Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2009, 14:32
brands
brands is offline
Beste forumers,

Zoals de titel het hierboven al zegt moeten we een SGR model toelichten voor een branche. De opdracht is als volgt.

Citaat:
- Beschrijf de structuur van de markt(en) met behulp van het SGR model. Besteed daarbij aandacht aan alle factoren die genoemd staan op blz. 104 van het boek.
- Van wat voor marktvorm is hier sprake?
- Wat is de relatie tussen het SGR model en de intensiteit van de concurrentie op de markt(en) van de onderneming.
- Welke toekomstige ontwikkelingen verwacht je ten aanzien van de factoren in het SGR-model en de concurrentie op de markt(en)
- Wat zijn de kansen en bedreigingen voor de onderneming die je hieruit kunt afleiden.
En het gaat hierbij om een accountantskantoor, maar met een ander voorbeeld mag het ook,

Maar heb al echt geen idee van het SGR model, in het boek staat wel het 1 en ander, maar ik snap er niet zoveel van.

Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Brands
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Naamloos.jpg (501.4 KB, 1932x gelezen)
Oud 18-09-2009, 19:49
brands
brands is offline
Is er iemand die hier verstand van heeft?
Oud 20-09-2009, 10:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hoe staat het in je boek beschreven?

'Marktstructuren veranderen voortduren en daarmee samenhangde verandert de bedrijfstak. SGR methode (Structure, Conduct preformance, dus markt structuur, gedrag, resultaat), probeert de wederzijdse beinvloeding van de structuur van de bedrijfstakken en het gedrag van de ondernemers te verklaren.

het gedarag van ondernemers is in deze zienswijze niet alleen op een gevolg van de structuur van de bedrijfstak, maar beinvloedt op zijn beurt de structuur ook weer.

Het ondernemersgedrag leidt bovendien niet alleen tot een beepaald resultaat, maar omgekeerd zal het resultaat ook een bepaald gedrag aanleiding geven. Ondermingen zullen bijv. hoge winsten aan kunnen wenden voor overnames,d waardoor concentratie in de bedrijfstak optreed.'

Wat snap je niet aan deze theorie, of hoe dit concreet toegepast moet worde op een Accountancy kantoor?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 09:44
brands
brands is offline
Citaat:
hoe dit concreet toegepast moet worde op een Accountancy kantoor?
Dit is mijn concrete vraag, van hoe pas ik dit toe op een accountancy kantoor?
Oud 02-10-2009, 08:32
brands
brands is offline
up: is iemand die mij hier nog mee kan helpen in het weekend?
Oud 02-10-2009, 10:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ik zou eigenlijk niet weten hoeveel veranderingen er optreden bij accountancy kantoren, heb wel een beetje verstand van accountancy kantoren zelf (de big 4, kleine kantoren, AA praktijk en RA praktijk), en wat de klanten van hun accountant verwacht.

Zou dat voldoende info geven voor jou? (kan het nu niet uittypen, moet weg)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 17:38
brands
brands is offline
Dat zou me wel veel opweg helpen, dan kan ik het denk wel verder uitwerken

@ naam in gebruik: alvast bedankt, voor het meedenken
Oud 03-10-2009, 00:09
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Accountancy kantoren zijn in principe een bedrijf dat een dienst levert.
Sommige bedrijven hebben hierin een keuze, de niet controle plichte bedrijven (kleinere bedrijven). Sommigen bedrijven MOETEN het, grote bedrijven, zoals philips ed.

Accountancy kantoren verrichten in principe 2 werkzaamheden;
1. Samenstellen van gegevens. Je stuurt ze al je factuurtjes, bonnetjes en overige geld zaken informatie, en zij verwerken het netjes naar een balans en stoppen het netjes in een mapje.
2. Controle op de gegevens. Die bonnetjes, zijn dat wel alle bonnetjes? Is die BTW wel goed berekend, dat gebouw op de balans, is dat wel echt een gebouw van jou?

Dan is er nog een informele functie; adviseren. Accountants komen in veel bedrijven, zien heel veel aspecten, methoden/werkwijzen. Deze kennis kan relevant zijn voor andere bedrijven.

Een accountant zal door een klein bedrijf, bijv iemand die zijn eigen bloemen winkel begint, de accountant zien als 'de alwetende'. De man die weet wat wel en niet mag, hoe iets moet, hoe het financieel allemaal in elkaar steekt.
Bij grote bedrijven is dit minder het geval, want ook daar werken mensen die meer weten dan hoe je bloemen moet schikken. Daar zijn alle berekeningen al gemaakt. Het is daar slecht aan de accountant om te kijken of alles juist gedaan is, en of het volgens de wetgeving mag.

De bovenstaande twee aspecten kom je veel tegen.
Het samenstellen noemt met ook wel de AA praktijk. Veelal dus wat kleinere bedrijven.
Het controleren is de RA praktijk. Dus grotere bedrijven.

Vaak hebben kleinere kantoren meer AA werk, het samenstellen. Kleine kantoortjes zitten vaak in dorpjes met een bakker, bloemist, electro zaak, groenteman, chinees restaurantje. Deze hoeven geen wettelijke controle op alles. Wel advies, 'hoe krijg ik meer klanten? hoe krijg ik die lening?'.
Grote kantoren hebben vaak beide. Ook RA. De aandeelhouders willen weten of de jaarrekening klopt, dus handteking van een accountant er onder als bewijs dat je wel echt zo goed hebt gewerkt dat jaar!

De top 4 grootste kantoren zijn
Deloitte
Pricewaterhousecoopers
Ernst and Young
KPMG

Dan heb je even niks, en daarachter komt BDO.
Je hebt veelal ook kleine accountants kantoren die maar op 1 locatie zitten, of een zeer beperkt aantal vestigingen hebben en relatief weinig werknemers per kantoor (<40 man).

Er veranderd vrij weinig in bij accountants. Hooguit automatisering die het werk makkelijker maakt omdat je minder hoeft te schrijven en rekening, gezien de computer dat voor je doet.
Wel kan er wetgeving veranderen. Bedrijf X moet ineens een ander type jaarrekening gebruiken, ineens mag je niet meer op die manier kosten berekenen. Dergelijke dingen meoten dan wel structureel anders gedaan worden. Maar dat veranderd op het grote aspect weinig.

Je ziet wel, zoals in deze tijden, dat het slechter gaat dat men bijvoorbeeld meer advies wil, men niet meer streeft naar winst, maar naar het bezuinigen op kosten. De accountant dient daar naar te luisteren en eventueel advies, mening ed over uit te brengen. De gesprekken met de klant veranderen dus van onderwerp. Van wat kan ik doen om meer te verkopen, naar nu in de slechte tijden 'hoe bespaar ik meer geld'.

Concurrentie is er alleen van andere Accountancy bedrijven. Wel speelt het personeelstekort een grote rol in de AC wereld, waarbij stage plekken per maand 600 euro kunnen opleveren en mensen die tijdens school een half jaar gaan werken soms wel 1500 euro krijgen + laptop van de zaak oid.

Kansen en bedreigingen staan vaak in een swot analsye (strenght, weakness, opportunities, threats)
Ze vroegen kansen en bedreigingen.
Kans is natuurlijk meer klanten te krijgen, daar staan dan ook dikke bonussen op in AC bedrijven.
Een bedrijging is klanten die weggaan, failliet gaan. Of het te korten komen van personeel.
SWOT analyse is wel iets dieper dan ik het zo even heel kort door de bocht uitlegde. Maar het is 1.12 's nachts nu, dus ga het nu even niet nazoeken (A), ik ga maar slapen zelf

Hoop dat je er iets aan hebt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten