Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2009, 11:12
Chariot
Chariot is offline
Hai,

Ik doe dit jaar eindexamen vmbo-t. Aangezien ik niet weet welke mbo-opleiding wil gaan doen, heb ik besloten om 2 jaar havo te gaan doen. Ik weet niet wat ik later wil worden, dus daar kan ik mijn vakkenpakket ook niet echt op af stemmen. Ik heb moeite met vakken als de talen, Wiskunde, Natuur- & Scheikunde en Biologie. Ook weet ik niet of Geschiedenis iets voor mij is, want daar ben ik al 2 jaar uit. Ik weet daarom niet welk profiel ik moet kiezen, of welke vakken.

Wat moet ik doen? En wat zijn de mogelijkheden binnen de Havo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2009, 14:15
Verwijderd
Welke sector doe je nu? Hoe bevallen de vakken in deze sector? En wat is moeite met wiskunde? Kan je wel economie of dat ook niet?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 16:34
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Welke sector doe je nu? Hoe bevallen de vakken in deze sector? En wat is moeite met wiskunde? Kan je wel economie of dat ook niet?
economie wordt een beetje moeilijk als je slecht bent in wiskunde. maar het ligt er natuurlijk wel aan in welke onderwerpen bij wiskunde je slecht bent.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 17:17
Chariot
Chariot is offline
Citaat:
Ja, Economie kan ik juist wel. De theorie vind ik erg leuk om te doen, maar de sommen daar heb ik wel moeite mee. Qua Wiskunde lukt het niet, omdat ik heel erg slecht ben met cijfers, ik wil ze nog wel eens omdraaien of te weinig getallen tellen achter de komma. Dat soort dingen zijn behoorlijk irritant bij wiskunde. Ik doe nu trouwens de sector Economie, wat prima bevalt. Talen lukken mij gewoon niet, ik heb geen talenknobbel of wat dan ook. Dus daarom twijfel ik behoorlijk. Geschiedenis is ook niet echt mijn ding, maar ik heb vrij weinig keus.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 14:16
zoey92
zoey92 is offline
Citaat:
Ja, Economie kan ik juist wel. De theorie vind ik erg leuk om te doen, maar de sommen daar heb ik wel moeite mee. Qua Wiskunde lukt het niet, omdat ik heel erg slecht ben met cijfers, ik wil ze nog wel eens omdraaien of te weinig getallen tellen achter de komma. Dat soort dingen zijn behoorlijk irritant bij wiskunde. Ik doe nu trouwens de sector Economie, wat prima bevalt. Talen lukken mij gewoon niet, ik heb geen talenknobbel of wat dan ook. Dus daarom twijfel ik behoorlijk. Geschiedenis is ook niet echt mijn ding, maar ik heb vrij weinig keus.
Ik begrijp dat je het lastig vind, ik heb precies hetzelfde.
Alleen moet je na gaan waar je slechter in bent, is dat nou Wiskunde of Duits bijvoorbeeld?
Duits is te leren en als je Wiskunde gewoon niet snapt snap je het ook niet,
Als je voor CM zou gaan dan kan je Duits kiezen en Economie in dat pakket,
ik zou voor die optie gaan. Maar je moet het zelf bekijken want het gaat om jou
toekomst!? Je moet ook een beetje gaan bekijken met welke vakken je
sowieso niks gaat doen en dan kom je waarschijnlijk snel op je keuze.

Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 19:40
.Daan
.Daan is offline
Als ik jou was zou ik dan C&M gaan doen. Je kan dit profiel doen zonder wiskunde. Economie is vooral theorie dus een kwestie van leren. De berekeningen die bij economie komen kijken zijn best te doen. Wiskunde vind ik best pittig, dus als je eral moeite mee hebt dan zou ik zeker voor C&M gaan.

Succes met je keuze!

.Daan
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 09:49
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Let wel. Als je economie kiest op het havo dat verplicht Wiskunde-A kiezen je te wachten staat.
Oud 10-04-2009, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Let wel. Als je economie kiest op het havo dat verplicht Wiskunde-A kiezen je te wachten staat.
Is dat verplicht of kunnen scholen dat als eis stellen? Dat maakt wel een verschil. Heb je nu op VMBO een taal? Zoals je het nu zegt kan je misschien beter economie & maatschappij gaan doen omdat je daar geen tweede taal hebt, maar bij CM heb je weer geen wiskunde.. Het is even afwegen wat je kan/wil.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2009, 21:06
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
volgens mij wordt dit alleen aangeraden. ik heb tenminste nooit ergens gehoord dat het verplicht was. ik mag hier op het VWO ook wiskunde B hebben met economie (niet dat ik dat heb maar het mag wel) dus ik denk niet dat wiskunde A verplicht is.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2009, 07:08
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
volgens mij wordt dit alleen aangeraden. ik heb tenminste nooit ergens gehoord dat het verplicht was. ik mag hier op het VWO ook wiskunde B hebben met economie (niet dat ik dat heb maar het mag wel) dus ik denk niet dat wiskunde A verplicht is.
Wiskunde B is moeilijker dan wiskunde A hoor.. o.O"
Met citaat reageren
Oud 11-04-2009, 08:01
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Wiskunde B is moeilijker dan wiskunde A hoor.. o.O"
weet ik daarom ga ik ook wiskunde A doen . maar wiskunde A en B gaan niet over hetzelfde. en het feit dat je wiskunde B mag doen in plaats van wiskunde A laat zien dat wiskunde A dan niet verplicht is bij economie. snappie?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2009, 11:33
TFS!
TFS! is offline
Rda bedoelt volgens mij dat je dan wiskunde A moet kiezen ipv geen wiskunde, niet ipv wiskunde B, maar volgens mij hoef je geen E&M te doen om economie te hebben. Je kunt het ook kiezen als maatschappijvak bij C&M, dan hoef je geen wiskunde te doen. Je kunt je alleen wel afvragen of je dat wil, aangezien economie en wiskunde wel een aantal belangrijke raakvlakken hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2009, 19:06
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Rda bedoelt volgens mij dat je dan wiskunde A moet kiezen ipv geen wiskunde, niet ipv wiskunde B, maar volgens mij hoef je geen E&M te doen om economie te hebben. Je kunt het ook kiezen als maatschappijvak bij C&M, dan hoef je geen wiskunde te doen. Je kunt je alleen wel afvragen of je dat wil, aangezien economie en wiskunde wel een aantal belangrijke raakvlakken hebben.
je mag economie ook gewoon in je vrije deel hebben bij NT en NG hoor

Laatst gewijzigd op 13-04-2009 om 11:27.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2009, 19:53
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
je mag wiskunde ook gewoon in je vrije deel hebben bij NT en NG hoor
Pardon? Bedoel je niet economie? Wiskunde is namelijk verplicht bij NT en NG ̣̣(Wiskunde B en wiskunde A/B respectievelijk), tenminse op het VWO kan me niet voorstellen dat dit op de havo anders is.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 11:26
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Pardon? Bedoel je niet economie? Wiskunde is namelijk verplicht bij NT en NG ̣̣(Wiskunde B en wiskunde A/B respectievelijk), tenminse op het VWO kan me niet voorstellen dat dit op de havo anders is.
sorry ik bedoelde inderdaad economie

wiskunde mag je overigens wel bij NT erbij nemen. dan heb je al wiskunde B en dan mag je er wiskunde D nog bijnamen als je dat zou willen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 12:30
TFS!
TFS! is offline
Citaat:
je mag economie ook gewoon in je vrije deel hebben bij NT en NG hoor
Ja hehe Dat weet ik, maar TS zegt dat hij slecht is in vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 13:09
blablatje
blablatje is offline
Voor economie heb je niet méér wiskunde nodig dan je op het VMBO waarschijnlijk al hebt gehad. Maar ik vind zelf dat het toch wel handig is om wel wiskunde te kiezen, want bij bijna elke hbo-opleiding krijg je statistiek en dan gaan ze er van uit dat je op de middelbare school al basis-statistiek hebt geleerd. Dus als je er niet goed in bent, neem dan in elk geval de makkelijkste vorm van wiskunde, anders heb je op het hbo een probleem.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 19:26
Luts
Luts is offline
Citaat:
Hai,

Ik doe dit jaar eindexamen vmbo-t. Aangezien ik niet weet welke mbo-opleiding wil gaan doen, heb ik besloten om 2 jaar havo te gaan doen. Ik weet niet wat ik later wil worden, dus daar kan ik mijn vakkenpakket ook niet echt op af stemmen. Ik heb moeite met vakken als de talen, Wiskunde, Natuur- & Scheikunde en Biologie. Ook weet ik niet of Geschiedenis iets voor mij is, want daar ben ik al 2 jaar uit. Ik weet daarom niet welk profiel ik moet kiezen, of welke vakken.

Wat moet ik doen? En wat zijn de mogelijkheden binnen de Havo?
ik zou als ik jou was voor het profiel economie en maatschapij kiezen
je hebt dan de verplichte vakken
nederlands
engels
maatschappijleer
gym
culturele en kunstzinnige opvoeding
dan heb je de verplichte profiel vakken
economie
geschiedenis
en moet je kiezen uit wiskunde a of b (ik zou A doen als je slecht bent in wiskunde)
veder moet je dan nog uit 1 van de onderstaande vakken kiezen
frans
duits
fries
aardrijkskunde
management&organisatie
maatschappijwetenschappen

misschien denk je hoe weet iemand uit havo3 dat, maar dat komt omdat ik nu dezelfde keuze moet maken voor volgend jaar in 4 havo.
veel suc6 met je keuze
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 06:44
honkballertje
honkballertje is offline
@ luts

ff een kleine aanpassing maar je zegt

verder moet je dan nog uit 1 van de onderstaande vakken kiezen

frans
duits
fries
ak
M&O

maar je zult eerst moeten kiezen tussen frans en duits (1 van die 2 is verplicht) en dan moet je ak m&o en maatschappijwetenschappen ook nog 1 van kiezen als profielKEUZE vak. tenminste ik verwacht niet dat jullie M&O mogen nemen en dan geen duits of frans hebben
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 07:54
Verwijderd
Citaat:
@ luts

frans
duits
fries
ak
M&O

maar je zult eerst moeten kiezen tussen frans en duits (1 van die 2 is verplicht) en dan moet je ak m&o en maatschappijwetenschappen ook nog 1 van kiezen als profielKEUZE vak. tenminste ik verwacht niet dat jullie M&O mogen nemen en dan geen duits of frans hebben
Op het HAVO is een tweede taal (frans/duits) niet verplicht. Dit is op het VWO wel zo. Deze lijst kan dus de mogelijke profielkeuzevakken zijn. De vakken verschillen echter per school! TS vraag een keuzekaart (zo heette dat bij ons op school) aan waar alle mogelijkheden opstaan, dan kan je kijken wat je mogelijkheden zijn. Mij lijkt EM ook het beste profiel want als je helemaal a-talig bent dan zijn die talen moeilijker dan wiskunde, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 13:24
Luts
Luts is offline
Citaat:
@ luts

frans
duits
fries
ak
M&O

@honkballertje
volgens mij heb jij het over C&M

@evatjuhhh
inderdaad een keuzekaart vragen is gewoon de beste optie maar op onze school waren dit de vakken voor E&M (dat stond teminste op onze keuzekaart)

@chariot
veel suc6
laat je ons nog een x weten wat je nou hebt gekozen?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 14:38
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
@honkballertje
volgens mij heb jij het over C&M

@evatjuhhh
inderdaad een keuzekaart vragen is gewoon de beste optie maar op onze school waren dit de vakken voor E&M (dat stond teminste op onze keuzekaart)

@chariot
veel suc6
laat je ons nog een x weten wat je nou hebt gekozen?
maak je geen zorgen ik heb net zelf mn eigen profielkeuze gemaakt dus ik weet zeker dat dit EM is aangezien ik zelf EM ga doen

dit is een voorbeeldje van een EM profiel (mijn eigen profiel)

Nederlands
Maatschappij
Anw
Engels
Lo
Ckv
Duits
Wiskunde A
M&O
Biologie
Informatica

(is overigens wel een VWO profiel kan dus op havo ietsjes anders zijn)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 15:51
Xavier88
Xavier88 is offline
had je niet ook een topic aangemaakt over aanmelden AKA... thats like the complete opposite of studying HAVO you know that right???
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:39
Chariot
Chariot is offline
Citaat:
had je niet ook een topic aangemaakt over aanmelden AKA... thats like the complete opposite of studying HAVO you know that right???
Ja, dat weet ik. Ik be er namelijk achter gekomen dat ik helemaal geen HAVO kan doen, aangezien mijn cijfers daar te laag voor zijn. Ik heb me nu aangemeld voor het Grafisch Lyceum, hopen dat daar wat uitkomt! AKA is idd ook geen optie, omdat het echt voor mensen zonder diploma is..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten