Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2009, 09:50
Verwijderd
Ik post het op studiezaken omdat het voor mij wel studiegerelateerd is. Op de middelbare school deed ik hier nooit zo moeilijk over, maar ik merk dat ik het steeds vervelender begin te vinden.

Op dit moment ben ik bezig met de afronding van een 10 EC project waar ik het hele kwartiel mee bezig ben geweest in een groepje van drie. Ik heb het gevoel (samen met 1 van de 2 andere) dat het wel goed gaat maar het probleem is dat persoon 3 steeds matig werk afleverd. Dit is zo ontzettend jammer omdat ik nu weer drie pagina's aan het herschrijven ben terwijl die tijd ook besteed kan worden aan het afronden en fine tunen van het product.

Het is alleen niet zo dat het iemand is die "niets" doet. Ze doet wel wat, maar het lijkt allemaal van die halve inzet. We hebben hier al wat van gezegd maar ze doet er niets mee. Een voorbeeld is: er moet iets geschreven worden voor het project, er is nadrukkelijk aangegeven dat het belangrijk is om alles op literatuur te baseren en vanuit daar keuzes te maken. Je geeft haar de 'opdracht' (uit zichzelf doet ze helemaal niets of uberhaupt ook maar meer dan je vraagt) en dan na 20 minuten is het af, zonder literatuur of wat dan ook "want zo doet iedereen het".

Hoe ervaren jullie zulke dingen? Ik wil het hoogst haalbare uit mijn projecten halen (50% van mijn vakken) alleen ik vind het lastig dat ik niet weet hoe je hier mee moet handelen. Je gaat geen cijferdifferentiatie aanvragen want dan barst de hel los en ben je de "bitch" van je jaar. En omdat ze ook helemaal niets doet ga je iemand ook niet uit je groepje zetten.

Tips, adviezen zijn welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2009, 10:04
ecrivaine
ecrivaine is offline
Tja, het standaard groepswerk probleem. Precies de reden dat ik een faculteit heb uitgekozen waar dat niet zoveel hoeft.
Zolang zij niet extreem slecht werk inleverd (of helemaal niets), is het inderdaad niet handig om er teveel heisa van te maken. Je kan in het vervolg proberen om op tijd een geschikte studiegenoot te vinden. Of mogen jullie niet zelf kiezen?
Succes ermee
Oud 23-06-2009, 11:37
Kitten
Kitten is offline
Ik heb heel weinig met groepen gewerkt, omdat hier niet veel nadruk op ligt bij mijn studie. Ik heb vorig jaar wel in een groep perfectionisten samengewerkt. Ik ben zelf nogal slordig en dat heb ik de groep ook verteld. Ik ben juist wel weer heel energiek in plannen bedenken, snel oplossingen verzinnen etc. Ze zijn alleen wat slordig. We hebben mij toen ingepast in de dynamiek van de groep en dat is toen heel erg bevallen. Ik heb van het 115 pagina tellende rapport uiteindelijk maar een pagina of 10 aangeleverd (wel van goede kwaliteit), maar ik heb daarnaast heel veel dingen om het project heen geregeld die ook van belang waren. Misschien had je daar wat meer op in kunnen spelen? Ontdekken waar ze wel goed in is, en haar energie daar op focussen?

Ik heb het alleen wel over een Master vak van 12 ECTS waar we 2 maanden voltijd aan moesten werken. De inzet van de groep was dus van nature gewoon goed.
Oud 23-06-2009, 11:59
Verwijderd
Citaat:
. Misschien had je daar wat meer op in kunnen spelen? Ontdekken waar ze wel goed in is, en haar energie daar op focussen?

Ik heb het alleen wel over een Master vak van 12 ECTS waar we 2 maanden voltijd aan moesten werken. De inzet van de groep was dus van nature gewoon goed.
Mja inderdaad, we zijn met z'n twee wel perfectionisten en geen "echte" 1e jaars studenten we hebben al meer projecten gedaan bij andere studies. Het gaat bij mij ook over een bachelorvak van 10 EC met 2 maande fulltime, dus daarom is het zo maf. Maar bedankt voor de tips
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 08:00
Miracle
Miracle is offline
Misschien gewoon eerst eens overleggen met de docent en met haar? Waarom doet ze niet wat er van haar gevraagd wordt? Wil ze wel punten halen en zich inzetten? De docent kun je om advies vragen en het is sowieso handig om die bij te praten over het groepsproces.

Ik ben zelf ook enorm afgeknapt op groepswerk. In een studie die ik heb gedaan moesten we met 9/10 man een onderzoekje doen. Uiteindelijk hebben we het met 3 man ingeleverd, de rest is afgevallen of uit de groep gezet. Dat is natuurlijk echt van de gekken. We zijn 3 maanden bezig geweest met de 'groep' en daarna hebben we in een maandje het onderzoek afgerond.
Gelukkig heb ik nu minder groepswerk en mogen we bijna altijd zelf een groepsgenoot kiezen, dat scheelt al héél veel.
Oud 24-06-2009, 12:33
T_ID
T_ID is offline
Groepswerk is een plaag op mijn opleiding. Ik doe nu een vak waar 75% van het cijfer tot stand komt door groepswerk. De groepsgenoot toonde geen inzet.. Guess what? Na drie weken kon ik alleen verder en moest ik mijn werk, zijn werk, en wat hij had laten liggen nog afmaken. Mijn tweede vak heeft het gehele groepje ook afgehaakt. Een overlijdensgeval, bachelorscriptie (die begrijp ik nog) en lamlendigheid zorgden ervoor dat drie man afhaakten, waarvan slechts één de moeite nam het te laten weten.

Ik snap ook niet dat docenten er niets mee doen of dat verminderen, want er zijn echt tientallen studenten in mijn opleiding alleen al die het wel kunnen, maar hun vakken niet halen vanwege slecht werk van groepsgenoten. Me being one of them. Ik heb zelfs al meegemaakt dat een groepsgenoot plagiaat pleegde, zit je dan als enige aanwezig op de beoordeling, uit te leggen waarom jij daar niets mee te maken had en die gozer als enige van de opleiding gegooid moet worden en jij niet.

Wat ik probeer te doen is vanaf het moment dat de groep bekend is, e-mail adres, telefoonnummer en msn van alle groepsgenoten te hebben. Op die manier kun je achterhalen waarom ze er niet waren, of ze op hun huid zitten als ze iets niet doen.

Tevens probeer ik altijd direct een concrete planning met deadlines te maken. Als de groep te lamlendig is om daar direct over te vergaderen, doe ik het voor ze, mail het door a la 'hey mensen, ik dacht hier aan. iemand nog bezwaar?' als een suggestie. Maar goed, zwijgen is toestemmen.

Daarmee kan je het meeste leed wel voorkomen, of tenminste aan zien komen zodat je het zelf nog op kunt vangen.
Oud 26-06-2009, 14:37
igfy
igfy is offline
Bij mijn studie zijn er ook heel veel vakken waarbij je samen moet werken en dan met zijn allen 1 cijfer op het eindproduct krijgt. Ik kan me er ook kapot aan ergeren hoe het niveau kan verschillen tussen groepsgenoten. Sommige mensen zeggen wel hun best te doen, maar leveren ondertussen iets af wat van slechte kwaliteit is. Het vervelende is soms wel dat dat het beste is dat ze kunnen... Misschien moet ze inderdaad andere taken hebben, die beter bij haar passen..

Zelf ben ik extreem slecht in dit soort siuaties trouwens. Vaak zit ik met tegenzin het werk van anderen te verbeteren en dan durf ik ook nog niet eens overal commentaar op te geven omdat ik dan het gevoel heb dat ze mij een betweter zullen vinden....
Oud 27-06-2009, 14:56
Daboman
Daboman is offline
Zoals T_ID zegt; altijd zorgen dat je contactinformatie hebt. Op zijn minst het emailadres dat iedereen waarschijnlijk wel heeft bij zijn universiteit of HBO.

Verder is het bij dit soort dingen zeker bij langdurige projecten handig als de docent op de hoogte is van eventuele problemen. Natuurlijk niet achter de rug van diegene om. De eerste stap zou kunnen zijn om haar te vragen om beter werk af te leveren, maar dat heb je al gedaan. De tweede stap zou kunnen zijn dat je waarschuwt dit probleem te gaan aankaarten bij de docent als het niet verbetert. En de derde stap is dan ook echt contact opnemen met de docent, om samen tot een oplossing te komen.
Oud 27-06-2009, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Zelf ben ik extreem slecht in dit soort siuaties trouwens. Vaak zit ik met tegenzin het werk van anderen te verbeteren en dan durf ik ook nog niet eens overal commentaar op te geven omdat ik dan het gevoel heb dat ze mij een betweter zullen vinden....
Inderdaad, terwijl het toch zo is dat je uiteindelijk het maar allemaal gaat verbeteren.

Maar moet je in zo'n geval de docent dan toch maar op de hoogte stellen? en doe je dat dan ook echt en wat is dan de reactie van de docent?

Het punt is namelijk niet dat ze er nooit is en het contact is er ook wel, maar dat je zelf zoveel tijd kwijt bent aan het verbeteren van stukken van de ander. Dit terwijl iemand dan zelf helemaal geen commentaar op de stukken die jij maakt heeft "omdat dat er zo goed uit ziet".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten