Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2009, 20:20
lol_nl
lol_nl is offline
Ik heb heel erg snel van lichamelijke klachten als ik stress heb - en dan bedoel ik niet eens ernstige stress, maar ook lichte gespannendheid. Op een of andere manier ben ik lichamelijk heel snel gespannen. Vaak merken mensen ook op dat ik niet ontspannen ben als ik zit, enz.
Mijn spieren overal in mijn lichaam spannen zich aan als ik gespannen ben. Ik krijg een onprettig gevoel in mijn benen en vaak doet het een beetje pijn in mijn borst.
Dit krijg ik zelfs als ik simpelweg moe ben en toch doorga met het doen van 'dingen' - dus bijvoorbeeld nu ik terwijl ik redelijk moe ben toch achter de computer zit. Als ik me actief ontspan in een rustige omgeving kan ik de spanning vaak min of meer wegkrijgen, maar ik wil natuurlijk liever niet afhankelijk zijn van ontspanningstechnieken of meditatie of iets dergelijks.

Ik ben hiervoor meerdere keren naar de huisarts geweest en die heeft mij verteld dat er lichamelijk verder niks mis was met mij. Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het op een of andere manier stress-gerelateerd of in ieder geval mentaal is.

Heeft iemand hier ervaring mee of anders ideeen hoe ik meer ontspannen kan zijn? Ik merk dat een sport als zwemmen goed helpt. Maar ik kan natuurlijk niet elke dag naar het zwembad.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 20:23
Verwijderd
Als zwemmen werkt, iig regelmatig gaan zwemmen. En misschien iets als yoga proberen? Dat kan je thuis ook uitvoeren. Of andere ontspanningsoefeningen. Of dingen als een lekker warm bad, een boek lezen, tv kijken, computeren, ...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 19:02
vosje16
vosje16 is offline
Er bewust op letten?

Mijn lichaam is ook bijna continu gespannen, zelfs wanneer ik denk dat ik ontspannen ben. Dus bvb. wanneer ik rustig in bed lig (en denk dat ik ontspannen ben), merk ik toch dat nog heel wat spieren aangespannen zijn wanneer ik mij bewust op mijn spieren concentreer. Het lukt mij dan wel om mij helemaal te ontspannen, maar wanneer ik er 10min later weer aan denk, blijk ik eigenlijk weer gespannen ;-)
Is het dat wat je bedoelt?

Trouwens, als ik niets te doen heb, ben ik sowieso steeds aan de vellen van mijn vingers en/of nagels aan het trekken en/of bijten en aan mijn lippen aan het trekken. Wanneer ik in de les zit en even niet moet schrijven leg ik dan automatisch mijn pen neer om aan mijn vingers/nagels/lippen te prutsen. Het gebeurt onbewust, maar als ik er op let kan ik het wel tegenhouden.

Dus volgens mij geldt dit voor jou ook en moet je er gewoon meer op letten en je er bewust van zijn en bewust je spieren proberen te onstpannen.

Ik heb er trouwens niet zoveel last van. Enkel in periodes waarbij ik nog bijkomende stress heb, kan ik soms spanningshoofdpijn en nekpijn krijgen en een raar gevoel in mijn buik (vol; geen-hongergevoel)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 20:25
Verwijderd
ik herken het helemaal
ik ben ook redelijk gespannen, alleen komt het bij mij door school. Vaak doe ik er niet zoveel aan, gewoon bijvoorbeeld proberen om recht achter de computer te zitten, en mijn schouders omlaag te duwen. Dat wil soms wel eens helpen.. Verder laat ik mijn ouders vaak mijn schouders / nek / rug masseren, dat helpt echt übergoed om alles te ontspannen. Verder zou ik zeggen lekker warm houden als je het koud krijgt wordt het vaak nog wat erger.. Dus warm bad helpt ook!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten