Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En over die kosten ze zijn sinds dit jaar overgegaan op een andere lesmethode. Dus mogen we weer opnieuw gaan betalen. En ook die boeken zijn duur. Rond de 400 a 500 euro. En ja heb vorig jaar ook met heeeeeel veel moeite en over uren en bij scharrelen schoolgeld bij elkaar kunnen sprokkelen. Maar tevergeefs was niet optijd binnen en nu heb ik dus fijn last van een incasso bureau die ik elke maand ook moet betalen een bedrag van €100,00. En ook dit wil me vader niet betalen. Omdat hij zelf in de schulden zit. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk begin je eerst gewoon met een gesprek en door hem daarop te wijzen, maar goed, als het er voor jou op neerkomt dat je of je ouders het mes op de keel zet, of je opleiding moet stopzetten, dan moeten je ouders dat maar lekker ondergaan. Het belang voor jou is gewoon te groot. Even ter perspectief: Als je je opleiding niet kan afmaken zal dat je de komende 45 jaar blijven achtervolgen, elke maand als je wordt uitbetaald opnieuw.
|
Complexe situatie zeg!
Even alles op een rijtje: * je krijgt geen stuffi omdat het deeltijd opleiding is --> kun je het ook voltijd doen? --> dan zou je namelijk recht hebben op een studie beurs (basisbeurs) en mogelijk ook een aanvullende beurs als je vader een laag inkomen heeft * het is mij niet duidelijk welke inkomsten je allemaal wel en niet hebt. Misschien voor jezelf ook handig om ze eens op een rijtje te zetten. Dan krijg je meer overzicht wat er nu maandelijks allemaal binnenkomt. * vraag je zorgtoeslag aan? Dat is toch 58 euro per maand. Die kun je aanvragen vanaf je 18e en gaat naar jou toe. Niet naar je vader. * Zet je uitgaven ook eens op een rij. Doe bijvoorbeeld eens het Persoonlijk Budgetadvies op www.nibud.nl. Als je niet veel hebt hoeft dat geen probleem te zijn, als je dan in ieder geval maar niet te veel uitgeeft. Het is wel prettig om een idee te hebben waar het allemaal heen gaat. Misschien zie je dan direct waar je geld kunt verdienen. Bijvoorbeeld een abonnement waar je nooit iets mee doet. *Praat eens met de studie adviseur van je opleiding. Misschien heeft die nog wat tips hoe je je studie kan betalen. Of weet die van meer regelingen om de studie te bekostigen. Wellicht is die wat aardiger dan de persoon van de IB-groep. *Voor meer werk in de avonduren: een call-center is vaak 's avonds. Of ga eens langs bij uitzendbureaus. Die bieden baantjes aan op alle uren van de week. |
![]() |
|
![]() |
Kijk. Ik draai 14 uur doordeweeks dus 2 dagen werk.
1 dag school. Hou ik 2 dagen over. Maar ik weet begod niet meer waar ik nog moet gaan zoeken voor werk erbij! Fulltime na school gaan is gewoon niks voor mij. Door mijn verleden kan ik me hier niet meer goed genoeg voor concentreren. Maargoed. Ik ga me best doen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat meer werken een betere optie is. In een werkweek zitten 40 uur, slechts 28 daarvan worden gebruikt. Misschien kan ze meer werken dan ze nu werkt bij haar huidige werkgever.
|
![]() |
||
Citaat:
1 dag school, 2 dagen werk voor studie, 2 dagen niks en ... weekend? Of tel ik verkeerd? ben je verder veel tijd kwijt voor studie behalve die ene dag op school? Ben je al bij studieadviseur op school langs geweest? Wellicht heeft die nog financiele mogelijkheden. En kun je ergens nog minder geld aan uitgeven dan dat je nu doet? Een studie is echt wel wat waard! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kun je je maandelijkse uitgaven op een rijtje zetten? Want zoals ik het zie, je verdient 318 per maand.
Daarvan gaat zo'n 108-58=50 euro naar je verzekering. 25 euro voor je telefoon. 150 euro voor kleding en vrijetijdsbesteding, dat moet genoeg zijn. Dan hou je toch nog 93 euro per maand over voor je studie, dat is 1116 euro per jaar, schoolgeld is 500 euro per jaar en schoolboeken zijn 500 euro per jaar, dat kan dan toch prima? Alleen begrijp ik dan wel dat je geen geld over hebt om kostgeld te betalen. Ik vind dat ouders ook geen kostgeld aan hun studerende kinderen zouden moeten vragen - pas als die alleen werken en dan nog steeds thuiswonen vind ik dat nodig. Maarja, ik denk dat jouw vader geen boodschap heeft aan mijn mening. Dan begrijp ik niet waarom je geen bijbaantje van zo'n 12 uur per week zou kunnen vinden. Andere achttienjarigen hebben die toch ook? Bijvoorbeeld in de horeca of bij een telefonische helpdesk kun je vaak 's avonds werken. Als je door gezondheidsproblemen het gewoon niet redt om 32 uur per week te werken naast school is het een ander verhaal. Daar zijn verschillende subsidies voor en eventueel een gedeeltelijke WaJong-uitkering. Je zou kunnen informeren bij de gemeente of je daar recht op hebt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|