Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wel moeten we het even in de tijd plaatsen: rond die tijd was het heel gewoon om 'wetenschap' te bedrijven waar een eerstejaars student vandaag de dag nog op zou spugen. Je had communistische wetenschappers die probeerden om op vooringenomen wijze onderzoeksresultaten te vinden die pasten in de ideeën van Marx en Lenin (de jaren '30 en '40 van de Frankfurter Schule bijv.). Dan had je mensen die werkten vanuit een wereldbeeld, nationalisten zoals Haushofer en Mackinder. Allemaal met vrij primitieve ideeën over wetenschapsbeoefening die totaal niet passen in wat men vandaag de dag verstaat onder wetenschap. Ze wisten totaal niet te ontsnappen aan hun omgeving en tijd en faalden daardoor als wetenschapper. Als je die nazi experimenten wilt bekijken, dan moet men bedenken dat 'de wetenschap' toen, iets heel anders was dan 'de wetenschap' nu. En nog waren hun methodes niet geaccepteerd en werden ze afgekeurd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Gaan we dat geneesmiddel dan maar niet gebruiken? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om er maar eens op de vragen van de TS in te gaan: als de testresultaten nu nog nuttig zouden zijn (heb ik zo mijn twijfels over), waarom dan niet gebruiken? Ik zie er geen reden voor.
Over je tweede vraag: of wetenschap "ethisch verantwoord" is of niet is veel te vaag om een zinvolle vraag te zijn, om de volgende redenen: - Wetenschap is geen homogeen geheel dat zelf beslissingen neemt. Wetenschap bestaat uit vele verschillende mensen met vele verschillende ideeën. - Het hangt af van de morele code die je zelf aanhangt. Definieer dus eerst wat je ethisch vindt en ga vervolgens "wetenschap" toetsen aan die ideeën. Waarschijnlijk wordt dat een vruchteloze verhandeling, waarna je je vraag zal moeten specificeren. - Zelfs al zou je tot de conclusie komen dat de wetenschap "niet ethisch" is, wat dan? Wetenschap verbieden? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Laat ik de vraag andersom stellen. Is het ethisch verantwoord om mensen dood te laten gaan, omdat we weigeren bepaalde kennis te gebruiken, omdat die kennis is verworven op een manier waar we tegen zijn maar die we niet meer kunnen veranderen?
Om het nog verder te trekken: zou je tegenover nabestaanden kunnen verantwoorden dat hun voorouders zijn vermoord in gruwelijke experimenten, maar dat we de resultaten van die experimenten niet willen gebruiken omdat ze zo gruwelijk waren, en ze dus als het ware voor niets zijn gestorven? (of er nog gebruik wordt gemaakt van die inzichten is moeilijk te stellen, omdat er wel gebruik wordt gemaakt van inzichten waarvoor de basiskennis nodig is die 'we' toen hebben verworven. Maar het zou goed kunnen dat we die anders vijf jaar later op ethisch correcte wijze hadden verworven natuurlijk.) Laatst gewijzigd op 28-10-2009 om 11:17. |
![]() |
||
Laat ik voorop stellen dat ik vind dat ik het prima vind dat de testresultaten van toen als basis worden gebruikt voor de kennis van nu. Mijn leraar zij ook niet dat die testresultaten niet gebruikt moeten worden, enkel dat ze er een raar gevoel bij kreeg als ze eraan dacht hoe die verworven zijn.
Citaat:
Misschien is de vraag of wetenschap ethisch is inderdaad te vaag. Anders stellen dan. Wat vinden jullie dat vandaag de dag nog moet kunnen om wetenschappelijk kennis te verwerven? En een andere, misschien hele rare vraag: Zouden jullie, als het kon, alles wat er tegenwoordig bekend is over wetenschap willen 'vergeten' of laten 'verdwijnen' op grond van dat die kennis 'verkeerd' verworven is? En wat voor kennis is volgens jullie op veel te gruwelijke wijze verworven?
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Het sleutelwoord is de keuze van de proefpersonen.
||
Citaat:
Als er iemand is die zich in wil laten enten is het natuurlijk een ander verhaal.
|
Mensen zijn niet ethisch verantwoord, vanzelfsprekend menselijke onderzoeken dus ook niet (altijd).
Maar als er op de een dan wel andere manier lering uit getrokken kan worden, lijkt me het niet slim om de resultaten te negeren. Nu ben ik verder ook niet zo hypergevoelig als het ineens over joden gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Überhaupt, hoe zie je dat voor je? Je zult altijd eerst moeten experimenteren op dieren, en daarna op mensen, voordat je weet wat een mogelijk medicijn doet. Je hebt altijd het probleem dat je mensen mogelijk iets geeft dat niet werkt, of verkeerd werkt. En werkt een vaccin wel, dan zit je er weer mee dat de controlegroep die een placebo kreeg onnodig is blootgesteld. Zie bijvoorbeeld de tests met het vaccin tegen Aids in Thailand. Het bleek nauwelijks effectief, maar wellicht hadden enkele mensen in de placebo-groep geen aids gekregen als ze wel waren gevaccineerd. En aangezien je dat soort dilemma's nooit kunt voorkomen, moeten we ze gewoon accepteren.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat is je echte leeftijd? Cookie | 201 | 13-12-2006 23:23 |