Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2009, 15:01
Verwijderd
Het is al een aantal jaar heibel met de afrekening van de servicekosten van de woningen op de campus van de Universiteit Twente. Ik kreeg vandaag een brief in de bus waarvan ik graag wil weten of dit eigenlijk wel mag?

Ik heb de brief gewoon even overgeschreven:
groep = woongroep van 1 huis / flat
complex = in mijn geval drie huizen aan hetzelfde pleintje.

Citaat:
Servicekosten worden nu vaak per complex afgerekend. Soms betaal je voor elektra wel per groep, maar voor water en gas niet. Of andersom. Soms leidt dit ook tot discussie. Daar willen we graag vanaf. Daarom willen we jou laten kiezen hoe je de servicekosten wilt laten afrekenen.

Je kunt voor het verbruik van je groep gaan betalen met groepsgebonden meters. Solitaire kamers kunnen zelfs helemaal individueel bemeterd worden. Een flinke investering, waarvoor je 1,40 per maand aan servicekosten gaat betalen. Als er tenminste voor de groepsgebonden energiemeters wordt gestemd. Je gaat dan per groep betalen en gaat vermoedelijk bewuster om met energie wat op termijn tot een energiebesparing zal leiden.

Zeg jij Ja of Nee tegen de nieuwe groepsgebonden energiemeters? Wie voor is, stemt in met verhoging van de servicekosten met 1,40 per maand. Binnenkort ontvang je een e-mail met daarin je persoonlijke stemcode. Wij kunnen de groepsgebonden meters alleen invoeren als 70% van de bewoners voor stemt.
We hebben voor de servicekosten van 2007 een zaak bij de huurcommissie gehad als groep omdat de elektra over het complex werden berekend. Deze hebben we gewonnen omdat we op historische gronden aan hebben getoond een stuk zuiniger te zijn (25% ipv 33%).

De huurcommissie heeft toen naar mijn weten aangegeven dat het verplicht is om groepsmeters te hebben om huizen individueel af te rekenen.

Mijn vraag is dan ook; mag dit? Kan dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2009, 13:00
Adore
Adore is offline
Ik vind dit meer iets voor Geld & Recht, maar dat heb ik hier niet voor het zeggen!

Wat bedoel je nu precies - je vraagt je af of het gedane voorstel kan en mag? Het lijkt mij eerlijk gezegd wel prettig, maar ik ben niet bekend met het wonen daar. Jij hebt niets te maken met mensen binnen je comlex als het om verbruik gaat, als ik het goed begrijp, maar wel met je groep. Kromme vergelijking misschien, maar ik wil ook niet meebetalen aan de energiekosten van mijn buren.

Wat in ieder geval wel correct is, is dat 70% in moet stemmen met de verbetering. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld renovatie van een complex. Struikel je over de €1,40? Dat lijkt me toch wel redelijk?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 13:22
ganralph
ganralph is offline
het probleem zit er denk ik in dat de huurcommissie zegt dat het verplicht is, terwijl de verhuurder zegt dat alleen na 70% meerderheidsstemmen het plan doorgaat.

een stemming onder huurders staat natuurlijk niet boven de wet, dus als de uitspraak van de huurcommissie klopt ("de groepsmeters zijn verplicht"), dan moeten ze er toch komen? 70% of niet...

die €1,40 lijkt me ook redelijk, in die zou je er zo weer uit halen als je een beetje op je energieverbruik let...
Oud 24-09-2009, 16:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De huurcommissie heeft toen naar mijn weten aangegeven dat het verplicht is om groepsmeters te hebben om huizen individueel af te rekenen.

Mijn vraag is dan ook; mag dit? Kan dit?
Natuurlijk mogen ze een stemming houden, maar als 99% tegen is, dan moeten ze nog steeds groepsmeters installeren.

Een uitspraak van de huurcommissie is (tenzij beroep bij kantonrechten binnen 2 maanden) bindend.
Oud 25-09-2009, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk mogen ze een stemming houden, maar als 99% tegen is, dan moeten ze nog steeds groepsmeters installeren.

Een uitspraak van de huurcommissie is (tenzij beroep bij kantonrechten binnen 2 maanden) bindend.
Naja het staat niet expliciet in de uitspraak, maar het is gezegd tijdens de zaak.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 11:55
ganralph
ganralph is offline
maar als jij voorstander bent van de groepsmeters, dan ga je dus uitzoeken of ze verplicht zijn, of je laat de huurcommissie er een uitspraak over doen.
Oud 26-09-2009, 09:06
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
het probleem zit er denk ik in dat de huurcommissie zegt dat het verplicht is, terwijl de verhuurder zegt dat alleen na 70% meerderheidsstemmen het plan doorgaat.

een stemming onder huurders staat natuurlijk niet boven de wet, dus als de uitspraak van de huurcommissie klopt ("de groepsmeters zijn verplicht"), dan moeten ze er toch komen? 70% of niet...

die €1,40 lijkt me ook redelijk, in die zou je er zo weer uit halen als je een beetje op je energieverbruik let...
Ik woon ook op de campus en kan het één en ander aanvullen.

Het probleem is dat onze verhuurder niet meer wil communiceren met de huurcommissie, een heel ander verhaal dat al een paar maanden speelt.
Dat er nu door de bewoners gestemd moet worden vloeit hieruit voort, want wanneer 70% van de bewoners voor of tegen een besluit stemt, overrulen zij blijkbaar hiermee de huurcommissie. Blijkbaar is dit de nieuwe manier om besluiten erdoor te drukken nu.

Ik heb al contact met onze verhuurder gehad met een aantal vragen, waarop een heel onduidelijk antwoord gegeven werd. Zo kunnen ze mij niet vertellen waar die €1,40 op gebaseerd is.
Ook het feit dat in mijn wooncomplex al elektriciteitmeters hangen verandert niets aan dit bedrag.

Ook de technische haalbaarheid heb ik in twijfel getrokken. In mijn complex deel is bijvoorbeeld één stroomgroep met iemand die in een ander huis woont. De bekabeling is in de muren en de betonnen vloer weggewerkt en dit omleggen was een jaar geleden, tijdens een renovatieproject waarvoor ik tijdelijk mijn kamer uit moest, technisch onmogelijk volgens de aannemer. Dat dit nu opeens wel kan lijkt me heel sterk. Ook hierop heb ik geen helder antwoord op gekregen van mijn verhuurder en voordat ik verder ga communiceren heb ik de hulp van de huurcommissie ingeschakeld waarop ik nu wacht.
Oud 28-09-2009, 16:23
Martiño
Martiño is offline
Ik heb een tijd geleden een cursus van de woonbond gevolgd omdat ik in de bewonerscommissie van mijn pand zit, en dit is hier ook in behandeld.

Ik vraag me trouwens af of de uitspraak van de huurcommissie alleen geldt voor de huurders die de zaak hebben laten voorkomen bij de commissie of gelijk voor het gehele pand. Van wie komt eigenlijk die brief? Van je verhuurder, of van een andere groep huurders?

Ik vraag mij af of in de wet staat dat iedere woning een individuele meter moet hebben. Zoja, dan is de stemming nutteloos en moet je verhuurder die meters sowieso installeren. Zonee, dan kan het zijn dat de uitspraak alleen geldt voor de betrokken woningen (omdat je kon aantonen dat je verbruik lager was dan voor wat je betaalde), het kan zijn dat je verhuurder die meters in het gehele pand wil aanbrengen en dus de correcte procedure volgt.

Als de verhuurder een verandering wil aanbrengen in het gehele pand die zorgt voor hogere huur of servicekosten, kan dit tegengehouden worden als 70% van de huurders in het pand duidelijk maakt dat ze hier tegen zijn (en goed kan motiveren waarom). Dit betreft dan wel verbeteringen aan het pand, dus niet onderhoud of vervanging van bestaande faciliteiten in het pand.

Andersom kan een groep huurders ook een verbetering doordrukken bij de verhuurder: indien 70% van de huurders in een pand een verbeteringsplan presenteert aan de verhuurder en bereid is om kosten (in de vorm van verhoging van de huur of servicekosten) te dragen, moet de verhuurder dit plan uitvoeren. De overige huurders moeten hier dan mee akkoord gaan.

Daarnaast is het zo, dat als de installatie van individuele meters (een verbetering aan je woning dus) hogere kosten met zich meeneemt, de verhuurder dit ook mag doorrekenen aan de huurder.
Oud 29-09-2009, 23:14
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik vind dit meer iets voor Geld & Recht, maar dat heb ik hier niet voor het zeggen!
Bij nader inzien heb je eigenlijk wel gelijk, dus ik verplaats 'm even!
Reageren

Regels voor berichten