Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2009, 18:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Verblijfspapier voor Turken veel goedkoper

DEN HAAG - Turken in Nederland zijn voortaan veel minder geld kwijt als ze hun verblijfsvergunning willen verlengen. Tot nu toe moesten ze daarvoor 188 euro aan leges betalen. Dat wordt 41 euro.

Dat heeft staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie besloten nadat het Europees Hof van Justitie haar in september op de vingers had getikt, omdat Turken hier veel hogere leges moesten betalen dan burgers uit EU-landen.

Te veel betaalde leges worden deels terugbetaald. Daarmee is een bedrag van 250.000 euro gemoeid. Door het lagere tarief loopt de Staat jaarlijks ongeveer 4 miljoen euro mis, schreef Albayrak dinsdag aan de Tweede Kamer.

Ze kondigt verder aan dat het voor buitenlanders vanaf half november fors duurder wordt om een verblijfsvergunning te krijgen. De verhoging is volgens de bewindsvrouw nodig om de kosten van de geleverde dienst van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) te dekken.

Inreisvisum duurder

Ook het inreisvisum voor kennismigranten wordt drie keer zo duur. Dat kost in het vervolg 750 euro. Albayrak verwacht niet dat daardoor minder kenniswerkers hierheen komen, omdat volgens haar uit onderzoek is gebleken dat de hoogte van de leges geen beslissende invloed daarop heeft. Vaak worden de leges door de werkgever betaald.

Wie na verlies of diefstal een vervangend verblijfsdocument wil, is 100 euro kwijt. Vorig jaar werden bijna 7800 vervangende documenten verstrekt.
http://www.nu.nl/binnenland/2115449/...goedkoper.html
Dit snap ik niet. Waarom wordt Turkije met EU-landen vergeleken? Als inwoners van niet-EU landen 188 Euro aan leges moeten betalen, moet Turkije dat ook (mits er 1 of ander speciaal verdrag is, maar dat laatste zie ik niet terug in dit artikel). Wie weet er het fijne van?
Oud 03-11-2009, 23:38
Joostje
Joostje is offline
Geen idee, ik denk dat de Turkse ambassadeur gewoon goed gelobbyed heeft.
Oud 04-11-2009, 07:47
Verwijderd
Er zal wel een speciale bepaling in Europese regels zijn voor Turkije.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 09:19
Verwijderd
Voor Nederlanders kost het een tientje om drie maanden in Turkije te blijven.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 09:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Voor Nederlanders kost het een tientje om drie maanden in Turkije te blijven.
Dit gaat toch niet om een toeristenvisum?
Oud 04-11-2009, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Dit gaat toch niet om een toeristenvisum?
Ik weet even niet hoeveel een Turks verblijfsvergunning kost, wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat wetten wat betreft immigratie sowieso scheef zijn geregeld, familie in turkije kan ons niet even opzoeken, omdat hun salaris te laag zou zijn, maar tegelijkertijd gaan er wel jaarlijks duizenden Nederlanders naar Turkije.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 09:29
Gatara
Gatara is offline
Mm... eigenlijk kan dit topic wel dicht, want ik heb het antwoord gevonden

Citaat:
Gevolgen van de uitspraak van het hof van Justitie in de zaak Sahin

Bepaalde groepen Turkse onderdanen die rechten kunnen ontlenen aan de standstillbepaling van het Turks Associatierecht hoeven voortaan slecht 41 euro aan leges te betalen voor aanvragen voor verlenging van hun verblijfsvergunning. Dat heeft staatssecretaris Albayarak van Justitie besloten naar aanleiding van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in september. Het Hof oordeelde in een individuele zaak dat het huidige legestarief van € 188,- onevenredig hoog was in vergelijking met onderdanen van de Europese Unie. Het Hof beriep zich daarbij op het associatierecht tussen Turkije en de Europese Gemeenschappen. De verlaging van de tarieven bij verlengingsaanvragen zijn niet van toepassing op Turkse onderdanen niet in Nederland mogen werken.http://www.justitie.nl/actueel/persb...x?cp=34&cs=579
Maar je mag natuurlijk ook nog altijd reageren dit terecht is of niet
Oud 04-11-2009, 09:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik weet even niet hoeveel een Turks verblijfsvergunning kost, wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat wetten wat betreft immigratie sowieso scheef zijn geregeld, familie in turkije kan ons niet even opzoeken, omdat hun salaris te laag zou zijn, maar tegelijkertijd gaan er wel jaarlijks duizenden Nederlanders naar Turkije.
Turkije is natuurlijk vrij om die leges ook te verhogen voor toeristenvisa
Oud 04-11-2009, 12:04
T_ID
T_ID is offline
Lol, de mond vol over kennismigratie stimuleren, maar daarna de kosten daarvan verdriedubbelen. Balkenende IV blijft verbazen met hun zwalkende asiel- en immigratiebeleid.
Oud 04-11-2009, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Lol, de mond vol over kennismigratie stimuleren, maar daarna de kosten daarvan verdriedubbelen. Balkenende IV blijft verbazen met hun zwalkende asiel- en immigratiebeleid.
Vrij ridicuul inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 21:26
Verwijderd
Vrouwe justitia heeft geen blinddoek maar een hoofddoek op. Hoe durft 't Hof!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 07:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Vrouwe justitia heeft geen blinddoek maar een hoofddoek op. Hoe durft 't Hof!
Oud 11-11-2009, 17:38
Setacery73
Setacery73 is offline
Ik ben in principe wel met je eens dat China in de praktijk geen rechtstaat is. In theorie is China wel een rechtstaat. Volgens me al jaartje of tweeduizend. Met de introductie van de examensysteem voor ambtenaren en wetten die in principe voor iedereen gelijk zijn. Staat en partij zijn theoretisch gescheiden. Maar in de praktijk zijn vaak de zelfde groep mensen die een ander petje op hebben. Overdrijf alleen niet de macht van de partij. Ze krijgen in de praktijk veel minder zaken voor elkaar dan ze willen. Allen bij noodsituaties worden de bevelen goed opgevolgd. Maar goed, je hebt helemaal gelijk als je kijkt hoe veel onrechtvaardig vonnissen worden geveld. Onafhankelijkheid van rechters is in te veel gevallen ver te zoeken is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten