Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2009, 15:55
Verwijderd
Hallo allemaal
Ik was fijn bezig met examenopgaven, toen ik de heterogene oligopolie tegenkwam. Ik weet wat het is, en ik weet ook dat ze meestal met elkaar in combinatie voorkomen. Ik vroeg me alleen af: waarom is een oligopolie meestal heterogeen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2009, 16:58
Verwijderd
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je door de weinige aanbieders op die manier meer producten kunt maken en meer kans hebt dat er iets bij zit dat voor de consument interessant is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 17:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vroeg me alleen af: waarom is een oligopolie meestal heterogeen?
Ik zou zeggen omdat volledig identieke producten (homogeen) vrij weinig voorkomen.
Oud 07-10-2009, 20:00
robin_ac_17
robin_ac_17 is offline
Dit komt doordat er bij een oligopolie sprake is van veel aanbieders. Deze aanbieders zijn er omdat het gaat om veel verschillende varianten van een product, aangezien dit de manier is voor bedrijven om te concurreren. Bij een homogene markt kan er slechts geconcurreerd op alleen het prijsbeleid. Hier kunnen nieuwe ondernemingen moeilijk tussen komen, omdat de bedrijven die een groot marktaandeel hebben de kostprijs en dus de verkoopprijs laag kunnen houden, omdat er groot ingekocht wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 09:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit komt doordat er bij een oligopolie sprake is van veel aanbieders.
Dat is onzin. Een oligopolie heeft weinig aanbieders. Oligarchie betekend letterlijk 'weinigen-macht'.
Oud 08-10-2009, 19:36
AzN
AzN is offline
Bij 'n oligopolie zijn er inderdaad maar weinig aanbieders en omdat prijsconcurrentie in dat geval vrij zinloos is (dat leidt namelijk tot 'n neerwaartse prijsspiraal), proberen de aanbieders te concurreren door middel van productdifferentiatie. Vandaar dat de producten heterogeen zijn, denk ik.
Oud 28-10-2009, 11:31
late reactie
bent het met de persoon boven mij eens dit is veruit de meest logische beredenering

-late reactie-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten