Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2009, 14:34
T_ID
T_ID is offline
Het zal onderhand niemand zijn ontgaan dat er iemand inreed op de menigte om daarna bijna de koninklijke bus te rammen, maar uiteindelijk tegen 'de Naald' te eindigen.

Paar nieuws url's:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...9_ongeluk.html
http://www.ad.nl/binnenland/3186785/...ciesrsquo.html

Mja, je kan het nooit met zekerheid zeggen zo vroeg, maar een ongeluk lijkt me toch wel uitgesloten.

Er zijn op internet echter wel een paar foto's te vinden van de dader vlak nadat de auto het monument ramde die nog niet echt in de media zijn.
Wel moet ik daarbij waarschuwen dat ze als schokkend ervaren kunnen worden. De man is behoorlijk bebloed in de foto's.
Ziet er uit als een blanke man, gemillimeterd haar, wijkende haarlijn, leeftijd ergens 25-40, lastig te zeggen.
http://twitpic.com/49pbw
http://www.jaggle.nl/index.php/V2/co...ag_op_bea_iii/
http://www.geenstijl.nl/archives/images/dader477.jpg

Volgens het journaal 2 doden, 21 gewonden waarvan één zwaar. Een van de gewonden is een kind in de leeftijd 7-8 jaar.

Edit: in het kader 'de macht van het internet', zelfs al informatie van de auto;
http://twitpic.com/49jtj

Laatst gewijzigd op 30-04-2009 om 14:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2009, 14:46
Verwijderd
Zojuist hoorde ik de burgemeester zeggen dat de dader heeft gezegd dat het vooropgezet is.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 14:48
Verwijderd
4 doden, gaat hard zo.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 15:07
T_ID
T_ID is offline
Idd 4 doden, 13 gewonden waarvan 5 zwaargewond. Onder de gewonden twee politieagenten.

Koningin Beatrix reageerde zojuist in het journaal.
Oud 30-04-2009, 15:17
hookee
hookee is offline
Wat een idioot, en het nog overleven ook...
Nou ja, krijgen we in ieder geval te horen wat (de media ons gaat vertellen wat) de man's drijfveer was.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Wat een idioot, en het nog overleven ook...
Nou ja, krijgen we in ieder geval te horen wat (de media ons gaat vertellen wat) de man's drijfveer was.
Goed dat ie het heeft overleefd, dan kunnen de slachtoffers en nabestaanden ergens hun woede op richten ipv machteloos te wezen. (En daarmee bedoel ik niet dat ze de man moeten lynchen.)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 17:35
Verwijderd
De naam is ook al een tijdje bekend trouwens,
http://www.geenstijl.nl/archives/ima...ndagnieuw.html
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 17:38
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ongeluk? Nooit gedacht dat je naïef was T_ID!
Oud 30-04-2009, 18:50
fractuur
fractuur is offline
Vreselijk natuurlijk. Maar moet daarom de oproep komen landelijk alles af te lasten?
Oud 30-04-2009, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Vreselijk natuurlijk. Maar moet daarom de oproep komen landelijk alles af te lasten?
Begrijp ik ook niets van, pure huichelarij.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 19:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ongeluk? Nooit gedacht dat je naïef was T_ID!
Mwo, toen ik het postte was dat nog niet de volle 100% duidelijk, en hoe stom zou het zijn om aanslag te schreeuwen als daarna nog mocht blijken dat het toch een freak accident met iemand die onwel werd was?

Op het 8 uur journaal werd trouwens net gezegd dat de man al hersendood zou zijn en de behandeling gestaakt zou zijn.
Oud 30-04-2009, 19:19
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Begrijp ik ook niets van, pure huichelarij.
de een wil nog betrokkener overkomen dan de ander -> massahysterie
Oud 30-04-2009, 19:48
De Veroorzaker
Citaat:
Mwo, toen ik het postte was dat nog niet de volle 100% duidelijk, en hoe stom zou het zijn om aanslag te schreeuwen als daarna nog mocht blijken dat het toch een freak accident met iemand die onwel werd was?
Jaja hoefgetrappel, paarden geen zebras, ik ben vast te pessimistisch.
Citaat:
Op het 8 uur journaal werd trouwens net gezegd dat de man al hersendood zou zijn en de behandeling gestaakt zou zijn.
Dat was hij al toen hij opstond vanochtend
Oud 30-04-2009, 20:46
bamboocha
bamboocha is offline
nja.. ik moet eerlijk zeggen.. ik was in Amsterdam en toen ik het nieuws hoorde via de telefoon was bij mij de feeststemming best omgeslagen. Je weet natuurlijk sowieso nog niks.. je weet ook niet of het in meerdere steden moest gaan gebeuren o.i.d. Maaar ik vond het een raar gevoel om door te feesten terwijl er net 4 andere dood zijn gereden in Apeldoorn. Tuurlijk gaan er elke dag mensen dood terwijl jij gewoon je ding doet. Maar ik vond het best raar om met z'n alle te doen alsof er niks gebeurd was.

Ik was daarna ook vrij snel weer naar huis gegaan
Oud 30-04-2009, 20:55
Verwijderd
Grote massa's mensen is inderdaad vrij lastig om het feest af te lassen, maar het is Koninginnedag, er is een aanslag gepleegd op die dag. Het lijkt me dan raar om door te feesten alsof er niks gebeurd is. Lijkt me weinig huichelachtig aan. Hooguit pieeteit tonen.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 21:42
ganralph
ganralph is offline
idd. en als er in Amsterdam vier mensen waren vermoord in de drukte, dan was er in Rotterdam of Utrecht ongetwijfeld niets afgelast. Dit is iets anders. Dit was de officiële viering, dit was een aanslag op het staatshoofd en daarmee symbolisch op (een belangrijk deel van) Nederland. En dat op de meest "nationale dag" die we hebben.

verder idd wel massahysterie. RTL en NOS gingen op CNN-modus: niets nieuws te vertellen maar toch blijven uitzenden met de honderdste opsomming van de feiten/geruchten.

en @ weervrouw Marion de Hondt: ik hoef niet van jou ook nog eens te horen dat het "een dag was die mooi begon, maar daarna ineens werd overschaduwd." je bent weervrouw. geen aanslagdeskundige, en geen nationaal traumacentrum.

toppunt van nieuwsuitzending: buurtbewonertje van dader staat naast een "verboden te schijten voor honden"-bord te vertellen dat er wel "tien polities waren bij het huis van de man die dat had gedaan in Den Haag."

hiermee wil ik overigens niets af doen aan de ernst van de gebeurtenis! maar het woord "overschaduwd" is al zo vaak gebruikt in de media vandaag dat het zijn mening verloren heeft.
Oud 30-04-2009, 22:04
De Veroorzaker
en wanneer is het precies een aanslag?

en hoe kan dat? als het ali c4 was geweest dan had je echt een probleem gehad
Oud 30-04-2009, 22:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
als het ali c4 was geweest dan had je echt een probleem gehad
RTL had even het grootste lettertype opgezocht om te vermelden dat de dader een 38-jarige AUTOCHTOON was
weer tekenend voor onze tijd...
Oud 30-04-2009, 22:42
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
RTL had even het grootste lettertype opgezocht om te vermelden dat de dader een 38-jarige AUTOCHTOON was
weer tekenend voor onze tijd...
ja het is toch een van de eerste dingen waar men aan denkt, zelfs de mensen die zeggen dat ze noooooooit bevooroordeeld zijn.

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe gaar de rapen waren geweest als het een relifreak betrof.
Oud 30-04-2009, 23:02
Joostje
Joostje is offline
Jeetje, dat was een gezellig dagje in het park zitten, biertje drinken, en dronken mensen op blikjes laten gooien.
Oud 30-04-2009, 23:04
Verwijderd
Citaat:
en @ weervrouw Marion de Hondt: ik hoef niet van jou ook nog eens te horen dat het "een dag was die mooi begon, maar daarna ineens werd overschaduwd." je bent weervrouw. geen aanslagdeskundige, en geen nationaal traumacentrum.

hiermee wil ik overigens niets af doen aan de ernst van de gebeurtenis! maar het woord "overschaduwd" is al zo vaak gebruikt in de media vandaag dat het zijn mening verloren heeft.
Idd zeg, dat haast poëtische, aangedikte drama de hele tijd. Zowel door Balkenende als de Apeldoornse burgemeester als alle nieuwslezers:

Het beloofde een mooie dag te worden,...
Wat een prachtige dag had moeten zijn,...
Het feest dat in volle gang was,...

...is uitgelopen in een ware tragedie.
...liep uit op een nachtmerrie.
...werd overgeschaduwd door een verschrikkelijke gebeurtenis.

*gaap*
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 23:11
BendeBen
BendeBen is offline
haha oja balkenende
"koninginnedag, dat eigenlijk het feest zou moeten zijn van verbinding van mensen. in dit land."

ja! verbinding! broederschap! solidariteit! koninginnedag ten voeten uit!
Oud 30-04-2009, 23:27
*oma*
*oma* is offline
Nou, er zijn wel vijf mensen dood nu. Ik vind dat jullie wel iets meer respect mogen tonen. Ik snap het als je vindt dat het huichelarij is, maar zie dan ook even in dat er mensen voor niets zijn gestorven.
+ Lijkt me ook vervelend voor Bea. Er is een 'aanslag' op haar gepleegd en zij leeft nog en die andere niet.
Oud 30-04-2009, 23:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
haha oja balkenende
"koninginnedag, dat eigenlijk het feest zou moeten zijn van verbinding van mensen. in dit land."

ja! verbinding! broederschap! solidariteit! koninginnedag ten voeten uit!
Die gozer in die Suzuki geloofde met grote waarschijnlijkheid ook vurig in dit soort republikeinse zuurpruimerij.
Oud 30-04-2009, 23:42
*oma*
*oma* is offline
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het volledige motief van de dader.
Oud 30-04-2009, 23:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar het volledige motief van de dader.
Als hij inderdaad hersendood is dan hoop ik dat hij zo vriendelijk is geweest dat ergens op te schrijven. Anders dan blijven we altijd in het duister of hij krankjorum was, of het uit een soort politiek doel deed.

Überhaupt, een aanslag plegen door met een auto tegen een bus te botsen.. Geloofde die dude het zelf eigenlijk wel?
Oud 01-05-2009, 00:07
Verwijderd
Met een grote snelheid was er misschien een kans dat hij de bus doorboorde.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 03:11
sicilion
sicilion is offline
Of misschien probeerde hij met zijn auto wel dichterbij te komen om daarna met een AK47 zijn wagen uit te springen en de hele koninklijke familie neer te jagen....

Speculaties
Oud 01-05-2009, 03:45
Verwijderd
Hij had wel een dikke kutbak voor zo'n 'aanslag'; het zou een stuk erger geweest zijn als hij een dikke SUV onder zijn kont had gehad.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 08:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Die gozer in die Suzuki geloofde met grote waarschijnlijkheid ook vurig in dit soort republikeinse zuurpruimerij.
Alleen monarchisten kunnen in zo een guilt by association beschuldiging geloven.
Oud 01-05-2009, 09:01
hookee
hookee is offline
Citaat:
'Dader van aanslag Apeldoorn overleden'
APELDOORN - 01-05-2009 - De 38-jarige man uit Huissen, die verdacht wordt van een aanslag op de koninklijke familie, is in de nacht van donderdag op vrijdag om 02.58 uur in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen. Dat heeft het Landelijk Parket vrijdag gemeld. meer..(van hetzelfde)
Nou bedankt hoor, geen koninginnedag zal meer 't zelfde zijn. Volgend jaar overal blokken beton langs de route, gezellig. Soms zou ik willen dat ik in de hel geloofde.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 09:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nou bedankt hoor, geen koninginnedag zal meer 't zelfde zijn. Volgend jaar overal blokken beton langs de route, gezellig. Soms zou ik willen dat ik in de hel geloofde.
Een mooi moment voor Bea om de scepter door haar zoon te laten zwaaien, zodat koningsdag ietsje vroeger in het jaar zal vallen.
Oud 01-05-2009, 09:43
Joostje
Joostje is offline
Of om de monarchie eens af te schaffen.
Oud 01-05-2009, 09:45
Femic
Femic is offline
Alsof Koninginnedag nu op haar verjaardag is..
Oud 01-05-2009, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Nou, er zijn wel vijf mensen dood nu. Ik vind dat jullie wel iets meer respect mogen tonen. Ik snap het als je vindt dat het huichelarij is, maar zie dan ook even in dat er mensen voor niets zijn gestorven.
+ Lijkt me ook vervelend voor Bea. Er is een 'aanslag' op haar gepleegd en zij leeft nog en die andere niet.
Tja, iedere dag sterven er wel meer dan 5 mensen "voor niets", maar voor de meeste van die mensen is geen aandacht omdat ze niet op een manier om het leven zijn gekomen die met veel sensatie in beeld te brengen is.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 10:01
Verwijderd
De dader is dood.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 10:34
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Tja, iedere dag sterven er wel meer dan 5 mensen "voor niets", maar voor de meeste van die mensen is geen aandacht omdat ze niet op een manier om het leven zijn gekomen die met veel sensatie in beeld te brengen is.
Ja, dat ben ik ook met je eens, maar wat er gisteren is gebeurd lijkt me een belangrijke gebeurtenis, Ik denk ook dat Koninginnedag volgend jaar anders ingericht gaat worden. Het is niet zo dat ik perse veel geef om deze dag, maar ik voorzie wel weer inperkingen van vrijheden. Dat zou jammer zijn.
Oud 01-05-2009, 10:40
De Veroorzaker
Maar waar waren de scherpschutters? Was er beveiliging? Waarom worden er nu pas 250 man op de zaak gezet?

Ik heb een keer Clinton op bezoek zien komen in Aken, overal booskijkende mensen met grote wapens... hebben wij die niet?
Oud 01-05-2009, 10:41
De Veroorzaker
Citaat:
Ja, dat ben ik ook met je eens, maar wat er gisteren is gebeurd lijkt me een belangrijke gebeurtenis.
Neuh, misschien een historische, maar geen belangrijke.
Oud 01-05-2009, 10:55
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Neuh, misschien een historische, maar geen belangrijke.
Hoezo niet? Er zijn zat mensen die Koninginnedag wel een belangrijke dag vinden. Als je kijkt naar andere dergelijke gebeurtenissen dan zal hier ook wel weer heel krampachtig op gereageerd worden.
Oud 01-05-2009, 10:59
Elle
Elle is offline
Citaat:
Het is niet zo dat ik perse veel geef om deze dag, maar ik voorzie wel weer inperkingen van vrijheden. Dat zou jammer zijn.
Ik denk dat we daar niet zo heel veel gaan merken. Hoogstens her en der een extra hekje en ''beveiligers/ politie etc.''
Oud 01-05-2009, 11:05
De Veroorzaker
Citaat:
Hoezo niet? Er zijn zat mensen die Koninginnedag wel een belangrijke dag vinden. Als je kijkt naar andere dergelijke gebeurtenissen dan zal hier ook wel weer heel krampachtig op gereageerd worden.
Omdat we ons volgende week weer druk maken over de griep, of anders over de economische crisis. Het was geen geplande aanslag, het was geen terreur, er zijn wat mensen dood en dat is vervelend, maar niet echt belangrijk.
Oud 01-05-2009, 11:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Maar waar waren de scherpschutters? Was er beveiliging? Waarom worden er nu pas 250 man op de zaak gezet?

Ik heb een keer Clinton op bezoek zien komen in Aken, overal booskijkende mensen met grote wapens... hebben wij die niet?
Dat is 't 'm nou net, die wil niemand omdat we graag het gevoel hebben veilig te zijn. Wapens en booskijkende mensen geven het gevoel dat "er dus mensen zijn die het op onze lieve koningin gemunt zou kunnen hebben"
Dus wordt de inzet van die mensen zoveel mogelijk vermeden/verborgen. Persoonlijk ben ik daar blij mee, hoe naief dat ook mag klinken.
Hetzelfde geldt voor de sloten op je auto /huis /fiets; stel je eens voor dat je zonder kon, dat zou toch een fantastisch "John Lennon" gevoel geven? Wat dat betreft ben ik 't wel met Balkie eens, je kan echter niemand normen en waarden afdwingen door het netjes te vragen, dat spreekt namelijk de mensen die het NIET hebben totaal niet aan.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 11:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
idd. en als er in Amsterdam vier mensen waren vermoord in de drukte, dan was er in Rotterdam of Utrecht ongetwijfeld niets afgelast.
Mwah dat betwijfel ik. Als er een idioot met een geweer op het museumplein om zich heen had staan knallen met een vergelijkbare impact qua doden/gewonden, denk ik dat festiviteiten elders ook wel afgelast werden. Het heeft er vooral mee te maken dat het een opzettelijke, onvoorstelbare daad is.
Maar goed, het hielp wel mee dat heel Nederland het live zag op tv en dat het gericht was op het koninklijk huis, ja.

Citaat:
Überhaupt, een aanslag plegen door met een auto tegen een bus te botsen.. Geloofde die dude het zelf eigenlijk wel?
Hij was in een eerder stadium ook al weggestuurd door de politie hè? Dus waarschijnlijk was hij het toen al van plan. Zou dat op het moment geweest zijn dat de koningin en familie nog gewoon liepen?
Oud 01-05-2009, 11:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hoewel ik telegraaf.nl niet graag als bron gebruik, ben ik toch benieuwd in hoeverre onderstaand artikel klopt. Zou best eens kunnen. Achter de schermen zal er een hoop discussie komen over deze manier van viering voor het koninklijk huis, maar overige activiteiten in het land zullen vast wel weer gewoon worden.

Citaat:
'Dit zijn we volgend jaar weer vergeten'
GRONINGEN - Zullen we na de aanslag in Apeldoorn ooit nog Koninginnedag op een onbevangen wijze kunnen vieren? „Ja”, zegt massapsycholoog Hans van de Sande van de Rijksuniversiteit Groningen. „Volgend jaar zijn we deze schokkende gebeurtenis al weer vergeten en wordt het feest in het land weer ouderwets gevierd.”

De reden is volgens hem dat het om een actie ging van één iemand die in de war was. Het zou wat anders zijn als het aanslag was gweest met politieke motieven. „In politieke aanslagen zit vaak regelmaat en hier speelt meer een gruwelijk toeval. Daarom zullen we bij de viering van volgend jaar al niet meer stil staan bij wat er donderdag is gebeurd, stelt Van de Sande.

Hij denkt wel dat de Nederlanders moeite zullen hebben om het drama in Apeldoorn te verwerken. „Een man die met zijn auto doelbewust door een mensenmenigte rijdt, hebben we nog niet eerder meegemaakt en dat vraag weer nieuwe normen bij het rouwproces.

Op zich hebben we voor zinloos al wel wat rituelen ontwikkeld, zoals een stile tocht, het leggen van bloemen op de plek des onheils en het tekenen van condoleanceregisters. Maar of bij voorbeeld het monument waartegen de dader botste een herdenkingsplek voor de slachtoffers kan worden, zal moeten blijken, zegt de psycholoog
Oud 01-05-2009, 11:49
ganralph
ganralph is offline
theorie/speculatie over het motief:

meneer T. was onlangs ontslagen als beveiliger. door zijn actie wilde hij laten zien dat hij "onmisbaar" was in de beveiliging. de zwaktes van de beveiliging aantonen.
"zie je wel, jullie kunnen niet zonder mij, ha!"
(dit verhaal uiteraard gelezen door de ogen van een "verward" persoon)

zo was het ook niet zijn plan om Bea te doden oid (met zo'n auto...) maar gewoon om aandacht te krijgen...
Oud 01-05-2009, 11:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
dat zou toch een fantastisch "John Lennon" gevoel geven?
cru alleen dat Lennon ook door een waanzinnige is vermoord...

verder ben ik het er mee eens dat het iig "on-Nederlands" en onnodig is (moet zijn) om de Koninging te laten beveiligen door (zichtbaar) zwaarbewapende figuren. is misschien ook het verschil tussen en Koning(in) en een politiek leider.
Oud 01-05-2009, 12:14
arPos
arPos is offline
haha, met een bashed up coupe tegen een bus aanrijden en dan?
polderterrorisme

Mooi moment voor de koningin om af te blazen en het stokje door te geven aan prins blaaskaak van oranje-nassau.

of gewoon heel die monarchie van uitkeringtrekkende duitsers eruit.
Oud 01-05-2009, 12:35
Femic
Femic is offline
Polderterrorisme waar vijf onschuldige mensen (om nog niet over de gewonden en de mensen in shock te spreken) het slachtoffer van geworden zijn ja.
Oud 01-05-2009, 12:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Alsof Koninginnedag nu op haar verjaardag is..
Nee, maar dat heeft Bea bewust gedaan.
Reageren

Regels voor berichten