Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2010, 13:38
Verwijderd
We kennen haar allemaal wel

Maar wat waren nu jullie favoriete boeken van haar en welke herlees je nog wel eens?

Twee van de eerste boeken die ik me kan herinneren die ik echt in mijn bezit had, waren Pitty in haar vierde kostschooljaar en De dolle tweeling naar kostschool. Die boeken hebben er zelfs toe geleid dat ik in het 1e middelbaar op internaat wou Laatst heb ik in de bieb de Dolle Tweeling-omnibus ontdekt en toen heb ik hem in recordtempo uitgelezen. Ik vind de verhalen nog steeds leuk ^^

Verder was Het geheime eiland lange tijd een van mijn favoriete boeken. Het hele wegvluchten, overleven op een onbewoond eiland, trok me wel aan, ik heb het dan ook vaak in de tuin proberen na te spelen ^^. Ik heb het boek op marktplaats gevonden en besteld.

Verder was ik fan van de Vijf en de Grote Zeven, prettige 'detective'-boekjes. Heerlijk geschreven. Ik heb er nu nog een paar liggen. Het beste herinner ik me dat een van die jongens niet meer met de rest mocht optrekken en dat de hond tijdelijk zijn plaats innam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2010, 14:08
Giles
Giles is offline
Ken ik haar ja..? Wat is dit nu weer voor een aanname Mutant?

De Vijf waren alleen voor mijn broer, dus die ken ik alleen van kaft. De Dolle Tweeling, Pitty en Het geheime eiland zeggen mij eerlijk gezegd helemaal niets.
Oud 21-02-2010, 14:10
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik weet niet meer zeker of ik daadwerkelijk boeken van Enid Blyton heb gelezen, wel keek ik de tv-serie (?) van De Vijf. En ik sprak Enid Blyton precies zo uit als je het schrijft .
Oud 21-02-2010, 19:01
flyaway
flyaway is offline
Oh ik vind de Pitty-serie zo geweldig, ik lees ze nog steeds Heb ze allemaal thuis. Mijn moeder las ze vroeger, zo ken ik ze Heel oud, maar nog steeds heel leuk.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 19:03
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Ik weet niet meer zeker of ik daadwerkelijk boeken van Enid Blyton heb gelezen, wel keek ik de tv-serie (?) van De Vijf. En ik sprak Enid Blyton precies zo uit als je het schrijft .
Dat had ik met Alice, Sally en Mary-Lou (Alies, Sallij en Marielauw ), personen in de Pitty-serie
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 14:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Pat en An O'Sullivan, dat sprak ik ook precies zo uit als je het schrijft

Ik was (ben ) dol op de serie van De dolle tweeling, zelf hadden wij maar twee of drie deeltjes, maar heb afgelopen herfst de hele serie achter elkaar gelezen
Oud 22-02-2010, 21:49
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik heb serieus geen idee wie dat is
Met citaat reageren
Oud 23-02-2010, 15:27
Verwijderd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enid_Blyton
http://enidblytonbooks.tripod.com/id1.html

Heel bekend bij meisjes owv haar Pitty en Dolle tweeling-reeks. De Vijf was meer wat voor jongens.

Maar het zijn al oudere boeken, ze overleed namelijk in 1968. Toch zijn er heel wat boeken van haar onlangs in omnibussen uitgegeven.

Ik heb net het geheime eiland binnengekregen <3.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 13:04
Verwijderd
Ik was helemaal De Vijf fan (en toch geen jongen ), die vond ik echt spannend. Ik heb er nu helaas nog maar twee, ben echt op zoek naar de oude versies (of zijn de nieuwere hetzelfde? ik wil echt dat ouderwetse taalgebruik ). Meesterlijke boeken Het liefst zou ik gewoon een box hebben waar meteen alles in zat, echt jammer dat het altijd vrij lastig is om aan die boeken te komen van vroeger

Laatst gewijzigd op 24-02-2010 om 13:10.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 19:18
Verwijderd
Er zijn verzamelboeken van de Vijf uitgegevendacht ik gezien te hebben, ik kan de pagina niet meer vinden, maar ik heb ergens gelezen dat de nieuwe versies zijn veranderd: de vroegere boeken waren nogal racistisch (een zigeuner was meestal een schurk) en die racistische trekjes zijn eruit gehaald.

Ah in wiki:
Een ander bezwaar is inhoudelijk. Sinds de eerste publicatie zijn de inzichten m.b.t. sekseverschillen, klassenverhoudingen en rassenverschillen grondig gewijzigd en dat wordt in de boeken van Enid Blyton soms tenenkrommend duidelijk. In de boeken van 'de Vijf' zijn zigeuners bijvoorbeeld meestal schurken. In 2002 is er o.a. van De Vijf een hervertaling gemaakt, waarin imperialistische, seksistische, snobistische en racistische trekken zijn weggewerkt. Over die aanpak wordt verschillend gedacht. De vertaler van de nieuwe versie werkt onder het pseudoniem J.H. Gever. De nieuwe versie is gebaseerd op het Engelse origineel.

Ik heb nog oude versies liggen, maar die krijg je niet ^^

Edit: site gevonden: http://www.kjoek.nl/schrijvers.php?s...9d1815c14c187c
Met citaat reageren
Oud 25-02-2010, 07:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Net zoals bij die andere tweeling, hoe heette dat ook alweer... Ben even de naam kwijt, maar de oude versies zijn van Peters en dan zijn er nog weer nieuwe boeken bij geschreven door Van de Coolwijk. Best wel maf

En mja, dat verouderde maakt het natuurlijk ook juist leuk...
Oud 15-03-2010, 22:45
Verwijderd
De Vijf waren echt vreselijk extreem leuk!! Ik las ze in de 3e nog maar dat was meer omdat er toevallig niks anders uit de bieb in huis was en ze eigenlijk voor mijn broertje waren
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Net zoals bij die andere tweeling, hoe heette dat ook alweer... Ben even de naam kwijt, maar de oude versies zijn van Peters en dan zijn er nog weer nieuwe boeken bij geschreven door Van de Coolwijk. Best wel maf

En mja, dat verouderde maakt het natuurlijk ook juist leuk...
De olijke tweeling! Ik zag het laatst in de bieb, in 'de olijke tweeling maakt het te bont' pesten ze oorspronkelijk een half-zwart klasgenootje met alle racistische opmerken die je daarbij kunt verwachten, maar nu gaat het om een roodharig klasgenootje.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 11:04
Roosje
Roosje is offline
Pitty! <333
Ik kon laatst niet slapen thuis en toen ben ik maar begonnen aan de eerste Pitty, ze stonden allemaal op het plankje in de logeerkamer.
Oud 16-03-2010, 11:06
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:
De olijke tweeling! Ik zag het laatst in de bieb, in 'de olijke tweeling maakt het te bont' pesten ze oorspronkelijk een half-zwart klasgenootje met alle racistische opmerken die je daarbij kunt verwachten, maar nu gaat het om een roodharig klasgenootje.
O ja, want roodharigen discrimineren is niet erg .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten