Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2009, 16:32
Verwijderd
Goeieedag!

ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met het slikken van Prednison en/of Plaquenil.
Van Prednison weet ik dat de bijwerkingen kunnen zijn dat je een "volle maans" gezicht krijgt (een rond opgezet gezicht) en dat je er een dikke buik van kan krijgen.

Van Plaquenil weet ik dat je elk half jaar je ogen moet laten testen omdat je zicht bij langdurig gebruik achteruit kan gaan.

Het is algemeen bekend dat iedereen anders op medicijnen reageert en daarom wil ik zoveel mogelijk ervaringen horen.
Zelf zal ik binnen 3 weken misschien gaan starten met 1 van deze 2 medicijnen, maar ben als de dood voor bijwerkingen. Mijn zus heeft namelijk Prednison geslikt voor astma en zij is er best fors van geworden.
Daarnaast wil ik weten wat ik kan verwachten.
Welke bijwerkingen heb je? Hoe voel je je bij die medicijnen? Zijn er dingen die je moet laten door bijwerken?

Ik hoop dat jullie dit willen delen. Dat ik het moet gaan gebruiken is al erg genoeg, maar wil wel graag zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 21:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bijwerkingen van prednison hangen heel erg af van de dosis die je krijgt. Zelf kreeg ik het wel eens als stootkuur van 10 dagen 30 mg voor mijn astma. Ik had dan vooral last van zweten en opvliegers en of heel warm of heel koud hebben. In tien dagen tijd kom je echt niet heel veel aan als je gewoon blijft eten wat je normaal ook doet. Bijwerkingen als een vollemaansgezicht krijg je vooral bij langdurig hoge doseringen. In dat geval moet je ook opletten voor botontkalking. Ook is het goed omte vragen of je er een maagbeschermer bij kan krijgen omdat je nogal snel last kunt krijgen van maagzuur. Ik slikte zelf de prednison daarom tijdens het middageten, dat scheelde wel.

Mag ik vragen waarvoor jij het moet gaan slikken? Weet je al voor hoelang en wat voor dosering?
Oud 10-11-2009, 23:29
Verwijderd
Hier Prednison, gelukkig ondertussen alweer heel wat jaar geleden. Ik kreeg een vrij hoge dosis die ik langzaam moest afbouwen. Maar exacte hoeveelheid weet ik echt niet meer... Weet alleen nog dat je het heel precies moest uittellen met grote en kleine pillen voor 1, 5 en 10, dus ik moest bij een 'lastige' dosis heel veel pillen slikken

Ik heb het volgens mij een aantal maanden geslikt, maar weet echt niet meer hoe lang precies. De enige bijwerkingen waar ik last van heb gehad is de 'bolle kop' en een toenemend hongergevoel. Van de medicijnen zelf werd ik niet zwaarder, maar ik at echt alles wat los en vast zat, dus daar kwam het vooral door. Ik was voor die Prednison echt aan de magere kant, maar daarna iets teveel doorgeslagen naar de andere kant. Daarna heeft het nog wel even geduurd voor dat allemaal weer normaal was. Zo dun als daarvoor ben ik nooit meer geworden, maar eigenlijk was dat ook helemaal niet erg.

Kan me wel herinneren dat m'n arts toen al zei dat de bijwerkingen echt per persoon verschillen, en dat het dus niet alleen aan de hoeveelheid ligt die je moet slikken. Weet niet hoe hoog je dosis is, en hoe lang je het zou moeten slikken, maar hoop dat het meevalt!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2009, 19:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Owja, bij prednison is het ook wel slim om je ogen in de gaten te houden. Je sterkte kan dan namelijk erg schommelen. Je moet ook nooit je ogen op laten meten als je aan de prednison slikt omdat je sterkte dan niet betrouwbaar is maar altijd een tijdje nadat je gestopt ben (weet niet hoelang je precies gestopt moet zijn). Het kan dus ook zijn dat je tijdelijk niet helemaal goed ziet.

Je temperatuur is ook niet betrouwbaar tijdens een prednisonkuur. Zo kreeg ik de meest wazige waarden uit de thermometer die absoluut niet overeen kwamen met hoe ik me voelde
Oud 16-11-2009, 11:03
Verwijderd
Pff bedankt voor de informatie!
Klinkt allemaal niet zo leuk, maar ik zal het wel zien. Eerst maar eens afwachten of het daadwerkelijk zover gaat komen.

Wel fijn dat Skyblue verteld dat het dikker worden niet echt aan het medicijn zelf lag, maar door het honger gevoel.
Dat geeft toch meer het idee dat ik het in eigen hand kan houden.

Thnx!!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 18:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Prednison is geen fijn medicijn want je moet er echt mee uitkijken. Voordeel is wel dat het vaak enorm goed werkt. Het is echt een paardenmiddel, ze geven het je vaak alleen als er geen alternatief meer is maar dan werkt het ook wel goed. Als je de dosis zo laag mogelijk en de duur van je kuur zo kort mogelijk houd is de kans op bijwerkingen het kleinst. Ook niet iedereen krijg last van vreetbuien, je kan ook juist totaal geen hongergevoel hebben (volgens mij had ik dat maar het kan ook zijn dat ik te benauwd was om te eten).
Oud 21-11-2009, 19:14
Kanelemans
Kanelemans is offline
Heb je Lupus?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 23:22
Verwijderd
Ja, iig CDLE.
Morgen weer naar het ziekenhuis omdat mijn klachten sterk verergerd zijn en ik wil uitsluiten dat het SLE is geworden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 11:10
Kanelemans
Kanelemans is offline
En hoe is het afgelopen? Sterkte, ikzelf moet over 3 weken weer.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 12:06
Verwijderd
Citaat:
En hoe is het afgelopen? Sterkte, ikzelf moet over 3 weken weer.
Dikke vette onderzoeken nu om te kijken of het SLE is of Sjörgen of wat dan ook.
Heb vandaag 13 buisjes bloed geprikt en een thoraxfoto gehad.

Jij dus ook Lupus? En hoe gaat het met jou?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten