Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2009, 21:06
justhanna
justhanna is offline
Hier iemand met verstand over loonheffingen? Ik vraag me af of het 'nut' heeft om te gaan werken (vakantiebaan), want ik wil mijn loonheffingskorting op de wajong laten toepassen, maar hou ik dan niet enorm weinig loon over van mijn werk? Ik weet dat ik dat aan het einde van het jaar wel terugkrijg maar als ik werk word ik ook gekort op mijn wajong, en als er dan ook nog eens enorm veel word ingehouden op mijn loon kom ik per maand volgens mij slechter uit dan als ik niet werk, of zie ik dat nu verkeerd?

Stel, ik krijg 654 euro bruto per maand bij mijn baan. Dan word mijn wajong gekort tot 328 euro bruto (ipv 866). Maar als er dan enorm veel loonheffing van mijn loon word gehaald, hou ik uiteindelijk dan toch minder over per maand dan als ik gewoon niet werk? Of valt de hoeveelheid belasting die er af gaat zonder loonheffingskorting toch wel enorm mee?
Oud 26-06-2009, 11:58
Bloem
Bloem is offline
Hier heb ik geen verstand van, maar kan je het UWV er niet over bellen? Die moet je, neem ik aan, sowieso op de hoogte stellen van je werk plannen?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 14:02
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Hoi,

het is inderdaad goed om het UWV te bellen over de gevolgen voor je uitkering, daar hebben zij het meeste verstand van.
Ook is het slim om de Belastingdienst hier over te bellen. Wellicht kun je tijdelijk omzetten van wie je de loonheffingskorting krijgt. Dat durf ik niet te zeggen.
Het zal er van af hangen van hoeveel je wordt gekort op je uitkering of je veel loonheffingskorting tijdelijk mist.

Bij je loon of uitkering betaal je alvast je belastingen, zodat je niet aan het einde van het jaar alle belastingen in 1x hoeft te betalen. Tegelijkertijd kun je bij 1 werkgever of uitkeringsinstantie aangeven dat je loonheffingskorting wil. Dat betekent dat ze al rekening houden met de kortingen die je krijgt. Die korting wordt afgetrokken van de belasting die je moet betalen. Als je niet werkt is die korting 2700 per jaar = 225 euro per maand.

Krijg je die korting nu niet (omdat je geen loonheffingskorting hebt), dan wordt dit in ieder geval aan het einde van het jaar verrekend en krijg je het alsnog. Dus als je een beetje geld nu kunt missen, krijg je straks wel extra.

Hoe werkt dit?
Aan het einde van het jaar berekent de Belastingdienst hoeveel belasting + premies je over je inkomsten (zowel uitkering als je werk uit je vakantiebaan) moet betalen. Tot ongeveer 18.000 euro betaal je 33,5%.
Stel je totale inkomsten zijn 10.000 euro, dan betaal je 3350 euro aan belastingen. Maar: je hebt nog recht op kortingen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Van het bedrag dat je aan belastingen moet betalen gaat eerst de zogenaamde algemene heffingskorting af, dat is 2700,- euro. Als je gaat werken krijg je daarnaast arbeidskorting. Hoeveel dat is, is afhankelijk van hoeveel je werkt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 19:25
justhanna
justhanna is offline
Ik snap er nog steeds helemaal niets van, maar het zal wel goedkomen neem ik aan. Ik heb voor dat ik dit bericht plaatste al contact gehad met het UWV, welke me doorverwees naar de rekentool op hun site (vandaar dat ik ook al wist hoeveel ik gekort word op mijn wajong bij een bepaald bedrag dat ik bruto verdien). Maar over de loonheffing konden hun ook niets zeggen, dus daarvoor moet ik de belastingdienst misschien dan even bellen.

Ik heb vandaag wel een contract getekend voor 3 dagen in de week, daarmee verdien ik bruto gezien per maand minder dan mijn wajong bruto is, dus laat ik de loonheffingskorting toepassen op mijn wajong. Maar ik vraag me dus af of het dan nog loont om te werken, aangezien er dus van mijn baantje nu meer belasting word afgehaald (wat ik aan het einde van het jaar dan wel weer terugkrijg), waardoor ik dus zeer weinig loon over zal houden nu aan het einde van de maand.

Hoe meer ik er over na denk en ik er over lees hoe minder ik er van snap. Ik snap het hele idee van die loonheffingen en korting bij 1 daarvan ook gewoon niet. Waarom halen ze eerst geld van je loon af, en krijg je dat aan het einde van het jaar ineens weer terug? Ik zie de logica niet
Oud 27-06-2009, 08:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik snap het hele idee van die loonheffingen en korting bij 1 daarvan ook gewoon niet. Waarom halen ze eerst geld van je loon af, en krijg je dat aan het einde van het jaar ineens weer terug? Ik zie de logica niet
Volgens mij zit het zo: over de eerste zoveel duizend euro die je verdient, hoef je geen belasting te betalen. Daar heeft de heffingskorting dan ook mee te maken. Het bedrag wat je daarboven verdient, valt in de eerste belastingschijf en daar moet je grofweg 1/3e belasting over betalen. Omdat het lastig is om van twee werkgevers gecombineerd bij te houden wat je verdient, kun je de heffingskorting maar op 1 baan toepassen. Dan weet je zeker dat je niet te veel belasting niet betaalt. Mocht je totaal verdiende bedrag alsnog niet boven de grens van de heffingsvrije voet uitkomen, krijg je daarom aan het eind van het jaar de te veel betaalde belasting terug.

Maar zelfs al houd je er voorlopig per maand niets extras aan over, als je aan het eind van het jaar wel terugkrijgt, ga je er nog steeds op vooruit, lijkt me?!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 20:49
Lente
Lente is offline
waarom zou je niet werken als je dat wel kan?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 13:17
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Volgens mij zit het zo: over de eerste zoveel duizend euro die je verdient, hoef je geen belasting te betalen. Daar heeft de heffingskorting dan ook mee te maken. Het bedrag wat je daarboven verdient, valt in de eerste belastingschijf en daar moet je grofweg 1/3e belasting over betalen. Omdat het lastig is om van twee werkgevers gecombineerd bij te houden wat je verdient, kun je de heffingskorting maar op 1 baan toepassen. Dan weet je zeker dat je niet te veel belasting niet betaalt. Mocht je totaal verdiende bedrag alsnog niet boven de grens van de heffingsvrije voet uitkomen, krijg je daarom aan het eind van het jaar de te veel betaalde belasting terug.

Maar zelfs al houd je er voorlopig per maand niets extras aan over, als je aan het eind van het jaar wel terugkrijgt, ga je er nog steeds op vooruit, lijkt me?!
Het klopt helemaal! Je betaalt de belasting vooruit om te zorgen dat je aan het einde van het jaar opeens heel veel moet betalen, wat je dan niet hebt, omdat je het al hebt uitgegeven.
Uiteindelijk levert werken altijd meer op! Plus dat het ook nog eens gezellig kan zijn!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 01:59
arPos
arPos is offline
866 euro voor niksdoen, shit was de IBG maar zo coulant.

overigens zal bij een inkomen onder de 1600 de belasting wel meevallen, waarschijnlijk verwachten ze zowiezo van je dat je zowel de wajong als eventuele neveninkomsten meldt.

Citaat:
Waarom halen ze eerst geld van je loon af, en krijg je dat aan het einde van het jaar ineens weer terug? Ik zie de logica niet
Ze moeten toch net doen of ze iets te doen hebben in den haag, nou op deze manier zijn er weer 2 papiertjes heen en weer geschoven.
Reageren

Regels voor berichten