Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2009, 20:27
Verwijderd
Beste mensen,

Ik heb een aantal dagen geleden aan mijn werkgever laten weten dat ik per 31-08-09 uit dienst treed middels een ontslagbrief die ik geschreven heb aan het bedrijf.
Nu moet ik noodgedwongen een week eerder al beginnen bij mijn nieuwe baas die dat met klem heeft benadrukt. Dit heb ik mijn huidige werkgever al laten weten, en die zegt dat ik via de normale weg een verlof dient aan te vragen voor het week eerder opstappen (24 augustus dus).
Wat kan ik in dit geval doen? Moet ik een verlof aanvragen en hopen dat me huidige werkgever meewerkt, of kan ik een nieuwe ontslagbrief indienen met daarop de laatste dag van werken veranderd in 24-08-09?
Ik zelf zit nog ruim van te voren met het aangeven van 1 maand termijn, dus dit is geen probleem, ik wil alleen weten of ik er goed aan doe en tevens een nieuwe ontslagbrief mag schrijven met daarop de gewijzigde datum, zodat zij er rekening mee kunnen houden?
Me huidige werkgever heeft ook al een bevestiging gestuurd met dat ik per 1 september uit dienst treed wat overigens ook niet de bedoeling is, en daarbij kwam ook direct de brief om al me werkleding tijd in te leveren op een onbekend adres, middels het postkantoor.

Ik hoor graag van jullie,

mike
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2009, 20:41
Balance
Balance is offline
Heb je nog vakantiedagen? Je zou vakantie op kunnen nemen.
Oud 16-07-2009, 23:58
arPos
arPos is offline
als er sprake is van een maand opzegtermijn ben jij degene die bepaald wanneer het dienstverband wordt be-eindigt, gegeven dat je rekening houdt met die maand.

Dat je op of omstreeks datum van ontbinding de bedrijfsspullen in moet leveren lijkt me logisch.
Oud 17-07-2009, 00:12
Verwijderd
Snap ik, maar kan ik mijn eerder verzonden ontslagbrief die reeds is bevestigd door mijn huidige werkgever corrigeren door het sturen van een ander met daarop de datum dat ik eerder vertrek, want mijn huidige werkgever houd mij nu aan de datum van 31-08-09 vanwege mijn genomen ontslag per die datum.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 00:36
Verwijderd
Opzeggen moet altijd op de laatste dag van de maand, tenzij je anders bent overeengekomen of het gebruikelijk is op een andere dag op te zeggen. Even er vanuitgaande dat dat laatste niet het geval is (lees je arbeidsovereenkomst nog maar even na voor de zekerheid), heeft je baas dus gelijk wat betreft de opzegdatum. Als je nu opzegt gaat de opzegtermijn van een maand pas op 31-7 lopen, en eindigt je dienstverband dus op 31-8.

Laatst gewijzigd op 17-07-2009 om 01:26.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 09:51
Verwijderd
Dat ligt eraan wat er in je contract staat. Heb je een maand opzegtermijn, dan kan je opnieuw opzeggen per 24-8. Heb je een maand opzegtermijn per het begin van de maand, dan betekent dat dat je sowieso per 1-9-2009 uit dienst kan treden. Aangezien alle opzeggingen in de maand juli dan gelden vanaf 1-8-2009.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 10:24
Verwijderd
Heeft het dus zin een nieuwe ontslagbrief te schrijven met daarop de aangepaste datum van 24-04-09.
Ik heb een opzegtermijn van 1 salaristermijn.
Termijn 8 begint net terwijl ik in termijn 9 weg wil.
Maar ik zit dus nog wel ruim boven die maand.
Als ik dus opzeg, kan dat tot de 24ste van deze maand, zodat ik de 24ste volgende maand weg kan?
Maar in hoeverre heeft mijn nieuwe ontslagbrief nut als ze me aan het eerste houden.

En natuurlijk heb ik proberen verlof op te nemen, maar omdat maand augustus al een drukke verlofperiode is, kunnen ze mij het niet garanderen. En natuurlijk wil ik de tent wel normaal kunnen verlaten, en niet ineens straks MOETEN wegblijven omdat ik niet anders kan.
+ laat ik vooropstellen dat mijn ontslagbrief allang de deur uit is, maar daar heb ik op aangegeven per 31 augustus te willen stoppen. Deze is reeds bevestigd door de werkgever, die daarop een brief terug heeft gestuurd met informatie over het inleveren van het uniform en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 10:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
Snap ik, maar kan ik mijn eerder verzonden ontslagbrief die reeds is bevestigd door mijn huidige werkgever corrigeren door het sturen van een ander met daarop de datum dat ik eerder vertrek, want mijn huidige werkgever houd mij nu aan de datum van 31-08-09 vanwege mijn genomen ontslag per die datum.
Ja dat kan gegeven dat je dan nog steeds je houdt aan de afgesproken opzegtermijn

Het is vandaag 17-07-09 dus als je vandaag een nieuwe ontslagbrief maakt waarin je expliciet de vorige rectificeert dan moeten ze je ontslag toestaan per 17-08-09 als jij dat zo wilt.

maar dat is algemeen gesproken, specifiek moet je dat uit je contract halen want zoals LL bv. aangeeft kan het zijn dat ze in salaristermijnen werken, echter als dat niet expliciet is aangegeven dan heb je je aan je maand te houden en meer niet.

En verlof weigeren kunnen ze ook al niet, behalve wederom als dat expliciet is overeengekomen in het contract.
Oud 17-07-2009, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt eraan wat er in je contract staat. Heb je een maand opzegtermijn, dan kan je opnieuw opzeggen per 24-8. Heb je een maand opzegtermijn per het begin van de maand, dan betekent dat dat je sowieso per 1-9-2009 uit dienst kan treden. Aangezien alle opzeggingen in de maand juli dan gelden vanaf 1-8-2009.
Opzeggen moet toch echt altijd tegen het einde van de maand, tenzij anders is overeengekomen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 13:44
ganralph
ganralph is offline
voor de liefhebbers met bron:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2657
Oud 17-07-2009, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Opzeggen moet toch echt altijd tegen het einde van de maand, tenzij anders is overeengekomen.
Dat is dan toch het geval als het in je contract staat?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Heeft het dus zin een nieuwe ontslagbrief te schrijven met daarop de aangepaste datum van 24-04-09.
Ik heb een opzegtermijn van 1 salaristermijn.
Termijn 8 begint net terwijl ik in termijn 9 weg wil.
Maar ik zit dus nog wel ruim boven die maand.
Als ik dus opzeg, kan dat tot de 24ste van deze maand, zodat ik de 24ste volgende maand weg kan?
Maar in hoeverre heeft mijn nieuwe ontslagbrief nut als ze me aan het eerste houden.
In dat geval mag je aan het eind van termijn 9 weg denk ik, wat is de exacte formulering?

Het sturen van een nieuwe ontslagbrief heeft in dit geval automatisch tot gevolg dat de vorige ongeldig wordt, omdat de termijn eerder is. Bij een ontslagbrief stopt de arbeidsovereenkomt per genoemde datum. Anders gezegd, je hebt nu een arbeidsovereenkomst tot 31-8. Deze arbeidsovereenkomst kan je ook eerder beeindigen, mits je je aan de contractvoorwaarden houdt.

Laatst gewijzigd op 17-07-2009 om 14:12.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan toch het geval als het in je contract staat?
Ah ik had je vorige berichtje verkeerd gelezen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 20:26
arPos
arPos is offline
Citaat:
dat is zoals mar LL en ik al opmerkte enorm afhankelijk van je contractuele cao afspraken zoals naar voren komt in je contract, ik zit in een vakgebied waar ze mensen te kort komen, in de horeca heb je minder coulante voorwaarden.

daarvoor zal je dus je contract voor moeten raadplegen, mijn contract specificeert alleen maar een opzegtermijn van een maand.

ook qua verlof is e.e.a. vastgelegd, uiteraard had je die stukken allang moeten hebben gelezen
Oud 17-07-2009, 20:39
Ivo
Ivo is offline
Je ontslagdatum is het einde van de eerstvolgende NIEUWE salarisperiode. Dat staat in je contract, dus daar zul je je aan moeten houden. Tenminste, als je huidige werkgever niet meewerkend is met een ander voorstel.
Als je nog vakantiedagen hebt staan, kun je die normaal gesproken wel op maken aan het einde van je dienstverband. Een werkgever mag namelijk geen vakantiedagen uitbetalen als de werknemer daarmee niet akkoord gaat omdat hij/zij liever vakantie heeft dan die paar euro extra.

Dat je je werkkleding en eventuele andere bedrijfseigendommen ergens naar een voor jou vreemd adres moet sturen, vind ik persoonlijk wel wat vreemd. Het lijkt mij voldoende als je deze op je laatste werkdag inlevert bij je leidinggevende op je normale werkplek (en er een ontvangstbriefje voor terug krijgt). Het is dan aan het bedrijf om er verder mee te doen wat ze willen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten