Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2009, 21:54
Chariot
Chariot is offline
Ik heb even een vraagje, alwéér ja.

Ik heb het idee dat ik een extreme omweg aan het maken ben, qua studie. Met mijn vmbo-t zou ik meteen naar MBO4 kunnen, máár ik wil gewoon meteen een diploma hebben en ga toch voor niveau 3, zodat ik binnen 2 jaar in ieder geval een diploma heb. Vooral omdat ik een jaar langer over mijn vmbo-diploma heb gedaan. Maar ook omdat ik totaal geen idee heb wat ik eigenlijk wil, althans dit veranderd bij mij behoorlijk vaak. Ik wil geen fouten maken (een stap in het diepe is nooit verkeerd, i know..) en gewoon mijn studie voltooien. En dan is er ook nog zoiets als; Hou ik de opleiding wel vol of haak ik af? Nu ben ik er van overtuigd dat ik logistiek echt mijn ding is, maarja welke richting ga ik binnen logistiek op.. Ik heb ook bij andere richtigen gedacht 'dit is hét!', maar nee, dit was het net niet. En waarom ik me niet gelijk bij HVL heb aangemeld is omdat ik het gewoon echt niet weet, hoe of wat ik later worden wil. En ik ben bang dat die 4 jaar me gelijk al gaat afstraffen en dat ik dat nooit vol ga houden.

Ik zou nu deze weg volgen, zo ongeveer dan..

Vmbo-t (2004-2009)
MBO3 Binnendienst (2009-2011) dus 17-19
MBO4 Manager Haven, Vervoer en Logistiek 4 jr (2011-2015) dat wordt 19-23
(en ja, ik ben een meisje! xD)

In 2015, als ik 23 ben, ben ik dus klaar met niveau 4, over 6 jaar dus. En ik wil misschien ook nog naar HBO, daar ben ik nog niet helemaal uit. Die 2 jaar op Binnendienst wil ik besteden om écht erachter te komen of dit is wat ik wil.. Vooral veel orientatie dus! Zou ik me bij Manager HVL dan oud voelen of kan dit wel en is het echt een omweg, of is het juist verstandig in mijn geval?

Dankje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2009, 22:44
Briseïs
Briseïs is offline
Het lijkt mij een beetje onzin om nu voor niveau 3 te gaan als je ook gewoon meteen niveau 4 kan gaan doen. Je hebt je vmbo gehaald, dus dan zou je niveau 4 gewoon aan moeten kunnen. Als je nog niet precies weet wat je wilt heeft het ook geen zin om eerst een lager niveau te doen, want dan moet je toch alsnog wisselen? Zeker als je daarna misschien nog hbo wil doen, dan ben je wel heel lang bezig. En een keer wisselen van studie is echt niet erg, dat doen zoveel mensen. En het is toch beter om meteen niveau 4 te doen zodat je meteen weet of het iets voor jou is of niet?

Die twee extra jaren zijn volgens mij echt nutteloos.
Oud 01-09-2009, 10:40
Verwijderd
Als jij vmbo kunt doen op het niveau dat je meteen naar niveau 4 kan in het mbo, dan denk ik dat je niet bang hoeft te zijn dat je dat niveau niet aan kunt. En weet je bij een mbo niveau 3 opleiding wel zeker dat je het vol gaat houden? En denk je dat je zes jaar mbo makkelijker vol zal houden dan vier jaar?

Je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt...maar ik vind gewoon mbo niveau 4 doen logischer als je die plannen nu al hebt. En helemaal als je plannen hebt om misschien ook nog HBO te gaan doen...

En inderdaad, je kunt altijd nog wisselen van studie, dus ook als je bv. begint met mbo niveau 4.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 13:41
Daboman
Daboman is offline
Dit soort onzekerheid is normaal. Het is logisch om niveau 4 te kiezen als je dat toch wel van plan bent. Het is ook een veel snellere weg naar het HBO. En angst is een slechte raadgever.
Oud 01-09-2009, 17:36
Chariot
Chariot is offline
Citaat:
Het lijkt mij een beetje onzin om nu voor niveau 3 te gaan als je ook gewoon meteen niveau 4 kan gaan doen. Je hebt je vmbo gehaald, dus dan zou je niveau 4 gewoon aan moeten kunnen. Als je nog niet precies weet wat je wilt heeft het ook geen zin om eerst een lager niveau te doen, want dan moet je toch alsnog wisselen? Zeker als je daarna misschien nog hbo wil doen, dan ben je wel heel lang bezig. En een keer wisselen van studie is echt niet erg, dat doen zoveel mensen. En het is toch beter om meteen niveau 4 te doen zodat je meteen weet of het iets voor jou is of niet?

Die twee extra jaren zijn volgens mij echt nutteloos.
Wss kan ik binnen een half jaar nog switchen, maar dat wist die vrouw niet zeker. Maar eigenlijk was het ook mijn eigen schuld, ik was vrij laat met aanmelden en alleen niveau 3 was nog vrij. Maar ik zou misschien kunnen doorstromen via versneld traject en dan alsnog binnen 4 jaar mijn niveau 4 jaar. Weet alleen niet hoe dat precies zit...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten