Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar uiteraard is dit weer een achterlijk christenidee. Ze doen steeds meer moeite om net zo achterlijk te worden als de islam... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ontopic: belachelijk natuurlijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
* mensen kunnen nu ook al naar de kerk gaan.
||
Citaat:
Als er één Europa komt is het inderdaad handig om één regel te hebben hierover, dus goed dat iemand dat eens aankaart. Dat de CU dan kiest voor het standpunt dat bij hen past verbaast mij niet. Waarom er vervolgens enorm gescholden moet worden op religie snap ik dan ook niet, het lijkt me allemaal nogal voor de hand liggend. SP zal ook wel voor zijn. http://www.depers.nl/economie/258004...ndagsrust.html Laatst gewijzigd op 03-09-2009 om 12:05. |
![]() |
|
Ongrondwettelijk, onethisch, argument voor klopt niet omdat één regel voor de hele EU slechts kan bestaan uit het opheffen van de verplichte zondagsrust in de paar andere EU landen die dat hebben.
Het meest angstwekkende is dan nog dat de eerste reacties positief zijn. Zijn andere EU afgevaardigden echt zo blind of ongeïnteresseerd? Dit soort maatregelen is de eerste stap terug richting inquisitie en brandstapels. Je moet niet alleen dat niet terug willen, die weg moeten we als geheel niet inslaan, zelfs al liegen de priesters zoals altijd dat we na een paar passen stoppen.
|
Natuurlijk. Wat er achter zit is namelijk dat je je eigen religie en de voorschriften ervan mag opleggen aan anderen. Vervolging wegens overtreden is onlosmakelijk daarmee verbonden (mocht dit er komen, dan krijg je bijvoorbeeld een boete wanneer een joodse, islamitische, hindoeïstische of atheïstische chauffeur op zondag gaat rijden) en genoemde inquisitie is uiteraard de ultieme vorm van die vervolging.
En begeef je je er eenmaal op om religieuze voorschriften te verbinden met wereldse wetten, dan is het einde zoek. Religie is dan namelijk zelf-rechtvaardigend geworden. Waarom doen we dat? Het staat geschreven, denk niet verder. De geschiedenis leert ons dat wanneer men eenmaal die denkwijze geaccepteerd heeft, het punt dat mensen gaan twijfelen pas wordt bereikt als een duizenden moorden worden gepleegd en de machthebbers daar met hun neus bovenop gedrukt worden.
|
Ja, wie voor zo'n verbod is, moet in Utrecht eens bij de Albert Hein gaan kijken. Die zijn elke zondag open. Serieus wachtrijen van 40-50 man voor de deur voordat ze open gaan, en je kan tot 's avonds laat over de hoofden lopen. En daar staan de extremistische christenen en SP'ers in de Utrechtse raad dan te beweren dat er geen markt voor zou zijn.
![]()
||
Citaat:
Verder is je complete argument dat religie en staat gescheiden moeten worden en we anders inquisitie krijgen pure kolder. Als een partij, of eigenlijk de bevolkingsgroep die ze vertegenwoordigen, de wet wil invoeren dat mensen op zondag niet werken dan doet men dat. Ongeacht of eenzelfde regel in weet ik wat voor boek staat. Volgens jouw manke logica kan je zeggen dat een wet tegen diefstal verwerpelijk is omdat er een gebod "gij zult niet stelen" in de bijbel staat. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik vind het echt absurd die invloed van die christelijke partijen, terwijl we spreken van een scheiding tussen kerk en staat. Heel erg fijn dat christenen op zondag naar de kerk willen en een rustdag houden, maar dan gaan ze toch gewoon niet naar de winkel op zondag. Niemand die ze tegen houdt. Ik vraag me echt af waar de politiek zich tegenwoordig mee bezig houdt als de zondagsrust nu ook al een thema wordt ![]()
||
Citaat:
Verder houdt de politiek zich met vanalles bezig. Het type achterlichtje op de fiets en hoe dat bevestigd moet zijn. Wanneer wie hoeveel lawaai mag maken. Tot hoe laat winkels open mogen zijn. En dus ook op welke dagen. Dat het de christelijke partijen zijn die op zondag de winkels dicht willen is niet gek, dat is hun partij programma, en hun achterban heeft daarop gestemd. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die op zondag de winkels dicht willen hebben? Die mensen laten je dat weten, en hun beweegredenen zijn deels religieus. Nou en? Het is niet alsof de voorzitter van de protestandse kerk nederland naar JP belt en zegt "winkels zondag dicht, anders geen avondmaal voor jou". Dit gaat allemaal keurig via de democratische weg en heeft niets met de verstrengeling van kerk en staat te maken. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat het wat betreft zondagsrust gewoon de gedachte is dat het goed is als mensen op zondag rust hebben en niet werken. Voor sommige beroepen kan dat niet, maar voor de beroepen waarvoor dat kan is hun visie dat het goed is. |
![]() |
|||||
Citaat:
Überhaupt, hoe walgelijk om direct te denken dat wie niet zondags slaafs naar een priester luistert geen leven heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je een parabel wilt maken, stel dan dat het CDA de strafbaarheid van moord of slavernij wil afschaffen, omdat beiden in de bijbel verheerlijkt en goedgekeurd worden, en waarom dat in een seculiere staat wel of niet zinnig is.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Maar dit is helemaal geen zaak van religies onderling. Dit is een zaak van arbowetgeving en grondrechten versus religieuze onderdrukking door een zeer kleine minderheid religieuze extremisten. Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Volgens mij is er democratie en heeft elke bewoner van dit land het recht z'n zegje te doen over wat hij/zij rechtvaardig/goed vindt. Een hoop mensen hebben gestemd op partijen die voor zondagsrust zijn. (SP CU CDA SGP) Waarom maakt het dan uit dat drie van die partijen zich deels ook laten leiden door hun geïnstitutionaliseerde geloof? Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Je maakt mij niet wijs dat je dom genoeg bent om het verschil niet te beseffen. Citaat:
Maar goed, kern van de zaak is dat er nul argumenten voor het opleggen van de Christelijke zondagsrust aan iedereen, waaronder chauffeurs, zijn.
||||
Citaat:
(ik had mijn post hierboven trouwens een klein beetje uitgebreid) Citaat:
Dat er blijkbaar talloze mensen zijn die op zondag niets beters te doen hebben dan dat baart mij zorgen. Voor mij komt dat het dichts in de buurt van een voorstelling van de hel. Elke dag met 29 anderen voor de ingang van een albert heijn staan. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Men zoekt maar naar redenen om dit plan te rechtvaardigen tegenover redelijke mensen, maar in feite gaat het puur om wat er in het artikel na 'bovendien' gezegd wordt: religieuze tradities opdringen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens mogen in duitsland op zondag wel vrachtwagens met bederfelijke waren rijden, waarom maakt god bederfelijke waren als het kennelijk zo belangrijk is dat er op zondag niet met vrachtwagens gereden wordt? Nou?
|
Ik ben geen christen, maar ik kan me eerlijk gezegd wel in het standpunt vinden van de Christenunie. De meeste mensen in dit topic gaan er aan voorbij dat er mogelijk ook christelijke vrachtwagenchauffeurs zijn, die ooit met het beroep begonnen zijn in de veronderstelling dat ze op zondag vrij zouden zijn. Ik weet eigenlijk niet of chauffeurs gedwongen worden op zondag te werken, maar ik kan me voorstellen dat het wel zo is. In ieder geval, ik vind dat vrachtwagenchauffeurs het recht hebben om op zondag vrij te zijn om bij hun familie te kunnen zijn of om naar de kerk te gaan. Dan kun je afvragen of het instellen van een algemeen vrachtwagenverbod op zondag de juiste oplossing voor het probleem is, maar om als transportbedrijf mee te kunnen concurreren zou het goed mogelijk kunnen zijn dat ze werknemers dwingen om ook op zondag te werken.
De Christenunie heeft ook een punt dat ze tegen de koopzondagen zijn. Ik vind het prima als er in het centrum van amsterdam op zondag de winkels open zijn, maar ik vind het belachelijk om het gebied te verruimen tot heel Amsterdam. Christelijke winkeliers zullen gedwongen zijn om op zondag ook de deuren te openen en christelijk winkelpersoneel zal gedwongen worden op zondag te werken. Je zou kunnen zeggen, het is hun eigen keuze om op zondag hun deuren te openen, maar dat is het niet. Als ze dat niet doen, zullen ze een groot deel van hun inkomsten mislopen, omdat zondag een aantrekkelijke dag is om te winkelen. Aangezien een euro maar één keer kan uitgegeven worden en dat waarschijnlijk bij een concurrent gebeurd die op zondag wel open is, kan dat verlies met de rest van de week nooit goed gemaakt worden. Al helemaal niet, als het doordeweeks een stuk rustiger is, omdat er veel meer op zondag gewinkeld zal worden. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Bovendien was het argument toch dat er geen animo is voor zondag naar de winkel? Hoe kan men dan omzet verliezen door die dag dicht te zijn? Personeel kun je helemaal niet dwingen om in het weekend te werken, dus ook dat argument zinkt.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||