![]() |
|
Oh! De opticien zei dat mijn afwijkingen heel prima waren en dat ik geen bril nodig had. Als kind ook, want toen kon ik een keer een week lang echt niks zien en had ik steeds hoofdpijn. Maar toen kwam uit de officiele 'grote' oogtest ook dat ik geen bril hoefde. Zal ik toch nog een keer laten testen?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Kalium testen ze als onderdeel van je nierfunctie, en je zei dat die getest is dus is het kalium inderdaad ook wel getest. Schildklierfunctie wordt ook getest door middel van bloedonderzoek, dus waarschijnlijk is dat ook wel gedaan (dat is als het goed is één van de eerste dingen waar je huisarts aan denkt bij vermoeidheid).
Hoe slaap je 's nachts? Word je makkelijk wakker? Ben je de hele dag slaperig of is er het ene moment niets aan de hand terwijl je vijf minuten later je ogen nauwelijks open kan houden? Is het alleen slaperigheid of ook een moe gevoel in je spieren (alsof je gesport hebt)? |
![]() |
||
Citaat:
|
Het is heel wisselend: het ene moment kan ik niet nadenken en mijn ogen niet openhouden en het volgende moment voel ik me prima. Ik ben ook heel moe in mijn spieren. Maar lichamelijke inspanningen zijn geen probleem, ik kan wel sporten.
Ik val niet meteen in slaap maar ik lig niet bizar lang wakker. Ik sta ook vrij makkelijk op 's ochtends. Wel word ik vanaf 6 uur 's ochtends echt van elk geluidje in huis wakker. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
psychisch zou kunnen in de zin van dat piekeren en jezelf niet helemaal goed in je vel voelen zitten erg veel enrgie vreet zonder dat je het zelf echt door hebt.
Laat verder idd je ogen nog eens testen, kleine moeite en wie weet. Is je gewicht verder goed? En een goede gevarieerde voeding waardoor je alle vitaminen binnen krijgt enzo?
|
Ik ben wel recentelijk vegetariër geworden, maar ik heb de klachten al veel langer dus daar zal het niet aan liggen. Volgensmij eet ik voldoende fruit en groente en vezels enzo. Ik weeg tussen de 60 en 64 kilo bij een lengte van 169 cm, dus dat lijkt me ook prima.
Ik zal mijn ogen eens laten testen. |
![]() |
|
Ga je elke dag op dezelfde tijd slapen en sta je op dezelfde tijd weer op? Heb je een regelmatig leefritme? Dat scheelt bij mij ontzettend veel. Ogen op laten meten kan natuurlijk altijd en bij de Specsavers heb je voor weinig geld al een probeer-bril.
Is je vitamine B12 al eens getest dat je weet? Daarvan kan je een tekort hebben als je vegetarier bent en daardoor kan je ook moe worden.
|
Ik heb niet echt een heel regelmatig slaapritme, maar dat probeer ik wel. Ik eet niet genoeg vlees nee, ik heb nooit veel vlees gegeten, maar wel altijd ook vleesvervangers. Maar ik heb sowieso geen ijzertekort, dat is getest. B12 weet ik niet.
Kun je een probeerbril krijgen ja? Wat kost zoiets en wat houdt het precies in? Ik heb trouwens nog even teruggedacht en ik word toch wel ook heel moe van fysieke inspanning, vooral dingen als lang staan of lopen. Met schoolkampen waar veel gelopen werd werd het me regelmatig zwart voor de ogen, en vandaag was ik na het werken (4 uurtjes) zo moe dat mijn benen en rug helemaal trilden en ik meteen in slaap viel toen ik ging zitten. En dat had ik op de middelbare school steeds op mijn stages ook. Bij zangles ben ik bovendien steeds ook ontzettend moe, gaan mijn ogen dansen enzo, maar dan sta ik ook een uur achtereen. Dus het kan de fysieke inspanning zijn, maar ook mijn ogen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Is je bloeddruk wel eens gemeten? En is er wel eens gedacht aan hyperventilatie of te oppervlakkig ademen? (Zou je misschien ook met je zangdocent kunnen overleggen?)
Een probeerbril bestaat volgens mij niet...die dingen zijn veel te persoonlijk. Maar bij Specsavers heb je voor weinig geld een bril, daarmee kan je dan dus uitproberen of dat helpt. Een regelmatig slaapritme kan ook erg helpen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het wel heel erg klinken hoor, dus ik zou zeker proberen of een bril al iets helpt, ik schijn als kleuter ook heel moe te zijn geweest en toen ik eenmaal een bril kreeg (toen was ik 4) was ik ineens veel energieker, dat scherpstellen de hele dag kan echt veel energie kosten, ook al is het maar een hele kleine afwijking. Ik kan me ook voorstellen dat het feit dat je ene oog min is en je andere oog plus ook lastig is. Je kan voor weinig geld al een leuke bril kopen en vaak kan je ook nog korting krijgen als je verzekerd bent bij een bepaalde verzekering, gewoon eens langs een opticien gaan en proberen.
Verder hoor je volgens mij ook wel een uur achtereen te kunnen staan, natuurlijk is dat vermoeiend en als je zingt kost het natuurlijk ook energie, dus is het logisch dat je daarna vermoeid bent, maar je hoort niet om te vallen van de vermoeidheid na een uur staan en zingen, lijkt me. Mocht je met een bril nog steeds dezelfde vermoeidheid hebben, dan zou ik toch weer naar de huisarts gaan en vragen of hij nog meer testen kan uitvoeren, misschien is er inderdaad iets mis met je ademhaling of je bloeddruk of pompvolume, |
![]() |
|
Met probeer-bril bedoel ik idd dat je voor weinig geld gewoon een goedkoop brilletje uitzoekt. Heb ik destijds ook gedaan en mij bevalt het ontzettend goed.
Ik zou zeker teruggaan naar je huisarts en iig je vitamine B12 gehalte eens laten bepalen en opperen of een inspanningstest niet een goed idee is, daar kan veel waardevolle informatie uitkomen.
|
Verwijderd
|
Als je normaal vlees/eieren/melk eet heb je een vitamine B12 voorraad voor 7 jaar. Als Fizzle sinds een paar maanden vegetarier is en bovendien altijd vleesvervangers neemt (waar B12 aan is toegevoegd) is het wel echt heel onwaarschijnlijk dat ze een vitamine B12 tekort zou hebben. Maargoed, het is het proberen waard.
Ik vroeg naar plotseling slaperig worden, omdat dat bij narcolepsie kan passen. Maar een cruciaal kenmerk van narcolepsie is ook dat je 's nachts niet de hele nacht door slaapt, maar meerdere keren wakker wordt en dan vaak ook een tijd wakker blijft. Dus daar zal bij jou geen sprake van zijn. Sommige hartaandoeningen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken en dat zou ook snel benauwd worden verklaren. Ik neem aan dat de huisarts wel eens naar je hart heeft geluisterd en heeft gezegd dat dat in orde was? Maar dat zegt niet altijd alles, soms moet er bv. een echo worden gemaakt voor iets duidelijk is. Dat is echt meer iets voor de lange termijn hoor, als andere oorzaken zijn uitgesloten, want hartaandoeningen zijn zelden een oorzaak van vermoeidheid zonder andere klachten. Ik denk dat het allereerst een goed idee is om een bril te proberen, want de hele dag turen met je min-oog en accomoderen met je plus-oog kan inderdaad ook heel vermoeiend zijn. Over zwarte vlekken als je een uur staat te zingen: sta je dan stil of beweeg je je benen wel? Want van lang stilstaan kan je bloeddruk zakken en daardoor kan je ook dit soort bijna-flauwval-symptomen krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik beweeg wel met zingen, maar niet extreem veel ofzo. Maar die bijna-flauwval-symptonen heb ik bijvoorbeeld ook heel snel als ik naar een concert ga, of naar de bioscoop, en dus lang moet stilzitten. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En Fizzle, je zal toch wel op Lyme getest zijn? ![]() Verder heb ik even niet zoveel toe te voegen aan wat hierboven al staat. De meeste dingen waar leken meteen aan denken zijn al genoemd ![]() |
![]() |
|
Ik ben vandaag naar de opticien geweest. Mijn oogafwijking is nog steeds +0.5 en -0.25 (dat is afgerond omhoog, dus die - is echt verwaarloosbaar). Maar dit keer is ook mijn oogdruk gemeten en die was 21, wat te hoog is. Dus ik moet nog een keer 's ochtendsvroeg en 's avonds langskomen, om mijn oogdruk te meten, om te kijken of hij altijd te hoog is (vandaag was mijn oog ook een beetje ontstoken) en dan doen ze meteen een uitgebreide oogtest, omdat ze niet weten of mijn afwijking constant is en omdat ik misschien heel heftig op mijn afwijking reageer.
Woensdagochtend heb ik een afspraak met de dokter, daar zal ik het resultaat ook van laten weten! (tenzij ik een of andere enge geslachtsziekte heb!) |
![]() |
||
Citaat:
![]() @ grl: ik werk op een ziekenhuislab en als je bij ons het 'vermoeidheidspakket' aanvraagt wordt standaard ook Lyme getest maar ik weet niet of dat bij elk lab hetzelfde is.
||
Citaat:
Dus dan nogmaals de vraag aan fizzle, ga je elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta je dan ook op dezelfde tijd weer op? Inclusief het weekend? Als je het doordeweeks wel doet en in het weekend niet helpt het misschien om het in het weekend ook zo te doen. Dus zonder het laat te maken met vrienden en zonder uit te slapen.
|
Ik slaap sowieso nooit uit tot na half 9, want dan trekt mijn vader me mijn bed uit, maar de tijd waarop ik naar bed ga varieert wel erg. Ik probeer er nu wel ritme in te brengen omdat ik denk dat dat helpt.
Vandaag was mijn oogdruk bij de opticien trouwens hoger dan hij gistermiddag was. Als hij 's avonds nog hoger is dan moet ik naar de oogarts. En misschien zag ik de druk op mijn ogen ook wel als vermoeidheid, en als dat opgelost is is dan het probleem deels opgelost ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb Lyme gehad
![]() ![]() (En ik heb ook nooit gemerkt dat ik gebeten werd. Maar ik heb een vakantie midden in een graanveld gehad, dus de kans was redelijk aanwezig ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Mijn huisarts zegt, dat er vaak positief uitkomt terwijl je negatief bent, en andersom.
Ik ben trouwens nog eens naar de opticien geweest. Mijn oogdruk is prima en ik heb maar +0.25 (na precieze meting). Ik ga nog een keer 's avondslaat als ik moe ben mijn ogen laten meten. Maar waarschijnlijk is het niet mijn ogen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Een aantal jaren geleden had ik Hyperthyreoïdie, een schildklierziekte waardoor ik ook erg moe van werd. Ik heb een goede behandeling gahad daarvoor en met twee jaar werkte mijn schildklier weer een beetje naar behoren. Ik weet niet of je ook op je schildklier bent getest?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Vaak moe? vragenvragen | 13 | 09-11-2014 07:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Dreamland, deel 1 Verwijderd | 28 | 23-05-2004 18:35 | |
Lichaam & Gezondheid |
wie heeft er ook chronische ziekte? Catootjuh | 108 | 27-06-2003 11:12 | |
Lichaam & Gezondheid |