Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2009, 12:18
MTpower
MTpower is offline
Ik had het leuke idee om op mijn auto een vrachtwagenclaxon te zetten. Ik dacht als dat op een vrachtwagen mag, dan mag dat vast ook op mijn auto
Maar voordat ik er gezeik mee krijg; weet iemand hier of dat mag of niet?
Ik heb geen zin om de hele boel er uit te knippen als oom agent gaat zeuren, erg goedkoop zijn die claxons niet namelijk
Weet niet of het uitmaakt, maar de claxon die ik op het oog heb produceert 109 DB
Oud 28-09-2009, 12:23
Verwijderd
Voor zover ik weet is de enige vereiste aan je claxon dat ie werkt en dat ie één (1) toon produceert (dus zo'n riedeltje mag niet).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 12:26
MTpower
MTpower is offline
Ik heb ook wel eens gehoord dat de politie in Leeuwarden op zoek was naar iemand met een snoeiharde claxon, die de mensen de stuipen op het lijf jaagde daar.
Zit er geen grens aan wat betreft het aantal DB?
Oud 28-09-2009, 12:33
Verwijderd
Dit is het enige dat ik heb kunnen vinden op de website van het RDW over de claxon:
Citaat:
Claxon

Een auto moet voorzien zijn van een goedwerkende claxon. De claxon mag maar één toonhoogte geven. Meerdere claxons van verschillende toonhoogten zijn toegestaan.
Er staat dus niks in over het aantal dB(a).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 12:36
MTpower
MTpower is offline
Dat is mooi
Dan kan ik ook wel zo'n 139DB claxon halen

Maar ik moet zo nog ergens naartoe, dan kom ik langs het politiebureau, zal het daar ook eens vragen
Oud 28-09-2009, 13:07
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Dat is mooi
Dan kan ik ook wel zo'n 139DB claxon halen

Maar ik moet zo nog ergens naartoe, dan kom ik langs het politiebureau, zal het daar ook eens vragen
139DB levert acute gehoorschade, beter doe je dat niet.

Je kan het op het politiebureau vragen maar Oom agent is vaak ook niet helemaal op de hoogte van de wet- en regelgeving.
Oud 28-09-2009, 14:20
MTpower
MTpower is offline
139 leek me ook nogal veel. De baliemedewerker op het politiebureau kon me nou ook niet bepaald verder helpen. Het enige dat ik als advies mee kreeg was 'als je nou gewoon de originele claxon houdt, dan weet je zeker dat je goed zit'
Daar vroeg ik toch niet om kut

Denk dat ik gewoon zo'n 110DB ding bestel
Oud 28-09-2009, 18:39
Verwijderd
Kan je een zware vrachtautotoeter zomaar in een auto inbouwen? Die werken toch op luchtdruk ipv elektriciteit?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 20:51
KIET
KIET is offline
Doet mij denken aan het verhaal van iemand die een scheepshoorn op (ja, op: het paste niet ín de auto) zijn auto had gemonteerd en er in de bergen mee was gaan lopen toeteren loeien. Na een half uur kwamen de lokale wethandhavers met een helikopter aanzetten om te kijken wat er aan de hand was; zij dachten dat er iemand in nood was. Bleek dat dat ding door het hele gebergte zo'n beetje te horen was, waarna hij vriendelijk verzocht werd te vertrekken
Oud 28-09-2009, 22:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Kan je een zware vrachtautotoeter zomaar in een auto inbouwen? Die werken toch op luchtdruk ipv elektriciteit?
Die ik op het oog heb is in compact formaat en met ingebouwde compressor
Oud 28-09-2009, 22:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Doet mij denken aan het verhaal van iemand die een scheepshoorn op (ja, op: het paste niet ín de auto) zijn auto had gemonteerd en er in de bergen mee was gaan lopen toeteren loeien. Na een half uur kwamen de lokale wethandhavers met een helikopter aanzetten om te kijken wat er aan de hand was; zij dachten dat er iemand in nood was. Bleek dat dat ding door het hele gebergte zo'n beetje te horen was, waarna hij vriendelijk verzocht werd te vertrekken
Oud 29-09-2009, 10:06
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik denk dat het opzich wel mag, maar dat het niet erg fijn is als je plotseling moet toeteren en er fietst bijvoorbeeld iemand naast je auto, diegene zou een hartverzakking krijgen. Meerdere tonen (bv. a la dukes of hazzard) mag idd niet.
Oud 29-09-2009, 12:38
KIET
KIET is offline
De hoorn van een trein is ook erg effectief:
http://www.youtube.com/watch?v=UbKvHzCUKBA

Maar denk er wel aan dat bijv. je uitlaat gelimiteerd is aan een hoeveelheid decibel (dit is een beetje afhankelijk van het bouwjaar van je auto, meende ik). Als je dus onnodig/uitzonderlijk veel lawaai gaat maken kan je altijd op aandacht van de politie rekenen. 110 dB wordt verstaan als 'extreem geluid', bijv. een F-16 op een meter of 90 boven je hoofd langs. Misschien dat er dus geen wettelijke bepaling op is, maar in het ergste geval (bij misbruik van de hoorn zoals in het filmpje) zie ik bepaalde agenten er nog wel een Artikel 5 tegenaan willen gooien, dus je bent gewaarschuwd
Oud 29-09-2009, 13:52
MTpower
MTpower is offline
Haha, het is zeker niet bedoeld om mensen een hartverzakking te bezorgen. Ik vind die standaard claxon gewoon erg matig. Bouwjaar van m'n auto is '92 en zo klinkt die claxon ook
En ik dacht als er toch een andere opgaat, kan ik er meteen wat leuks van maken

Zeker in de zomer (veel toeristen) gebruik ik dat ding regelmatig, maar ik heb het idee dat ze niet goed weten waar het geluid vandaan komt omdat het zo gierig is. Prima oplossing dus dit
Oud 30-09-2009, 21:58
remy476
remy476 is offline
Citaat:
De hoorn van een trein is ook erg effectief:
http://www.youtube.com/watch?v=UbKvHzCUKBA
Oud 01-10-2009, 10:32
T_ID
T_ID is offline
Mwo, het lijkt me dat zelfs wanneer het niet verboden is, er juridische handvatten zijn. Om te beginnen is er geluidsoverlast waarvoor men iemand op de bon kan slingeren. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat vanwege het geluidsniveau en het feit dat mensen het niet verwachten, mensen kunnen schrikken en het dus gevaarlijk is. Voor gevaar veroorzaken in het verkeer kun je ook een prent krijgen.

Los daarvan lokt zoiets zonder twijfel agressie uit als mensen schrikken.
Oud 01-10-2009, 14:08
remy476
remy476 is offline
waarom zet je er geen aparte knop op naast de originele claxon
Oud 01-10-2009, 14:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
waarom zet je er geen aparte knop op naast de originele claxon
Is een mogelijkheid, maar dan moet ik een fatsoenlijke en betaalbare schakelaar vinden, die vervolgens inbouwen en het is meer werk omdat ik met die kabels zit die naar de accu moeten, de claxon en de schakelaar. Hoop gedoe
Ik zou dan denk ik ook een extra gat moeten boren om die kabel vanuit de motorruimte naar binnen te trekken (bestaande kabelgaten zitten écht vól ) en ik hou niet zo van boren in de carrosserie

Als ik hem op de bestaande claxon aansluit hoef ik er alleen maar een relais tussen te zetten.
Oud 01-10-2009, 17:49
remy476
remy476 is offline
Mwa met de subwoofer heb ik dat ook allemaal moeten doen (behalve dan het gat boren)...is niet zoveel werk
Oud 01-10-2009, 22:22
MTpower
MTpower is offline
Ik heb het bij deze auto nu al 2x gedaan, ook zonder boren. Maar vind het wel weer mooi geweest, erg leuk werk is het niet
Oud 02-10-2009, 07:47
remy476
remy476 is offline
Tja ik ben nog jong en heb pas 2x een sub ingebouwd...ik vind het wel leuk maar als je er geen zin in hebt moet je het inderdaad niet doen.
Oud 02-10-2009, 16:17
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tja ik ben nog jong en heb pas 2x een sub ingebouwd...ik vind het wel leuk maar als je er geen zin in hebt moet je het inderdaad niet doen.
Heb het inmiddels bij 3 auto's al 'moeten' doen + de nodige extra leuke dingetjes aansluiten (strobo's e.d.). Heb liever iets plug&play, of in ieder geval zo min mogelijk werk.
Moet bij deze auto ook nog nieuwe remschijven eronder zetten, hoodlifts er in zetten en wil hem binnenkort ook even een beurtje geven. Heb helaas alleen in het weekend tijd en dan moet het weer ook een beetje meewerken. Nieuwe kabels leggen/boren/de hele meuk heb ik weinig trek in momenteel
Er zit ook een sportstuurtje in dat ding (die ik er ook nog uit wil hebben) met maar 1 claxon knop, op een gewoon stuur had ik waarschijnlijk de 2 knoppen gesplit zodat ze beide een andere claxon aan sturen, maar helaas
Oud 05-10-2009, 13:15
ganralph
ganralph is offline
vergeet niet dat een claxon verplicht is, en dat als een agent "not amused" is door jouw toeter, je eigenlijk niet verder mag rijden, tenzij je ter plekke je oude claxon herinstalleert.

bedenk ook of je vaak in het buitenland komt en of je goed discussies in het Duits of Frans kunt voeren met agenten
Oud 05-10-2009, 16:06
MTpower
MTpower is offline
Ach, ik acht de pakkans niet zo heel groot ook. Het is niet zo dat ik mijn claxon dagelijks gebruik (misschien 1x per maand gemiddeld). Denk dat ik hem toch ga bestellen binnenkort, er is alleen even iets tussen gekomen dat belangrijker is, dus gaat het geld eerst even daar naartoe
Oud 06-10-2009, 12:13
Verwijderd
Ik hoop dat ik je dan niet tegenkom terwijl ik op de fiets zit (en terwijl ik je kennelijk aanleiding geef om te claxonneren, wat ik sowieso niet zou moeten doen, maar vooruit)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2009, 15:37
MTpower
MTpower is offline
Ik ben er ook niet op uit om mensen de stuipen op het lijf te jagen (misschien hier wat van die schoolgasten die doen alsof de openbare weg bedoeld is als hangplek), maar het is wel fijn als mensen horen dat je claxonneert, de claxon die er nu op zit hoor je niet als je de radio aan hebt en de ramen dicht en dat vind ik vervelend
Reageren

Regels voor berichten