Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2009, 10:48
flyaway
flyaway is offline
Wat vinden jullie? In het laatste verhalenwedstrijdtopic wordt het idee geopperd om een jury aan te stellen die beoordeelt wat het beste verhaal is. Dit mede omdat er vaak niet veel stemmen zijn, aangezien je daarvoor alle verhalen moet lezen en niet veel nietLetteraars dat doen. En omdat niet iedereen er over weet, er wordt ook genoemd dat we misschien de verhalenwedstrijd wat meer moeten promoten op andere deelfora.

Dus, wat vinden jullie? Gewoon maar een keer doen en kijken hoe het gaat? Hoe komt de jury er uit te zien, hoeveel juryleden, hoe worden die bepaald? Is het mogelijk dat er minder actief gereageerd wordt in het verhalentopic, omdat er misschien geen kritiek zal worden geplaatst bij de verhalen, wat tot nu toe juist zo leuk was misschien om over je eigen verhaal te kunnen lezen? Enige punten te overweging.

Beslis mee

Citaat:
Ik vind het heel jammer dat maar zo weinig mensen gestemd hebben.
Citaat:
Mee eens. Er moet misschien meer aandacht aan worden besteed op andere delen van het forum. Bijvoorbeeld door mensen op te roepen op letteren te kijken en hun stem te laten gelden.
Citaat:
Tsja, mensen hebben er gewoonlijk niet zo'n zin in om allemaal verhalen te gaan lezen, zeker niet als ze zelf niet meegedaan hebben. Eigenlijk zouden we een jury moeten hebben! Ik zou wel graag in de jury zitten
Citaat:
Ja, ik ook! Jury is cool!

En vv, ik vond je verhaal echt ultiem hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2009, 12:08
Ieke
Ieke is offline
We hebben ooit wel een jury idee gehad, maar dat was meer omdat er zoveel verhalen waren dat het amper in een poll paste.
Wat mij betreft is het best eens te proberen, maar het lijkt me dan wle voor de hand liggend dat de jury zelf niet mee doet, maar dat is ws ook weer niet goed voor het aantal verhalen. Zelf stem ik nooit omdat ik de polls moet controleren en weet van wie wat is.
Hoeveel mensen moeten er dan in zitten, wie moeten dat dan zijn etc?
Oud 21-06-2009, 12:36
Miekje*
Miekje* is offline
Kan de bedoeling niet zo zin dat mensen wel gewoon hun kritiek geven om de verhalen, en dat de jury daar dan op ingaat? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen, maar ik hoop dat jullie het snappen Jammer is dan natuurlijk wel dat de jury niet mee kan doen. Maar met weinig stemmen is ook niet echt eerlijk, vind ik...
Oud 21-06-2009, 12:38
MartinV
MartinV is offline
Ik denk dat het een heel goed idee is.
Er moeten natuurlijk niet te veel mensen in, anders worden er inderdaad geen verhalen geschreven, misschien 3 of 4?

Het is daarnaast belangrijk dat er van te voren wordt bepaald waar op wordt gelet, zodat niet alleen de persoonlijke mening van het jurylid meetelt. Een aantal criteria en punten om op te letten kunnen dan opgesteld worden.
Oud 21-06-2009, 12:40
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Kan de bedoeling niet zo zin dat mensen wel gewoon hun kritiek geven om de verhalen, en dat de jury daar dan op ingaat? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen, maar ik hoop dat jullie het snappen Jammer is dan natuurlijk wel dat de jury niet mee kan doen. Maar met weinig stemmen is ook niet echt eerlijk, vind ik...
Ja, kritiek geven kan altijd. Mensen mogen de jury proberen te bespelen met hun mening. Hoewel, dan wordt het ook weer minder onafhankelijk, maar is misschien wel leuk.
Oud 21-06-2009, 13:07
Roosje
Roosje is offline
Ik vind een jury dus superleuk! Ik doe nooit meer mee aan verhalenwedstrijden want thema's tijd op opdracht schrijven blaa *insert nog honderdduizend andere zinloze excuses* maar ik vind beoordelen wel heel leuk. We kunnen evt. ook allebei doen, dat je én kunt stemmen én dat de jury een winnaar bepaalt? Als daar dan hetzelfde verhaal uit komt, heb je natuurlijk wel ultiem gewonnen.

Ik denk dat drie, vier mensen inderdaad genoeg is. En we zijn volwassen & groot genoeg om die zelf aan te kunnen wijzen, denk ik. Wie zouden dat überhaupt willen, in de jury? Naast mezelf bedoel ik dan.
Vogelvrij wil dus ook wel, concludeer ik uit haar posts. Wie nog meer?

Ik wil verder wel beloven dat ik een verhaaltje zal schrijven voor de volgende wedstrijd, als ik niet in de jury zit!
Oud 21-06-2009, 15:29
Geel
Geel is offline
Dit lijkt me ook een goed idee. Ik vind verhalen schrijven heel erg leuk maar jureren lijkt me ook ontzettend leuk. Dus hierbij stel ik me kandidaat om jurylid te worden.

En even over promoten. Ik vind het heel jammer dat we in onze 'handtekeningen' geen links kunnen zetten, hoewel ik begrijp waarom het niet mag. Ik had al eerder voorgesteld om op de homepage van scholieren.com te gaan adverteren maar dat vond iemand geen goed idee.
Maar misschien kunnen we alsnog in onze 'handtekening' zetten dat er een schrijfwedstrijd gaande is en ander kan er toch ook ergens op 't forum een topic geopend worden waarin staat dat er een schrijfwedstrijd gaande is?
Oud 22-06-2009, 08:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Drie juryleden lijkt me eigenlijk wel genoeg. Ik stel voor dat daar sowieso de winnaar van de laatste verhalenwedstrijd in komt te zitten. En dan nog twee anderen, er zijn blijkbaar genoeg gegadigden...

Het is inderdaad wel een nadeel dat mensen die in de jury zitten niet mee kunnen doen, maar er is ook nog een andere optie en dat is dat mensen niet één stem uitbrengen, maar punten. Drie punten voor het beste verhaal, twee voor de tweede, een voor de derde, zoiets. Volgens mij is dat op DoP wel eens gedaan...?
Oud 22-06-2009, 09:00
flyaway
flyaway is offline
Dat is ook wel een goede, wat je als laatste noemt vv
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 12:46
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dit lijkt me ook een goed idee. Ik vind verhalen schrijven heel erg leuk maar jureren lijkt me ook ontzettend leuk. Dus hierbij stel ik me kandidaat om jurylid te worden.

En even over promoten. Ik vind het heel jammer dat we in onze 'handtekeningen' geen links kunnen zetten, hoewel ik begrijp waarom het niet mag. Ik had al eerder voorgesteld om op de homepage van scholieren.com te gaan adverteren maar dat vond iemand geen goed idee.
Maar misschien kunnen we alsnog in onze 'handtekening' zetten dat er een schrijfwedstrijd gaande is en ander kan er toch ook ergens op 't forum een topic geopend worden waarin staat dat er een schrijfwedstrijd gaande is?
Het heeft een periode wel op de frontpage gestaan, maar enorm veel effect had dat niet. Het is ook niet meer dan voor de eer natuurlijk. Maar goed, we kunnen Jon altijd vragen of het weer te proberen is.
Veel zin om het op andere fora hier te zetten heeft het niet en dat vind ik ook een soort van vervuiling. Ik hoef hier ook de DoP wedstrijd niet.

Citaat:
Drie juryleden lijkt me eigenlijk wel genoeg. Ik stel voor dat daar sowieso de winnaar van de laatste verhalenwedstrijd in komt te zitten. En dan nog twee anderen, er zijn blijkbaar genoeg gegadigden...

Het is inderdaad wel een nadeel dat mensen die in de jury zitten niet mee kunnen doen, maar er is ook nog een andere optie en dat is dat mensen niet één stem uitbrengen, maar punten. Drie punten voor het beste verhaal, twee voor de tweede, een voor de derde, zoiets. Volgens mij is dat op DoP wel eens gedaan...?
Ik vind dat echt dramatisch. Kies gewoon een verhaal en stem daarop en maak het niet te moeilijk.

Meer dan 3 zeker niet en wmb is een van de 3 een van de fb's oid. Anders trek je het forum leeg met mensen die ook kunnen schrijven en heb je weer te weinig deelnemers. Ik stel voor dat de leden die in de jury zitten ook iedere keer wisselen zodat iedereen een keer kan.
Maar hoe zien jullie de rest? Verhalen op het forum posten, jury x dagen in beraad en dan een winnaar?
Oud 22-06-2009, 12:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dramatisch? Zo moeilijk is het toch niet? Het leuke daaraan is juist dat het er een eerlijker uitslag ontstaat, omdat veel mensen nu twijfelen tussen twee of drie verhalen en dan uit armoe zomaar ergens op stemmen, maar op deze manier kun je meerdere verhalen je waarderen laten blijken, waardoor ook meer mensen tevreden zullen zijn over de uitslag.

Van mij mogen mensen best in hun sig zetten dat er een verhalenwedstrijd aan de gang is overigens, maar meer reclame lijkt me niet echt nodig, er zullen toch niet zoveel mensen zijn die zin hebben om al die dingen te lezen.

En als er een jury wordt aangesteld, dan lijkt het me inderdaad dat de verhalen gepost worden, dat de juryleden een weekje in beraad gaan en dat dan de winnaar bekend wordt gemaakt dmv een juryrapport (maar wel wat positiever dan die van writenow hoor!). Ieke, wat bedoel je in hemelsnaam met wmb?
Oud 22-06-2009, 13:30
flyaway
flyaway is offline
Wat Mij Betreft missschien?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 13:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, dat zou kunnen. Dan zou jij dus in de jury moeten, flyaway, en de winnaar van de vorige wedstrijd en eventueel nog een vrijwilliger?
Oud 22-06-2009, 14:12
flyaway
flyaway is offline
Ik vind het prima
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 15:14
Geel
Geel is offline
Vrijwilligers genoeg hoor. Maar als je nu al besluit om een jury samen te stellen moet er natuurlijk ook een schrijfwedstrijd aangekondigd worden.
Oud 22-06-2009, 16:02
MartinV
MartinV is offline
Ik vind het prima hoor.
Kan ik natuurlijk niet men titel verdedigen , maar ik vind t wel een goed idee.
Oud 22-06-2009, 16:14
Kitten
Kitten is offline
Ik vind het allebei prima.
Oud 22-06-2009, 18:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hm, dat zou kunnen. Dan zou jij dus in de jury moeten, flyaway, en de winnaar van de vorige wedstrijd en eventueel nog een vrijwilliger?
Wat mij betreft ja
Flayaway of ik, met 2 leden die zich aanbieden en iedere wedstrijd wisselen. Niet iedereen heeft ook altijd evenveel tijd.

Citaat:
Dramatisch? Zo moeilijk is het toch niet? Het leuke daaraan is juist dat het er een eerlijker uitslag ontstaat, omdat veel mensen nu twijfelen tussen twee of drie verhalen en dan uit armoe zomaar ergens op stemmen, maar op deze manier kun je meerdere verhalen je waarderen laten blijken, waardoor ook meer mensen tevreden zullen zijn over de uitslag.
Gaat niet om of het moeilijk is, gaat om het gedoe en dat je meerdere verhalen waardeert kan je toch ook gewoon posten. Ik vind het altijd wel heel leuk om die stukjes te lezen die iedereen post over alle verhalen en dat zegt me meer dan de stem, die zegt alleen maar welke je het beste vind. Gewoon 1 kiezen, verder geen gezeur.
Oud 22-06-2009, 19:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik vind het prima hoor.
Kan ik natuurlijk niet men titel verdedigen , maar ik vind t wel een goed idee.
Ja, dat is waar, daar had ik nog niet aan gedacht. Nou ja, het hóeft natuurlijk niet, het was maar een idee.

@Ieke: Oké, sorry hoor
Oud 22-06-2009, 19:49
Giles
Giles is offline
Mensen, mensen, internet. Ik zou er geen te grote jury van maken, want dat vertraagt alleen maar en dan heb je inderdaad minder wedstrijddeelnemers. My two cents.
Oud 22-06-2009, 22:17
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
combinatie van discussietopic/poll en jury?
Waarin de jury de beslissende factor is. OF een juryprijs en een publieksprijs
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 07:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
combinatie van discussietopic/poll en jury?
Waarin de jury de beslissende factor is. OF een juryprijs en een publieksprijs
Dat schiet denk ik niet op, de reden om een jury te doen is omdat er maar relatief weinig mensen stemmen.
Oud 23-06-2009, 08:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mensen, mensen, internet. Ik zou er geen te grote jury van maken, want dat vertraagt alleen maar en dan heb je inderdaad minder wedstrijddeelnemers. My two cents.
Ja, vandaar dat ik nog wat anders opperde Maar aan de andere kant, beter een jury van twee of drie mensen en drie verhalen, dan vijf verhalen en dat daar nauwelijks op gestemd wordt. Ik denk dat met een jury de verhalen wel aandachtiger bekeken zullen worden.
Oud 24-06-2009, 22:05
MartinV
MartinV is offline
Ik vind het idee van punten geven voor verhalen ook niet slecht.
Ik denk alleen dat dat niet echt een oplossing is, aangezien er weinig mensen stemmen. Er zullen dus ook weinig punten worden gegeven. Het beeld wordt alleen wat duidelijker.

Ik vind een jury van 3 personen het proberen wel waard. Natuurlijk een fb, de winnaar van vorige keer is ook best leuk, en een vrijwilliger. De jury moet niet alleen een stem uitbrengen, maar alle verhalen van uitgebreid commentaar voorzien. Andere kunnen ook commentaar geven.
Is er al behoefte aan een nieuwe wedstrijd of stellen we een datum voor over een maand ofzo?
Oud 25-06-2009, 08:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee nee, de jury moet natuurlijk een juryrapport schrijven, net als in 'het echt'. Maar in dit geval wel leuk als elk verhaal daarin behandeld wordt, ja.
Oud 25-06-2009, 12:23
Geel
Geel is offline
Hm... ik vind het prima als er nu meteen een wedstrijd aangekondigd wordt, alleen weet ik niet wat anderen ervan vinden. Ik denk dat het inderdaad over een maand of zo beter is.
Oud 25-06-2009, 17:50
Ieke
Ieke is offline
Wedstrijden zo tegen/in de vakantie zijn meestal niet de beste qua aantal deelnemeners. Maar als er genoeg mensen willen dan kan het uiteraard wel.
Reageren

Regels voor berichten