Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2009, 19:40
Rutgerlol
Rutgerlol is offline
Ik vroeg me af hoeveel jullie kregen voor jullie eerste baan na een universitaire studie. (Dus ook bij een baan waar die studie een vereiste is)

Hoe snel klim je daarna eigenlijk omhoog?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2009, 20:30
T_ID
T_ID is offline
Ik denk dat zoiets sterk afhankelijk is van welke opleiding je volgt. Het startsalaris van een opleiding als fiscaal recht is zeer hoog, terwijl je als socioloog o.i.d. best nog wel eens werkeloos kon blijven als je geen werk buiten je sector aanneemt.

Elsevier doet onderzoek naar hoe een studie ligt op de arbeidsmarkt, en publiceert dat samen met hun universiteits- en studierankings.
Oud 15-06-2009, 06:54
Verwijderd
Dat is afhankelijk van je studie, sector en organisatie waar je werkt. In mijn sector ligt het rond de 2800, hoewel ik ook wel eens een vacature heb ontvangen voor 4200.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 19:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij kon je dat op de website van Intermediair ergens berekenen.
Oud 15-06-2009, 19:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hangt er ook vanaf of je gaat promoveren. Als AIO/OIO ligt je startsalaris vrij laag.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 20:14
Lente
Lente is offline
even google en je vindt veel van dit soort sites:
http://financieel.infonu.nl/diversen...en-sector.html
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 08:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
even google en je vindt veel van dit soort sites:
http://financieel.infonu.nl/diversen...en-sector.html
Hoe zouden ze dat berekend hebben? Het zal wel alleen gaan om mensen die een baan vinden die bij hun sector past, neem ik aan. Maar dan nog, vind het wel hoge bedragen allemaal! Rond de 2000 euro, het lijkt me ontzettend veel geld. Maar je hebt automatisch ook hogere kosten als je geen student meer bent, natuurlijk.
Oud 16-06-2009, 12:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Rond de 2000 euro bruto vind ik eigenlijk wel een redelijk standaard startsalaris. Zit ik ook ongeveer op als HBO-afgestudeerd.
Oud 17-06-2009, 14:08
Rationeel
Rationeel is offline
het startsalaris na een technische studie ligt gemiddeld rond de 2200 euro p/m
in mijn sector (civiele techniek) ligt dat eerder rond de 2500 euro p/m

zelf ben ik begonnen met een aanbod van 3200
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 14:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rond de 2000 euro, het lijkt me ontzettend veel geld.
Het minimumloon voor 2009 is anders € 1.381,20 bruto per maand.
Oud 17-06-2009, 18:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Het minimumloon voor 2009 is anders € 1.381,20 bruto per maand.
Aha Ik heb er gewoon niet goed zicht op, het lijkt me vrij bizar dat ik ineens vier keer zoveel inkomsten zou hebben als nu. Maar dat zal ook niet zo zijn, de baan waar ik op gesolliciteerd heb, is denk ik zo'n 1.500 euro, maar dat is denk ik als het fulltime zal zijn en dat zal het niet zijn. Ik denk dan ook dat het nogal wisselend is hoeveel mensen gaan verdienen direct na hun afstuderen.
Oud 17-06-2009, 19:20
Ivo
Ivo is offline
Bedenkt ook even dat er bij 2000 euro bruto al grofweg 1/4 deel direct naar de staatskas gaat. Daarnaast kom je niet of nauwelijks meer in aanmerking voor kwijtscheldingen (denk aan gemeentelijke belastingen) en toeslagen (huurtoeslag kun je wel vergeten met 2000 euro bruto). Daarnaast moet je ook gaan denken aan bijvoorbeeld je pensioenopbouw en het aflossen van je eventuele studieschuld. En hoppa, je bent weer 100 tot 150 euro van je netto salaris kwijt.
Niet dat er slecht van te leven is hoor, ik doe het met net iets minder (geen diploma, nu werk op MTS/HTS niveau) en kan er heel goed van rondkomen.

En ja, het is heel wisselend wat mensen als startsalaris kunnen krijgen na het afstuderen. In een sector waar veel werk is en weinig mensen kun je nu eenmaal meer verdienen dan in een sector waar veel werkzoekenden zijn, zeker als starter die zich nog moet bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 19:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat zei ik dus al, dat je ook hogere kosten hebt (bedoelde inderdaad (gemeentelijke) belastingen en zo), alles wordt gewoon méér en dat lijkt me best wennen, al die in- en uitstroom van je geld.
Oud 17-06-2009, 23:01
Rationeel
Rationeel is offline
het was altijd heel makkelijk:

in: stufi, uit: bier

nu is het heel moeilijk:

in: salaris, uit: bier + een heleboel belastingen, verzekeringen en andere dingetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten