Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind dat je zeker van hoger opgeleiden mag verwachten dat ze hun taal goed beheersen. Op de basisschool en in de onderbouw van de middelbare school moeten die regels erin worden geramd. Simpele d's en t's en lelijke grammaticale fouten moeten daarna gewoon afgestraft worden; in elk geval bij werkstukken en essays. Door taal- en spelfouten mee te tellen in de beoordeling, zorg je dat mensen consequent op hun taal blijven letten. Daarbij, het is gewoon écht niet moeilijk, het is puur een kwestie van hoeveel waarde je hecht aan je taalgebruik. Het moet vanzelfsprekend worden dat taal- en spelfouten slordig zijn. Bij mij op school werd je met "Hij is beter als mij" ook door medeleerlingen bijna uitgelachen.
Voor dyslecten is het natuurlijk een ander verhaal, al kunnen die met wat meer aandacht ook een eind komen. WO tweedejaars, 20 jaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Die hype gaf bovendien aanleiding voor een nieuwe hype: je bent tegenwoordig niet slecht in wiskunde, nee, je hebt dyscalculie. Oh, en je bent natuurlijk niet druk. Nee, vandaag de dag heb je dan meteen ADHD.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens vind ik dat er veel te snel een stempel op dyslecten komt. Ik heb er veel baat bij gehad dat ik pas sinds vorig jaar weet dat ik het heb...
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Ik bedoel eigenlijk meer te zeggen dat je wel rekening moet houden met 'echte' dyslecten. Dat er ook nep-dyslecten zijn, verandert daar niets aan. Iedereen met enige intelligentie en inspanning kan prima leren spellen, maar met zo'n afwijking wordt dat toch best moeilijk.
|||
Citaat:
Dan gaat het helemaal niet om of je iets wel of niet als eindpunt ziet, het gaat erom dat het lang niet altijd zinnig is om alleen maar met het puntje spelling bezig te zijn. Je zal het hier bijvoorbeeld niet kunnen controleren, maar op scholen en universiteiten heb je verklaringen nodig voor je toegang krijgt tot de voorzieningen en dat moet echt wel meer zijn dan een simpel huisartsen briefje of iets dergelijks. Citaat:
Verder heb je gelijk, er zijn verschillende uitingsvormen. Ik kreeg het in de brugklas (hoewel mijn ouders op mijn basisschool het wel eens hadden gevraagd) en ik had het toch wel eerder willen hebben. Ik heb namelijk nogal veel kutopmerkingen gehad van de leraren op mijn spelling (als in, ik moest maar jampotten meenemen, misschien dat ik dan eens zag hoe je dingen moest schrijven) Daarbij heb ik wel veel bijlessen gehad op met name vreemde talen wat erg prettig was.
||
Citaat:
![]() De woorden die in mijn studieboeken stonden leken in de verste verte niet op de woorden die ik tijdens de middelbare school had geleerd voor Engels. Vaak stonden er teveel van dat soort woorden in één zin om middels de context al een betekenis af te leiden. Soms was de precieze betekenis van het woord ook essentieel. Ik vind het eigenlijk helemaal niet raar. Het is een vreemde taal die we ver na onze gevoelige periode (m.b.t. een tweede taal leren) pas aangeleerd krijgen. Dus het is al knap dat we er zo ver mee komen. Van docenten ben ik overigens met je eens. Althans; ik vind dat als je les geeft in een bepaalde taal, dat je de taal ook goed hoort te beheersen. En ontopic: ik ben er voorstander van om het mee te laten wegen, maar meer middels een systeem zoals hetgeen Andijvie zegt. Maximaal 1 punt aftrek. Voornamelijk om msn-taal (etc.) op de scholen uit te roeien. Ik vind dat leerlingen al vroeg moeten leren waar taalfouten geoorloofd zijn en waar niet.
|
![]() |
|
Wat betreft de discussie over of dyslexie te faken is: het meerendeel van de kinderen/jongeren dat beweert dyslexie te hebben, staat niet met het letterlijke verslag te zwaaien. Hoe kunnen jullie in godsnaam allemaal weten of zo'n persoon dan wel of niet écht dyslexie had
![]() Het is inderdaad doodzonde dat een groep ouders (meestal zijn het niet de kinderen die het verzinnen) op eigen hand de gebreken van hun kind diagnosticeren. Dat geldt voor dyslexie, ADHD, etc. Maar om daar nou de echte dyslecten op af te rekenen.. Voor compensatie op een school heb je nog altijd een psychodiagnostisch rapport nodig waarin aangetoond wordt dat iemand dyslexie heeft. Dus om nou op eigen houtje, zonder bewijs, zo'n diagnose in twijfel te trekken op basis van het feit dat iemand in zijn vrije tijd leest, is eigenlijk net zo kansloos als zonder bewijs beweren dat iemand het wél heeft.
|
Het is hoe dan ook belangrijk om de basis kennis van de Nederlandse spelling en grammatica te beheersen.
Als bij vreemde talen een antwoord in het Nederlands wordt gegeven moet daar ook op de spelling worden gecontroleerd. Bij andere vakken is het correct spellen van ondergeschikt belang, maar het moet zeker wel meetellen. Op het moment dat de (middelbare) school namelijk klaar is, wordt je hoe dan ook afgerekend op taalfouten. Op het moment dat je namelijk gaat solliciteren en een brief schrijft is de brief de eerste indruk die je maakt op een werkgever. Als jij een baan graag wilt hebben moet je er dus wel voor zorgen dat die eerste indruk goed is. De enige manier om bewust te zijn van je spel capaciteiten is door er continu op gewezen te worden. Als dit alleen maar gebeurt tijdens de taal lessen is de kans klein dat je automatisch al foutloos schrijft. Wat betreft dyslexie, het is geen automatische vrijbrief om spelfouten te maken, het geeft alleen aan dat je meer moeite moet doen om een stuk foutloos te schrijven en een stuk te lezen. 24 afstuderen secretaresse (een beroep waar je onder alle omstandigheden foutloos moet schrijven)
||
![]() |
Citaat:
Ik ben zelf ook dyslecties maar alleen op het punt schrijven. Lezen is voor mij geen probleem. Ook moeilijken woorden zijn voor mij geen probleem vooral de korte "makkelijkeren" woorden vormen voor mij een probleem. Zeg maar de woorden die je in groep 1 tot 4 leert. En bepaalde woorden heb ik heel lang uitgesproken zoals je het schrijft omdat ik had geleert hoe je het moest schrijfen en dat kon ik niet kopelen aan de uitspraak waardoor ik woorden zoals moeilijk anders uit ging spreken ik zei altijd moei-lijk inplaats van moeilek zoals je het echt zegt. |
![]() |
|
Ik vind dat bij toetsen het echt gaat om de kennis van het desbetreffende vak.
Spelling is natuurlijk wel belangrijk, maar mag niet van invloed zijn op de beoordeling. Als je goed schrijft, zullen docenten ook sneller snappen wat je te melden hebt. Je hebt hebt het dus in eigen hand!
|
![]() |
ik ben zelf docent en ik reken niet af op spelfouten, maar ik ervaar het als reuze slordig dat leerlingen niet even spellingscontrole over het gemaakte werk heen halen of het nog eens rustig nalezen.
Schrijftaal is anders dan spreektaal en sommige fouten staan ook zo dom. Voorbeeld uit recentelijk werk van tweedeklas leerlingen niveau Havo. "Los Angeles licht op ...." of "ze wouden...." Helaas zijn deze fouten niet incidenteel, maar worden ze veelvuldig gemaakt. Licht = het schijnsel van een lamp wouden = bossen kom op meiden en jongens, even spellingscontrole er over heen en laat het even door een van je ouders nalezen. groet, de Juf |
![]() |
|
![]() |
[QUOTE=Donald Duck;29265532]Het is hoe dan ook belangrijk om de basis kennis van de Nederlandse spelling en grammatica te beheersen.
Op het moment dat je namelijk gaat solliciteren en een brief schrijft is de brief de eerste indruk die je maakt op een werkgever. Als jij een baan graag wilt hebben moet je er dus wel voor zorgen dat die eerste indruk goed is. De enige manier om bewust te zijn van je spel capaciteiten is door er continu op gewezen te worden. Als dit alleen maar gebeurt tijdens de taal lessen is de kans klein dat je automatisch al foutloos schrijft. [QUOTE] EEn waarheid als een bus. Mijn moeder heeft jaren op P&O sollicitatiebrieven gescreend die binnen kwamen. Zeker als er veel sollicitanten zijn, dan vallen de brieven van de mensen die vol zitten met spellingsfouten er als eerste af. Zou toch reuze zonde zijn als de baan van je dromen aan je voorbij gaat, omdat je te slordig was om de spellingscontrole er over heen te halen. groet, de Juf |
![]() |
|
"Wacht even juf, ik laat mijn toets eerst even door mijn vader nalezen!"
![]() @jufAK: waarom kies je er dan voor om spelfouten te negeren? Ik vind een systeem als '1/10 punt aftrek per spelfout, maximaal 1 punt aftrek per toets' best redelijk. Je dwingt de leerlingen kritisch te kijken naar hetgeen ze inleveren. Tegelijkertijd voorkom je dat de hele toets enkel om de Nederlandse spelling gaat, want ook met 1 punt aftrek kun je nog een 9 hebben. Natuurlijk kun je uitzonderingen maken voor leerlingen met een dyslexieverklaring.
|
Bij toetsen vind ik het wel een ander verhaal hoor. Dan kun je niet even een woordenboek erbij pakken om je spelling te checken wanneer je niet zeker bent, en scholieren zijn geen wandelende woordenboeken. Bij werkstukken kan dat wel, en dan is het een stukje inzet.
|
Zolang het spelfouten zijn die je op het niveau van de leerling niet meer hoort te zien ('wouden' is zo'n mooi voorbeeld, maar ik heb ook al wel eens gehoord van 'ff' in een toets) vind ik dat je het mee mag tellen. Ook zonder woordenboek kan een leerling weten dat het geen fatsoenlijk Nederlands is. En ook zonder woordenboek kan een leerling ' t kofschip toepassen. Je kan het overigens ook anders doen. In plaats van fouten afstraffen, kun je een bonuspunt (of 0,5 punt) geven aan leerlingen bij wie je geen spelfouten zag.
||
Citaat:
|
Aan de ene kant vind ik dit overdreven, omdat een spelfout niets zegt over je intelligentieniveau. Aan de andere kant kan een sollicitatie of projectvoorstel wel worden afgewezen op een spelfout en daar dienen studenten goed op voorbereid te worden. Ik ben dus een beetje in dubio hierover.
||
![]() |
Citaat:
Gebruik je hersens voordat je reageert. |
![]() |
||
Citaat:
Verder moeten leerlingen er inderdaad op voorbereid zijn dat ze op de universiteit geen spelfouten mogen maken, maar dat wil niet zeggen dat daarom diezelfde regel ook op de middelbare school moet gelden. Zeker niet in toetsen (tentamens op de universiteit hoeven ook vaak niet foutloos gespeld te worden), maar ook bij bijvoorbeeld een biologiewerkstuk vind ik niet dat dat een punt moet zijn. Aan de andere kant is het wel treurig om te zien hoeveel leerlingen, maar vooral hoeveel docenten spelfouten maken op de universiteit. We kregen laatst een formulier met daarin de formele eisen (waaronder correcte spelling) voor ons paper. Het waren nauwelijks driehonderd woorden en er zaten vijf fouten in. Ik heb zelfs een vak waarbij er letterlijk géén instructies voor opdrachten zijn zonder spelfouten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(En dan ga ik er even van uit dat jij beseft dat Balance het over spelfouten heeft... Misschien moet je die laatste opmerking op jezelf toepassen?) |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, als ze geen spelfouten mogen maken, kunnen ze er maar beter op voorbereid zijn, toch?
|||
Citaat:
Citaat:
![]() En die enkeling die én geen fout maakt in de toets én geen spelfout maakt, die heeft alsnog gewoon een 10. Pech gehad. Of nou ja, hoeveel pech heb je als je een 10 hebt.. Het werd op mijn school wel eens gedaan bij toetsen: bonuspunten. Iemand met een 10 gaat dan echt niet om een 10,5 zeuren hoor.
||
![]() |
Citaat:
Wanneer je met het probleem van de spelfouten wilt afrekenen, moet je dat grondig doen. Alle andere oplossingen komen in feite neer op dweilen met de kraan open. Pak liever het op dit gebied zo gedegenereerde basisonderwijs aan. |
![]() |
||
Citaat:
Wanneer je niks doet, hou je toetsen vol met spelfouten. Niet alleen zien de leerlingen dan vaak het nut niet in van correct spellen, ook gaan ze wennen aan incorrecte woorden die ze later mogelijk als normaal beschouwen (ik verwijs nogmaals naar 'ff' dat na veelvuldig gebruik voor veel leerlingen daadwerkelijk een woord lijkt te zijn!!). Wanneer je met mate op spelfouten corrigeert of beloont, krijg je al gauw dat leerlingen veel meer energie steken in het juist spellen en ook meer na zullen denken bij (bijvoorbeeld) de uitgang van een werkwoord. Ik zie het niet als dweilen met de kraan open, want je draagt volgens mij best iets bij.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Dyslexie Lotte | 181 | 22-08-2004 15:06 |