Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2009, 15:18
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Hallo,

Ik ben van plan om Theologie te gaan studeren, maar wat voor beroepen kan je er eigenlijk mee doen?

Korte vraag
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2009, 15:20
Verwijderd
Weet je t zeker? Ik heb gehoord dat mensen nog wel eens van hun geloof af vallen als ze dat doen. Maar goed, t zal wel pastoor of dominee ofzo zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 11:01
Verwijderd
Docent.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 13:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hangt er vanaf waar je de opleiding gaat doen. Aan de meeste universiteiten kun je docent worden (levensbeschouwing, godsdienst) of wordt je geestelijk verzorger, pastoraal medewerker. Je kunt ook voorlichter worden (van geestelijke verzorging) of in de communicatie terecht komen. Daarnaast kun je ook in het wetenschappelijk onderzoek terecht komen.

Ga je naar Kampen (Theologische Universiteit) kun je ook predikant worden. Dit is een masteropleiding na je bachelor. Volgens mij is het niet mogelijk predikant te worden bij andere universiteiten, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn andere opleidingsplekken in Nederland voor priester e.d. Ook kun je daar een eenjarige master die opleidt tot wat je met theologie aan andere universiteiten ook kunt.

Voor meer informatie moet je maar eens op internet kijken bij de universiteiten die Theologie aanbieden en bij de universiteit van Kampen.

Ik vraag me alleen af hoe je erbij komt Theologie te gaan studeren als je niet weet wat je er mee kunt. Als je geïnteresseerd bent in godsdiensten in het algemeen kun je je ook oriënteren bij studies als Religiestudies (UvA). Er zijn meer universiteiten die een meer brede opleiding geven over religies.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 16:20
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Bedankt voor alle antwoorden!

Ik kwam op het idee omdat wat je er allemaal zou leren mij interesseert, niet godsdiensten in het algemeen, ook al ben ik behalve gedoopt niet Christelijk, ik moet zelfs bekennen nooit de bijbel te hebben gelezen

Ik heb ook wat bij die TU Kampen gekeken, en waarschijnlijk zijn er dus geen andere beroepen ermee te vinden. En ik zal waarschijnlijk ook nooit docent worden, het is alleen leuk als de mensen het ook interessant vinden (zie maar eens leerlingen te vinden die LEVO niet als praatuurtje zien). En predikant of zoiets worden zonder ook een echte aanhanger van dat geloof te zijn valt me niet zo.

Ik zit zelf nog in het 4e jaar van HAVO, dus ik heb nog ~2 jaar om erover na te denken. Gelukkig^^

Weten jullie misschien of je niet ook zo'n soort door de universiteit betaalde onderzoek kunt doen? Of is dat alleen met bepaalde universiteiten zo? Mijn tante doet dat namelijk ook (bij het VU of Hogeschool Amsterdam dacht ik, dat wel groter is dan Kampen, volgens mij).
Dan zal ik dat ook mijn hele leven niet kunnen doen, denk ik, dus er zit waarschijnlijk niets anders op dan iets anders zoeken.

EDIT: Farmacie lijkt me ook geweldig! Dus er is altijd nog een vervanger^^

Laatst gewijzigd op 02-09-2009 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2009, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik kwam op het idee omdat wat je er allemaal zou leren mij interesseert, niet godsdiensten in het algemeen, ook al ben ik behalve gedoopt niet Christelijk, ik moet zelfs bekennen nooit de bijbel te hebben gelezen
Tja.. Tja. Ik ken een refo die theologie is gaan studeren, maar ondanks zijn afkomst trokken vervolgens zijn tenen dermate krom van de christelijkheid van de studie dat hij ermee stopte en van zijn geloof viel. Als dat hem al overkwam, hoe gaat dat dan met jou als jij al niet zoveel ermee hebt?

Bovendien is theologie grotendeels tijdverspilling. Je leert fictieve kennis. Weet je wel zeker dat je wilt dat dat je achtergrond zal worden? Iedereen met een meer degelijke basis zal je namelijk altijd voorbij streven in dingen als algemene kennis, politiek, enz.

Als je interesse hebt in de groepsprocessen achter religie en de historie kun je beter iets van psychologie met een minor geschiedenis o.i.d. doen. Dat zijn tenminste nog concrete studies.
Oud 30-09-2009, 19:08
Marit92
Marit92 is offline
volgens mij leer je niet alleen fictieve kennis. als dominee of pastoraal werker moet je ook met mensen met problemen om kunnen gaan, sterfgevallen, scheidingen, jongeren enz. ik neem aan dat je dat ook leert tijdens je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 18:30
Sanne_S
Sanne_S is offline
moet je kijken op de website van de instelling of je gaat naar de open dag.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 11:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
volgens mij leer je niet alleen fictieve kennis. als dominee of pastoraal werker moet je ook met mensen met problemen om kunnen gaan
En dat kunnen ze dus niet. Niet vanuit hun 'opleiding' tenminste.

Dat ze ondanks dat vaak handelen alsof ze dat wel kunnen, is een andere discussie. Ik zou zeggen dat het goed gaat, zolang ze zich beseffen dat ze geen kennis van zaken hebben.

Helaas gebeurd het te vaak dat die pastorale werkers denken dat ze een psycholoog of psychiater zijn, met alle gevolgen van dien als hun cliënt hun oordeel niet zou wantrouwen.
Reageren

Regels voor berichten