Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2009, 10:17
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Hallo,

Ik ben Nathalie. Ik ben 18 jaar oud en doe ruim een jaar nu de opleiding Detailhandel Verkoopchef niveau 3. Dit wil zeggen ik werk 20 uur in de week, en ga 1 dag naar school om te leren.

Nu is het zo; Elke opleiding kost geld. En dus ook de mijne. Maar mijn werk betaald dit niet. En ook mijn ouders kunnen en willen dit niet voor mij betalen. Maargoed, omdatik dus 18 ben verdien ik het minimum jeugdloon. En dat is zo ontzettend weinig dat ik hiervan niet ook nog eens mijn opleiding kan betalen!

Ik woon nog wel bij mijn vader in. Maar wat ik net al zij, die wil dit dus niet voor mij betalen. Ik heb ook mijn vaste lasten zoals verzekeringen. Ik hou natuurlijk wel wat over. Maargoed, mijn vader wil dat ik ook nog eens hem geld betaal om hier te moge wonen!!!! Schande ik weet het. Wil hier ook zo snel mogelijk weg.

Maar mijn vraag is Kan ik ergens financiele hulp krijgen?? Ib groep wil mij niet helpen. Dus even om duidelijk te zijn; ik zit continu zonder geld, en mijn opleiding kan ik niet meer betalen.

Wat moet ik doen?????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2009, 10:24
Skater13
Skater13 is offline
Bij MBO kan je gewoon studiefinanciering aanvragen dacht ik hoor..
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:26
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Nee,kan niet omdat ik dus een deeltijd opleiding heb. Hun zeggen maar zo kun je betalen van je salaris. niet dus
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:32
Skater13
Skater13 is offline
oke.. 20 uur werk x 5 euro in t uur? = 100 in de week, 400 in de maand.. Dat kost je opleiding toch niet?
Verder staat me iets bij dat je ouders tot je 21e verplicht zijn in je levensonderhoud te voorzien mits je dit echt niet zelf kan.. of klopt dit niet wat ik zeg?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:38
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Ik verdien geen 5 euro in het uur he. 4.72 maar en dat is nog eens bruto he..

Laatst gewijzigd op 24-09-2009 om 06:45.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:39
Nathalie018
Nathalie018 is offline
en mijn vader kan en wil dus mijn levensonderhoud niet betalen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 12:52
Verwijderd
Als je 3,92 per uur verdient is het misschien een goed idee met je werk te stoppen en full time te gaan studeren. (Geen idee of dat reeel is in jouw situatie hoor, maar ik geef alleen maar aan dat het een optie is).
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 13:13
Skater13
Skater13 is offline
De detailhandel verkoopchef 3 is er volgens mij niet voltijd, maar als je 1 dag naar school gaat en 20 uur werkt, wat doe je dan die andere uren? Collega's van mij doen of hebben deze opleiding ook gedaan en werkte ernaast 32 uur, optie?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 13:15
Skater13
Skater13 is offline
Je werkt in een supermarkt toch, volgens de supermarkt CAO heb je als je 18 jaar bent recht op €4,53. Dit is dan nog in schaal A
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 13:35
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
wellicht ook een optie om een bedrijf te zoeken die wel willen betalen voor je opleiding, ze krijgen veel subsidie op bblers dus voor hun ook interessant!

de kosten zijn rond de 500 euro lesgeld 1 malig en boekengeld voor dit schooljaar, die papieren moeten allang ingevuld zijn met reknummers om af te schrijven anders mag je niet eens met de opleiding beginnen/verder gaan!!! dus het zijn maar 1 malige kosten nu even en als je die nu al niet op orde hebt/kunt betalen kun je wellicht beter maar een andere werkgever zoeken of meer uren per week werken
Oud 23-09-2009, 16:12
T_ID
T_ID is offline
Da's nog steeds € 78 per week, oftewel ongeveer € 313 per maand, oftewel meer € 3000 per jaar. Da's meer dan genoeg om het lage schoolgeld van een MBO opleiding van te betalen. Bovendien ben je maar 28 uur per week bezig. Wat houd je tegen om een bijbaantje te zoeken?

En je vader (moeder ook trouwens) heeft gewoon dikke pech. Hij is tot je 21e verantwoordelijk voor je levensonderhoud. Niet kunnen betalen is lulkoek, zelfs van een uitkering kan dat nog. Wat heeft hij nou voor kosten aan je als jij jezelf al verzekerd? Een paar tientjes aan voedsel en kleding.

Zijn enige denkbare argumenten is dat zijn plasmatelevisie of tweede mobieltje belangrijker is dan zijn eigen kind. Iets dat A, onzin is, en B waarvoor hij voor mijn part aan het gas zou mogen.
Oud 23-09-2009, 17:29
Skater13
Skater13 is offline
En weer ben ik het eens met T_ID, hij weet dingen toch altijd mooi te verwoorden haha!

Toch fijn dat ik goed zat met levensonderhoud tot je 21e, ben ik niet compleet achterlijk!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 06:50
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Citaat:
Als je 3,92 per uur verdient is het misschien een goed idee met je werk te stoppen en full time te gaan studeren. (Geen idee of dat reeel is in jouw situatie hoor, maar ik geef alleen maar aan dat het een optie is).
Nee is geen optie. Ik heb gewoon geld nodig. En dit vind ik leuk om te leren en om in verder te gaan. En dr is niet altijd mogelijk heid om meer uur in de week te draaien omdat mijn collega's ook vaste uren hebben die ze moeten draaien. En omdat er maar een bepaald budget aan inzetbare uren is wordt dit al snel moeilijk.
En dan erbij fulltime studeren is ook niet te doen voor mij omdat de studiefinanciering zo weinig bedraagt. En ik door mijn verleden me niet meer zoveel kan concentreren als we op school moesten doen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 06:53
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Citaat:
Da's nog steeds € 78 per week, oftewel ongeveer € 313 per maand, oftewel meer € 3000 per jaar. Da's meer dan genoeg om het lage schoolgeld van een MBO opleiding van te betalen. Bovendien ben je maar 28 uur per week bezig. Wat houd je tegen om een bijbaantje te zoeken?

En je vader (moeder ook trouwens) heeft gewoon dikke pech. Hij is tot je 21e verantwoordelijk voor je levensonderhoud. Niet kunnen betalen is lulkoek, zelfs van een uitkering kan dat nog. Wat heeft hij nou voor kosten aan je als jij jezelf al verzekerd? Een paar tientjes aan voedsel en kleding.

Zijn enige denkbare argumenten is dat zijn plasmatelevisie of tweede mobieltje belangrijker is dan zijn eigen kind. Iets dat A, onzin is, en B waarvoor hij voor mijn part aan het gas zou mogen.
Ja dat zijn ze ook dat weet ik. Maargoed. Hij zegt in zijn woorden dat hij niet ook mij nog kan financieren. Ja is een botte klootzak ik weet het >.<
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 06:58
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Citaat:
wellicht ook een optie om een bedrijf te zoeken die wel willen betalen voor je opleiding, ze krijgen veel subsidie op bblers dus voor hun ook interessant!

de kosten zijn rond de 500 euro lesgeld 1 malig en boekengeld voor dit schooljaar, die papieren moeten allang ingevuld zijn met reknummers om af te schrijven anders mag je niet eens met de opleiding beginnen/verder gaan!!! dus het zijn maar 1 malige kosten nu even en als je die nu al niet op orde hebt/kunt betalen kun je wellicht beter maar een andere werkgever zoeken of meer uren per week werken
Ik en al geswitcht. Ik vind dit bedrijf super.
En over die kosten ze zijn sinds dit jaar overgegaan op een andere lesmethode. Dus mogen we weer opnieuw gaan betalen. En ook die boeken zijn duur. Rond de 400 a 500 euro. En ja heb vorig jaar ook met heeeeeel veel moeite en over uren en bij scharrelen schoolgeld bij elkaar kunnen sprokkelen. Maar tevergeefs was niet optijd binnen en nu heb ik dus fijn last van een incasso bureau die ik elke maand ook moet betalen een bedrag van €100,00. En ook dit wil me vader niet betalen. Omdat hij zelf in de schulden zit.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 10:21
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Bovendien ben je maar 28 uur per week bezig. Wat houd je tegen om een bijbaantje te zoeken?
Oud 24-09-2009, 15:15
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Omdat ik dit ook al in het weekend doe. En ik kan nergens nog meer werk vinden heb alles al afgezocht hier. Heb in de omtrek van 10 km werk gezocht!! en nergens meer zoeken ze nog parttimers. Alleen maar fulltimers of weekendhulpen. Maar ik werk dus al ook in t weekend.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 15:15
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Maar als het goed is krijg ik meer uren bij me huidige werkgever. Heb ik vandaag gehoord
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 19:15
Balance
Balance is offline
Ik snap het niet. Je werkt al in het weekend, is dat een deel van je opleidingsuren of doe je dat extra?
Oud 24-09-2009, 21:23
Verwijderd
je krijgt geen stufi en je moet maar meer uren gaan draaien als je meer geld wil...

maar dat zegt iedereen al
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 00:08
Verwijderd
Ik snap het niet. Als je alleen in het weekend werkt, kan je toch makkelijk full time studeren? En anders moet je inderdaad meer uren gaan werken. Je zegt dat ze nergens part timers zoeken; dan moet je een andere full time baan zoeken en je huidige baan opzeggen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja dat zijn ze ook dat weet ik. Maargoed. Hij zegt in zijn woorden dat hij niet ook mij nog kan financieren. Ja is een botte klootzak ik weet het >.<
Misschien moet jij dan één van die mensen zijn die dat gewoon juridisch afdwingt? Het is bot, maar goed, je oogst wat je zaait.

Natuurlijk begin je eerst gewoon met een gesprek en door hem daarop te wijzen, maar goed, als het er voor jou op neerkomt dat je of je ouders het mes op de keel zet, of je opleiding moet stopzetten, dan moeten je ouders dat maar lekker ondergaan. Het belang voor jou is gewoon te groot.

Even ter perspectief: Als je je opleiding niet kan afmaken zal dat je de komende 45 jaar blijven achtervolgen, elke maand als je wordt uitbetaald opnieuw.
Oud 25-09-2009, 14:58
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Complexe situatie zeg!
Even alles op een rijtje:
* je krijgt geen stuffi omdat het deeltijd opleiding is --> kun je het ook voltijd doen? --> dan zou je namelijk recht hebben op een studie beurs (basisbeurs) en mogelijk ook een aanvullende beurs als je vader een laag inkomen heeft

* het is mij niet duidelijk welke inkomsten je allemaal wel en niet hebt. Misschien voor jezelf ook handig om ze eens op een rijtje te zetten. Dan krijg je meer overzicht wat er nu maandelijks allemaal binnenkomt.
* vraag je zorgtoeslag aan? Dat is toch 58 euro per maand. Die kun je aanvragen vanaf je 18e en gaat naar jou toe. Niet naar je vader.

* Zet je uitgaven ook eens op een rij. Doe bijvoorbeeld eens het Persoonlijk Budgetadvies op www.nibud.nl. Als je niet veel hebt hoeft dat geen probleem te zijn, als je dan in ieder geval maar niet te veel uitgeeft. Het is wel prettig om een idee te hebben waar het allemaal heen gaat. Misschien zie je dan direct waar je geld kunt verdienen. Bijvoorbeeld een abonnement waar je nooit iets mee doet.

*Praat eens met de studie adviseur van je opleiding. Misschien heeft die nog wat tips hoe je je studie kan betalen. Of weet die van meer regelingen om de studie te bekostigen. Wellicht is die wat aardiger dan de persoon van de IB-groep.

*Voor meer werk in de avonduren: een call-center is vaak 's avonds. Of ga eens langs bij uitzendbureaus. Die bieden baantjes aan op alle uren van de week.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 10:40
Nathalie018
Nathalie018 is offline
Kijk. Ik draai 14 uur doordeweeks dus 2 dagen werk.
1 dag school. Hou ik 2 dagen over. Maar ik weet begod niet meer waar ik nog moet gaan zoeken voor werk erbij!
Fulltime na school gaan is gewoon niks voor mij. Door mijn verleden kan ik me hier niet meer goed genoeg voor concentreren.

Maargoed.

Ik ga me best doen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 16:43
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Misschien moet jij dan één van die mensen zijn die dat gewoon juridisch afdwingt? Het is bot, maar goed, je oogst wat je zaait.

Natuurlijk begin je eerst gewoon met een gesprek en door hem daarop te wijzen, maar goed, als het er voor jou op neerkomt dat je of je ouders het mes op de keel zet, of je opleiding moet stopzetten, dan moeten je ouders dat maar lekker ondergaan. Het belang voor jou is gewoon te groot.

Even ter perspectief: Als je je opleiding niet kan afmaken zal dat je de komende 45 jaar blijven achtervolgen, elke maand als je wordt uitbetaald opnieuw.
Juridisch afdwingen kan wel de verhoudingen dusdanig verstoren dat ze gedurende lange tijd een serieuze bron van stress worden. Ik ben zeker voorstander van voor jezelf kiezen, maar je hebt ook zelf last van de stress die waarschijnlijk wel volgt. En dat heeft weer andere vervelende gevolgen. En aangezien de relatief goedkope opleiding al een probleem is, kan ze vast niet zomaar even uit huis gaan. Als dat wel zou kunnen, is juridisch afdwingen misschien wel een optie.

Ik denk dat meer werken een betere optie is. In een werkweek zitten 40 uur, slechts 28 daarvan worden gebruikt. Misschien kan ze meer werken dan ze nu werkt bij haar huidige werkgever.
Oud 01-10-2009, 18:06
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Kijk. Ik draai 14 uur doordeweeks dus 2 dagen werk.
1 dag school. Hou ik 2 dagen over. Maar ik weet begod niet meer waar ik nog moet gaan zoeken voor werk erbij!
Fulltime na school gaan is gewoon niks voor mij. Door mijn verleden kan ik me hier niet meer goed genoeg voor concentreren.

Maargoed.

Ik ga me best doen.
zijn die 2 dagen doordeweeks voor studie of voor jezelf werken? En in het weekend? Ik ben even de dagen kwijt:
1 dag school, 2 dagen werk voor studie, 2 dagen niks en ... weekend? Of tel ik verkeerd? ben je verder veel tijd kwijt voor studie behalve die ene dag op school?
Ben je al bij studieadviseur op school langs geweest? Wellicht heeft die nog financiele mogelijkheden.
En kun je ergens nog minder geld aan uitgeven dan dat je nu doet? Een studie is echt wel wat waard!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 11:33
Verwijderd
Kun je je maandelijkse uitgaven op een rijtje zetten? Want zoals ik het zie, je verdient 318 per maand.
Daarvan gaat zo'n 108-58=50 euro naar je verzekering. 25 euro voor je telefoon. 150 euro voor kleding en vrijetijdsbesteding, dat moet genoeg zijn. Dan hou je toch nog 93 euro per maand over voor je studie, dat is 1116 euro per jaar, schoolgeld is 500 euro per jaar en schoolboeken zijn 500 euro per jaar, dat kan dan toch prima?

Alleen begrijp ik dan wel dat je geen geld over hebt om kostgeld te betalen. Ik vind dat ouders ook geen kostgeld aan hun studerende kinderen zouden moeten vragen - pas als die alleen werken en dan nog steeds thuiswonen vind ik dat nodig. Maarja, ik denk dat jouw vader geen boodschap heeft aan mijn mening.
Dan begrijp ik niet waarom je geen bijbaantje van zo'n 12 uur per week zou kunnen vinden. Andere achttienjarigen hebben die toch ook? Bijvoorbeeld in de horeca of bij een telefonische helpdesk kun je vaak 's avonds werken.

Als je door gezondheidsproblemen het gewoon niet redt om 32 uur per week te werken naast school is het een ander verhaal. Daar zijn verschillende subsidies voor en eventueel een gedeeltelijke WaJong-uitkering. Je zou kunnen informeren bij de gemeente of je daar recht op hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten