Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2009, 01:42
LGF
LGF is offline
Hallo. Naar aanleiding van http://forum.scholieren.com/showthre...377&highlight= topic, heb ik nog een vraag.

De studieadviseur was vrij vaag. Zei dat mijn brief niet duidelijk was en op basis daarvan de kans nihil is dat de examencommissie mijn verzoek ingewilligd word. Hij kon mij weer niet vertellen wat er niet "duidelijk" aan was.

Misschien iemand nog tips om enkele aspecten te verduidelijken?

Vielen dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2009, 06:36
Verwijderd
Als hij je al niet kan vertellen wat er niet duidelijk aan was...

Ik vind dat hij dat toch wel aan moet kunnen geven...hij heeft je brief gelezen (wij niet) en zou dus ook gericht advies moeten kunnen geven, lijkt me. Misschien kun je je brief aan iemand in je omgeving laten lezen en om advies vragen? Zelf vind ik het op basis van je vorige post lastig om iets zinnigs te zeggen, omdat ik niet weet wat en hoe het in je brief staat.

In je vorige topic geef je aan dat je het lastig vind om volledig te zijn, misschien dat dat mist in je brief? Misschien moet je de situatie meer en concreter toelichten in je brief? Dus niet alleen aangeven dat je colleges gemist hebt, maar vooral waarom. En beperk je bij het waarom niet tot het feit dat die scheiding er is, maar beschrijf vooral ook de gevolgen ervan; Nona geeft hiervoor al een aanzetje (bv. dat je je minder goed hebt kunnen concentreren, dat je minder gelegenheid gehad om te studeren of heb je geen toegang gehad tot noodzakelijke materialen).

Hopelijk kan je er iets mee... En veel succes in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 00:42
LGF
LGF is offline
Na het vorige gesprek met de studieadviseur, zei hij dat ik meer op het relatieaspect moet ingaan. Dat heb ik, denk ik, nu nog steeds onvoldoende gedaan. Wat zou ik hier over nog kunnen zeggen . Is het ook verstandig om bijvoorbeeld sommige data neer te zetten (al dan niet met een motivatie)? Wat de studieadviseur wel zei dat de brief niet langer zou moeten worden dan 2 kantjes.(zulke goeie tips zijn altijd welkom... ). Zit nu al over 2 kantjes.

Maar goed, tips zijn welkom . Over ongeveer een week moet de definitieve versie naar de examencommissie.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 04:35
Verwijderd
Ik denk niet dat het mogelijk is om specifieke tips te geven zonder te weten wat er al in staat...daarom kun je misschien het beste iemand uit je omgeving vragen de brief te lezen en advies te geven...

Ik denk in ieder geval niet dat het gaat om data, ik denk dat het meer gaat om de rol die die persoon voor jou vervulde en waarom het zo vervelend is dat die persoon er nu niet meer is. Enkele data zijn misschien wel handig, maar dat ligt er aan wat er zo belangrijk is aan die datum, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2009, 01:03
LGF
LGF is offline
Citaat:
Ik denk in ieder geval niet dat het gaat om data, ik denk dat het meer gaat om de rol die die persoon voor jou vervulde en waarom het zo vervelend is dat die persoon er nu niet meer is.
Dit is ook wat ik probeer te doen. Maar dit komt er op een of andere manier niet uit. Heb hier ongeveer een of twee zinnen er aan gewijdt, terwijl ik wel veel irrelevante informatie heb gegeven over de familie . Maar waar zou ik over kunnen beginnen dan? Nu staat er, dat wij (broer+ik) haar practisch als moeder zag. Zij was er als onze ouders er niet waren (door hun werk), zij ving ons op en voedde ons op, vanaf onze tienerjaren tot (vrijwel nu).

Waar zou ik nog meer over kunnen uitwijden dan, of waar zou ik eventueel nog dieper kunnen ingaan?

Jullie zijn wel goede hulp
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 16:35
LGF
LGF is offline
Nog even een algemene vraag, het gaat hier om twee vakken die ik moet herkansen. Hanteert de examencommissie hier dezelfde criteria als het hier om een vak zou gaan? Of heeft dit minder kans van slagen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 17:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De studieadviseur was vrij vaag. Zei dat mijn brief niet duidelijk was en op basis daarvan de kans nihil is dat de examencommissie mijn verzoek ingewilligd word. Hij kon mij weer niet vertellen wat er niet "duidelijk" aan was.
Nou ja, ze willen natuurlijk het naadje van de kous weten. Als dat echt niet kan, kun je het ook zo spelen dat je met een studentenpsycholoog praat, en die vervolgens een verklaring afgeeft dat privé omstandigheden je in de weg zitten. Daar luisteren ze wel naar zonder details te kennen.

Je moet het zien vanuit perspectief van de commissie. Als jij schrijft "Door persoonlijke omstandigheden kon ik niet naar college en dus wil ik een extra herkansing", kan dat wat hen betreft net zo goed betekenen "Wegens te veel zuipen en brakheid kan ik nooit op tijd opstaan, mis ik colleges, en ik wil graag misbruik maken van de regelingen zodat ik daardoor geen vakken mis". Ze zijn niet telepathisch begaaft, en kunnen met een algemene bewoording dus niet zien of jouw verzoek terecht en oprecht is.
Oud 23-05-2009, 18:33
LGF
LGF is offline
Citaat:
Nou ja, ze willen natuurlijk het naadje van de kous weten. Als dat echt niet kan, kun je het ook zo spelen dat je met een studentenpsycholoog praat, en die vervolgens een verklaring afgeeft dat privé omstandigheden je in de weg zitten. Daar luisteren ze wel naar zonder details te kennen.

Je moet het zien vanuit perspectief van de commissie. Als jij schrijft "Door persoonlijke omstandigheden kon ik niet naar college en dus wil ik een extra herkansing", kan dat wat hen betreft net zo goed betekenen "Wegens te veel zuipen en brakheid kan ik nooit op tijd opstaan, mis ik colleges, en ik wil graag misbruik maken van de regelingen zodat ik daardoor geen vakken mis". Ze zijn niet telepathisch begaaft, en kunnen met een algemene bewoording dus niet zien of jouw verzoek terecht en oprecht is.
Studentenpsycholoog is een goeie! Stom dat ik er zelf niet aan gedacht heb! Ik ga maandag gelijk een afspraak maken. Alleen hopen dat ik nog op tijd ben. De brief moet uiterlijk maandag of dinsdag zijn ontvangen door de examencommissie...

Hoe zit het met de verklaring die een studentenpsycholoog afgeeft? Is dat een schriftelijk iets of moet de persoon een verklaring afleggen? (Want in dat geval kan ik de brief insturen en een afspraak maken voor later de week als er niet zo snel een plek vrij is).

Bedankt voor de tip! Zo stom dat ik er niet aan gedacht heb joh.

Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 01:09
LGF
LGF is offline
Heb nu 4 pagina's. Is dat niet overdreven? Want ik had er 2, nu 4 . Ik wil het gewoon zo duidelijk mogelijk maken, maar natuurlijk niet een heel overdreven betoog houden.

Of is het verstandiger om de aanvraag voor 2 hertentamens te scheiden van de oorzaken die invloed hadden om mijn studie. Dus:

Pagina 1 en 2
-Verzoek
-Wat er de oorzaak was

Pagina 3 en 4
-bijlage met wat de oorzaak met mijn studie doet.
-eventuele overige bijlagen

Laatst gewijzigd op 24-05-2009 om 01:15.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 11:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe zit het met de verklaring die een studentenpsycholoog afgeeft? Is dat een schriftelijk iets of moet de persoon een verklaring afleggen? (Want in dat geval kan ik de brief insturen en een afspraak maken voor later de week als er niet zo snel een plek vrij is).
Da's kort dag, maar dan zou ik een tipje van de sluier oplichten. Als jij algemeen schrijft dat een scheiding en een ernstig zieke in de naaste familie kort gezegd de factoren zijn, en dat je met een studentpsycholoog gaat praten die naar verwachting daarover een verklaring zal tekenen, dan maak je wel kans.

Uiteraard dan daarbij schrijven dat die verklaring er nog niet is vanwege tijdsdruk, en ze die krijgen zodra je hem hebt.
Oud 25-05-2009, 14:44
LGF
LGF is offline
Hopelijk doe ik goed hier. Heb 4 pagina's. Zo ziet het er uit:

-Inleiding tot verzoek
-hoofdlijnen problemen en achtergronden
-invloed op mijn studie (depressief, verdriet, fysieke klachten)
-verzoek tot extra herkansingen en nog kort dat ik gemotiveerd ben om het te halen!

Eigenlijk wou ik de achtergronden en bepaalde dingen (emoties, depressies etc) weglaten, omdat ik hier waarschijnlijk over ga praten met de studentenpsycholoog (over 2 weken). Toch heb ik het alvast een beetje beschreven zodat zij alvast een beeld kunnen vormen (of is dit juist niet verstandig?). Heb er ook ingezet dat ik het moeilijk vond om deze situatie uit te leggen.

Maar goed. Is deze opzet goed? Of geef ik nu te veel informatie. Want het zijn wel 4 a4 pagina's. Morgen uiterlijk 3uur moet ik het inleveren, dus feedback en tips zijn welkom voor die tijd
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 00:27
LGF
LGF is offline
Hallo allen.
Mijn verzoek is afgewezen . Is het verstandig om hierop beroep aan te tekenen na het gesprek met de studentenpsycholoog? Want ik ben nog steeds van mening dat ik zonder al dat gebeuren de tentamens wel gehaald zou hebben. En weet niet wat de invloed zal zijn van een studentenpsycholoog. Maar goed, ik ken de criterea niet die de examencommissie hanteert. Alle tips en ideeen zijn welkom
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 15:56
Daboman
Daboman is offline
Waarom is het verzoek dan afgewezen? En zat er dan al een verklaring bij van de studentenpsycholoog?

Sowieso kan je best beroep aantekenen lijkt me. Dat laat in ieder geval zien dat je niet zomaar wat probeert. Heb je trouwens in je brief concreet laten zien waarom je de tentamens wel gehaald zou hebben als de omstandigheden er niet zouden zijn? Dat mis ik een beetje in je globale opbouw. Als je dit verwerkt, verwijs dan bijvoorbeeld naar de studieresultaten die je geboekt hebt toen de persoonlijke omstandigheden nog niet speelden.
Oud 06-06-2009, 01:15
LGF
LGF is offline
Citaat:
Waarom is het verzoek dan afgewezen? En zat er dan al een verklaring bij van de studentenpsycholoog?

Sowieso kan je best beroep aantekenen lijkt me. Dat laat in ieder geval zien dat je niet zomaar wat probeert. Heb je trouwens in je brief concreet laten zien waarom je de tentamens wel gehaald zou hebben als de omstandigheden er niet zouden zijn? Dat mis ik een beetje in je globale opbouw. Als je dit verwerkt, verwijs dan bijvoorbeeld naar de studieresultaten die je geboekt hebt toen de persoonlijke omstandigheden nog niet speelden.
Er stond geloof ik niet een reden bij waarom het was afgewezen. Ik ga daar nog een mail over terugsturen om te zien wat de argumenten waren (al weet ik niet of ik daar antwoord op krijg). En ik heb nog geen gesprek gehad met de studentenpsycholoog. Ik heb in mijn brief vermeld dat ik de tentamens zou hebben gehaald indien die omstandigheden er niet waren. Maar dit kan ik uiteraard niet hard maken, heb alleen een verwijzing gemaakt naar de voldoendes (enkele ruime voldoendes 7's) van de laatste perioden. Maar misschien heb ik dit verkeerd of te "licht" verwoord.

Weet alleen niet of het gesprek met de studentenpsycholoog nog van enige invloed zou kunnen zijn. En zijn er nog dingen waarbij ik de nadruk moet leggen in dit gesprek?

Bedankt voor alle feedback
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 11:14
LGF
LGF is offline
Mocht het nog iemand interesseren.

De reden waarom mijn verzoek is afgewezen:
"Uw omstandigheden zijn voor de examencommissie geen reden te kunnen afwijken van de geldende regels. U kunt altijd in beroep gaan"

Wat ik ook van plan ben om te doen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten