Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2009, 10:34
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Ja hallo mensjes,

ik heb een raar probleem.
mijn rug heeft net zoals bij elke rug een holling.
Maar volgens mij valt dat mij wel heel erg op,
want mijn schouderbladen staan helemaal naar achteren,
en mijn kont dus ook,
en dan is die holling daar tussen heel groot.
Hoe kan ik zorgen dat mijn wervelkolom weer recht groeit?
Ik heb er best wel last van en als ik naar mijn buik kijk, dan lijkt het alsof die superdik is!
Maar dat is niet zo, want die holling in mijn rug is zo groot dat mijn buik dus ook naar voren staat. Zo lijkt het alsof ik dik ben.
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel.
Het is gewoon heel erg moeilijk uit te leggen.
Oja, het is niet heel erg hoor.
Nog nooit heeft er iemand iets van gezegd, en volgens mij valt het niet eens op.
Maar ik dacht misschien zijn er oefeningen voor?
Ik weet het niet.
En het heeft niks met mijn gewicht te maken,
volgens mij want ik weeg 47 kilo en ben 1.65 lang.

Nou ja. Dag.
Oud 22-07-2009, 10:54
vosje16
vosje16 is offline
'k Denk niet dat je daardoor dikker lijkt hoor. Misschien wel van bovenaf gezien, omdat je buik uitsteekt. Maar als mensen jou in profiel zien, zien ze misschien wel dat je buik wat uitsteekt, maar ze zien ook je holle rug, dus dan weten ze ook wel dat het daaraan ligt denk ik.

Dat heet trouwens hyperlordose. Ik heb het ook (volgens de dokters), maar het valt niet zo hard op vind ik. Wel heb ik er af en toe last van wanneer ik bvb. in bed lig, omdat mijn rug dan niet plat ligt, maar nog steeds gehold. Is vermoeiend.

Ik moet van de kinesist oefeningen doen om mijn rug-, buik-, lendespieren te verstevigen en te versoepelen, maar dat is vooral om mijn scoliose te verhelpen denk ik. Of er specifieke oefeningen bestaan voor een lordose weet ik niet goed, hoewel rug- en buikspieroefeningen zeker geen kwaad kunnen volgens mij.

Hier heb ik enkele oefeningen kunnen vinden, die ik o.a. ook moet doen:
http://users.telenet.be/huisarts-dok...efeningen.html
http://www.gezondbewegen.nl/index.ph...subitem_id=172
http://web.inter.nl.net/users/E.van....en/lagerug.htm
http://web.inter.nl.net/users/E.van....en/rugspie.htm
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 10:58
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
super! ik ben zo blij dat ik wordt gesnapt. Heel erg bedankt voor die tips!
Ik heb trouwens naar hyperlordose gezocht op internet naar plaatjes,
maar zo erg heb ik het niet als die mensen daar.

Laatst gewijzigd op 22-07-2009 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:00
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Dat had ik eerst ook, omdat ik dus doorgezakte enkels had en mijn voeten daardoor wijd gingen staan, ging ik ook met mijn buik helemaal naar voren staan. Maar door er gewoon goed op te letten hoe je staat en je bekken naar voren te houden. Heb je op het laatst niet meer de neiging om op die manier te staan. Ik had er wel steunzolen bij om dat te bevorderen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:06
Verwijderd
Probeer je bekken naar voren te kantelen (kun je ook eerst liggend proberen) en loop recht door je voor te stellen dat er een touwtjes is dat je ana je kruin recht trekt. Meestal ligt zoiets aan je houding, je rug hoeft echt niet per definitie verkeerd gegroeid te zijn of iets dergelijks, maar als je uitsluitsel/hulp wil zou je eens langs een fysiotherapeut of podoloog kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 11:08
Hulk
Hulk is offline
Met oefeningen kun je je houding verbeteren, maar zou wel makkelijk zijn als je ff een foto laat zien.

Of naar de fysiotherapeut.
Oud 22-07-2009, 11:22
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Te gek al die tips! Ik dacht dat ik de enige was en niemand me zou snappen.
Ik ga vanaf nu die oefeningen thuis elke dag doen.
Op de link hieronder zie je op het eerste plaatje wat 'gewoon' is, en het derde plaatje lijkt denk ik het meest op dat van mij.
Maar toch heeft plaatje drie die schouderbladen te ver naar achteren staan voor mij.
http://www.allnatura.de/schlaf-ratge...sschaeden.html
Oud 22-07-2009, 13:06
Hulk
Hulk is offline
Dat derde plaatje heeft juist een bolle rug... Een soort van bochel, de onderrug loopt daar normaal. Als je al een holle rug hebt, moet het echt het tweede plaatje zijn!
Oud 23-07-2009, 21:38
vosje16
vosje16 is offline
Waarschijnlijk dacht ze aan het derde plaatje, omdat de buik daar het meest lijkt uit te steken ;-)

Maar heb je eigenlijk ook last van een holle rug (dus zoals plaatje 2) of enkel van een uitstekende buik? Want dat kan idd gewoon liggen aan je (ineengezakte) slechte houding...In dat geval moet je er dan idd op proberen letten om zo recht mogelijk te lopen...

Maar rug- en buikspieroefeningen zijn nooit slecht, zowel indien je een scoliose/hyperlordose/... hebt of gewoon een verkeerde houding.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 19:30
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Het zit denk ik een beetje tussen plaatje 2 en 3 in, want ik heb geen bochel hoor!
En mijn rug loopt net zoals plaatje 2 maar dan steekt mijn kont niet zo uit.... ..
Dus ik weet het niet meer, wat jullie?
Oud 26-07-2009, 20:04
xxChange
xxChange is offline
Heb zelf ook een behoorlijk holle rug. Heb er opzich geen last van, maar ik kan niet heel lang staan, want dan gaat m'n onderrug pijn doen. Ik heb gemerkt dat sommige anderen daar ook wel last van hebben zonder dat zij een holle rug hebben, dus of het aan het feit dat m'n rug hol is ligt, weet ik niet. Ook ik had vaak het idee een bolle buik te hebben, maar dat komt inderdaad omdat je van boven af kijkt, in plaats van de zijkant, dat scheelt echt heel veel!
Als je je zorgen maakt over je rug, kun je natuurlijk altijd even een afspraakje maken bij je huisarts!

(Overigens heeft een dokter ook wel eens naar mijn rug gekeken, maar er waren geen problemen ondanks m'n holle rug)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 15:57
vosje16
vosje16 is offline
Je kan idd eens bij de dokter langsgaan. Als die denkt dat je een probleem hebt aan je rug, kan hij foto's laten nemen en dan kunnen ze exact bepalen hoe (te) krom je rug precies is en of je er iets aan moet doen (zodat er geen pijnklachten en/of andere problemen zouden ontstaan)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 01:15
Lychee
Lychee is offline
Scoliose?
(Of is dat alleen als 'ie verdraaid is?)
Oud 28-07-2009, 14:33
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Scoliose?
(Of is dat alleen als 'ie verdraaid is?)
Idd, als je iemand van achter bekijkt, dan zie je dat de wervelkolom niet recht is... Wat zij (misschien) heeft is een hyperlordose.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 18:47
Verwijderd
Ga naar de doc? Die kan je vertellen of er echt iets mis is en wat je d'r aan kunt doen, of je doorverwijzen, lijkt me beter dan zelf een diagnosis maken eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 19:32
DiepDenker
DiepDenker is offline
heb ik heel mijn leven al, volgens de schooldokter moet je dan met je enkels en je hoofd tegen de muur gaan staan en dan door je bekken te kantelen je rug tegen de muur krijgen. elke dag één keer doen zei ze.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan ook puur een houdingsprobleem zijn. Ik heb jarenlang mensendieck therapie gevolgd voor mijn holle rug omdat dat kwam door een slechte houding (wat weer kwam doordat m'n ene been langer is dan het andere en omdat m'n voeten ook niet helemaal goed zijn, heb nu ook steunzolen, etc). Ga eens langs de huisarts, die kan beslissen wat voor jou een goede oplossing kan zijn en of het echt wel zo'n probleem is.
Oud 29-07-2009, 19:17
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Ja weet ik wel. Maar ik vind het zo raar om naar de huisarts te gaan omdat ik een (beetje grote misschien) holling in mijn rug heb. Die huisarts heeft wel wat beters te doen denk ik. Bovendien heb ik er geen last van en mijn moeder zij ook dat ik me er niet druk over moest maken enzo. Ik doe die oefeningen nou elke dag, dusss..... en oja, DiepDenker, hoe kantel ik mijn bekken, ik heb het geprobeerd, maar ik kan alleen mijn rug boller maken, maar dan issie nog niet recht..
Oud 29-07-2009, 19:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je bekken kantelen: billen tegen elkaar, buik intrekken en door je knieen gaan. Nooit met je knieen op slot staan, is heel slecht.
Oud 30-07-2009, 15:25
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Ja weet ik wel. Maar ik vind het zo raar om naar de huisarts te gaan omdat ik een (beetje grote misschien) holling in mijn rug heb. Die huisarts heeft wel wat beters te doen denk ik. Bovendien heb ik er geen last van en mijn moeder zij ook dat ik me er niet druk over moest maken enzo. Ik doe die oefeningen nou elke dag, dusss..... en oja, DiepDenker, hoe kantel ik mijn bekken, ik heb het geprobeerd, maar ik kan alleen mijn rug boller maken, maar dan issie nog niet recht..
bekken kantelen was dus wat de schoolarts zei. Ik kan dat namelijk niet en ik doe die oefeningen ook never
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 20:02
Verwijderd
Als je daadwerkelijk een holle of bolle rug hebt, of juist een scheve houding, kan dat op lange termijn voor snellere slijtage van je rugwervels zorgen, en vanaf je 40e chronische rugpijn hebben is geen pretje. Juist nu je jong bent kan er nog vanalles worden gedaan om te voorkomen dat je er last van krijgt. Dus de huisarts heeft helemaal geen betere dingen te doen, dit is één van de dingen die hij te doen heeft
Wat je ook zou kunnen doen is meteen naar een fysiotherapeut gaan, die hebben er ook verstand van
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 12:55
MisSunshine
MisSunshine is offline
Kijk of je naam Mensendieck kunt gaan, hier helpt iemand je met je houden. En dat is vaak meer dan alleen de schouders draaien. Je houding begint vanuit je bekken.
Zo kunnen ze je dingen leren
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 12:57
MisSunshine
MisSunshine is offline
dit doen ze trouwens aan de hand van spiegels, je moet dan een fysiotherapeut o.i.d. bellen
Met citaat reageren
Oud 03-08-2009, 09:43
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Ik overleg het nog wel ff met verschillende mensen, en als het echt nodig blijkt te zijn, ga ik wel even naar de huisarts. ;-)
Oud 26-08-2009, 18:37
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Iedereen zegt dat het onzin is en dat ze het nog nooit opgevallen is.
Oud 08-09-2009, 16:28
floortje613
floortje613 is offline
heey,
misschien is klassiek ballet iets voor je. daar leer je namelijk heel goed je lichaam te beheersen en dus ook recht te staan. ik merk zelf ook dat ik heel netjes en rechtop sta zonder een heel holle rug of helemaal in elkaar gezakt.
ik hoop dat je hier iets mee kan
groetjes floortje
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 13:02
HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
Citaat:
heey,
misschien is klassiek ballet iets voor je. daar leer je namelijk heel goed je lichaam te beheersen en dus ook recht te staan. ik merk zelf ook dat ik heel netjes en rechtop sta zonder een heel holle rug of helemaal in elkaar gezakt.
ik hoop dat je hier iets mee kan
groetjes floortje
bedankt maar nee, dat heb ik 4 jaar geleden ook al gedaan, en ik vond het zo saai dat ik er na een jaar al vanaf ben gegaan. Sorry.

Regels voor berichten