![]() |
|
Onder welke voorwaarden is verzet tegen gezaghebbers volgens jou geoorloofd ? En hoe zou dat verzet er uit moeten zien?
Let wel: met gezag wordt hier bedoeld: elke entiteit die invloed kan uitoefenen op andere entiteiten. Denk daarbij aan: ouders, rijken, armen, geestelijken, de democratische meerderheid, etnische/religieuze/ideologische minderheden, de eigen overheid, uitheemse overheden, etc. Het krantenartikel en de reactie van Gatara dat aanleiding gaf voor dit topic zijn hier te vinden. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Da's een lastige discussie. Zoveel factoren spelen daarbij mee. Bovendien verschillen denkbeelden op dat gebied extreem veel, wat de discussie zeer vertroebeld. Beroepsmoordenaars Che Guevara, die streed om een dictatuur in te voeren die het volk keihard onderdrukte, ziet men bijvoorbeeld als een terechte vrijheidsstrijder. Als Amerika het gehad heeft met moslimfundamentalisten en daarom de taliban aan de kant schuift zijn zij echter de kwaaie peer.
Mugabe natuurlijk, door veel geestelijk minder bedeelden, alternatievelingen, westerse zelfhaters en haters van het westen gezien als een 'strijder tegen het neokolonialisme' die ze binnenhaalden als een held omdat hij voldeed aan hun racistische anti-blanke sentimenten. Dat hebben we hier ook op het forum nog gezien toen. Nou, voila, wat kwam ervan? Opstand daartegen is terecht lijkt mij. En om het nog verwarrender te maken speelt ook de afweging lesser of two evils mee. Een bepaald gezag kan slecht zijn, maar minder erg dan het alternatief. Een voorbeeld daarvan is Algerije, waar een democratisch verkozen bestuur aan de kant werd geschoven. Slecht? Nee, want het alternatief was een totalitaire dictatuur door religieuze gekken. Of de Nederlandse democratie. Traag als stront door een trechter, te vaak gedomineerd door sektarische mafkezen met hun socialistische slaafjes, allerlei splinterpartijtjes die regeren lastig maken. Slecht? Nee, want het alternatief is een dictatuur of een vorm van democratie waarin de interne machtstructuur van de paar politieke partijen het algehele bestuur teveel bepalen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
* Als het verzet leidt tot een samenleving waarbij meer garanties bestaan voor de rechten van alle individuen.
* Als het verzet op de effectiefst mogelijke methode wordt uitgevoerd, dat wil zeggen, dat er zoveel schade wordt aangebracht als strict noodzakelijk is * Als de verwachtte benodigde schade proportioneel is aan de verwachtte opbrengst Nogal vaag natuurlijk, want wat zijn de rechten van individuen, welke individuen gaat het om, valt schade om te rekenen naar een algemene nutsfactor, en wanneer is schade proportioneel aan de opbrengst.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
|
![]() |
|||||
geweldloos verzet is altijd een goede zaak.
wanneer je het over gewelddadig verzet hebt dan wordt het moeilijker, dan zou ik zeggen wanneer jouw of medemensen hun leven in ernstige vorm bedreigd wordt door het gezag. Citaat:
hoe dan ook, iets aan deze zin klopt niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Slavery in the old age ment feeding en clothing your workers, in modern day slavery you make your workers feed and cloth themselfs. Maar goed, 'het gezag' (als in degene die op een bepaald punt in tijd de dienst uitmaakt) is natuurlijk niet het grootste probleem, zelfs niet als het een dictatuur is die eens voor de gein niet net doet alsof het een democratie is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Laatst gewijzigd op 05-07-2009 om 22:01. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Dit wil ik mij als politieke beginselen toe-eigenen. Rust er toevallig auteursrecht op? ![]() Arpos: Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien vervang je na geweldadig verzet simpelweg de ene hegemonie voor de andere waarmee je dus bezig bent met symptoombestrijding... logischerwijs want ook dit gegeven is weer inherent aan het systeem. wat veel effectiever is, is de globale samenleving zodanig baseren dat mensen volledig hun eigen leven kunnen indelen naar wens waardoor mensen geen reden meer hebben tot verzet, nu kan er discussie bestaan over hoe dat systeem zou werken of niet, op welke basis zo'n systeem zou werken of niet, maar hoe dan ook zou het al vooruitgang betekenen als de discussie erover gehouden zou worden. Gelukkig, voor mij dan, is die discussie onvermijdelijk aangezien het huidige systeem een geweldige ingebouwde zelfdestructie heeft. Wat mij betreft is politiek gebaseerd op menselijke moraal en beloften die veranderen over tijd geen goede basis, maar voor we zulk een resultaat kunnen bereiken zoals hierboven voorgesteld zullen eerst in de overgang nationalisme, religie en uiteindelijk kapitaal moeten verdwijnen. Wat dan weer jammer is, voor mij, want ik zal het niet meer meemaken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
![]() |
||
Citaat:
Sterker nog; ik vind dat een must. |
![]() |
|
Verwijderd
|
In principe is een opstand altijd gerechtvaardigd indien men een beter en realistische tegen-alternatief heeft. Zo sympathiseer ik mij met minderheden die het opnemen tegen hun regime die hen, omdat zij anders zijn, onderdrukt. Of een verwaarloosd volk die het opneemt tegen een corrupte en rijke elite. Wat is onrealistisch? Als bijvoorbeeld Uyghuren een onafhankelijke staat eisen. Wat is realistisch? Meer autonomie voor de Uyghuren.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
![]() |
||
Citaat:
(onderdrukt is natuurlijk een ruim woord, als je de sharia wil en de staat weigert dat, ben je dan al onderdrukt?) Hoeveel autonome staatjes kan de wereld hebben eigenlijk? Moeten we in de VN maar staanplaatsen invoeren? |
![]() |
||||||
Citaat:
namelijk onveranderd, het is beter voor de ene groep maar slechter voor de andere, want zoals ik net al beargumenteerde: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Gatara | 500 | 05-11-2006 15:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
De Kantine |
Topique de ctrl-c et ctrl-v! hasseltboy | 500 | 31-12-2005 13:46 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' naam onbekend | 501 | 26-11-2005 23:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus. Mujahideen | 56 | 29-01-2002 14:34 |