Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2002, 15:09
Daangerous
Daangerous is offline
Hallo beste mensen, normaal zit ik hier niet, maar ik zit met 1 vraagje: in welk boek van de Bijbel wordt er aandacht aan de 7 hoofdzonden besteed (gulzigheid, hebzucht, luiheid, afgunst, woede, trots en lust), alvast bedankt...
Advertentie
Oud 08-09-2002, 17:33
framboosje
framboosje is offline
hmmm... 'k zou het eerlijk gezegd niet precies weten, maar euh, hoort dat niet bij het verhaal van de draak met 7 hoofden???
Oud 08-09-2002, 19:40
HarmenM
HarmenM is offline
Hoofdzonden?

Weet ik niets vanaf, en voor God is elke zonde even erg...

(misschien staat het in het oude testament, maar dan is de vraag klein of het voor christenen geld ipv. voor joden)
Oud 08-09-2002, 20:48
Verwijderd
Niet in de bijbel zegt mijn moeder. Misschien een van die extra boeken die de katholieken hebben of zo?
Oud 08-09-2002, 20:50
Joostje
Joostje is offline
google, hoofdzonden...

De zonde is een begrip dat omgeven is door geheimzinnigheid. De zonde is duister, slecht en laag. Oorspronkelijk is de term door de christelijke kerk in het leven geroepen om het kwaad te kunnen duiden en uit de wereld te helpen. Dat dit niet is gelukt, of misschien wel gedoemd is te mislukken, zien we dagelijks om ons heen. Iedereen weet wat een zonde is en begaat er soms vele op één dag. Blijkbaar is de zonde iets dat de mens onweerstaanbaar aantrekt: we nemen ons keer op keer voor om het niet meer te doen, maar doen het toch. Deze innerlijke strijd is vanaf de vroege middeleeuwen tot aan het heden veelvuldig in beeld gebracht, want wat is er leuker dan kijken naar iets wat je niet behoort te doen.
De ene zonde is erger dan de andere. Paus Gregorius de Grote stelde in de 6e eeuw vast dat er zeven 'hoofdzonden' zijn, die op hun beurt andere zonden teweegbrengen. Deze hoofdzonden zijn Ira (woede), Gula (onmatigheid, vraatzucht), Luxuria (onkuisheid, wellust), Invidia (nijd, jaloezie), Acedia (ledigheid, luiheid), Superbia (hovaardij) en Avaritia (gierigheid). Omdat algemene gemoedstoestanden moeilijk in beelden zijn te vangen, werden de hoofdzonden in vroeger tijden gepersonifieerd door figuren met vaste attributen, die voor iedereen herkenbaar waren.
Oud 09-09-2002, 16:47
Daangerous
Daangerous is offline
Daangerous's thnx you, figuurtjes...
Oud 09-09-2002, 17:54
snoopy
snoopy is offline
de film "seven"... (dit is een serieuze reply!)
Oud 10-09-2002, 08:45
rene-gn
rene-gn is offline
nou, de zeven worden niet genoemd, wel schrijft Paulus in Galaten 5 over de werken van het vlees: hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke.

misschien bedoel je dit? want Paulus vervolgt: wie dergelijke dingen bedrijven, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.

Hoop dat dit je een beetje helpt.
Oud 10-09-2002, 21:39
legatus
legatus is offline
Volgens mij in de bijbel -- boek van Job.

John Milton (PARADISE LOST)
Dante Alighieri (LA DIVINA COMMEDIA)
Thomas van Aquino (?)

Zei spraken ook over de hoofdzonden,

daarnaast heb je ook de zeven deugden, en volgens mij zelfs
de zeven ondeugden.

Laatst gewijzigd op 10-09-2002 om 21:54.
Oud 11-09-2002, 21:25
McCaine
McCaine is offline
En ook nog punt zes: Open aub géén topics met als inhoud "Waar kan ik X vinden?" of "wie kan mij een website wijzen/iets vertellen over geloof Y?" of threads van gelijke strekking. Dit zijn googletopics, en daarvoor is een heel nuttige zoekmachine uitgevonden. Topics van deze soort zal ik onherroepelijk sluiten.

Regels voor berichten