Advertentie | |
|
![]() |
|
Pat en An O'Sullivan, dat sprak ik ook precies zo uit als je het schrijft
![]() Ik was (ben ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enid_Blyton
http://enidblytonbooks.tripod.com/id1.html Heel bekend bij meisjes owv haar Pitty en Dolle tweeling-reeks. De Vijf was meer wat voor jongens. Maar het zijn al oudere boeken, ze overleed namelijk in 1968. Toch zijn er heel wat boeken van haar onlangs in omnibussen uitgegeven. Ik heb net het geheime eiland binnengekregen <3. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik was helemaal De Vijf fan (en toch geen jongen
![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 24-02-2010 om 13:10. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er zijn verzamelboeken van de Vijf uitgegevendacht ik gezien te hebben, ik kan de pagina niet meer vinden, maar ik heb ergens gelezen dat de nieuwe versies zijn veranderd: de vroegere boeken waren nogal racistisch (een zigeuner was meestal een schurk) en die racistische trekjes zijn eruit gehaald.
Ah in wiki: Een ander bezwaar is inhoudelijk. Sinds de eerste publicatie zijn de inzichten m.b.t. sekseverschillen, klassenverhoudingen en rassenverschillen grondig gewijzigd en dat wordt in de boeken van Enid Blyton soms tenenkrommend duidelijk. In de boeken van 'de Vijf' zijn zigeuners bijvoorbeeld meestal schurken. In 2002 is er o.a. van De Vijf een hervertaling gemaakt, waarin imperialistische, seksistische, snobistische en racistische trekken zijn weggewerkt. Over die aanpak wordt verschillend gedacht. De vertaler van de nieuwe versie werkt onder het pseudoniem J.H. Gever. De nieuwe versie is gebaseerd op het Engelse origineel. Ik heb nog oude versies liggen, maar die krijg je niet ^^ Edit: site gevonden: http://www.kjoek.nl/schrijvers.php?s...9d1815c14c187c |
![]() |
|
Net zoals bij die andere tweeling, hoe heette dat ook alweer... Ben even de naam kwijt, maar de oude versies zijn van Peters en dan zijn er nog weer nieuwe boeken bij geschreven door Van de Coolwijk. Best wel maf
![]() En mja, dat verouderde maakt het natuurlijk ook juist leuk...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Noem ter plekke 10 boeken die indruk op je hebben gemaakt. Verwijderd | 15 | 09-01-2015 22:15 | |
Verhalen & Gedichten |
Laatste boekenaanwinsten, deel II Verwijderd | 500 | 04-04-2006 13:51 | |
De Kantine |
Koninginnedag, en wat heb jij allemaal ge/verkocht? Uice | 76 | 06-05-2005 11:24 | |
Verhalen & Gedichten |
Boekenkast fototopic. Verwijderd | 91 | 26-05-2004 16:49 | |
Verhalen & Gedichten |
weet er iemand een leuk kinder boek? stephkeuh | 35 | 29-10-2002 21:05 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Engelse literatuur Jerre | 6 | 16-05-2001 16:54 |