Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2009, 08:51
tuttebel
tuttebel is offline
De zomer komt er weer aan...als die regen weggaat.
Smeer je je altijd goed in voordat je de zon ingaat? En na afloop met aftersun? Of doe je het wat minder, zodat je lekker bruin wordt?
En ga je echt bakken of ben je gewoon buiten? Verbrand je wel eens? Ben je bang voor huidkanker?

---

Ikzelf ben heel erg vaak buiten, en ook nog eens op het water, dus het is best wel cruciaal dat ik me insmeer. Ook heb ik blond haar en een lichte huid, dus ik verbrand redelijk snel. Ik ben wel eens verbrand op mn schouders of neus, maar dat is dan omdat ik niet vaak genoeg gesmeerd heb. ik smeer meestal met factor 20 of meer. En ik smeer zoveel, omdat ik toch wel bruin word omdat ik zoveel buiten ben en ik huidkanker wil voorkomen.
Oud 16-06-2009, 09:29
Alyssia
Alyssia is offline
Hm, tot nu toe heb ik nog niet gesmeerd. Ik hou het ook meestal niet langer dan een uur of twee uit en ik zit vrijwel nooit op het heetste punt van de dag buiten. Als ik de hele dag buiten ben en het erg zonnig wordt, dan smeer ik zeker wel. Ik verbrand alleen als ik me niet goed insmeer als ik lang buiten ben, bruin word ik echter ook niet zo heel snel. Nu begint het toch al lekker te verkleuren.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 12:23
Sherlock
Sherlock is offline
Ik alleen men neus want de rest verbrand(gelukkig) niet
Oud 16-06-2009, 12:27
Verwijderd
Ik ben toch wel een beetje bang voor huidkanker sinds mijn tante een aantal plekjes weg heeft moeten laten halen... dus ik zorg dat ik altijd goed ingesmeerd ben voor ik naar buiten ga. Ik word heel makkelijk bruin, verbranden doe ik niet zo snel, maar wel als ik echt nog geen kleur heb en ook niet ben ingesmeerd.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 17:51
gurl19
gurl19 is offline
Ik verbrand redelijk snel maar ik smeer mij eigenlijk nooit in als ik even in de tuin ga liggen. Dus daar verbrand ik nog wel eens. Maar als ik na het zwembad ga of op vakantie dan smeer ik heel veel, helaas verbrand ik dan nog steeds wel is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 18:35
Wammus
Wammus is offline
Ik ben overdag binnen en zit in de pauze op m'n werk met mooi weer buiten. Ik word vrij snel bruin en verbrand bijna nooit. De laatste keer dat ik me met zonnebrand spul heb ingesmeerd kan ik me niet eens meer herinneren. Bang voor huidkanker ben ik niet.
Oud 16-06-2009, 20:18
marrel
marrel is offline
Ik verbrand niet zo heel snel en smeer me dan ook alleen als ik echt aan het water ga liggen. Meestal alleen m'n schouders en gezicht, als ik voel dat het gaat branden de eerste paar keer wat extra nog. Sowiso lage factor, 8 ofzo? 12? Net wat ik in de kast vind.
Oud 16-06-2009, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hier in Nederland verbrand ik niet extreem snel, als ik een uur onbeschermd in de volle zon zit dan voel ik dat wel maar ik ben niet na een kwartier al extreem rood. In het buitenland smeer ik wel veel omdat ik daar sneller verbrand. Ik heb eigenlijk meestal factor 30 ofzo in huis omdat ik vooral zonnebrandcreme gebruik tijdens de vakantie en voor die paar dagen dat het in Nederland mooi weer is ga ik geen lagere factor kopen al heb ik soms nog wel factor 10 ofzo van de wintersport staan, dan gebruik ik die. Ik zit zo af en toe wel onbeschermd in de zon maar als ik echt uren in de zon ben of naar het strand ga of op vakantie ofzo dan smeer ik me wel in (en ook echt een half uur van te voren en halverwege de dag opnieuw en met zonnebrandcreme die niet al een jaar in m'n kast staat want dan houd je jezelf nog voor de gek). 's Avonds na het douchen smeer ik me wel in met aftersun. Ik heb al een droge huid en van de zon wordt dat helemaal erg en het voelt gewoon lekker en je blijft langer bruin
Oud 16-06-2009, 22:04
Verwijderd
Ik smeer me altijd wel goed in als ik een keer lang in de zon ben. Over het algemeen zon ik bijna nooit dus de laatste jaren ben ik ook niet verbrand. Ik gebruik een hoge factor en ook altijd een lippenbalsem met een hoge factor. Mijn lippen verbranden namelijk altijd heel erg, net als de scheiding op mijn hoofd..

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor factor jullie gebruiken. Of je wel eens zo'n olie met een lage factor gebruiken om bruin te worden en of jullie ieder jaar weer nieuwe zonnebrandcreme kopen omdat de factor na verloop van tijd verdwijnt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 06:57
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ik zit zo af en toe wel onbeschermd in de zon maar als ik echt uren in de zon ben of naar het strand ga of op vakantie ofzo dan smeer ik me wel in (en ook echt een half uur van te voren en halverwege de dag opnieuw en met zonnebrandcreme die niet al een jaar in m'n kast staat want dan houd je jezelf nog voor de gek).
Is zonnebrandcreme na een jaar al niet meer goed? Ik snap wel dat je het niet langer dan 2 jaar moet bewaren, maar 1 jaar kan toch echt wel?
Oud 17-06-2009, 09:35
igfy
igfy is offline
Ik verbrand best snel, dus ik smeer me in als ik verwacht dat ik langer dan een uur in de zon ga zijn. Overigens ben ik eerder geneigd me in te smeren als ik blotere kleding aanheb, zoals een hemdje of rokje, dan als ik gewoon een t-shirt en lange broek aanheb. Ik gebruik ook van die lippenbalsem met bescherming tegen de zon, want mijn lippen verbranden snel.
Oud 17-06-2009, 10:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is zonnebrandcreme na een jaar al niet meer goed? Ik snap wel dat je het niet langer dan 2 jaar moet bewaren, maar 1 jaar kan toch echt wel?
de bescherming neemt gewoon met de tijd af. het "bederft" niet of zo, maar factor 10 is na 1 of 2 jaar geen factor 10 meer. (ik geloof dat er in de toekomst ook een datum op de cremes moet komen)

ik hou zelf totaal niet van bakken, maar ik ben wel graag buiten. gelukkig verbrand ik niet snel en ik smeer dus alleen wanneer ik echt lang in de directe zon zit (zoals op festivals). "bang" ben ik niet echt, maar ik weet zeker dat ik heel veel spijt krijg als ik straks toch kanker heb.

toch probeer ik het smeren zo veel mogelijk te voorkomen (liever lange broek aan en pet op) want ik heb een gruwelijke hekel aan vettige en/of geparfumeerde zooi op mijn lichaam. zelfs de zogenaamde "100% vetvrije" cremes kan ik maar 20 minuten verdragen voordat ik het af moet spoelen. dus mocht iemand een smeersel weten dat écht volledig (en snel) intrekt, dan hoor ik het graag
Oud 17-06-2009, 10:07
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik ben gek op zonnebakken, en doe het het liefste vaak en een dag lang. Wel smeer ik mezelf altijd in (hoe makkelijk bruin ik ook word) wil niet op mn 45e rare plekjes of een lelijke huid krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 11:21
Subject
Subject is offline
Ik smeer sinds het begin van de lente elke dag m'n gezicht in (gebruik het dus ook eigenlijk gewoon als gezichtscreme), omdat ik weet hoe slecht de zon voor je huid kan zijn. Ik heb te veel mensen gezien die er op hun veertihste niet meer uit zien doordat ze te veel hebben liggen bakken op hun twintigste. Ik houd ook helemaal niet van zonnen, dan breekt het zweet me uit. Dus meestal zit ik op vakantie met factor 30 in de schaduw en dan ben ik bij thuiskomst zelfs alsnog bruin geworden.
Oud 17-06-2009, 12:51
wup
wup is offline
Ik smeer me eigelijk alleen in als ik echt de intentie heb om te gaan zonnen. Verder ben ik toch niet echt veel buiten ( heb geen buiten ) Met dit weer ( graad of 20) smeer ik niet echt, omdat ik daar niet veel last van heb.
Op vakantie smeer ik als een malle, want bij een graad of 30 verbrand ik wel. Meestal neem ik dan een factor 20 of 25. Vorig jaar had ik per ongeluk vban die dikke stroperige creme mee, dat was niet te doen. Ik ben fan van sprays,
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 17:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Het is niet na een jaar slecht ofzo. Je kan het nog wel gebruiken. Je moet er alleen niet vanuit gaan dat factor 20 dan nog steeds factor 20 is dus als dat niet erg is maakt het niet uit. Hoe snel die factor afloopt weet ik allemaal niet precies maar heb wel eens gehoord dat je na een jaar beter nieuwe kan kopen. Ik koop daarom meestal ook een klein flesje.
Oud 17-06-2009, 18:02
Verwijderd
Er staat altijd wel een soort van houdbaarheidsdatum op (op alle cremes en smeersels trouwens), maar ik weet niet hoe serieus je dat moet nemen. Zo'n klein icoontje van een potje met daarin een getal, en dat is het aantal maanden dat je het kunt bewaren na openen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 18:16
tuttebel
tuttebel is offline
ik hoorde laatst ook dat je goed moet kijken dat je zonnebrandcreme ook een UVA en UVB factor-bescherming heeft. De meeste cremes doen namelijk alleen maar aan UVB-bescherming, die verbranden tegengaat, maar de UVA kan huidkanker veroorzaken. (het kan ook andersom zijn; dat UVA UVB moet zijn, ik weet t niet precies)

iemand die hier meer van weet?
Oud 17-06-2009, 18:48
Verwijderd
Ik probeer altijd als dat enigzins nodig is zonnebrandcreme te gebruiken, want ik wil geen huidkanker. Factor is 10 of 25 afhankelijk van hoe hoog de zon staat en hoe lang ik naar buiten ga. Maar ik vergeet het wel eens en dan verbrand ik soms. Dan smeer ik er nivea op, want anders vervel ik.
Ik koop elk jaar nieuwe tubes om zeker te weten dat de factor nog klopt maar ook omdat de tubes van het jaar daarvoor meestal een beetje zanderig enzo zijn geworden.

Ik meende dat de UVstralen die de meeste huidkanker veroorzaken dezelfde zijn als degene die de meeste verbranding veroorzaken, volgens wikipedia bedoel ik hiermee UV-B (ik hou ze ook nooit uit elkaar). Maar dat neemt niet weg dat UV-A ook een schadelijk effect kan hebben op de huid. Zo kan UV-A door glas en UV-B niet, maar iedereen kent wel iemand die ooit is verbrand door te lang bij het raam te zitten.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 19:14
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
dus mocht iemand een smeersel weten dat écht volledig (en snel) intrekt, dan hoor ik het graag
probeer eens zo'n 'clear' product van nivea of garnier. ik heb die vanmiddag opgehad en hij trekte erg snel in, en je hebt er ook geen last van als je zweet.
Oud 21-06-2009, 22:23
Balance
Balance is offline
Ik kom net terug van vakantie en heb in 1 week tijd anderhalf flesje zonnebrand leeg gesmeerd. Ik ben uiteraard wel op zonvakantie geweest dan hè

Ik heb heel de dag liggen bakken en ben niet verbrand, maar wel gekleurd. Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat ik vóór mijn vakantie hier al regelmatig in de tuin had gelegen. En doordat ik al een klein kleurtje had van de zonnebank, kon ik er ook genoegen mee nemen dat ik tussen 12 en 3 de schaduw op zocht.
Ik ben niet bang voor huidkanker, al ben ik in het verleden toch vaak zat verbrand geweest om verhoogd risico te hebben. De reden dat ik het verbranden tegen ga zit veel meer in de pijn die het mee brengt. Ik verbrand trouwens erg snel en wordt nooit poepbruin, dus ik ben eigenlijk wel erg blij met het huidige resultaat.
Oud 21-06-2009, 23:08
Vice
Vice is offline
Om één of andere reden heb ik een angst om te verbranden , dus als ik weet dat ik een paar uur buiten ben, zoals tijdens mijn werk, dan smeer ik me toch wel in met factor 30.
Oud 22-06-2009, 21:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nadat tijdens mijn interrail backpack-vakantie mijn schouders gruwelijk verbrand waren (nog net geen blaren maar wel vuurrood en pijnlijk) en ik de dag erna 1,5 uur door de brandende zon met mijn packpack op mijn rug en 25 graden naar het hostel moest lopen wat zo vreselijk veel pijn deed wil ik nooit meer verbranden

Ik herinner me ook nog dat toen ik klein was ik een keer een dag met mijn broertje met onze opblaasboot op zee gezeten had en ik toen zo vreselijk verbrand was wat m'n moeder niet gezien had dat ik echt lag te huilen in bed.
Oud 23-06-2009, 10:44
KiMZz
KiMZz is offline
Ik moet me altijd insmeren, heb echt een superlichte huid. Nu wil ik t weleens vergeten, als ik bijvoorbeeld ff een halfuurtje in de tuin ga zitten met dit weer met een tijdschrift, maar na verloop van tijd voel ik de zon al branden en smeer ik me alsnog in, of ga naar binnen.
Ik ben wel gek op de zon en dit weer en wordt al vrolijk als ik het weerbericht voor de komende week zie (28 graden!!) en zou het liefst de hele dag buiten willen zijn. Niet persé om te bakken, maar bijvoorbeeld door een buitenactiviteit te doen. Zo ben ik laatst gaan midgetgolfen bijvoorbeeld

Een paar jaar geleden was ik in Frankrijk gaan kanoën. Ik had me wel ingesmeerd, maar mijn moeder was vergeten de zonnebrandcreme mee te nemen. Aan het eind van de dag was er zoveel water over me heen gekomen dat ik dus ENORM verbrand was, voornamelijk op mijn benen. Ik kon 's nachts niet eens slapen van de pijn, toen heeft mijn vriend natte handdoeken in de vriezer gelegd en later over mijn benen heen gelegd, maar die waren binnen no time weer ontdooid. Ik heb daar nog dagen last van gehad, bijvoorbeeld met in- en uitstappen van de auto... Toen heb ik mijn lesje wel geleerd, altijd zonnebrand in de zomer!

Edit: oh ja, ik gebruik minimaal factor 20, meestal factor 30!
Oud 23-06-2009, 12:35
Verwijderd
Ik verbrand redelijk snel, ik zorg ook altijd dat ik me insmeer met min. factor 15. Atm is dat genoeg, eerder kon ik smeren met vijftig en verbrandde ik nog. Gelukkig is dat over. Ik smeer omdat ik niet wil verbranden, niet omdat ik bang ben voor huidkanker. Mijn huid lijkt vaak verbrand, maar ik word meestal eerst rood (nietverbrand) en dan pas bruin. Ik smeer daarna altijd met aftersun, als ik lang in de zon ben geweest. Ik krijg snel een droge huid en als je dan met aftersun smeert, is dat binnen een half uurtje veel minder. Sowieso, verzorgen van de huid enzo
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 16:49
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
*verhaal over verbranden*
Ik heb ooit op vakantie de bovenkant van mijn voeten zo verbrand, dat ik geen enkele schoen aankon, slippers ging nog net. En daardoor kon ik niet mee op survivaltocht en moest ik toekijken

Gewoon thuis of op mijn werk smeer ik me niet in. Als ik een dagje weg ga of echt ergens in de tuin ga zitten, smeer ik me meestal 's ochtends in met factor 15 of 20 en vind ik het wel best. Op vakantie, als ik echt in de zon ben, smeer ik een aantal keer op een dag met factor 30. Ik verbrand behoorlijk snel. Als ik behoorlijk in de zon ben geweest, smeer ik me 's avonds in met aftersun, tegen het vervellen.
Meestal gaat het bij mij zo: in de zon, verbranden, vervellen en weer wit.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 07:49
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Meestal gaat het bij mij zo: in de zon, verbranden, vervellen en weer wit.
Bij mij is het juist omgekeerd. Te lang in de zon -> verbranden -> beetje vervellen -> blijvend bruin.

Maarja, het lijkt me niet echt gezond om te verbranden, dus blijf ik meestal witjes.

Regels voor berichten