Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2009, 19:22
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Lieve forum(st)ers,

Ik ben heel erg snel heel moe. Ik slaap voldoende (8 tot 9 uur per nacht), sport een paar keer per week en eet wel een beetje regelmatig. Maar ik ben al ruim een jaar ontzettend snel moe. Vaak ben ik gewoon overdag, de hele dag, zo moe dat ik bijna niet kan denken of praten, laat staan me concentreren in de les. Als het licht ergens een beetje gedempt is, kan ik ook meteen niet meer scherpstellen (niet alleen mijn ogen maar ook mijn gedachten).
Meerdere keren ben ik hiermee naar de dokter gegaan, ik ben echt op allerlei bloedaandoeningen getest. Ik heb geen Pfeiffer, geen bloedarmoede, geen ijzertekorten, mijn lever en nieren doen het nog prima.
Ik drink geen alcohol en geen koffie, ik snoep weinig. Ik kan ook geen patroon herkennen in het wel of niet moe zijn, maar ik heb het idee dat ik veel vaker en intenser moe ben dan nodig of logisch is. Ik zou nu toch in de kracht van mijn leven moeten zijn?
Maar ik kan dus amper mijn leerboeken lezen omdat ik na twee bladzijdes te moe ben om de letters goed te kunnen zien en vaak val ik in slaap. In de lessen is dat nog erger, ik kan me ECHT niet concentreren, ik hoor vaak helemaal niet wat er gezegd wordt omdat ik met mijn hoofd al helemaal in een andere wereld zit. Bij mijn eindexamens zat ik zelfs zo van: "Wat voor argument is dit? Voorbeeld.... hee kijk een vogel.. Zou raphael al klaar zijn met werken!? Oh! eh, voorbeeld, uitleg, Laure is vast al bij vraag 15 en ik pas bij vraag 10." Volgensmij had ik zonder dat veel betere cijfers kunnen halen want ik kende alle stof heel goed. En ik heb het idee dat dat door vermoeidheid komt.

En volgens de dokter heb ik geen ziektes of aandoeningen (behalve gilles de la tourette), en ik ben ook nooit een ziekelijk kind geweest. Ik ben sowieso bijna nooit ziek. Ik snap niet waar het aan kan liggen.
Heeft iemand ook zoiets, of een idee waaraan het ligt, of is er een betweterige medicijnenstudent die mij komt vertellen dat ik een slechte huisarts heb?

liefs
Fizzle
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:25
Verwijderd
Is je schildklier ook onderzocht? Ben je er zeker van dat het niets psychisch is (laat even duidelijk zijn dat ik niet zeg dat het dat zou zijn, maar het is wel iets waar je moe door kunt zijn)? Zijn je ogen goed?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Alleen mijn bloed is onderzocht en ik heb dingen voor mijn lever gekregen maar die deden niks. De laatste keer dat ik mijn ogen liet testen waren ze -0.5 en +0.25 dus dat zal geen probleem zijn. Ik ben er niet zeker van dat het niets psychisch is. Wat voor psychisch zou het kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:33
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het zou trouwens ook zuurstofgebrek kunnen zijn, want ik ben soms dagen achtereen kortademig. hm.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:40
Verwijderd
Te weinig kalium in je bloed aanwezig, zou ook nog kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:45
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Alleen mijn bloed is onderzocht en ik heb dingen voor mijn lever gekregen maar die deden niks. De laatste keer dat ik mijn ogen liet testen waren ze -0.5 en +0.25 dus dat zal geen probleem zijn. Ik ben er niet zeker van dat het niets psychisch is. Wat voor psychisch zou het kunnen zijn?
kleine oogafwijkingen kunnen een best groot effect hebben hoor, zeker omdat je ene oog verziend en je andere oog bijziend is. Ik heb zelf beiderzijds +0,5 en daar heb ik ook een bril voor omdat ik steeds in slaap viel bij college, ik kon dan ECHT mijn ogen niet open houden. Lezen ging in die tijd ook niet, heel naar. Nu met een bril trek ik het beter
Oud 08-10-2009, 19:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh! De opticien zei dat mijn afwijkingen heel prima waren en dat ik geen bril nodig had. Als kind ook, want toen kon ik een keer een week lang echt niks zien en had ik steeds hoofdpijn. Maar toen kwam uit de officiele 'grote' oogtest ook dat ik geen bril hoefde. Zal ik toch nog een keer laten testen?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 19:47
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Te weinig kalium in je bloed aanwezig, zou ook nog kunnen.
Dat zullen ze toch wel getest hebben? Ik heb zo vaak bloed laten prikken om te laten testen...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Dat zullen ze toch wel getest hebben? Ik heb zo vaak bloed laten prikken om te laten testen...
Ligt eraan WAT je laat testen. je kan alles aan je bloed laten testen en zo veel bloed geven tot je lek bent. Maar als ze er niet naar kijken of niet naar gekeken hebben, houdt het op.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:02
Verwijderd
Kalium testen ze als onderdeel van je nierfunctie, en je zei dat die getest is dus is het kalium inderdaad ook wel getest. Schildklierfunctie wordt ook getest door middel van bloedonderzoek, dus waarschijnlijk is dat ook wel gedaan (dat is als het goed is één van de eerste dingen waar je huisarts aan denkt bij vermoeidheid).
Hoe slaap je 's nachts? Word je makkelijk wakker? Ben je de hele dag slaperig of is er het ene moment niets aan de hand terwijl je vijf minuten later je ogen nauwelijks open kan houden? Is het alleen slaperigheid of ook een moe gevoel in je spieren (alsof je gesport hebt)?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:15
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oh! De opticien zei dat mijn afwijkingen heel prima waren en dat ik geen bril nodig had. Als kind ook, want toen kon ik een keer een week lang echt niks zien en had ik steeds hoofdpijn. Maar toen kwam uit de officiele 'grote' oogtest ook dat ik geen bril hoefde. Zal ik toch nog een keer laten testen?
nouja ik ben ooit door de huisarts verwezen naar een oogarts omdat het zo gek was dat ik steeds van die slaapaanvallen had onder college, en de oogarts zei dat ik maar een bril moest proberen, maar dat hij niet kon garanderen dat het werkte. In mijn geval heeft het wel geholpen, al was het maar een kleine correctie.
Oud 08-10-2009, 20:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het is heel wisselend: het ene moment kan ik niet nadenken en mijn ogen niet openhouden en het volgende moment voel ik me prima. Ik ben ook heel moe in mijn spieren. Maar lichamelijke inspanningen zijn geen probleem, ik kan wel sporten.
Ik val niet meteen in slaap maar ik lig niet bizar lang wakker. Ik sta ook vrij makkelijk op 's ochtends. Wel word ik vanaf 6 uur 's ochtends echt van elk geluidje in huis wakker.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
nouja ik ben ooit door de huisarts verwezen naar een oogarts omdat het zo gek was dat ik steeds van die slaapaanvallen had onder college, en de oogarts zei dat ik maar een bril moest proberen, maar dat hij niet kon garanderen dat het werkte. In mijn geval heeft het wel geholpen, al was het maar een kleine correctie.
Dat is best wel fijn, dat je huisarts daar ook aan dacht
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 21:45
marrel
marrel is offline
psychisch zou kunnen in de zin van dat piekeren en jezelf niet helemaal goed in je vel voelen zitten erg veel enrgie vreet zonder dat je het zelf echt door hebt.
Laat verder idd je ogen nog eens testen, kleine moeite en wie weet.
Is je gewicht verder goed? En een goede gevarieerde voeding waardoor je alle vitaminen binnen krijgt enzo?
Oud 09-10-2009, 09:47
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ben wel recentelijk vegetariër geworden, maar ik heb de klachten al veel langer dus daar zal het niet aan liggen. Volgensmij eet ik voldoende fruit en groente en vezels enzo. Ik weeg tussen de 60 en 64 kilo bij een lengte van 169 cm, dus dat lijkt me ook prima.
Ik zal mijn ogen eens laten testen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 12:10
xxChange
xxChange is offline
Ik ben een paar jaar geleden ook bijna het hele jaar ontzettend moe geweest. De dokter kon ook niets vinden met bloedonderzoeken e.d. maar het ging vanzelf weer over..
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 14:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ga je elke dag op dezelfde tijd slapen en sta je op dezelfde tijd weer op? Heb je een regelmatig leefritme? Dat scheelt bij mij ontzettend veel. Ogen op laten meten kan natuurlijk altijd en bij de Specsavers heb je voor weinig geld al een probeer-bril.

Is je vitamine B12 al eens getest dat je weet? Daarvan kan je een tekort hebben als je vegetarier bent en daardoor kan je ook moe worden.
Oud 09-10-2009, 16:46
Verwijderd
Eet je genoeg vlees of vleesvervangers?

dat is voor vitamine B12, ijzer etc. Ik voel me ook vaak moe, komt door mijn ijzertekort.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 18:15
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb niet echt een heel regelmatig slaapritme, maar dat probeer ik wel. Ik eet niet genoeg vlees nee, ik heb nooit veel vlees gegeten, maar wel altijd ook vleesvervangers. Maar ik heb sowieso geen ijzertekort, dat is getest. B12 weet ik niet.

Kun je een probeerbril krijgen ja? Wat kost zoiets en wat houdt het precies in?

Ik heb trouwens nog even teruggedacht en ik word toch wel ook heel moe van fysieke inspanning, vooral dingen als lang staan of lopen. Met schoolkampen waar veel gelopen werd werd het me regelmatig zwart voor de ogen, en vandaag was ik na het werken (4 uurtjes) zo moe dat mijn benen en rug helemaal trilden en ik meteen in slaap viel toen ik ging zitten. En dat had ik op de middelbare school steeds op mijn stages ook.
Bij zangles ben ik bovendien steeds ook ontzettend moe, gaan mijn ogen dansen enzo, maar dan sta ik ook een uur achtereen. Dus het kan de fysieke inspanning zijn, maar ook mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 20:59
Verwijderd
Is je bloeddruk wel eens gemeten? En is er wel eens gedacht aan hyperventilatie of te oppervlakkig ademen? (Zou je misschien ook met je zangdocent kunnen overleggen?)

Een probeerbril bestaat volgens mij niet...die dingen zijn veel te persoonlijk. Maar bij Specsavers heb je voor weinig geld een bril, daarmee kan je dan dus uitproberen of dat helpt.

Een regelmatig slaapritme kan ook erg helpen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 23:57
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat mijn bloeddruk te laag is ofzo? Of mijn pompvolume te klein?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2009, 17:53
Verwijderd
Ik vind het wel heel erg klinken hoor, dus ik zou zeker proberen of een bril al iets helpt, ik schijn als kleuter ook heel moe te zijn geweest en toen ik eenmaal een bril kreeg (toen was ik 4) was ik ineens veel energieker, dat scherpstellen de hele dag kan echt veel energie kosten, ook al is het maar een hele kleine afwijking. Ik kan me ook voorstellen dat het feit dat je ene oog min is en je andere oog plus ook lastig is. Je kan voor weinig geld al een leuke bril kopen en vaak kan je ook nog korting krijgen als je verzekerd bent bij een bepaalde verzekering, gewoon eens langs een opticien gaan en proberen.
Verder hoor je volgens mij ook wel een uur achtereen te kunnen staan, natuurlijk is dat vermoeiend en als je zingt kost het natuurlijk ook energie, dus is het logisch dat je daarna vermoeid bent, maar je hoort niet om te vallen van de vermoeidheid na een uur staan en zingen, lijkt me. Mocht je met een bril nog steeds dezelfde vermoeidheid hebben, dan zou ik toch weer naar de huisarts gaan en vragen of hij nog meer testen kan uitvoeren, misschien is er inderdaad iets mis met je ademhaling of je bloeddruk of pompvolume,
Met citaat reageren
Oud 10-10-2009, 18:36
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met probeer-bril bedoel ik idd dat je voor weinig geld gewoon een goedkoop brilletje uitzoekt. Heb ik destijds ook gedaan en mij bevalt het ontzettend goed.

Ik zou zeker teruggaan naar je huisarts en iig je vitamine B12 gehalte eens laten bepalen en opperen of een inspanningstest niet een goed idee is, daar kan veel waardevolle informatie uitkomen.
Oud 11-10-2009, 08:19
Verwijderd
Als je normaal vlees/eieren/melk eet heb je een vitamine B12 voorraad voor 7 jaar. Als Fizzle sinds een paar maanden vegetarier is en bovendien altijd vleesvervangers neemt (waar B12 aan is toegevoegd) is het wel echt heel onwaarschijnlijk dat ze een vitamine B12 tekort zou hebben. Maargoed, het is het proberen waard.

Ik vroeg naar plotseling slaperig worden, omdat dat bij narcolepsie kan passen. Maar een cruciaal kenmerk van narcolepsie is ook dat je 's nachts niet de hele nacht door slaapt, maar meerdere keren wakker wordt en dan vaak ook een tijd wakker blijft. Dus daar zal bij jou geen sprake van zijn.
Sommige hartaandoeningen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken en dat zou ook snel benauwd worden verklaren. Ik neem aan dat de huisarts wel eens naar je hart heeft geluisterd en heeft gezegd dat dat in orde was? Maar dat zegt niet altijd alles, soms moet er bv. een echo worden gemaakt voor iets duidelijk is. Dat is echt meer iets voor de lange termijn hoor, als andere oorzaken zijn uitgesloten, want hartaandoeningen zijn zelden een oorzaak van vermoeidheid zonder andere klachten.
Ik denk dat het allereerst een goed idee is om een bril te proberen, want de hele dag turen met je min-oog en accomoderen met je plus-oog kan inderdaad ook heel vermoeiend zijn.

Over zwarte vlekken als je een uur staat te zingen: sta je dan stil of beweeg je je benen wel? Want van lang stilstaan kan je bloeddruk zakken en daardoor kan je ook dit soort bijna-flauwval-symptomen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 14:58
Verwijderd
Heb je ooit een tekenbeet gehad>? Extreme moeheid past in het plaatje van de ziekte van Lyme. Als je ook last hebt van andere kleine dingetjes zou Lyme dat ook kunnen verklaren.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 17:30
Verwijderd
niet dat ik er veel vanaf weet, maar klinkt mij in de oren alsof er misschien iets met je spieren kan zijn.
Dan je spieren extreem snel vermoeid raken, waardoor je zelf ook moe wordt.

Weet niet of het mogelijk is, maar daar dacht ik ineens aan.
Sterkte ermee!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 17:33
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Heb je ooit een tekenbeet gehad>? Extreme moeheid past in het plaatje van de ziekte van Lyme. Als je ook last hebt van andere kleine dingetjes zou Lyme dat ook kunnen verklaren.
Daar kwam mijn beeldhouwleraar gister op de reünie ook al mee! Ik ben nooit gebeten door een teek, maar het kan ook op mijn hoofd zijn geweest, dat ik het door mijn haar niet heb gemerkt, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 17:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Als je normaal vlees/eieren/melk eet heb je een vitamine B12 voorraad voor 7 jaar. Als Fizzle sinds een paar maanden vegetarier is en bovendien altijd vleesvervangers neemt (waar B12 aan is toegevoegd) is het wel echt heel onwaarschijnlijk dat ze een vitamine B12 tekort zou hebben. Maargoed, het is het proberen waard.

Ik vroeg naar plotseling slaperig worden, omdat dat bij narcolepsie kan passen. Maar een cruciaal kenmerk van narcolepsie is ook dat je 's nachts niet de hele nacht door slaapt, maar meerdere keren wakker wordt en dan vaak ook een tijd wakker blijft. Dus daar zal bij jou geen sprake van zijn.
Sommige hartaandoeningen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken en dat zou ook snel benauwd worden verklaren. Ik neem aan dat de huisarts wel eens naar je hart heeft geluisterd en heeft gezegd dat dat in orde was? Maar dat zegt niet altijd alles, soms moet er bv. een echo worden gemaakt voor iets duidelijk is. Dat is echt meer iets voor de lange termijn hoor, als andere oorzaken zijn uitgesloten, want hartaandoeningen zijn zelden een oorzaak van vermoeidheid zonder andere klachten.
Ik denk dat het allereerst een goed idee is om een bril te proberen, want de hele dag turen met je min-oog en accomoderen met je plus-oog kan inderdaad ook heel vermoeiend zijn.

Over zwarte vlekken als je een uur staat te zingen: sta je dan stil of beweeg je je benen wel? Want van lang stilstaan kan je bloeddruk zakken en daardoor kan je ook dit soort bijna-flauwval-symptomen krijgen.
De dokter heeft nooit naar mijn hart geluisterd. Ik ga morgen een afspraak maken dus hopelijk komt daar iets goeds uit. Dit is trouwens een andere dokter dan degene die elke keer alleen mijn bloed liet testen.

Ik beweeg wel met zingen, maar niet extreem veel ofzo. Maar die bijna-flauwval-symptonen heb ik bijvoorbeeld ook heel snel als ik naar een concert ga, of naar de bioscoop, en dus lang moet stilzitten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 17:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Daar kwam mijn beeldhouwleraar gister op de reünie ook al mee! Ik ben nooit gebeten door een teek, maar het kan ook op mijn hoofd zijn geweest, dat ik het door mijn haar niet heb gemerkt, ofzo.
Het meerendeel van de mensen met de ziekte van Lyme kan zich niet herinneren dat ze een tekenbeet gehad hebben dus testen heeft zeker zin. Al wordt dit wel redelijk standaard getest als je komt met klachten als vermoeidheid. Ik neem aan dat je ook al op ziekte van pfeiffer enzo getest ben?
Oud 11-10-2009, 18:32
hahaha
hahaha is offline
CVS misschien?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 18:51
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Het meerendeel van de mensen met de ziekte van Lyme kan zich niet herinneren dat ze een tekenbeet gehad hebben dus testen heeft zeker zin. Al wordt dit wel redelijk standaard getest als je komt met klachten als vermoeidheid. Ik neem aan dat je ook al op ziekte van pfeiffer enzo getest ben?
Ik weet zeker dat ik op pfeiffer getest ben Maar lyme weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 19:01
Verwijderd
Mensen hebben een teek vaak ook achterin hun nek zitten en dan zien ze 'm ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 10:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
CVS misschien?
CVS is een exclusie diagnose, geen specifieke ziekte (nou ja, kort door de bocht dan). De diagnose CVS kan dus pas gesteld worden nadat allerlei andere dingen al onderzocht zijn. Het lijkt me enigszins voorbarig om nu al daarmee aan te komen.

En Fizzle, je zal toch wel op Lyme getest zijn? Ik weet niet of artsen daar standaard op testen als je vermoeidheidsklachten hebt maar het lijkt mij logisch..?

Verder heb ik even niet zoveel toe te voegen aan wat hierboven al staat. De meeste dingen waar leken meteen aan denken zijn al genoemd
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 15:13
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ben vandaag naar de opticien geweest. Mijn oogafwijking is nog steeds +0.5 en -0.25 (dat is afgerond omhoog, dus die - is echt verwaarloosbaar). Maar dit keer is ook mijn oogdruk gemeten en die was 21, wat te hoog is. Dus ik moet nog een keer 's ochtendsvroeg en 's avonds langskomen, om mijn oogdruk te meten, om te kijken of hij altijd te hoog is (vandaag was mijn oog ook een beetje ontstoken) en dan doen ze meteen een uitgebreide oogtest, omdat ze niet weten of mijn afwijking constant is en omdat ik misschien heel heftig op mijn afwijking reageer.

Woensdagochtend heb ik een afspraak met de dokter, daar zal ik het resultaat ook van laten weten! (tenzij ik een of andere enge geslachtsziekte heb!)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 15:14
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh en mijn biologieleraar zei op de reünie dat ik het best een inspanningstest kan aanvragen bij de dokter dus dat ga ik ook doen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 17:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Oh en mijn biologieleraar zei op de reünie dat ik het best een inspanningstest kan aanvragen bij de dokter dus dat ga ik ook doen
Dat kan zeker, heb ik ook gehad en daar kan wel veel waardevolle informatie uit komen

@ grl: ik werk op een ziekenhuislab en als je bij ons het 'vermoeidheidspakket' aanvraagt wordt standaard ook Lyme getest maar ik weet niet of dat bij elk lab hetzelfde is.
Oud 12-10-2009, 18:08
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ga je elke dag op dezelfde tijd slapen en sta je op dezelfde tijd weer op? Heb je een regelmatig leefritme? Dat scheelt bij mij ontzettend veel. Ogen op laten meten kan natuurlijk altijd en bij de Specsavers heb je voor weinig geld al een probeer-bril.

Is je vitamine B12 al eens getest dat je weet? Daarvan kan je een tekort hebben als je vegetarier bent en daardoor kan je ook moe worden.
Ik heb soms ook last van vermoeidheid, maar een zeer rigide dagritme helpt voor mij ook wel. Meestal trok het dan niet gelijk weg, maar het werd wel direct langzamerhand steeds minder.

Dus dan nogmaals de vraag aan fizzle, ga je elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta je dan ook op dezelfde tijd weer op? Inclusief het weekend?

Als je het doordeweeks wel doet en in het weekend niet helpt het misschien om het in het weekend ook zo te doen. Dus zonder het laat te maken met vrienden en zonder uit te slapen.
Oud 13-10-2009, 12:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik slaap sowieso nooit uit tot na half 9, want dan trekt mijn vader me mijn bed uit, maar de tijd waarop ik naar bed ga varieert wel erg. Ik probeer er nu wel ritme in te brengen omdat ik denk dat dat helpt.

Vandaag was mijn oogdruk bij de opticien trouwens hoger dan hij gistermiddag was. Als hij 's avonds nog hoger is dan moet ik naar de oogarts. En misschien zag ik de druk op mijn ogen ook wel als vermoeidheid, en als dat opgelost is is dan het probleem deels opgelost Even donderdag (koopavond) afwachten dus
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 18:52
Verwijderd
Ik heb Lyme gehad Bij mij werd eerst ook ontzettend veel getest, en pas toen ik bij een andere dokter was, werd hierop getest. Bovendien nadat mijn moeder wat over een tekenbeet van *ahum* 10 jaar geleden zei .

(En ik heb ook nooit gemerkt dat ik gebeten werd. Maar ik heb een vakantie midden in een graanveld gehad, dus de kans was redelijk aanwezig )
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 18:39
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik heb al sinds mijn 15e extreme vermoeidheidsklachten, en er is nooit op lyme getest. Pas toen ik er een aantal maanden geleden expliciet om vroeg werd het getest. Had geen lyme trouwens.
Oud 15-10-2009, 21:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb daar ook om gevraagd, maar de dokter zegt dat een bloedtest niet echt aan te raden is om lyme te onderzoeken omdat dat heel onbetrouwbaar is.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 08:02
Verwijderd
Nou, als de test positief is, betekent dat meestal wel dat je inderdaad Lyme hebt. Alleen is het wel zo dat van alle mensen met Lyme slechts 70-80% een positieve bloedtest heeft, dus als de test negatief is zegt dat niet zo veel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 09:02
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik heb daar ook om gevraagd, maar de dokter zegt dat een bloedtest niet echt aan te raden is om lyme te onderzoeken omdat dat heel onbetrouwbaar is.
Citaat:
Nou, als de test positief is, betekent dat meestal wel dat je inderdaad Lyme hebt. Alleen is het wel zo dat van alle mensen met Lyme slechts 70-80% een positieve bloedtest heeft, dus als de test negatief is zegt dat niet zo veel.
Ik heb gewoon een bloedtest gehad. Dus dat is niet betrouwbaar?
Oud 16-10-2009, 11:32
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn huisarts zegt, dat er vaak positief uitkomt terwijl je negatief bent, en andersom.

Ik ben trouwens nog eens naar de opticien geweest. Mijn oogdruk is prima en ik heb maar +0.25 (na precieze meting). Ik ga nog een keer 's avondslaat als ik moe ben mijn ogen laten meten. Maar waarschijnlijk is het niet mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Mijn huisarts zegt, dat er vaak positief uitkomt terwijl je negatief bent, en andersom. [...]
Wat ik kan vinden op internet zegt juist dat vals positief niet vaak voorkomt, vals negatief wel, zeker in het begin (eerste 3 tot 6 weken) omdat er dan vaak nog geen antistoffen in het bloed zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 18:02
Miekje*
Miekje* is offline
Een aantal jaren geleden had ik Hyperthyreoïdie, een schildklierziekte waardoor ik ook erg moe van werd. Ik heb een goede behandeling gahad daarvoor en met twee jaar werkte mijn schildklier weer een beetje naar behoren. Ik weet niet of je ook op je schildklier bent getest?
Oud 16-10-2009, 18:09
hahaha
hahaha is offline
Als er iets mis is met de schildklier, gaat dit dan niet vaak gepaard met gewichtstoename/verlies?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 18:23
Miekje*
Miekje* is offline
Ja, daar dacht ik ook al aan. Ik heb/had ondergewicht omdat mijn schildklier te snel werkt(e). En aangezien je op goed gewicht bent lijkt het me inderdaad niet waarschijnlijk.
Oud 16-10-2009, 19:31
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ben vrij stabiel qua gewicht. Ik ben in de afgelopen 3 jaar zo'n 6 kilo aangekomen, maar dat is vooral omdat ik ook in de lengte ben gegroeid en lichamelijk ontwikkeld heb, het is ook sowieso niet een gewichtstoename waar ik me zorgen om maak.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Als er iets mis is met de schildklier, gaat dit dan niet vaak gepaard met gewichtstoename/verlies?
Kan, maar hoeft niet.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten