Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2002, 19:16
Pekay
Pekay is offline
Hoi,
nadat k mijn compu heb geformatteerd, heb ik geen geluid meer

MIjn geluidkaart zit onboard, moederbord is merk VBE of VIA ofzow.... waar kan ik het 'echte/juiste' merk vinden?

en waar vind ik de drivers???

thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2002, 20:01
NightmareZ
NightmareZ is offline
Waar kan ik het 'echte/juiste' merk vinden? : http://www.perfect-systems.nl

waar vind ik de drivers??? : http://www.nvidia.com/
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 21:18
wyner
wyner is offline
System Properties -> Device Manager, kijk in "Sound, video and game controllers."

Is het van Creative (een Sound Blaster), ga naar www.europe.creative.com. Is het iets anders... probeer op de website van de fabrikant. Of anders in de CD's die je bij je computer hebt gekregen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 12:00
Pekay
Pekay is offline
hey
Als ik via instellingen > configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer kijk, dan zie ik bij Overige Apparaten een geel vraagtekentje, en als ik hem open, staat er: PCI multimedia Audio Device. Een mannetje heeft me ooit uitgelegd dat dat betekend dat je geluidskaart niet (goed) is geinstalleerd.

De software die ik bij deze compu kreeg toen ik hem kocht, is helemaal foetsie, kwijt geraakt bij de verhuizing ofzow

k wilde een losse geluidskaart kopen en installeren, maar toen zei degene in de winkel dat ik dat beter niet kon doen, omdat ik dan 'conflicten' ergens mee zou krijgen omdat hij dus al onboard zit, tenzij ik hem in m'n bios uit zet.

Ik ga dus NIET in m'n bios zitten klooien, want dat gaat geheid mis

Kga maar op die sites kijken die je zei, iig thx en wens me succes

bye
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 15:47
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Zit er op VIA-moederborden tegenwoordig niet standaard zo'n AC'97-ding?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 16:55
Pekay
Pekay is offline
wat is dat dan?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 07:19
wyner
wyner is offline
Als het goed is kun je in Apparaatbeheer die "PCI Multimedia Audio Device" uitzetten/disablen. ("Do not use this device [in this hardware profile]" kiezen/aanvinken.) Dan kun je gerust een nieuwe geluidskaart installeren.

Als je logisch genoeg doet kun je hem ook in je BIOS uitzetten... gewoon niets anders veranderen dan iets als "Onboard Audio/AC97" uitzetten... Je kunt je BIOS altijd nog verlaten zonder je (mogelijk foutieve) wijzigingen op te slaan.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 07:58
Passenger
Passenger is offline
Als je nou toch een via bordje hebt, download en install dan meteen ff de via 4-in-1 drivers
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 13:53
Pekay
Pekay is offline
Nee nee nee, ik ga NIET in m'n bios klooien..... ik deed al allerlei dingen fout toen ik deze compu ging formatteren (hoe kun je dáármee iets fout doen, hoorik je al denken, maar toch itst zo)

Hm, die 4 in 1 drivers had ik ook al gevonden..... maar kwist niet wat het nou precies was...... ik lees ook daar ergens dat je je bios opdate daarmee...... kga het maar proberen...... wish me luck
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 14:05
Pekay
Pekay is offline
Ik geloof dat ik op deze pagina wel goed zit:

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Maar ik ben zo bang dat ik wat verkeer doe...... dat me moederbord helemaal niet van VĎA is (dat zei iemand, dat alleen de chipsets van VIA waren ofzow....
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 14:23
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Pekay schreef:
Ik geloof dat ik op deze pagina wel goed zit:

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Maar ik ben zo bang dat ik wat verkeer doe...... dat me moederbord helemaal niet van VĎA is (dat zei iemand, dat alleen de chipsets van VIA waren ofzow....
Daar zijn die drivers ook voor bedoeld, het gaat nl. om de chip die erop zit

Ik weet alleen niet of je daarmee je geluidskaartprobleem oplost... aangezien die niet per sé van VIA hoeft te zijn.

Heb je niet toevallig ergens een handleiding ofzo? Iets waar een tekening van je moederbord opstaat of iets dergelijks?

Of weet je misschien het merk/type van je moederbord?
Oud 06-08-2002, 14:34
Passenger
Passenger is offline
Welk OS draai je? De via 4-in-1 zijn voor zover ik weet namelijk alleen maar voor je southbridge, je northbridge, en je agp-poort. En NIET voor het geluidgedeelte.

Kijk eerst een goed of in je bios het geluid aan staat.... Zo ja: laten staan.. Zo nee: aanzetten! En probeer achter de specs van je mobo te komen, zoek ff uit welk moederbord je hebt.. dan kom je al een stuk verder!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 17:47
Pekay
Pekay is offline
Heeej
Ik zal je nog ff wat over me compu vertelle, misschien heb je er wat aan...

win 98, pent III.
Als ik op me moeder bord kijk, zie ik dit allemaal staan:
- VBE-A1013A
- 11/VBE17/1013A
- VIA
- SMsC

al die bovenstaande dingen zijn op een klein/4-kant zwart plastic ding geprint/geplakt.

En hoe kom ik in m'n bios? *kijkt dommig*

Ik zal nl ook te lezen over die 4 in 1 drivers, en ik zag ook niks voor geluid staan....

iig bedankt!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 17:53
M@rco
M@rco is offline
Er moet op je moederbord ook nog ergens een geluidschip zitten dan...

Gewoon nog zo'n zwart ding...
Oud 06-08-2002, 20:07
Pekay
Pekay is offline
- VBE-A1013A (dik zwart ding met sticker)
- VIA (plat zwart ding met print)
- SMsC (plat zwart ding met print)

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten