Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2009, 20:01
Rivka
Rivka is offline
Hallo!

Het lijkt me de laatste tijd heel leuk om antropologe te worden en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit studeren. Ik ga echt nog lang niet naar de universiteit, maar dit is puur nieuwsgierigheid. Kunnen jullie me er wat over vertellen?
Oud 27-06-2009, 15:11
Dith
Dith is offline
Afgelopen jaar heb ik antropologie gestudeerd in Utrecht maar ik ben er sinds een maand mee gestopt dus ik weet niet of mijn beeld van de studie voor jou wel de juiste is .

Wat wil je precies weten?
Oud 29-06-2009, 13:44
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Afgelopen jaar heb ik antropologie gestudeerd in Utrecht maar ik ben er sinds een maand mee gestopt dus ik weet niet of mijn beeld van de studie voor jou wel de juiste is .

Wat wil je precies weten?
Wat je nou eigenlijk leert, en of je het interessant vond, dat soort dingen
Oud 29-06-2009, 14:01
Dith
Dith is offline
Haha voor die vragen ben ik waarschijnlijk de verkeerde persoon omdat ik vind dat ik het afgelopen jaar níets heb geleerd. Ja, natuurlijk heb ik wel wat geleerd maar niks waar ik ook maar enigszins iets mee kan in de rest van mijn leven of wat enigszins concreet is. Doordat ik niks heb geleerd vond ik het ook niet interessant en eerlijk gezegd met mij zo'n 60% van mijn werkgroep (dus van zo'n 25 mensen zijn er nu nog maar zo'n 12 over).
Ik was van te voren echt overtuigd dat antropologie HET was voor mij, had me er enorm in verdiept en dan is het dubbel zo zuur als het zo tegenvalt.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het in Utrecht gestudeerd en er zijn ook genoeg mensen die het afronden en waarschijnlijk een heel andere mening hebben;
Maar goed, ik heb het afgelopen jaar echt de basis gehad, amper dingen die echt met antropologie (culturen, volkeren etc.) te maken hadden, veel dingen over 'onderzoek doen', statistiek, papers schrijven over vage onderwerpen etc.etc. Natuurlijk heel logisch, maar toch te theoretisch voor mij, vooral omdat mij door de uni vwas voorgeschoteld dat het in Utrecht zo praktisch was, veel presentaties blablabla...allemaal niks van waar.

De sfeer was wel altijd heel goed, er werd heel veel georganiseerd door de studievereniging en je kan je ook aansluiten bij studieverenigingen van de faculteit zodat je ook in contact komt met mensen die andere sociale studies doen. Ook was er veel persoonlijk contact met de docenten en werden de werkgroepen bijna elk vak zoveel mogelijk bij elkaar gehouden zodat je echt een klasje was zeg maar.

De organisatie van de school zelf vond ik dramatisch, niets liep samen, er waren problemen met uitwerkingen van tentamens, opdrachten waarvan de opdracht niet duidelijk was en ook niet werd gemaakt, docenten die vaak uitvielen en geen vervanging voor was, weinig feedback op opdrachten tenzij je ermee moest smeken.
Als je de studie echt leuk vindt dan neem je die zaken voor lief maar als de studie tegenvalt dan gaan zulke zaken je nóg harder ergeren.

Heb je al iets van meeloopdagen ofzo gedaan? In Utrecht vond ik de meeloopdagen echt vreselijk nep, als er meelopers waren dan waren de colleges ineens interessant, afwisselend, veel gebruik van films/foto's/persoonlijke verhalen etc. Echt een lokkertje dus, maar dat is natuurlijk op elke uni zo.

Excuses voor mijn vreselijk negatieve beeld, maar ik ben vreselijk blij dat ik er uiteindelijk mee ben gestopt haha....
Oud 29-06-2009, 21:10
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb antropologie gedaan in Leiden, vorig jaar mn bachelordiploma gehaald. Ik ben er duidelijker wel wat enthousiaster over dan Dith, anders was ik er natuurlijk niet mee doorgegaan . Maar uiteindelijk was het toch niet helemaal wat ik wilde, vandaar dat ik nu een master doe in een net iets andere (maar wel gerelateerde) richting.
Er is hier vrij recent nog een topic over geweest waarin ik wat heb gepost, moet je maar even de zoekfunctie gebruiken, ik heb niet echt zin om weer hetzelfde verhaaltje te typen . Als je daarna nog vragen hebt wil ik die uiteraard beantwoorden. Daarbij moet ik zeggen dat ze de studie in Leiden sinds ik m heb gedaan flink op de schop hebben gedaan, dus over de details van de studie moet je bij mij niet zijn. Algemene dingen kan ik natuurlijk wel wat over vertellen.
Reageren

Regels voor berichten