Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2009, 19:55
vosje16
vosje16 is offline
Stel dat de schoorsteen geblokkeerd is en de (niet al te grote) ruimte niet verlucht wordt, weet iemand dan of je een co-vergiftiging kan oplopen als je naast een gaskachel slaapt en enkel de waakvlam brandt?

Ik zit sinds september namelijk op kamer en er is hier een gaskachel. Thuis hebben we dat niet, dus ben ik er ook niet mee vertrouwd en ben ik bang dat ik een co-vergiftiging zal oplopen...

Ik heb al een co-detector gekocht, maar die schijnen niet altijd betrouwbaar te zijn. Meestal verlucht ik mijn kamer wel, maar met de winter voor de deur, zal ik waarschijnlijk niet met open raam slapen (wel gaskachel uit). Dus is er dan een risico of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2009, 20:09
Verwijderd
Als het goed is, word die gaskachel zodanig onderhouden dat dat geen probleem zou moeten zijn. Zit er een sticker op wanneer hij voor het laatst gecontroleerd en schoongemaakt is? Dat hoort elk jaar te gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 20:38
ganralph
ganralph is offline
als de schoorsteen geblokkeerd zit, is de situatie niet veilig. geen discussie; dat risico wil je niet lopen. de kans is misschien klein als je alleen een waakvlam hebt, maar gebruik een gaskachel gewoon nooit als je niet zeker weet dat de kachel en de schoorsteen gereinigd zijn in het afgelopen jaar. (jaarlijks laten controleren dus, voor 50,- of zo heb je de kachel en de schoorsteen gereinigd)

vraag aan de eigenaar van je woning wanneer er voor het laatst gecontroleerd is. sowieso is dit het ideale moment om controle en reiniging uit te laten voeren: de winter komt er aan en misschien zitten er verlaten vogelnestjes in de schoorsteen van afgelopen lente.

als je de kachel echt niet gebruikt, kun je hem natuurlijk ook helemaal uitschakelen (gaskraan dicht en kachel op uit-stand).
Oud 12-10-2009, 21:11
T_ID
T_ID is offline
De schoorsteen geblokkeerd is simpelweg niet acceptabel. Van een waakvlam ga je niet dood, maar dat de kachel een afvoer heeft is een absoluut vereiste.
Oud 12-10-2009, 21:48
vosje16
vosje16 is offline
Ik weet niet wanneer de kachel voor het laatst gecontroleerd en schoongemaakt werd. Er staat geen sticker op de kachel en ik heb het de eigenaar ook niet gevraagd toen ik hier introk. 'k Heb hem wel gevraagd of er kans was op co-vergiftiging, maar hij zei dat ik mij geen zorgen moest maken.
'k Zal hem misschien toch nog een mailtje sturen dan om het te vragen...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 01:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maar hij zei dat ik mij geen zorgen moest maken.
Lees: "Ik laat er nooit onderhoud aan plegen, en het interesseert me niet als er ooit een huurder er in blijft als hij de kachel aandoet"
Oud 13-10-2009, 11:02
ganralph
ganralph is offline
inderdaad, de verhuurder kan niet weten in welke staat de kachel verkeert, dus hij kan niet zeggen of je risico's loopt of niet.

vraag hem gewoon of de kachel nog voor de winter gecontroleerd wordt (zoals gezegd is dat dé periode om het te doen). aan zijn antwoord merk je ongetwijfeld meteen of het regelmatig gebeurt en of hij het serieus neemt.
Oud 13-10-2009, 18:17
Ivo
Ivo is offline
Waar een vlam brandt, kan CO ontstaan (bij slechte verbranding). Ik zou er niet op gokken dat het wel goed gaat.
Laat die huisbaas dus maar aantonen dat in het afgelopen jaar de kachel en het rookkanaal gecontroleerd en in orde bevonden zijn door een bedrijf. Zo niet, dan moet die huisbaas er op zijn kosten voor zorgen dat dat op hele korte termijn gebeurt, zodat jij deze winter veilig kunt stoken.

Gaskachels is op zich niets mis mee, zolang ze goed onderhouden worden. Bij gebrek aan onderhoud zijn ze echter levensgevaarlijk (zoals je zelf al aan geeft). Het zelfde geldt eigenlijk voor CV-ketels, echter met als belangrijk verschil dat de CV-ketel doorgaans niet in een verblijfsruimte maar op zolder of in een berging/garage hangt waardoor het risico op menselijke slachtoffers veel kleiner is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten