Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2004, 16:04
halilo
halilo is offline
hey hai,

ik begrijp niet wat eenparig en eenparig versneld zijn. er zijn vragen zoals:

kijk naar fig 11, is dit eenparig of eenparig versneld

hoe moet je dat weten

alvast bedankt,

groetjes, halil
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2004, 16:17
dutch gamer
dutch gamer is offline
Stel je hebt een afstand-tijd diagram. Als de grafiek een rechte lijn is, heb je een eenparige beweging. Als de grafiek steeds steiler wordt (dus als delta s / delta t steeds groter wordt), heb je te maken met een eenparig versnelde beweging.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 16:29
halilo
halilo is offline
thnx
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 16:42
pino123
pino123 is offline
heb je dan ook meerparig en meerparig versnelde bewegingen (of zoiets)?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 17:40
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 30-12-2004 @ 17:42 :
heb je dan ook meerparig en meerparig versnelde bewegingen (of zoiets)?
Naar mijn weten bestaat die term niet, maar zoiets bestaat natuurlijk wel ja. Dat houdt gewoon in de de versnelling niet constant is.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 18:00
sdekivit
sdekivit is offline
bij een eenparige beweging geldt altijd dat het (s,t)-diagram een recht evenredig verband oplevert. Dat moet ook want de snelheid is constant en dat is de rc van die lijn (delta s / delta t) en die is constant.

bioj een eenparig versnelde beweging geldt altijd dat de versnelling contant is en dus levert dit een rechtevenredig verband op in je (v,t)-diagram op, want a = delta v / delta t

in je (s,t)-diagram levert dit een kwadratisch verband op, want s = 1/2 * a * t^2 (a = constant en hebben we de vorm y = c * x^2 --> kwadratisch evenredig verband)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 18:44
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 30-12-2004 @ 19:00 :
bij een eenparige beweging geldt altijd dat het (s,t)-diagram een recht evenredig verband oplevert. Dat moet ook want de snelheid is constant en dat is de rc van die lijn (delta s / delta t) en die is constant.

bioj een eenparig versnelde beweging geldt altijd dat de versnelling contant is en dus levert dit een rechtevenredig verband op in je (v,t)-diagram op, want a = delta v / delta t

in je (s,t)-diagram levert dit een kwadratisch verband op, want s = 1/2 * a * t^2 (a = constant en hebben we de vorm y = c * x^2 --> kwadratisch evenredig verband)
en een a(t) diagram is dan natuurlijk een horizontale lijn
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 19:47
sdekivit
sdekivit is offline
duh, ook het (v,t)-diagram bij een eenparige beweging.....
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 30-12-2004 @ 20:47 :
duh, ook het (v,t)-diagram bij een eenparige beweging.....
Je had het over de vorm s=1/s * a * t²
dan had ik er misschien bij moeten zetten dat a niet 0 is...

Voor het gemak kun je zeggen dat v=ds/dt, a=dv/dt = d²s/dt², v= int (a) dt en s = int (s) dt = int(int (a) dt)dt

geld in ieder geval altijd en dan kan de TS zelf misschien zelf de grafiek erbij bedenken

Laatst gewijzigd op 30-12-2004 om 21:36.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 22:29
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 30-12-2004 @ 22:29 :
Je had het over de vorm s=1/s * a * t²
dan had ik er misschien bij moeten zetten dat a niet 0 is...

Voor het gemak kun je zeggen dat v=ds/dt, a=dv/dt = d²s/dt², v= int (a) dt en s = int (s) dt = int(int (a) dt)dt

geld in ieder geval altijd en dan kan de TS zelf misschien zelf de grafiek erbij bedenken
Aangezien de TS de termen al niet kent lijkt het me sterk dat hij kan differentiëren en integreren Tenminste, bij mij duurde het toen nog minstens een jaar voordat ik differentiëren en integreren kreeg.
Oud 31-12-2004, 10:31
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bernero schreef op 30-12-2004 @ 23:29 :
Aangezien de TS de termen al niet kent lijkt het me sterk dat hij kan differentiëren en integreren Tenminste, bij mij duurde het toen nog minstens een jaar voordat ik differentiëren en integreren kreeg.
Aangezien halilo volgens zijn profiel h.a.v.o. doet kun je er wat dat betreft van uitgaan dat hij niet kan integreren.

@halilo: Onthoud maar dat eenparig zoiets betekent als constant, dus een eenparig rechtlijnige beweging is een beweging waarbij de snelheid v constant blijft, en een eenparig versnelde beweging is een beweging waarbij de versnelling a constant blijft. Laat s (spatium) de afgelegde weg zijn, v (velocitas) de snelheid en a (acceleratio) de versnelling, dan geldt:
- eenparig rechtlijnige beweging: s(t)=s(0)+v*t
- eenparig versnelde beweging: v(t)=v(0)+a*t, s(t)=s(0)+v(0)*t+1/2*a*t².
Oud 17-06-2011, 14:00
kaasj
Citaat:
Aangezien halilo volgens zijn profiel h.a.v.o. doet kun je er wat dat betreft van uitgaan dat hij niet kan integreren.

@halilo: Onthoud maar dat eenparig zoiets betekent als constant, dus een eenparig rechtlijnige beweging is een beweging waarbij de snelheid v constant blijft, en een eenparig versnelde beweging is een beweging waarbij de versnelling a constant blijft. Laat s (spatium) de afgelegde weg zijn, v (velocitas) de snelheid en a (acceleratio) de versnelling, dan geldt:
- eenparig rechtlijnige beweging: s(t)=s(0)+v*t
- eenparig versnelde beweging: v(t)=v(0)+a*t, s(t)=s(0)+v(0)*t+1/2*a*t².
heb je ook een simpele formule van een eenparig versnelde beweging? ik snap dat hier boven niet.

p.s. bij ons ie een eenparige beweging V gem=S÷T
Met citaat reageren
Oud 18-06-2011, 12:38
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
heb je ook een simpele formule van een eenparig versnelde beweging? ik snap dat hier boven niet.

p.s. bij ons is een eenparige beweging
Strikt gesproken dien je s door Δs en t door Δt te vervangen als je sprrekt over een gemiddelde snelheid. Let er verder op dat je v, s en t met een kleine letter schrijft. V duidt op een spanning (meestal ook aangegeven met U), S op entropie of een krachtstoot en T op een absolute temperatuur in Kelvin.
Als je voor de eenparig versnelde beweging uitgaat van het gegeven dat v(t) = v(0)+a∙t
en s(t) = vgem∙t = ½[v(0)+v(t)]∙t kun je afleiden dat s(t) = v(0)∙t+½a∙t². Als je op t = 0 al een afstand s(0) hebt afgelegd krijg je de formules v(t) = v(0)+a∙t en s(t) = s(0)+v(0)∙t+½a∙t².
Reageren

Regels voor berichten