Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2009, 20:27
michak
michak is offline
...als iedereen al zijn schulden af zou lossen;
...alle hypotheken
...alle obligaties
...alle staatschulden.

Hoeveel geld zou er dan nog over blijven van de huidige geldhoeveelheid?
En gaat dat deflatie geven?

Oud 25-09-2009, 21:03
Ivo
Ivo is offline
Stel dat iedereen genoeg spaargeld had om dat massaal in 1 keer te doen... Dan zou er precies even veel geld over blijven. Alleen de partijen die dat geld ook daadwerkelijk kunnen besteden veranderen. Immers, de banken en pensioenfondsen hebben dan plotseling massa's (giraal) geld in kas, en de overheid en particulieren bijna niets meer.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:55
shuraa
shuraa is offline
wat ik me eigenlijk eerder afvraag:

waar komt al het geleende geld vandaan? de VS heeft een schuld van ( las ik als ik het goed heb ) van 10.000 miljard dollar. Nederland iets van 40 miljard. Van WIE lenen wij dit?
Oud 28-09-2009, 20:21
Verwijderd
Citaat:

waar komt al het geleende geld vandaan? de VS heeft een schuld van ( las ik als ik het goed heb ) van 10.000 miljard dollar. Nederland iets van 40 miljard. Van WIE lenen wij dit?
Dat geld wordt gewoon gedrukt of, zoals in het computertijdperk gebruikelijk is, gewoon ingevoerd en bijgeschreven op de rekening van de Amerikaanse overheid. Lijkt me wel leuk om dat te kunnen doen gewoon effe een aantal nullen op je bankrekening erbij typen.

In Nederland (of vroeger) is het iets minder erg, hier worden staatsobligaties uitgegeven. Elke staatsobligatie heeft een waarde 100 euro en je krijgt een vooraf afgesporken rente. Vervolgens kan de koers fluctueren (sommige staatsobligaties koersen soms wel 120 euro, maar dan is de rente wel iets van 7-8%) Je krijgt jaarlijks je rente uitgekeerd en als de looptijd is afgelopen krijg je je geld terug (via een roulette wordt er terugbetaald; Er worden per jaar x aantal obligaties terugbetaald en als je pech (of geluk) hebt wordt die van jou terugbetaald). Bij staatsobligaties krijg je altijd je geld terug, tenzij de overheid failliet gaat.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 21:34
Verwijderd
Citaat:

Voornamelijk van pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, maar ook wel van gewone burgers. De overheid geeft staatsobligaties uit. Iedereen kan deze kopen. Je koopt een obligatie voor bijvoorbeeld 100 euro en dan leen je de staat 100 euro. Na afloop betalen zij dit weer terug.

Aangezien de studiefinanciering een rente kent van 3,2% en de staatsobligaties ongeveer 6% opbrengen, kan je geld lenen van de staat en dit vervolgens aan hun terug lenen om zodoende geld te verdienen
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 18:32
shuraa
shuraa is offline
ke tnx voor de info! zo leer je hier nog eens wat : )
Oud 30-09-2009, 08:11
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
misschien krijgen we dan weer zo iets als vroeger: dat je een koe ruilt tegen een schaap als je beter een schaap nodigt hebt voor de wol.
Je geeft uit aan geld wat je hebt en niet wat je mogelijk in de toekomst krijgt. Het is een soort van perfecte wereld of niet...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 10:18
T_ID
T_ID is offline
De geldhoeveelheid verandert dan niet. Geld dat nu bestaat vanuit wederzijdse schuldaanvaarding bestaat dan in bezit. De hoeveelheid echter verandert niet.
Citaat:
Nederland iets van 40 miljard. Van WIE lenen wij dit?
Ietsjes meer. De Nederlandse staatsschuld was in 2008 € 346 miljard. Door het wanbeleid van Bos vond onder Balkenende IV de snelste en grootste stijging van de staatsschuld ooit in de geschiedenis van Nederland plaats (bijna € 90 miljard erbij in één jaar).
Dat geld wordt in principe geleend vanuit de kapitaalmarkt. Daarop bewegen zich beleggingsfondsen enzovoort, die met staatsobligaties een zekere investering doen.

Ook kunnen landen onderling dat soort leningen afsluiten.
Reageren

Regels voor berichten