Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind het geen moeilijke studie en besteedde tijdens m'n bachelor ongeveer 15-20 uur per week aan m'n studie, inclusief contacturen. Dat verschilt natuurlijk heel erg per persoon. Ik had wel een wat hoger gemiddelde op de middelbare school dan jij, maar dat hoeft niet altijd iets te zeggen. Het is heel veel leeswerk, dus je moet wel grote lappen tekst kunnen verstouwen.
|
Het is relatief gezien niet heel moeilijk, alleen zijn de tentamens (in Utrecht) af en toe opeens heel lastig. En het is een erg droge studie met bij ieder vak dezelfde opbouw: we hebben een casusje, gaan daar de wet op toepassen en die wet nuanceren we een beetje met de nieuw gekregen jurisprudentie, klaarrr.
Vandaar dat ik na twee jaar overstapte op Nederlands, maar ik ken veel mensen die er wél mee door willen gaan. ![]() Zeeën van vrije tijd heb je zeker wel, voordat je allemaal richtingen tegelijk kunt kiezen, dus laten we zeggen; de eerste anderhalf jaar. Het is nog best een kunst om niet in die vrije tijd te verdrinken en uiteindelijk maar helemáál niets meer te doen.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Volgens mij is het echt onzin dat je in de ene stad meer tijd kwijt zou zijn dan in de andere. Tenzij er in een bepaalde stad veel meer contacturen zijn (Nijmegen ofzo wellicht?), maar ik denk niet dat ze in Leiden nóg minder contacturen hebben dan in Utrecht..
|
Verwijderd
|
Ja daarom vond ik het ook vreemd. Ze deden het in Utrecht echt voorkomen alsof je 30 uur per week aan je studie kwijt was. In Utrecht is het wel zo dat je in je 1e jaar in het eerste kwartaal 12 contacturen hebt en daarna weer gewoon 8, ivm een soort 'mentorles'. Bij Leiden is het steeds 8. Groot verschil is wel dat je basis in Utrecht langer duurt dan in Leiden. Nu wil ik de studenten vragen wat zij prettiger vinden: een lange basis maar wel meer tijd om een richting te kiezen, of toch een kortere basis en dat je meteen een kant kiest.
|
![]() |
|
Ik doe zelf rechten in Leiden. Ik studeer het deeltijd. Ik volg dus de helft van de vakken. Ik ben hier ongeveer 5 uur per week mee kwijt, inclusief contacturen. Ik ben nog met de propedeuse bezig, dus de vakken zijn relatief nog makkelijk. Later in de studie zal ik vanzelf wat meer tijd eraan moeten gaan besteden. Heb je nog specifieke andere vragen?
||
Citaat:
- Utrecht investeert de laatste tijd veel in internationaal recht, zoveel dat het een beetje ten koste gaat van andere richtingen (met name privaatrecht en fiscaalrecht). Alhoewel je altijd voor een master in een andere stad kunt kiezen natuurlijk en de basis/inleiding wel fijn en (relatief) gevarieerd in elkaar steekt. - Nijmegen doet juist veel op het gebied van Nederlands burger-/privaatrecht, nog vrij recent een goede hoogleraar overgekocht van Utrecht die je echt bij de les kan houden bij hoorcolleges (en ja, dat is een unicum!): Steven Bartels. - Maastricht is van de casus-/probleemgerichte aanpak. Soms zelfs letterlijk naar het voorbeeld van de allereerste universiteiten: studenten onderzoeken samen de stof en huren daarbij een docent in die hen ten dienste staat. Alleen het inhuren is nu niet meer direct het geval. ![]() Houd behalve de uren e.d. ook deze verschillen in de gaten, ze kunnen later nog belangrijk worden. Denk er ook aan dat je bij rechten (ik spreek iig voor Utrecht) nooit echt zult ontkomen aan de opbouw die ik in een vorige post noemde, welke richting je ook kiest.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Da's wel jammer van die docenten, toen ik een dagje ging meelopen in Leiden kon ook niemand zijn aandacht erbij houden omdat de docent monotoon praatte. Maar de stof interesseerde me wel.
Verder heb ik nog geen enkel idee wat het gaat worden, maar Leiden trekt me gewoon het meeste aan. Bedankt voor de informatie in elk geval. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Meelopen student HBO Rechten Leiden isabel11 | 2 | 21-04-2014 10:12 | |
Studeren |
Rechten/Notarieel recht in Leiden Cartman88 | 1 | 07-04-2008 17:48 | |
Studeren |
Rechten: Leiden, Rotterdam, Utrecht of Tilburg? Verwijderd | 221 | 22-01-2005 20:13 | |
Algemene schoolzaken |
Rechten in Utrecht of in Leiden? misser | 36 | 09-07-2004 11:49 | |
Algemene schoolzaken |
Utrecht of Leiden snoopy17 | 69 | 28-03-2004 20:52 | |
Algemene schoolzaken |
Twee studies in verschillende steden doen Ik ben de Walrus! | 7 | 05-01-2003 11:56 |