Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2009, 16:49
Balance
Balance is offline
Ik ben vorige week naar een garage geweest en vroeg of ze een nieuwe antenne konden installeren op mijn auto, aangezien mijn vorige kapot was gegaan.
Ze gaven aan een nieuwe te gaan bestellen voor me en maakten een afspraak voor de reparatie.

Toen ik aan kwam voor de reparatie hebben ze mij, naar mijn mening, nogal schofterig behandeld. Ze lieten mij allereerst een half uur wachten en vertelden mij daarna dat ik nog maar even moest wachten, want ze moesten eerst pauze houden.. Dat alles ging zonder enige vorm van tact en zelfs toen ik boos werd om de behandeling, kreeg ik weinig medeleven als respons. Ik ben toen vertrokken aangezien ik een vervolgafspraak had.

Nu vraag ik me af of ik verplicht ben die antenne nog af te nemen.
Ik heb geen behoefte om nog terug te komen bij die garage.
Oud 07-06-2009, 19:08
T_ID
T_ID is offline
Een vraag of ze die reparatie kunnen uitvoeren plus een afspraak maken over wanneer staat niet gelijk aan een overeenkomst, dus ik zou zeggen nee.

Bovendien is als ik het goed begrijp die reparatie helemaal niet uitgevoerd, dus dan is er al helemaal geen enkele manier om jou daar aan vast te houden. Tevens zou dat onredelijk zijn als jij daar slecht behandeld werd.
Oud 07-06-2009, 19:40
Verwijderd
Hmm, dat ligt er een beetje aan, maar ik denk dat ze je dit wel kunnen verplichten.
Er is namelijk wel degelijk sprake van een overeenkomst. Dat je naar de garage toegaat om de reparatie uit te laten voeren en hun een antenne hebt laten bestellen geeft deze overeenkomst aan. De garage heeft kosten gemaakt om aan hun prestaties te kunnen voldoen en zij zouden de antenne niet besteld hebben zonder deze overeenkomst.

Op het moment dat jij de overeenkomst niet naleeft, hebben zij in principe recht op schadevergoeding voor de gemaakte kosten.

Hier wil jij de overeenkomst ontbinden. Het is zo dat een tekortkoming ontbinding rechtvaardigt. De vraag is alleen of die 40 minuten die je extra moest wachten, grond is om te ontbinden en dat denk ik niet. Immers kan het gebeuren dat het eea uitloopt.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 21:56
Balance
Balance is offline
Maar feitelijk houden zij zich ook niet aan de overeenkomst, aangezien zij hun afspraak niet nakomen. Ik had om 15.00 uur een afspraak en kon pas om 15.45 uur geholpen worden. Daarmee was de afspraak voor mij nutteloos geworden, want om 15.45 uur kon ik niet meer (rekening houdend met dat het nog een half uur ging duren, die reparatie). De reden dat het zo uitliep lag niet in het feit dat er iets uitgelopen was, maar simpel door het vergeten van de afspraak (zij hadden een andere tijd genoteerd als ik, maar hebben wel tot 3x toe aan mij mijn tijd bevestigd, dus ik kan met zekerheid zeggen dat de fout bij hun ligt).

Of is dat niet voldoende om te zeggen dat zij zich ook niet aan de overeenkomst hebben gehouden?
Oud 07-06-2009, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Maar feitelijk houden zij zich ook niet aan de overeenkomst, aangezien zij hun afspraak niet nakomen. Ik had om 15.00 uur een afspraak en kon pas om 15.45 uur geholpen worden. Daarmee was de afspraak voor mij nutteloos geworden, want om 15.45 uur kon ik niet meer (rekening houdend met dat het nog een half uur ging duren, die reparatie). De reden dat het zo uitliep lag niet in het feit dat er iets uitgelopen was, maar simpel door het vergeten van de afspraak (zij hadden een andere tijd genoteerd als ik, maar hebben wel tot 3x toe aan mij mijn tijd bevestigd, dus ik kan met zekerheid zeggen dat de fout bij hun ligt).

Of is dat niet voldoende om te zeggen dat zij zich ook niet aan de overeenkomst hebben gehouden?
Ja je moet het zo zien, de tekortkoming moet ontbinding rechtvaardigen. Het is erg moeilijk te bepalen in hoeverre dat hier het geval is. Op het moment dat je een koelkast bestelt en hij wordt om 11 uur afgeleverd ipv 10.30 dan is dat geen reden om de overeenkomst te ontbinden. Maar dit is natuurlijk een ander geval, maar om maar even aan te geven dat het heel moeilijk is om te bepalen in hoeverre de levertijd van de overeenkomst overschreden kan worden. De hoge raad heeft bepaald dat de garage in dit geval moet aantonen dat de tekortkoming ontbinding niet rechtvaardigt. Dat kunnen zij redelijk eenvoudig doen door te stellen dat jij geen hinder ondervindt aan latere reparatie. Jij op jouw beurt zou wel een vergoeding kunnen eisen voor het latere leveren dan overeengekomen, zeker aangezien je nu helemaal terug moet en het je weer tijd kost.
Dus op het moment dat de garage eist dat jij de overeenkomst naleeft kan je het natuurlijk wel heel onaantrekkelijk voor ze maken Maar ik verwacht überhaupt niet dat ze je nog zullen benaderen om de antenne te plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 22:26
Balance
Balance is offline
Ik wacht het ook rustig af. Even kijken of ze de komende twee weken nog bellen. Het is een officiële dealer voor mijn merk, dus erg in hun maag zullen ze niet zitten met die antenne. Ik heb gewoon geen behoefte om hun kas nog verder te spekken.

Verder kunnen zij denken dat 45 minuten vertraging weinig betekent, maar het houdt wel in dat ik opnieuw naar een vrije dag moet zoeken (en die heb ik de komende twee weken niet) en dat ik dan opnieuw daar moet zitten wachten, ditmaal hopelijk enkel tijdens de reparatie. Wat nou als ik speciaal vrij moest regelen om mijn auto nogmaals te kunnen missen?

Kan ik overigens ook enkel de antenne afnemen zonder hem te laten inbouwen? Ja toch?
Oud 08-06-2009, 07:46
Verwijderd
Citaat:

Verder kunnen zij denken dat 45 minuten vertraging weinig betekent, maar het houdt wel in dat ik opnieuw naar een vrije dag moet zoeken (en die heb ik de komende twee weken niet) en dat ik dan opnieuw daar moet zitten wachten, ditmaal hopelijk enkel tijdens de reparatie. Wat nou als ik speciaal vrij moest regelen om mijn auto nogmaals te kunnen missen?
Dan is het redelijk dat jij deze schade bij hun kan verhalen.
Citaat:

Kan ik overigens ook enkel de antenne afnemen zonder hem te laten inbouwen? Ja toch?
De overeenkomst is dat je de antenne door hun laat inbouwen, dus in principe kan je daar niet van afwijken tenzij zij ermee akkoord gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2009, 12:08
Balance
Balance is offline
Hmm that sucks.

Nou ja, op basis van wat ik hier lees toch maar besloten hem in te laten bouwen door hen. Wel nog een beetje moeilijk gedaan. Ze gaven aan de gehele week geen tijd te hebben en de week erop ben ik op vakantie. De week dáárop moet ik alle dagen werken. Dus dan zou ik pas 4 weken later geholpen worden. Toen heb ik aangegeven dat ik dan alleen de antenne af wilde nemen, aangezien ik eigenlijk vorige week geholpen moest worden. En dat een andere garage mij dan wel ging helpen. Ineens kon ik komende vrijdag geholpen worden en deed hij poeslief over welke tijd mij schikte. Wat een kwal. Nou ja, vanaf vrijdag heb ik weer radio in mijn auto.
Oud 10-06-2009, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Hmm that sucks.

Nou ja, op basis van wat ik hier lees toch maar besloten hem in te laten bouwen door hen. Wel nog een beetje moeilijk gedaan. Ze gaven aan de gehele week geen tijd te hebben en de week erop ben ik op vakantie. De week dáárop moet ik alle dagen werken. Dus dan zou ik pas 4 weken later geholpen worden. Toen heb ik aangegeven dat ik dan alleen de antenne af wilde nemen, aangezien ik eigenlijk vorige week geholpen moest worden. En dat een andere garage mij dan wel ging helpen. Ineens kon ik komende vrijdag geholpen worden en deed hij poeslief over welke tijd mij schikte. Wat een kwal. Nou ja, vanaf vrijdag heb ik weer radio in mijn auto.
In deze economische tijden MOET je geen schofterig gedrag van personeel accepteren. Voor jouw 10 andere garages waar ik m'n auto kan laten repareren. Zeker in deze tijden moeten bedrijven tijd hebben wanneer het JOU uitkomt en niet hen. Anders ga je toch gewoon naar de volgende?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 15:13
Balance
Balance is offline
Als ik er geen bestelling had liggen had ik dat ook zeker gedaan.
't is nu dat ik toch eigenlijk verplicht ben mijn bestelling af te nemen, én dat ik erg baal van het feit dat ik geen antenne (dus radio ontvangst) heb. Laat het nu morgen maar gebeuren, dan ben ik er vanaf.
Oud 11-06-2009, 15:46
Verwijderd
Wellicht is het een idee om je ongenoeg ook bij de importeur van Kia in Nederland kenbaar te maken. Misschien zijn zij bereid om je iig tegemoet te komen of om de garagist op de vingers te tikken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 09:47
Balance
Balance is offline
Zal Kia onder de indruk zijn van het niet nakomen van één afspraak dan? Lijkt me dat ze daar hartelijk om moeten lachen.

Mijn wagentje is nu bij de garage, dus hopelijk heb ik snel een auto mét antenne.
Oud 12-06-2009, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Zal Kia onder de indruk zijn van het niet nakomen van één afspraak dan? Lijkt me dat ze daar hartelijk om moeten lachen.

Mijn wagentje is nu bij de garage, dus hopelijk heb ik snel een auto mét antenne.
Misschien hebben meer mensen hetzelfde meegemaakt? Als iedereen er zo over denkt, wordt er natuurlijk nooit iets aan gedaan .
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 13:19
Balance
Balance is offline
Ja op zo'n soort referentiesite over de dealer staan onwijs veel slechte verhalen, dus het is bekend van deze garage. Maar ja, het is wel mijn merkdealer en voor deze antenne had ik toch echt de merkdealer nodig. Maar niet voor niets heb ik mijn auto hier niet in onderhoud.
Oud 12-06-2009, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Ja op zo'n soort referentiesite over de dealer staan onwijs veel slechte verhalen, dus het is bekend van deze garage. Maar ja, het is wel mijn merkdealer en voor deze antenne had ik toch echt de merkdealer nodig. Maar niet voor niets heb ik mijn auto hier niet in onderhoud.

Ik moet zeggen: de merkdealer vind ik een overrated ding. Heb mijn auto voor de grap naar de merkdealer gebracht voor een reparatie: de kosten waren 350 euro.

Dezelfde reparatie door mijn eigen onafhankelijke garage had me 250 euro gekost. De merkdealer moet natuurlijk ook zijn showroom en alles betalen... Nee ik ga niet meer naar de citroendealer, mijn eigen garage doet t heel goed, kan overal aankomen ( en dat zal ook wel voor kia onderdelen zijn ) en is goedkoper... Dus ik zou dat eens overwegen, of je wel bij een duurdere "merkdealer" moet blijven...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2009, 09:37
Verwijderd
Citaat:

Het gaat om hoe ze je behandeld hebben. Renault Nederland heeft onze Renault-dealer ook ernstig op de vingers getikt toen de motor van onze vorige auto door hun toedoen kapot was gedraaid en ze ons gewoon alles wilden laten betalen.
Importeurs willen echt wel dat je een goede merkbeleving hebt en daar hoort fatsoenlijk behandeld worden door de officiële dealerschappen ook bij,
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten