Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2009, 17:16
lol_nl
lol_nl is offline
Op school besteden we naar mijn smaak veel te weinig tijd aan betavakken. Ik heb een N&T profiel met bio en Wiskunde D, maar heb het gevoel dat ik nog steeds een veel te laag niveau heb in de betavakken. Ik maak meestal niet alle opgaven, haal voor alle proefwerken vrij makkelijk goede cijfers, maar doe het vaak door zomaar domweg wat formules te gebruiken en wat regeltjes toe te passen. Ik merk daarom van mezelf dat ik ook niet zo heel snel ben met het begrijpen van nieuwe stof en dat ik toch wel moeite heb met het begrijpen van moeilijkere stof zoals de colleges op MIT OCW. Maar hier wil ik graag aan werken.

Ik wil zowel meer over de betavakken leren als beter worden in de vakken.

Kan ik op een of andere manier voor mezelf iets meer uitdagends vinden? Hoe kun je de betavakken het best leren? Veel opgaven maken? Of juist een paar moeilijke, complexe opgaven maken en er veel mee puzzelen?
Zijn er goede boeken/lesmateriaal die ik evt. kan gebruiken? Is het nuttig om de filmpjes e.d. van online colleges zoals die van MIT OCW te bekijken? Of kan ik beter materiaal zoeken dat meer op mijn niveau ligt?

En verder is het natuurlijk gewoon het ontwikkelen van "puzzelvaardigheden". Ik vind puzzelen hartstikke leuk, maar heb er meestal geen tijd voor. Ik ben verder geen schaakwonder en niet bijzonder goed in puzzels, maar wat zou ik eens kunnen gaan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2009, 17:34
DBZ
DBZ is offline
Je hebt helemaal gelijk. De vakken zijn erg makkelijk. Als je begrijpt wat je op school moet doen, is het goed en hoeft je niet per se iets extras te doen.
Als je puzzelen leuk vind, is schaken misschien toch wel leuk voor jou Ik schaak ook op een club Is heel anders dan mensen denken en daarbij moet je echt nadenken en puzzelen.

Maar heb je Grieks en/of Latijn, want dat is eigenlijk ook wel puzzelen allemaal.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 20:27
lol_nl
lol_nl is offline
Ik heb ooit toen ik op de basisschool zat een tijdje fanatiek geschaakt (niet op een club; we kregen gewoon schaakles op school). Heb toen wel ooit aan een schoolschaaktoernooi meegedaan. Ik won dan ongeveer 3/4 van mijn partijen. Mijn school is nooit hoger dan 6e geeindigd.
Verder ben ik geen schaaktalent, maar het lijkt me wel leuk om te doen. Kun je gewoon op je 16e zonder veel schaakervaring zomaar binnenwandelen in een schaakclub?
Of zijn de meeste mensen van 16 al halve pro's?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 21:56
aquarium93
aquarium93 is offline
haal voor de grap eens wat wiskundeboeken uit de bieb
doe ik altijd als ik me verveel en je snapt alles op school nog voor het is uitgelegd
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 09:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Natuurlijk kun je zonder veel ervaring de schaakclub binnen lopen! Hartstikke leuk juist.

Als je te weinig uitdaging op school krijgt kun je eens kijken of een universiteit in de buurt een soort pre-college-project aanbiedt. Dit is voor 5 en/of 6 vwo scholieren.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2009, 13:45
DBZ
DBZ is offline
Ik ken mensen die zelfs op hun 35e zijn begonnen met schaken. Er zijn zat slechte mensen van 16 jaar, maar natuurlijk ook wel goeie. Ik weet niet waar je precies woont, maar als het rond Tilburg ongeveer is, zijn er zeker wel slechte voor zover ik weetXD

Maar idd is een pre-university college bijv. misschien wel iets voor jou. 2 dagen naar die school en 3 dagen naar je normale school.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten