Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2009, 13:53
nexuz
nexuz is offline
hallo mensen

hopelijk kunnen jullie mij helpen i.v.m. de kenmerken van een marktvorm
namelijk het kenmerk marktdoorzichtigheid of transparantie van een markt.
tot hiertoe weet ik alleen dat dit het volgende wil zeggen:

" de marktpartijen( aanbieders en vragers) kennen alle informatie omtrent het product of dienst informatie zoals kwaliteit en prijs".

nu is mijn vraag de kwaliteit ken je toch alltijd en zeker als je zelf de producent bent van dat product
en de prijs ken je toch ook sowiezo?
nu is mijn vraag wanneer is een markt dan niet doorzichtig en weet er iemand een voorbeeld van een doorzichtige en niet doorzichtige markt?

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2009, 14:18
arPos
arPos is offline
Ik zou niet zo een twee drie de exacte kwaliteit van componenten van bv. LCD schermen van verschillende fabrikanten weten, noch weet ik als consument hoe veel van de vraagprijs daadwerkelijk relateert aan energie en grondstoffen en hoe veel er blijft hangen bij "tussenpersonen".

De markt is m.i. eenzijdig doorzichtig en daar wordt dan ook fier gebruik van gemaakt.

Aangaande je vraag zou ik moeten antwoorden dat de "doorzichtigheid" van de markt is gerelateerd aan kennis over de exacte prijsopbouw, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Uitgaande van die definitievorming zijn (de eerder genoemde consumentengoederen zoals) LCD-schermen, en madoff pyramid scheme, beleggingen in dubai, investeringen in dot com bedrijven in de jaren '90 ondoorzichtige markt en is een directe overeenkomstspecificatie tussen producent en inkoper een doorzichtige markt.

Ik wil dit alleen niet stellig als juist beweren dus een second opinion zou niet ongewenst zijn.
Reageren

Regels voor berichten