Toen ik 11 was, kreeg mijn tante borstkanker, ze lag in een scheiding en volgens de dokter had ze last van stress en ze kon ook heel weinig zelf nog, een werkster van de thuiszorg ontdekte tijdens het wassen dat ze een knobbeltje had bij haar borst ( terwijl de dokter stress zei ). Het is toen allemaal heel snel en hectisch gegaan. We twijfelen wel of ze het nou zelf wel of niet wist, wij denken van wel dat ze het allemaal wel goed vond met haar leven omdat ze een in een scheiding lag, en haar man was heel agressief, niet tegenover haar, maar hij was/is psygisch niet helemaal in orde, hij gooide met spullen door hun flatje heen en gooide spullen over het balkon heen dat soort dingen heel vaak ook politie bij geweest enzo, dus wij dachten dat het ook gewoon stress was of een depressie. We hadden een eigen huisje voor haar gevonden en iedereen in de familie hielp mee ( we hebben een grote familie ), mijn tante kon zelf heel weinig doen omdat ze lichamelijk niet goed op de been meer was, dus gingen de volwassenen in het huisje bezig en wij hadden en fijne bank voor haar neergezet en gingen spelletjes met haar doen, en ze verwende ons dat was echt abnormaal we kregen alles van haar!
Maar toen we te horen kregen dat ze echt borstkanker had, werd ze meteen opgenomen in het ziekenhuis en dat was heel raar vooral voor mijn broer en mij. Wij hebben een groot huis dus ze was bijna altijd bij ons zodat wij haar konden verzorgen omdat de rest van de familie allemaal van die kutsmoesjes had. En van de 1 op de andere dag was ze weg naar het ziekenhuis, en zoals ik al zei ik was toen 11 en snapde er niks van, want van mijn tante mochten de neefjes en nichtjes niet bij haar op visite in het ziekenhuis want ze wou dat wij haar herrinerde zoals ze was. Dus eigenlijk heb ik er nooit echt mee om kunnen gaan.
Maar wat wel apart is dat het lijkt of ze hier in huis nog aanwezig is om dingen duidelijk te maken. De lamp op de wc knippert altijd 2 keer als je hem aan doet, en we waren een keer tv aan het kijken was wat over borstkanker op en ging de tv zomaar uit, weer aangezet en toen ging die zomaar op een andere zender.
Maar ik denk dat het beste is gewoon zoveel mogelijk erover praten. Natuurlijk beinvloed het je leven wel, want je weet niet hoe het afloopt, en ziekenhuis in ziekenhuis uit geeft veel onrust. Maar praten helpt altijd!
|