Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2009, 08:50
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
IJsland blokkeert Icesave miljoenen

Van onze verslaggever Robert Giebels
Gepubliceerd op 21 juli 2009 07:44, bijgewerkt op 21 juli 2009 07:51

Amsterdam

Het parlement van IJsland dreigt de overeenkomst te verwerpen die Nederland en IJsland hebben gesloten om slachtoffers van de failliete internetbank Icesave te compenseren. In het IJslandse parlement is een krappe meerderheid tegen de afspraken, waardoor voor Nederland een strop dreigt van 1,3 miljard euro. Daarmee kunnen de 63 parlementariërs van IJsland minister Bos van Financiën in problemen brengen.

De deal die Nederland met de IJslandse regering sloot, bestond eruit dat IJsland het verloren gegane spaargeld terugbetaalt. Maar omdat de IJslandse economie in zeer zwaar weer zit, heeft Nederland dat geld, 1,3 miljard euro, voorgeschoten.

Nederlandse Icesave-slachtoffers hebben tot 100.000 euro van hun bij Icesave of Landsbanki gestalde spaargeld van De Nederlandsche Bank teruggekregen.

Afgesproken is dat IJsland de 1,3 miljard over vijftien jaar met rente terugbetaalt. Exact dezelfde deal is gesloten met Groot-Brittannië dat 2,7 miljard euro voorschoot. Het nationaal inkomen van IJsland is 8,4 miljard euro.

Althingi – het parlement van IJsland – dreigt beide deals nu weg te stemmen. Voor gedupeerde rekeninghouders heeft dit geen effect. Voor beide regeringen wel. Zeker is dat bij het wegstemmen van de overeenkomst minister Bos van voren af aan kan beginnen met zijn onderhandelingen. Die hebben zich door wijzigingen in het IJslandse politieke landschap maandenlang voortgesleept. Parlementaire instemming was een voorwaarde.

De IJslandse regeringspartij Links-Groen heeft bij de stemming de sleutel in handen. De oppositie – met 29 zetels iets minder dan de helft van het parlement – is hardgrondig tegen de overeenkomst. Ze vinden dat de hele bankensector in IJsland is omgevallen doordat Groot-Brittannië en Nederland Icesave en moeder Landsbanki besmet hebben verklaard.

Drie leden van Links-Groen zijn ook tegen. De IJslandse premier Sigurdardottir en de minister van Financiën Sigfusson, ook van Links-Groen, oefenen zware druk uit op het drietal om voor te stemmen. Zo niet, zo stellen ze, dan komt IJsland internationaal in dezelfde ‘orde van respect’ als Noord-Korea en Cuba. Toetreding tot de Europese Unie en financiële steun kan IJsland dan vergeten.

‘Ik ben voortdurend aan het twijfelen’, zegt Lilja Mosesdottir, een van de drie dissidenten van Links-Groen. ‘Ik ben van huis uit econome en geen politica. We kunnen deze overeenkomst wel willen, maar IJsland kan dit absoluut niet aan. Ik heb mijn kiezers beloofd vanuit mijn economische professie zaken te beoordelen. Ik vind dat opnieuw onderhandeld moet worden.’

Het Nederlandse ministerie van Financiën geeft geen commentaar. Het wil niet op de stemming in het IJslandse parlement vooruitlopen.

bron.

-------------------

Wat denken jullie? Heeft het ongetwijfeld schade voor het imago van IJsland, niet terugbetalen als overheid in zaken als deze word vaak internationaal zeer slecht op neergekeken. Zouden wij als Nederland opnieuw rond de onderhandelingstafel willen schuiven, of toch proberen IJsland aan hun deal te houden? Moeten we medelijden hebben of het principe; 'wie zijn billen brand moet op blaren zitten' aanhouden?
Oud 21-07-2009, 08:59
Joostje
Joostje is offline
1.3 milard is toch niet zo heel veel op 8 komma nogwat? Dat klinkt ongeveer in de orde van grootte als het kopen van fortis enzo door de nederlandse regering.
Oud 21-07-2009, 09:04
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Klopt, maar IJsland heeft natuurlijk wel meerdere landen zo'n deal gesloten waarbij ze het geld terug moeten betalen. Als je alles bij elkaar optelt denk ik (omdat enkel NL en UK al bij elkaar 4 miljard is) je wel over het helft van de IJslandse BNP zit. Volgens Wikipedia is dit percentage zelfs 75% van het jaarlijkse BNP. Dit is natuurlijk wel een flink bedrag als je dat binnen 15 jaar terug moet betalen en staat denk ik niet tegenover de grootte van Fortis (en je moet rekening houden dat wij het geld van Fortis eventueel (gedeeltelijk) terug kunnen zien als overheid, ik denk niet dat dit bij Icesave het geval zal zijn).
Oud 21-07-2009, 11:05
Spoonie
Spoonie is offline
Zet het leger in!

De plundering van Dorestad ligt nog vers in het geheugen, verdomde Vikingen.
Oud 21-07-2009, 11:13
T_ID
T_ID is offline
Dit is dus het punt waarop Balkenende even een speech op televisie moet afleggen dat we IJsland tot in lengte van dagen op alle mogelijke manieren dwars zitten als dit er door komt, en even Gordon Brown een telefoontje moet geven of hij hetzelfde kan doen.

Maar goed, gezien de legendarische incompetentie van deze regering zal dat vast niet gebeuren, en gooien ze er liever nog wat lastenverhogingen tegenaan om hun zoveelste financiële fout te compenseren.
Oud 21-07-2009, 11:22
Spoonie
Spoonie is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland#Economie

Visserij en de visverwerkende industrie, zo'n 63% van de uitvoer, vormen een belangrijke poot van de IJslandse industrie. Deze uitvoer is echter gevoelig aan de verandering van de visprijzen, vanuit de overheid worden dan ook pogingen gedaan de economie een bredere basis te geven, zo wordt er veel verwacht van geothermische energie.

Er wordt vooral vis, aluminium, kunstmest en ijzerverbindingen uitgevoerd. De belangrijkste handelspartners zijn het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. Er wordt vooral aardolie, allerhande machines, drank en tabak ingevoerd.

blokkade, zet de marine in!

Naast Noorwegen is IJsland het enige land waar aan commerciële walvisvaart wordt gedaan.

Groenlinks en PvdD zijn ook voor!

EDIT:

IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland,

....klote...

Laatst gewijzigd op 21-07-2009 om 11:27.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 12:21
arPos
arPos is offline
"slachtoffers van icesave"
muwhahahahahhahaha

Citaat:
dat we IJsland tot in lengte van dagen op alle mogelijke manieren dwars zitten
Ik zat meer te denken aan "eigen risico sukkels"
Oud 21-07-2009, 12:40
Verwijderd
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland#Economie

Visserij en de visverwerkende industrie, zo'n 63% van de uitvoer, vormen een belangrijke poot van de IJslandse industrie. Deze uitvoer is echter gevoelig aan de verandering van de visprijzen, vanuit de overheid worden dan ook pogingen gedaan de economie een bredere basis te geven, zo wordt er veel verwacht van geothermische energie.

Er wordt vooral vis, aluminium, kunstmest en ijzerverbindingen uitgevoerd. De belangrijkste handelspartners zijn het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. Er wordt vooral aardolie, allerhande machines, drank en tabak ingevoerd.

blokkade, zet de marine in!

Naast Noorwegen is IJsland het enige land waar aan commerciële walvisvaart wordt gedaan.

Groenlinks en PvdD zijn ook voor!

EDIT:

IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland,

....klote...
Wat dan wel raar is, is dat ze nog gevochten hebben over visvangst met de Britse marine
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 13:45
Verwijderd
Citaat:

Dit, waarom zouden de rest van de Nederlanders gebukt moeten gaan onder de schulden die anderen maken?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 13:48
Rationeel
Rationeel is offline
natuurlijk zou dat niet moeten, maar het jammere is dus dat de overheid het geld al voorgeschoten heeft.

zekerheid >> rendement. zo ook mijn pensioen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 13:49
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
"slachtoffers van icesave"
muwhahahahahhahaha

Tsja, te laat, Nederland heeft ze het geld nu al gegeven. Als IJsland niet betaald gaan ze dat vermoedelijk niet terugvorderen van de sukkels, maar van de hele Nederlandse bevolking.
Maar dat is een ander onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 14:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit, waarom zouden de rest van de Nederlanders gebukt moeten gaan onder de schulden die anderen maken?
Tja.. Zo ongeveer het halve stelsel van sociale zekerheid is daarop gebaseerd. Iedereen moet verplicht betalen zodat uitvreters plasmatelevisiesubsidie kunnen krijgen, en als je beter je best doet word je afgestraft met nog meer betalen.

In dat licht klopt het ook weer niet om dan voor spaarders die geld dreigen te verliezen opeens andere regels te hanteren.

Wat trouwens wat mij betreft betekend dat zowel uitvreters als spaarder voortaan voor eigen rekening werken.
Oud 21-07-2009, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Tja.. Zo ongeveer het halve stelsel van sociale zekerheid is daarop gebaseerd. Iedereen moet verplicht betalen zodat uitvreters plasmatelevisiesubsidie kunnen krijgen, en als je beter je best doet word je afgestraft met nog meer betalen.

In dat licht klopt het ook weer niet om dan voor spaarders die geld dreigen te verliezen opeens andere regels te hanteren.

Wat trouwens wat mij betreft betekend dat zowel uitvreters als spaarder voortaan voor eigen rekening werken.
Owowow, heb je een onafhankelijke, ( liefst niet door de VVD gesponsorde ) bron dat 'uitvreters' allemaal plasma tv's kopen? Hoeveel zijn er dat dan?

Ik werk hard, vele uren per week, en ik krijg tot nu toe elk jaar belasting terug. Dat ik ook betaal voor mensen die om welke geldige reden dan ook (even) niet kunnen werken, heb ik geen bezwaar tegen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Owowow, heb je een onafhankelijke, ( liefst niet door de VVD gesponsorde ) bron dat 'uitvreters' allemaal plasma tv's kopen? Hoeveel zijn er dat dan?
Die is toch al een keer geweest hier? Door een enorme fout van het Nibud bestaan er volgens die instantie geen normale televisies meer. Hun advies is dus uitvreters genoeg geld cadeau te doen voor een plasmatelevisie.

Onder andere Groningen neemt dat advies over, en voorziet elke uitvreter op kosten van de gemeenschap van een plasmatelevisie.

Plasmatelevisiesubsidie dus. In ruil voor nietsdoen krijgt men meer dan de gemiddelde werkende of student zich kan veroorloven.

Bron:
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/...oningse_minima
Oud 21-07-2009, 15:28
Verwijderd
Potjandrie.
Tja, ze zullen vast energiezuiniger zijn.

Weet je wat de fuck is: minimumloon is niet veel hoger dan een uitkering. Sterker nog: ik heb nagerekend dat toen ik nog werkte voor het minimumloon, een uitkering netto veel meer geld opleverde dan een baan. Zou je aan het minimumloon meer overhouden, dan weet ik zeker dat een heleboel mensen ineens wel aan het werk gaan.

Als ze die mensen die een plasma tv kado krijgen, nu eens een betere begeleiding naar de arbeidsmarkt kado krijgen. Dan hoeven ze niet meer heel de dag voor hun energiezuinige (?) plasmatv te hangen, maar kunnen ze gewoon weer een beetje eigenwaarde en trots kweken...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Weet je wat de fuck is: minimumloon is niet veel hoger dan een uitkering. Sterker nog: ik heb nagerekend dat toen ik nog werkte voor het minimumloon, een uitkering netto veel meer geld opleverde dan een uitkering. Zou je aan het minimumloon meer overhouden, dan weet ik zeker dat een heleboel mensen ineens wel aan het werk gaan.
Je raad nooit welke partij voorstander is het afschaffen van die armoedeval... Één post terug wilde je er geen bron van horen.
Citaat:
Als ze die mensen die een plasma tv kado krijgen, nu eens een betere begeleiding naar de arbeidsmarkt kado krijgen. Dan hoeven ze niet meer heel de dag voor hun energiezuinige (?) plasmatv te hangen, maar kunnen ze gewoon weer een beetje eigenwaarde en trots kweken...
Dat werkt beter, maar een bepaalde categorie is onbemiddelbaar zoals ze dat noemen, en nog een andere slag wil helemaal niet werken.

Hoewel... da's natuurlijk een zichzelf oplossend probleem als we inderdaad alle onzin a la plasmatelevisiesubsidie afschaffen. Of ze nu aan de slag gaan of niet, het geld wordt er niet aan uitgegeven. Behalve dat stukje arbeidsbemiddeling dan.
Oud 21-07-2009, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Je raad nooit welke partij voorstander is het afschaffen van die armoedeval... Één post terug wilde je er geen bron van horen.
Dat werkt beter, maar een bepaalde categorie is onbemiddelbaar zoals ze dat noemen, en nog een andere slag wil helemaal niet werken.

Hoewel... da's natuurlijk een zichzelf oplossend probleem als we inderdaad alle onzin a la plasmatelevisiesubsidie afschaffen. Of ze nu aan de slag gaan of niet, het geld wordt er niet aan uitgegeven. Behalve dat stukje arbeidsbemiddeling dan.

Er zijn heel veel partijen voorstander van maatregelen tegen de armoedeval. De VVD is daarin vast niet de enige met (on)haalbare ideeen.

Ik ken genoeg van die onbemiddelbare gevallen. En laat dat nu net een groep mensen zijn, die daar zelf heel erg van balen. Die ziek zijn, of andere zeer geldige redenen hebben om niet te kunnen werken. Al zouden ze het willen. Maar lui die niet willen werken, nou die wil ik ook niet heel erg graag subsidieeren eigenlijk...
En dat geldt ook voor andermans spaarcenten... Ik vind het heel zuur, heel triest, maar ik werk al genoeg om zelf iets te sparen. Als dit kabinet het in zijn hersens haalt om dit IJslandse grapje op mijn arbeid te verhalen, dan vraag ik subiet een uitkering aan (sarcasme).

Laatst gewijzigd op 21-07-2009 om 16:02. Reden: ik blijf aanpassen met die rare volzinnen van me ;)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 20:05
Verwijderd
Citaat:
1.3 milard is toch niet zo heel veel op 8 komma nogwat? Dat klinkt ongeveer in de orde van grootte als het kopen van fortis enzo door de nederlandse regering.
Misschien niet, maar IJsland had al een aardige staatsschuld. Nu bedraagt de staatsschuld als ik me niet vergis zo'n 200% van het BNP.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 08:45
arPos
arPos is offline
Citaat:
Tsja, te laat, Nederland heeft ze het geld nu al gegeven. Als IJsland niet betaald gaan ze dat vermoedelijk niet terugvorderen van de sukkels, maar van de hele Nederlandse bevolking.
Maar dat is een ander onderwerp.
Laat het een les zijn voor de toekomst... jeh.. keep dreamin I know

Citaat:

Beetje jammer dat je vergelijking niet opgaat, daar er wel een landelijk profijt is van zich in de interne economie rondgepompt subsidiegeld en uitgaven en niet wanneer die "miljoenen" over de grens in rommelhypotheken en CDS's verdwijnt.

Ik weet dat jij aangaande Icesave meent "dat niemand het had kunnen weten" maar ik durf gezien de modale rentepercentages ten tijde van de introductie van icesave op de nederlandse markt het tegendeel te beweren.

Verder ontvang ik ook geen divident van hun rente.

Over plasmaTVs; die discussie hebben we al gehad en die ging over LCD schermen niet over plasma, bovendien zijn oude CFTbuizen en niet meer te vinden en gebruiken ze meer stroom.

Dat noemen ze nou technologische vooruitgang..

Vind het verder wel onnodig om specifiek dingen te gaan sponsoren, je kan X bedrag krijgen en je verdeeld het wmb. zelf maar over je prioriteiten.
Oud 22-07-2009, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Potjandrie.
Tja, ze zullen vast energiezuiniger zijn.

Weet je wat de fuck is: minimumloon is niet veel hoger dan een uitkering. Sterker nog: ik heb nagerekend dat toen ik nog werkte voor het minimumloon, een uitkering netto veel meer geld opleverde dan een baan. Zou je aan het minimumloon meer overhouden, dan weet ik zeker dat een heleboel mensen ineens wel aan het werk gaan.

Nee, want vakantiegeld.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:02
arPos
arPos is offline
Citaat:
Sterker nog: ik heb nagerekend dat toen ik nog werkte voor het minimumloon, een uitkering netto veel meer geld opleverde dan een baan.
kun je nagaan hoe genaaid je bent als zelfverdienende uitwonende student zonder externe steunposten op het mbo met je 700 euro - boeken, lesgeld en nevenuitgaven

Citaat:
Nee, want vakantiegeld.
ik weet dit niet zeker maar volgens mij krijgen uitkeringsgerechtigden ook een extra bijdrage rond vakantie en feestdagen

verder:
Citaat:
Het bedrag van 450 euro wordt aangeboden 'In het kader van de witgoedregeling', een regeling die is ingesteld voor minima ter vervanging van duurzame gebruiksgoederen.
lijkt me dit niet louter over TVs gaan, maar over het totaal aan duurzame gebruiksgoederen c.q. witgoed zoals wasmachines e.d. neemt niet weg dat 450 eutjes me iets te hoog lijkt
Oud 22-07-2009, 12:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, want vakantiegeld.
Er zit ook vakantiegeld in een uitkering.

Normale televisies gebruiken trouwens tot driemaal minder stroom dan een plasmascherm, en afhankelijk van de helderheid gebruiken die op hun beurt (als het donkere beelden zijn) weer minder stroom dan een lcd televisie.
Oud 22-07-2009, 12:51
Verwijderd
Citaat:

Normale televisies gebruiken trouwens tot driemaal minder stroom dan een plasmascherm, en afhankelijk van de helderheid gebruiken die op hun beurt (als het donkere beelden zijn) weer minder stroom dan een lcd televisie.
Veel minder. Ben wat cijfers aan het opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 12:55
Verwijderd
Voor een 25 jarige, alleenstaand:

minimumloon: € 1.283,92 (incl. vakantiegeld) = 8%
Uitkering: €922,79 + €46,53 vakantiegeld
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 13:11
T_ID
T_ID is offline
Da's wel behoorlijk veranderd de afgelopen jaren dan. Vroeger lagen die vakantie-uitkeringen stukken hoger. Hebben de voorgaande paar regeringen toch goede dingen gedaan op dat vlak.

Hoewel een werkeloze natuurlijk aansprak kan maken op tal van andere subsidies die werkenden niet krijgen. Extra huursubsidie e.d.
Oud 22-07-2009, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Da's wel behoorlijk veranderd de afgelopen jaren dan. Vroeger lagen die vakantie-uitkeringen stukken hoger. Hebben de voorgaande paar regeringen toch goede dingen gedaan op dat vlak.
goed werk? De uitkeringen verlagen noem ik geen goed werk. De minimumlonen moeten omhoog....
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 15:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
goed werk? De uitkeringen verlagen noem ik geen goed werk. De minimumlonen moeten omhoog....
En nog meer mensen zonder werk thuis laten zitten omdat hun functies onbetaalbaar worden?

Bovendien is de bijstand een vangnet. Versobering mag best, het draait immers om bestaan, niet om ruim kunnen leven. Dat, met als kanttekening dat het opeten van je eigen vermogen juist sterk verruimd moet worden. Het is onzin dat hardwerkende mensen helemaal niets krijgen en eerst hun huis of spaargeld moeten opeten, en daarna extra bijstand als ze daardoor arm zijn geworden. Ook dat is afstraffen van goed, en belonen van slecht gedrag, want mensen die alles over de balk smijten en daarna in de bijstand komen hebben het dan makkelijker dan wie eerlijk zijn best doet.
Oud 22-07-2009, 15:32
Verwijderd
De werkloosheid in Nederland is laag. Er is dus geen enkele reden om de uitkeringen te verlagen (= criminaliteit verhogen), aangezien er weinig mensen 'expres' werkloos zijn.

Sinds Reagan en Thatcher weten we toch wel dat de uitkeringen verlagen om mensen aan te moedigen te gaan werken niet werkt, T_ID. Het werkt wel als je mensen wil aanmoedigen dingen te gaan jatten of anderen dood te steken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 15:34
arPos
arPos is offline
Citaat:

een kathodestraalbuisejecteur is zuiniger dan een LCD scherm
Oud 22-07-2009, 15:58
Verwijderd
Citaat:
En nog meer mensen zonder werk thuis laten zitten omdat hun functies onbetaalbaar worden?

Bovendien is de bijstand een vangnet. Versobering mag best, het draait immers om bestaan, niet om ruim kunnen leven. Dat, met als kanttekening dat het opeten van je eigen vermogen juist sterk verruimd moet worden. Het is onzin dat hardwerkende mensen helemaal niets krijgen en eerst hun huis of spaargeld moeten opeten, en daarna extra bijstand als ze daardoor arm zijn geworden. Ook dat is afstraffen van goed, en belonen van slecht gedrag, want mensen die alles over de balk smijten en daarna in de bijstand komen hebben het dan makkelijker dan wie eerlijk zijn best doet.
Geloof me, ik weet wat het is om op te groeien met een uitkering. Dat is ook de reden waarom ik het never nooit zal aanvragen. Je wordt er namelijk niet heel dik van ofzo. Je kunt er niet ruim van leven. Als je dus eerlijk bent, niet zwart bijbeunt etc etc. Dan is een uitkering precies dat: een vangnet. Ruim leven van een uitkering?? Je weet niet wat je zegt man. En alle mensen die in een dikke auto hun uitkering ophalen, moesten ze stante pede controleren en aan het werk zetten.

Er moet voor een bepaalde groep meer worden gedaan aan reintegratie. Of wat ik eigenlijk nog veel beter vind, en wat al gebeurt, maar nog niet genoeg: mensen met een uitkering, die vrijwilligers werk doen, wat ten goede komt aan de samenleving, die uitkering verhogen. ( Ik doel hiermee op mantelzorg, of vrijwilligers in een ziekenhuis of bejaardenhuis die patienten even komen opzoeken, en vermaken. Dat soort dingen ).

Wat is precies onbetaalbaar? Even voor de crisis gesproken. Ik hoorde alleen maar over bedrijven die zus-en-zoveel miljard winst maakten... Hoezo onbetaalbare functies? Die winst kun je steken in het oprekken van die minimum salarissen. Ik ben geen econoom, maar het lijkt mij dat dat niet heel erg onmogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 16:17
arPos
arPos is offline
Citaat:
Geloof me, ik weet wat het is om op te groeien met een uitkering. Dat is ook de reden waarom ik het never nooit zal aanvragen. Je wordt er namelijk niet heel dik van ofzo. Je kunt er niet ruim van leven. Als je dus eerlijk bent, niet zwart bijbeunt etc etc. Dan is een uitkering precies dat: een vangnet. Ruim leven van een uitkering?? Je weet niet wat je zegt man. En alle mensen die in een dikke auto hun uitkering ophalen, moesten ze stante pede controleren en aan het werk zetten.

Er moet voor een bepaalde groep meer worden gedaan aan reintegratie. Of wat ik eigenlijk nog veel beter vind, en wat al gebeurt, maar nog niet genoeg: mensen met een uitkering, die vrijwilligers werk doen, wat ten goede komt aan de samenleving, die uitkering verhogen. ( Ik doel hiermee op mantelzorg, of vrijwilligers in een ziekenhuis of bejaardenhuis die patienten even komen opzoeken, en vermaken. Dat soort dingen ).

Wat is precies onbetaalbaar? Even voor de crisis gesproken. Ik hoorde alleen maar over bedrijven die zus-en-zoveel miljard winst maakten... Hoezo onbetaalbare functies? Die winst kun je steken in het oprekken van die minimum salarissen. Ik ben geen econoom, maar het lijkt mij dat dat niet heel erg onmogelijk is.
hear hear

bovendien wat kopen mensen in de uitkering nou, gas en licht, boodschappen, school voor het kind... het geld gaat helemaal nergens heen.

hoogstens naar Marokko
Oud 22-07-2009, 18:56
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Binnen 2 dagen al offtopic, dat gaat lekker.
Oud 22-07-2009, 20:38
arPos
arPos is offline
Citaat:
Binnen 2 dagen al offtopic, dat gaat lekker.
ja het gaat ook zo lekker over iets, is nogal een kort verhaal he, degene die stom genoeg waren en onderaan de piramide stonden zijn de sjaak en degene aan de top rusten op hun lauweren...

maar als je nog iets over kapitalisme in het algemeen, protecionisme van banken en spaarders, of specifieker ice-save kan verzinnen, laat je vooral niet tegen houden.
Oud 23-07-2009, 08:48
Rationeel
Rationeel is offline
mja en dat is toch de hele charme van discusse: bij een goede discussie weet je op een gegeven moment niet meer waar je begonnen bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten