Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2009, 23:38
llell
llell is offline
Sinds een aantal maanden huur ik een appartement met een 'vriendin' van me. Vorige week liet ze me weten een andere woonruimte gevonden te hebben, en te gaan verhuizen.

Ik huur de woning van een particulier.

In het huurcontract staan allebei onze namen, en er staat ook dat er met 2 personen gewoond wordt. Haar handtekening staat echter niet op het contract.

Zij heeft iedere maand haar deel van de huur naar mijn rekening overgemaakt, en ik heb het toen naar de huurbaas overgeschreven (met als betalingskenmerk onze beide namen).

Mijn huisgenoot en ik zijn inmiddels niet meer on speaking terms, en zij heeft mij en mijn huisbaas middels een formele brief laten weten dat zij de laatste maand huur (1 maand opzegtermijn) graag verrekend ziet met de uitstaande borg. Ik heb dit liever niet, omdat ik dat a. de volledige huur alleen op moet hoesten b. de huisbaas niet helemaal vertrouw met de borg teruggeven en ik niet verantwoordelijk wil zijn voor eventuele schade in haar kamer. De huisbaas is gewoon een nare vent, en wil die borg ook niet verrekenen.

Ik heb gebeld met het juridisch loket, en volgens de jongen aan de telefoon kon ik met de maandelijkse betalingsstroom aantonen dat zij huurder was en haar in gebreke stellen mocht zij de huur niet aan mij of mijn huurbaas overmaken.

De jongen aan de telefoon klonk echter niet geheel zeker van zijn zaak. Ik vroeg me af of iemand ervaring met of kennis heeft over zulke situaties. Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2009, 02:08
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik heb gebeld met het juridisch loket, en volgens de jongen aan de telefoon kon ik met de maandelijkse betalingsstroom aantonen dat zij huurder was en haar in gebreke stellen mocht zij de huur niet aan mij of mijn huurbaas overmaken.
Vraag het me af zonder handtekening.
Overigens is de huurbaas verplicht om het te verrekenen als zij daar als huurder om vraagt, daar hoor jij en zij natuurlijk een schriftelijke bevestiging van te krijgen.
Oud 25-05-2009, 06:49
llell
llell is offline
Maar er bestaat toch ook zoiets als een mondelinge huurovereenkomst?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:15
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar er bestaat toch ook zoiets als een mondelinge huurovereenkomst?
inderdaad, maar hoe wil je dit gaan bewijzen?
Oud 25-05-2009, 09:22
Adore
Adore is offline
Mondelinge huurovereenkomsten zijn mogelijk, maar is heel onverstandig. Je moet aantonen dat je gehuurd hebt en daarnaast dat je rechtmatig hebt gehuurd. Als zij haar handtekening niet onder het contract heeft gezet en jij alleen de huur hebt overgemaakt met haar naam erbij.. in principe heeft ze bewijs, maar als de verhuurder niet mee wil werken staat ze niet zo sterk.

De jongen bij het Juridisch Loket heeft wel gelijk, als je huisgenote niet betaalt voor de laatste maand, kun je haar een brief sturen waarin je haar in gebreke stelt. Als zij alsnog niet betaalt, zou je uiteindelijk met een advocaat de schuld kunnen verhalen bij de rechter. Daarvoor is dus eerst een ingebrekestelling nodig.

Schiet je er iets mee op? Ik vraag het me af, want dat is volgens mij niet de essentie van je probleem. Als ik het goed begrijp ga jij er vooral moeite mee krijgen dat je zo plotseling de gehele huur op moet hoesten.

Eerst zou ik proberen om te regelen dat de verhuurder de borg wil verrekenen. Nodig hem uit om de kamer(s) te controleren. De officiele brief van je huisgenote is ook een goed plan. Wil hij niet betalen? Ook hem in gebreke stellen. Moet je huisgenote doen.
En verder een nieuwe huisgenoot zoeken? Ik weet niet waar je woont of dat het een studentenhuis is en hoe je nieuwe mensen werft? Ik zou er zo snel mogelijk mee beginnen, eerst even overleg met je verhuurder. Toon jezelf van je beste kant.

Hij kan je er overigens niet zomaar uit het huis zetten als jij altijd de huur hebt betaald. Laat je niet misleiden!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 11:01
llell
llell is offline
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn probleem is vooral een principe kwestie.

Mijn huisbaas wens je niemand toe, het is gewoon een vreselijk lastige man en hij is niet te vertrouwen. Hoewel ik ontzettend veel aan het huis opgeknapt heb, is de kans aanwezig dat ie de borg (gedeeltelijk) niet terugbetaald. Ik wil dit risico niet alleen dragen, omdat mijn huisgenoot er natuurlijk ook gewoond heeft en eventuele schade ook door haar veroorzaakt kan zijn.

Zij drukt nu gewoon dr snor, kruipt in een slachtofferrol en maakt mij zwart bij de huisbaas.

Ik wilde gewoon even weten wat mijn rechten en plichten zijn in dit geval.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 11:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
inderdaad, maar hoe wil je dit gaan bewijzen?
De naam van die medehuurder staat in het contract, ergo, ze woont daar, ergo, betalen.
Oud 25-05-2009, 12:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
De naam van die medehuurder staat in het contract, ergo, ze woont daar, ergo, betalen.
maar ze heeft het niet getekend. alleen ergens een naam op zetten is toch niet genoeg om een contract bindend te laten zijn?
Oud 25-05-2009, 13:16
llell
llell is offline
Ze heeft t niet getekend omdat de huurbaas dat niet wilde, anders kreeg ie last met de gemeente ofzoiets (zal waarschijnlijk maar 1 iemand er mogen wonen oid).

Mijn huisgenoot heeft zich echter wel bij de gemeente ingeschreven, met 'mijn contract'.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 14:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maar ze heeft het niet getekend. alleen ergens een naam op zetten is toch niet genoeg om een contract bindend te laten zijn?
Maar dan komt dus die mondeling overeenkomst om de hoek kijken. Als ze haar naam eronder zette, bij de gemeente stond ingeschreven, en uit bankafschriften bleek dat ze meebetaalde aan de huur, dan is daarmee het bestaan van een overeenkomst bewezen.

Het idee daarachter is een beetje dat wanneer uit afspraken is af te leiden dat er een constructie a la een contract bestond, en die afspraken uitgevoerd werden, dat gelijk staat aan een contract erover getekend hebben. Op dezelfde manier kan betaling worden afgedwongen van freelancers, of voor werkzaamheden van bedrijven die voor tekenen van een contract zijn uitgevoerd.
Oud 26-05-2009, 07:07
llell
llell is offline
De huisgenoot heeft inmiddels verklaard te zullen gaan betalen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 12:58
Verwijderd
ja die ken ik, ik wacht ook al 1.5 jaar op een maand huur ("maar ik heb geen werk en dus geen geld")
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 20:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ja die ken ik, ik wacht ook al 1.5 jaar op een maand huur ("maar ik heb geen werk en dus geen geld")
Mja, als je nog niet hebt geregeld dat er een deurwaarder achteraan gaat, of zelf diegene nog niet zwaar onder druk hebt gezet, doe je dat toch echt jezelf aan..

Ga in zijn/haar huiskamer zitten en doe een Goodfellas immitatie; "Business bad? Fuck you, pay me. Oh, you had a fire? Fuck you, pay me. Place got hit by lightning huh? Fuck you, pay me."

Laatst gewijzigd op 26-05-2009 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 22:04
Verwijderd
ik vind t belachelijk om deurwaarders op mensen af te sturen...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 23:10
Adore
Adore is offline
Het zou niet eens zomaar kunnen zelfs!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2009, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Overigens is de huurbaas verplicht om het te verrekenen als zij daar als huurder om vraagt, daar hoor jij en zij natuurlijk een schriftelijke bevestiging van te krijgen.
Dat hoef je je niet af te vragen Dat is echt zo. Als verhuurder heb ik dat goed in mijn oren geknoopt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2009, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Een maandelijkse betaling is voldoende bewijs voor een vermoedelijke mondelinge overeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 20:22
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nou, das nog niet half zo belachelijk als je schulden niet betalen..
Oud 31-05-2009, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar je dan wel beklagen dat je je geld niet krijgt zou ik een beetje raar vinden.

Als jouw handelen een uitnodiging is om over je heen te lopen, dan is het niet helemaal miraculeus als er mensen zullen zijn die over je heen lopen.
Oud 02-06-2009, 09:54
Verwijderd
Citaat:
nou, das nog niet half zo belachelijk als je schulden niet betalen..
dat klopt maar dat mens heeft al duizend deurwaarders achter dr reet aan lopen (dat wist ik vantevoren ook niet) en dan wacht ik dus ook tot ik een ons weeg
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 23:18
Jehee
Jehee is offline
Dat er sprake is van een overeenkomst is zonder meer aantoonbaar, je beschikt immers over een brief waar haar naam onder staat met het verzoek de huur te verrekenen met de borg.

Middels schriftelijke correspondentie (voor de bewijslast) van jou naar je voormalig huisgenote en je huisbaas (ingebrekestelling) moet je aan hen kenbaar maken dat je niet akkoord gaat met de verrekening. Je huisbaas heeft vervolgens geen poot om op te staan... Immers heeft hij niet voldaan aan de zorgplicht (wel twee namen op het contract, slechts 1 handtekening).

Laatst gewijzigd op 10-06-2009 om 23:31. Reden: Advies kan gewoon op het forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten