al het nodige weet om verder te kunnen.
Hmm, misschien ietsje te vroeg gejuicht. Ik was net aan het zoeken naar een geschikte DDRAM2, en ik ga me er waarschijnlijk één nemen van het merk Kingston. Nu keek ik net naar deze pagina op Tweakers.net, en daar staan in de kolom 'Spec' bijvoorbeeld dingen als PC2-5300. Wat moet ik daar onder verstaan? Is dat iets waarbij ik rekening moet houden wat betreft de compatibiliteit van het geheugen met het moederbord?

EDIT: Ik heb op de website van Kingston, sectie ValueRAM, hier gekeken en daar kun je je moederbord uit de lijst selecteren en dan komt er een reeks namen van geheugen-modellen die blijkbaar compatibel zijn met het moederbord. Het probleem is alleen: er staat 'upgrade' bij, dus betekent die lijst dan niet dat die ervan uitgaat dat ik al een DDRAM2 heb en dat de genoemde modellen dus alleen geschikt zijn voor een upgrade van mijn zogenaamde bestaande DDRAM2?

Citaat:
Als het een PCI Express kaart is, dan ja Het is bij een 9400GT trouwens niet echt de moeite om er één te nemen met 1GB videogeheugen i.p.v. 512MB, dus je kunt rustig een 512MB versie nemen. Scheelt toch weer een tientje ofzo.
Ik denk dat ik een GeForce van het merk EVGA ga nemen, want Nvidia blijkt de videokaarten niet zelf te produceren blijkbaar (de videokaarten worden uitgegeven door merken als Club3D, EVGA, Palit, XFX, etc.).

Laatst gewijzigd op 20-04-2009 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 12:58
M@rco
M@rco is offline
PC2-5300 slaat op de snelheid van het geheugen (hier staat een tabelletje). Tegenwoordig is PC2-6400 oftewel DDR2-800 gangbaar, je kunt denk ik het beste een zgn. 'dual channel'-kit (= twee gelijke modules, dus bijv. 2x2GB) kopen van 2GB of 4GB (bijv. deze), al naar gelang hoeveel geheugen je wilt; het is behoorlijk goedkoop op het moment, dus ik zou zeggen, zoveel mogelijk.

nVidia produceert zelf inderdaad geen videokaarten, maar dat doet ATI ook niet. Ze leveren alleen de grafische chip, fabrikanten bouwen er vervolgens een kaart omheen (vaak wel volgens het zgn. 'reference design' van ATI danwel nVidia, dus vaak zit er weinig verschil tussen kaarten van verschillende merken). Dat gezegd hebbende, EVGA staat goed bekend, dus dat is prima
Oud 20-04-2009, 21:49
Severus
Severus is offline
Citaat:
PC2-5300 slaat op de snelheid van het geheugen (hier staat een tabelletje). Tegenwoordig is PC2-6400 oftewel DDR2-800 gangbaar, je kunt denk ik het beste een zgn. 'dual channel'-kit (= twee gelijke modules, dus bijv. 2x2GB) kopen van 2GB of 4GB (bijv. deze), al naar gelang hoeveel geheugen je wilt; het is behoorlijk goedkoop op het moment, dus ik zou zeggen, zoveel mogelijk.
Oké, ik heb het begrepen - dat maakt de keuze al een heel stuk gemakkelijker.

Citaat:
Dat gezegd hebbende, EVGA staat goed bekend, dus dat is prima
Ah, dan hoef ik me daar verder ook geen zorgen meer over te maken. Ik had wel reviews voor EVGA opgezocht op Google, maar daar zegt iedereen weer iets anders (en van die mensen kun je niet meteen zien of ze wel écht weten waar ze het over hebben), dus daar werd ik ook niet echt wijs uit. Toen was ik uiteindelijk een beetje gevoelsmatig voor de EVGA gegaan, omdat ik de videokaart van EVGA toch net iets degelijker vond uitzien dan de videokaarten van andere merken (en een merk met bijvoorbeeld een naam als Club3D vond ik ook maar als dertien in één dozijn klinken en kon ik dus ook niet echt serieus nemen).
Oud 21-04-2009, 09:56
WolterB
WolterB is offline
Qua merk voor videokaarten zou ik toch voor de meer bekendere gaan (ASUS / GigaByte / Club3D)

En het geheugen heeft M@rco al duidelijk uitgelegd. Als je Windows Vista wilt draaien raad ik 2x2GB PC2-6400 aan, wil je XP draaien, dan heb je daar niet veel aan en raad ik 2x1GB FC2-6400 aan.
Oud 26-04-2009, 07:26
WolterB
WolterB is offline
Zijn alle onderdelen intussen besteld en ga je ze zelf in elkaarzetten, of laat je dit doen door de winkel?
Oud 26-04-2009, 08:50
Severus
Severus is offline
Citaat:
Zijn alle onderdelen intussen besteld en ga je ze zelf in elkaarzetten, of laat je dit doen door de winkel?
Eerlijk gezegd ben ik nog aan het dubben of ik ze via Internet bestel of via een plaatselijke winkel. Als je ze via Internet bestelt, krijg je ze via TNT Post en je moet maar geluk hebben dat de postbode voorzichtig met het pakket is, want anders krijg je ook een beschadigd pakket in handen (en bij computerondelen is nou juist de uiterste voorzichtigheid geboden). En afgezien daarvan vind ik de over het algemeen hoge verzendkosten ook niet denderend; waren die gewoon lager geweest, was ik in totaal zo'n 20-30 euro goedkoper uit geweest. Het voordeel van een normale winkel is dan dat je de onderdelen gaaf en onbeschadigd meekrijgt, maar over het algemeen schijnen normale winkels duurder te zijn dan webshops, dus dat moet ik nog even onderzoeken.

Maar inderdaad, zodra ik alles in huis heb, laat ik alles in elkaar zetten door een computer professional. Ik heb nog nooit zelf een PC in elkaar gebouwd (wel een keer meegekeken toen zo'n professional mijn hardware in een nieuwe kast had gezet) en over het algemeen vindt men dat je eerst moet oefenen met een oude computer, dus daar begin ik liever niet aan bij de nieuwe onderdelen die ik besteld heb. Ik ben veel te bang dat ik ergens te hard op druk of dat ik iets doe waardoor er statische electriciteit wordt opgewekt en bepaalde onderdelen van het moederbord dan gefrituurd worden. Dus dan kies ik liever voor een computer professional: better safe than sorry, after all.
Oud 26-04-2009, 10:01
WolterB
WolterB is offline
Bestellen via internet en laten bezorgen kan geen kwaad hoor, dozen waarop staat dat ze voorzichtig behandeld moeten worden, worden dat ook wel en krijg je onverhoopt toch een beschadigde doos in handen, kan je die altijd weigeren. Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Er worden per dag honderden/duizenden pakketten met hardeware bezorgd en als dat fout zou gaan, zou daar niet zó veel gebruik van worden gemaakt.

De verzendkosten zijn verzendkosten voor pakketpost en aangezien dat niet door de brievenbus past, betaal je wat meer inderdaad, meestal zo om en nabij de 10 euro. Voordeel van webwinkels is wel dat je de shop kan kiezen die het goedkoopst is, waardoor je op die manier veel geld kunt uitsparen.
Oud 14-05-2009, 11:22
Severus
Severus is offline
Ik heb inmiddels het moederbord en de processor al binnen, de rest is nog op weg.

Er bekruipt me nu echter nog een vraag: de 550 watt voeding die ik nu heb, is er een waar mijn twee PATA harde schijven en eveneens PATA DVD-ROM en de brander op aangesloten zijn. De voeding is dus PATA-compatibel, blijkbaar. Zal hij straks ook wel compatibel zijn met mijn SATA-onderdelen? Zo nee, moet ik hem dan vervangen door een voeding die wél SATA-aansluitingen heeft? Of bestaat er ook een soort van kabel waarvan het ene uiteinde PATA is, en het andere uiteinde SATA? Misschien is dit zoiets (als ik de beschrijving goed begrepen heb)?

Alvast hartelijk bedankt als iemand ook nog op deze vraag antwoord kan geven.
Oud 14-05-2009, 11:28
M@rco
M@rco is offline
Als je voeding geen of te weinig SATA-stroomstekkers heeft volstaat zo'n molex -> SATA adapter kabeltje inderdaad
Oud 14-05-2009, 11:37
Severus
Severus is offline
Citaat:
Als je voeding geen of te weinig SATA-stroomstekkers heeft volstaat zo'n molex -> SATA adapter kabeltje inderdaad
Pfieuw, gelukkig. Ik was al bang dat ik mijn voeding zou moeten vervangen, want die heb ik nog niet eens 2 jaar. Goed, dan zal ik me hoogstwaarschijnlijk ook zo'n adapterkabeltje aanschaffen - hopelijk zal die door het 'converteren' van PATA naar SATA geen ietwat verminderde performance hebben (qua snelheid, of iets dergelijks), maar dat merk ik dan wel.
Oud 14-05-2009, 12:29
WolterB
WolterB is offline
Als je voeding nog maar 2 jaar oud is, dan zullen er een aantal SATA-aansluitingen zijn, dat zijn dus de zwarte platte 'stekkertjes'. Maak je kast maar eens open om te kijken hoeveel je er hebt, dan kan je daarna bepalen of je een molex nodig hebt. Die kabels zijn namelijk onevenredig duur in de aanschaf en als het niet hoeft, schaf het dan ook niet aan
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten