Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk verhaal mag van jou de wedstrijd winnen?
Aanvallen of rennen 0 0%
Veranderingen 1 5.56%
Er was eens een meisje - proza 2 11.11%
Groot 2 11.11%
Knieën en haren 3 16.67%
Michiels Oogappel 3 16.67%
Nieuw 1 5.56%
Poep 5 27.78%
Zeg maar Zaar 1 5.56%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2009, 16:09
flyaway
flyaway is offline
Lieve Letteraars,

We zijn heel blij met het aantal inzendingen en het enthousiasme om deze verhalenwedstrijd! Alvast hartelijk dank voor het meedoen.

Wat gaat er nu gebeuren?
De jury - Ieke en MartinV (de welverdiende winnaar van de vorige verhalenwedstrijd!) - gaat zich beraden over de ingestuurde verhalen. Wanneer zij tot een besluit zullen komen is nog onbekend, de keuze zal lastig zijn.
Verder kunnen jullie alvast stemmen op een verhaal in de Poll, de stem zal enkel geldig zijn als motivatie hiervoor is vermeld door de stemmer . De deadline voor het stemmen zal afhangen van de deadline van de jury.

Er zijn dus twee prijzen, de juryprijs en de publieksprijs. De winst die te behalen valt is eeuwige roem en waarschijnlijk een plaatsje in de volgende jury!

Succes en veel plezier iedereen met de verhalen!

NB:
- Er passen maar vijf bijlagen in een post, dus de volgende komen in de volgende post! Vergeet die niet. Ze staan op alfabet vermeld.
- En als jouw verhaal per ongeluk niet in de poll en / of de bijlagen is verschenen, stuur mij alsjeblieft een PM en dan komt het helemaal in orde (forumbazen zijn ook maar mensen die maken wel eens foutjes).
- Voor aanpassingen in opmaak kun je mij ook een PM sturen
- Als de titel niet goed vermeld is in de poll kun je ook een PM sturen naar mij, dan zal ik die aanpassen (wat de titel was, was soms verwarrend)
- Verhalen staan in dezelfde opmaak zoals ik ze ontvangen heb, sommige stonden los in de email, hiervoor kan dus ook gePMd worden als deze nog in een andere opmaak gezet horen te zijn.

Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Aanvallen of rennen.doc (30.0 KB, 40x gelezen)
Bestandstype: doc Er was eens een meisje - proza.doc (40.5 KB, 33x gelezen)
Bestandstype: doc Groot (1).doc (35.5 KB, 44x gelezen)
Bestandstype: doc Michiels Oogappel.doc (36.5 KB, 28x gelezen)
Bestandstype: doc Veranderingen.doc (35.5 KB, 18x gelezen)

Laatst gewijzigd op 07-10-2009 om 16:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2009, 16:11
flyaway
flyaway is offline
En nog wat verhalen

+1
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Nieuw - Microsoft Office Word-document (6).doc (26.5 KB, 28x gelezen)
Bestandstype: doc Poep.doc (46.5 KB, 38x gelezen)
Bestandstype: doc Zeg maar Zaar.doc (30.5 KB, 29x gelezen)
Bestandstype: doc Knieën en haren.doc (33.0 KB, 37x gelezen)

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 16:15
Geel
Geel is offline
Citaat:
Er zijn NEGEN verhalen binnen!
Ik tel er maar acht?
Oud 03-10-2009, 16:17
flyaway
flyaway is offline
Klopt, door typfout was er eentje niet in de juiste map gekomen. Nu zijn het wer wel negen!

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 17:39
Allure
Allure is offline
*weghaal*

Laatst gewijzigd op 03-10-2009 om 17:48.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 17:47
Issun
Issun is offline
*weghaal*
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 17:48
flyaway
flyaway is offline
Bij vragen of opmerkingen PM sturen, want het is de bedoeling dat dit anoniem gaat
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 18:01
Issun
Issun is offline
Ik kreeg een beetje kippenvel van het einde van 'Poep'. <3
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 18:08
Allure
Allure is offline
Aan wie moet ik dan precies die PM sturen?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 18:24
Issun
Issun is offline
Citaat:
- Voor aanpassingen in opmaak kun je mij ook een PM sturen
Flyaway dus.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 09:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
*flyaway pb stuurt*

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 09:27.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 13:15
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Zitten een paar interessante tussen.

'Er was eens een meisje' vond ik echt heel intrigerend. Ik voelde echt mee met de hoofdpersoon. Zonder te veel poespas beschreven. Dat maakte het goed.

'Michiels Oogappel' was best herkenbaar. De frustratie en onmacht werden goed beschreven. Mooi abrupt einde die ik niet had verwacht.

'Groot' ga ik nog wel keer lezen. Zeer interessant. Deed me denken aan Oosterse filosofie.

Weet nog niet op welke ik ga stemmen...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 15:46
Geel
Geel is offline
Bij "Groot" heb ik het idee dat ik wel weet van wie dat verhaal is.

Edit: Ik heb alle verhalen, behalve die er op het laatst nog bijkwam, gelezen en ga straks wel uitegbreid commentaar geven.
Oud 04-10-2009, 15:52
Geel
Geel is offline
Bij de weg, Knieën en haren staat nog niet in de poll.
Oud 04-10-2009, 15:56
Issun
Issun is offline
Wie doen er eigenlijk allemaal mee?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 16:17
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Bij de weg, Knieën en haren staat nog niet in de poll.
Aangepast Dacht dat alleen een plus dat kon doen, maar had daar dus wel de optie voor

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 17:24
Miekje*
Miekje* is offline
'Zeg maar Zaar' vind ik een erg bijzonder verhaal, misschien stem ik daar op. Een beetje gedramatiseerd is het wel.
Oud 04-10-2009, 22:51
Giles
Giles is offline
Pfoe, van de eerste drie word ik nog niet echt vrolijk en ik moet toegeven dat ik losse topics fijner vond, in plaats van op transfers wachten. Maar ja, zo is het.
Oud 05-10-2009, 07:26
Issun
Issun is offline
Ik vind het idee van losse topics eigenlijk ook wel fijner, maarja.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 09:30
flyaway
flyaway is offline
Oh bij mij downloaden ze heel snel Ik heb dat eigenlijk gedaan omdat de lettertypen anders waren. Maar aparte topics kan ook... Het is dus vooral de lettertypen waardoor ik ze als bijlage gedaan heb.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 12:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Lettertypen zijn toch eigenlijk helemaal niet belangrijk... Maar bij mij laden ze ook wel snel, dus het maakt mij niet zoveel uit. Ik heb gisteren een aantal verhalen kort doorgekeken en ik vind de kwaliteit ontzettend wisselvallig, maar er zitten volgens mij wel een aantal goede verhalen bij.
Oud 05-10-2009, 15:55
flyaway
flyaway is offline
Dan doen we voor de volgende wedstrijd dat de verhalen gewoon in forumlettertype worden gepost, tenzij echt opmaak erbij hoort En dat ze dus zonder extra vermelding dat het lettertype uitmaakt gewoon op het forum worden gepost in aparte topics.

Ik zie het verschil niet helemaal, maar ik vind het verder prima als jullie dat willen. Feedback is prima
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 20:13
Geel
Geel is offline
Hehe, om nog een beetje te zeuren: Ik vind dit veel fijner dan losse topics, maar losse topics zijn ook prima.

Er zijn twee verhalen waarbij ik denk dat ze door kleuters geschreven zijn, maar voor de rest is de kwaliteit prima .

Alleen snap ik het einde van Poep niet helemaal.
Oud 05-10-2009, 20:26
Allure
Allure is offline
Ik heb ze bijna allemaal (vluchtig) doorgekeken en er zitten echt goede verhalen bij. Ook eentje waar heel veel spelfouten in zitten, dan vind ik het lastig om nog objectief te oordelen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 06:45
Issun
Issun is offline
Spelfouten op Letteren kunnen écht niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2009, 08:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Aanvallen of rennen

Een fantasierijk verhaaltje. Of geschreven door iemand die nog niet zo goed Nederlands kan, of heel erg snel geschreven en daarna niet meer nagelezen. Zinnen als
Citaat:
Met haar rechte hand kamt ze haar goudkleurige haar naar achteren, intussen dat haar linkerhand speelt met de paarse gras die groeide tussen de gladde stenen.
kloppen gewoon niet. Jammer dat we niet te lezen krijgen hoe de meisjes weer terug in de normale wereld zullen keren!

asjf
Aan het kommagebruik schort nogal wat, al direct in de eerste zin bijvoorbeeld, maar daarna kom je echt rare dingen tegen:
Citaat:
Het was druk op straat maar, ik was toch op mijn hoede.
Dus ik raad je aan om de interpunctieregels een keer goed door te nemen, want verder is je verhaal best goed geschreven. Ook hier weer een open einde, maar wel een mooi open einde. En ik vind dit grappig:
Citaat:
‘Heb jij boeken besteld?’vroeg ze verbaasd,’Je zou nog eerder neppe uggs dragen!’
Oud 06-10-2009, 09:54
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb de eerste vier verhalen gelezen.

Ik vind inderdaad het eerste verhaal,Aanvallen of Rennen erg onafgewerkt. Of geschreven door iemand die nog niet zo goed Nederlands kan. Ook de titel is bevreemdend; voor mijn gevoel zou het Vechten of Vluchten moeten zijn. Dat klinkt veel fijner. (Zo heette mijn profielwerkstuk )

Asjf vond ik een goed verhaal, ik heb erom gelachen en er zaten ook wel spannende of beklemmende momenten in. Jammer van de taal- en interpunctiefoutjes.

Er was eens een meisje deed me een beetje denken aan verhalen die ik schreef toen ik dertien was: het idee is goed, maar er wordt geprobeerd het te groot te maken. Het onderwerp is denk ik te groot voor het verhaal. Zegmaar.

Groot vond ik echt een fantastisch verhaal. Enorm beeldend, enorm dromerig, een beetje zoals the Never Ending Story. Petje af!

Knieën en Haren vond ik echt een verrukkelijk verhaal, zo herkenbaar, ik wil zo graag mee op die motorfiets <3

Michiels oogappelvond ik niet zo fijn. Erg gefragmenteerd en niet helemaal begrijpelijk; wat gebeurt er nu en wat zijn flashbacks? Of zitten er ook flashforwards in? Of bedenkt hij het maar?

Nieuw-microsoft office word document (goeie titel ;x) vond ik niet zo bijzonder. Erg onaf; eerder de inleiding van een veel interessanter verhaal. Maar het interessante verhaal ontbreekt.

Poep vind ik echt een enorm vervreemdend verhaal. En bij het gebouw krijg ik een beetje een Trainspotting-beeld, dat komt door de titel denk ik.

nou, laatste edit.
Zeg maar Zaar. Ik vind het echt heel lief! De namen vind ik niet bij elkaar passen, maar het is echt vreselijk herkenbaar. En wat tof dat ze uiteindelijk zusjes zijn^^ Het had wel iets beter beschreven kunnen worden, ook de inhoud van de brief, maar toch een fijn verhaal

Laatst gewijzigd op 06-10-2009 om 10:33.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 10:34
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik denk dat ik nu moet kiezen tussen Knieën en Haren en Groot. Dat waren toch mijn favorieten.

edit:

Ik vind Knieën en Haren een beetje een vervelende titel, maar ik vind het echt een heel erg fijn verhaal. Maar Groot vind ik ook zo goed!

Ik denk dat ik voor Groot ga, omdat ik het in Knieën en Haren vaak moeilijk vond te zien wie wat zei en wie wie precies was. En van Groot krijg ik zo'n lekker oneindig gevoel.

Laatst gewijzigd op 06-10-2009 om 11:50.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 16:26
Geel
Geel is offline
Aanvallen of rennen: Het einde is het enige pluspuntje aan dit verhaal. Verder wordt er de hele tijd met de tijd geknoeid (huhu) en is de woordenschat niet echt verbijsterend, eerder kinderachtig. Het hele verhaal is eigenlijk een beetje kinderachtig, met het verkeerd vervoegde werkwoord schrikken. O, en ik moet bij dit verhaal denken aan het boek De reis door de Droomwoestijn

Asjf: Waarom heeft dit verhaal geen titel? Voor de rest is heb ik het gevoel dat dit verhaal niet echt origineel is, niet dat ik een soortgelijk verhaal heb gelezen maar het idee, door de manier van schrijven, komt heel gestolen over.

Er was eens een meisje: Het idee van dit verhaal vind ik een beetje cliché, al is de manier waarop het geschreven wel origineel. Vooral het einde vond ik goed. Soof (ik denk dat het voor Sofie staat) vind ik echt een kutpuber. Misschien een beetje onrespectvol omdat ze haar moeder verloren is, en ik begrijp ook wel dat het echt heel erg moeilijk is dan, maar god, wat een zeur! Voor de rest wel een leuk verhaal hoor.

Groot: Wat een ontzettend leuk verhaal! Het doet me denken aan een sprookje, en beetje aan Hans Christian Andersen. De manier van schrijven, en het ontbreken van spelfouten, vind ik erg goed. Eén van de beste verhalen.

Knieën en haren: Ik weet niet of het de bedoeling is van dit verhaal maar ik heb bij alle personages het gevoel alsof ze allemaal kinderen zijn, behalve misschien Henk. Het verhaal zelf is erg leuk geschreven, al is het soms een beetje onduidelijk wie wat zegt. En op het einde vind ik dat Ester wat minder volwassen had moeten reageren!

Michiels Oogappel: Ik vind dit verhaal een beetje op Knieën en Haren lijken, de manier waarop het geschreven is in ider geval. Het verhaal is prima geschreven, op één punt is het een beetje onduidelijk of het nog steeds de flashback is of het ‘heden’. De verliefdheid van Michiel vind ik niet erg goed overkomen, ik denk dat er te weinig clichés inzitten. (Maar of dat nou goed of fout is.. )

Nieuw (of De Jeugd van Vroeger): Hmm… ja… eh… het zijn 280 achter elkaar geplaatste woorden, meer niet. De enter toest is ook te vaak gebruikt. Ben helemaal niet benieuwd naar hoofdstuk 2.

Poep: Is het nou Mike, Mickey, Maik, Michel of Michelle? En gaat dit verhaal over een een jongen die een meisje wordt? Ik snap het gewoon niet.

Zeg maar Zaar: Dit verhaal vind ik veel te plosteling. Een maximum van 3000 woorden is volgens mij wel genoeg om een verhaal iets uitgebreider te vertellen. Het idee is best aardig, niet helemaal origineel, maar wel leuk om te lezen, alleen jammer dat het einde zo’n anticlimax is.
Oud 06-10-2009, 16:45
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
inderdaad, Asjf deed me een beetje denken aan het verhaal van Clueless.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 17:02
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Ik vond het heel moeilijk kiezen tussen Michiels Oogappel, Groot en Er was eens een meisje. Maar ik heb uiteindelijk toch voor Er was eens een meisje gestemd, omdat die weinig pretenties had en lekker zwartgallig was. Ik kon me er goed in verplaatsen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 22:31
Giles
Giles is offline
Tot wanneer kan er beoordeeld worden? Want dan zal ik proberen wat beter op mijn tijd te letten.
Oud 07-10-2009, 11:10
flyaway
flyaway is offline
Ik weet niet hoe ver de jury is met het beoordelen, maar je hebt nog zeker een week
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 14:12
Miekje*
Miekje* is offline
Hoooh, ik had 'Knieën en haren' nog niet gelezen. Wat een leuk verhaal is dat! ^^
Oud 07-10-2009, 16:48
flyaway
flyaway is offline
Edit: asjf => Veranderingen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 20:18
Geel
Geel is offline
Nou toch maar even stemmen dan: Ik ga voor denk ik toch voor Groot omdat dat verhaal het meest originele en het meest professionele verhaal is.
Oud 07-10-2009, 23:14
Lydia Field
Lydia Field is offline
Ik zal niet commentaar geven op alle verhalen, de meesten waren momenten, of schetsen en daar hou ik niet van. Verhalen die van A tot Z liepen waren Poep en Groot.

Groot was te stichtelijk en de aanzet duurde lang. Daarom ging mijn stem naar Poep.
Oud 07-10-2009, 23:19
Vandaag de Drol
Vandaag de Drol is offline
Ik vond Poep ook geniaal erachter komen dat je ex vriendje voor je gezeten heeft...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 14:07
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik vond Poep ook geniaal erachter komen dat je ex vriendje voor je gezeten heeft...
Wat, heeft er iemand in de gevangenis gezetetn in dat verhaal? Dat kreeg ik niet mee?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 14:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Er was eens een meisje

Ik vraag me heel erg af wat de functie is van die dikgedrukte stukjes en zeker dat gedicht aan het einde, de rest is leuk geschreven, maar dit maakt het erg sentimenteel. Ik vind eigenlijk het begin van het verhaal het leukst. En dat ze 'schattie' wordt genoemd, hehe. De sfeer van het verhaal spreekt me wel aan.

Groot

Mensen zijn positief over dit verhaal, dus ik ben benieuwd. Wat wel meteen opvalt, is dat er geen enter staat tussen de titel en het verhaal. Het idee over die reus vind ik op zich wel leuk, maar ik vind het verder erg zweverig en het kon me niet zo boeien.

Michiels Oogappel

Een hoop witregels. Maar de naam 'Heleentje' vind ik geniaal gekozen en er staan een aantal goede zinnen in. Ik vind de opbouw van het verhaal wel goed, niet verwarrend, vind alleen dat de verliefdheid iets teveel uitgespeld wordt, dat was niet nodig geweest.
Oud 08-10-2009, 15:18
Issun
Issun is offline
Citaat:
Wat, heeft er iemand in de gevangenis gezetetn in dat verhaal? Dat kreeg ik niet mee?
Zitten in de zin van op een stoel zitten, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 09:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
De jeugd van vroeger

Oké, ik stel mij dat voor. En dan? Dan is het aan jou, de schrijver, om daar iets mee te doen, om te beschrijven hoe dat zou zijn! Nu heb je een heel verhaal bedacht, maar het eigenlijk niet uitgewerkt. Verder verwissel je jouw met jou, dus ik raad je aan om voordat je dit verhaal gaat uitwerken (echt, er zit genoeg informatie in voor een heel boek!) de spelling- en grammaticaregels eens door te nemen.

Poep

Ook hier: interpunctieregels! Aan het einde van een zin hoort een punt. Er zitten leuke details in het verhaal, zoals het stukje over de spiegel in het toilet. Tegelijkertijd verzandt het door die details soms een beetje in geneuzel en word ik net niet genoeg nieuwsgierig gemaakt naar wie Michelle nu precies is. Terwijl ik het verhaal an sich wel leuk en interessant vind. In tegenstelling tot anderen vind ik het gehaspel met de namen niet verwarrend, ik had alleen wel consequent voor Maik of Mike gekozen (behalve in de laatste zin natuurlijk).

Zeg maar Zaar

Ik vind dit een sympathiek verhaaltje. Het is een beetje onaf, het gaat allemaal te snel, maar ik heb zo gauw geen taalfouten gezien en glunderen is natuurlijk een geweldig woord. Ja, dit is een beetje kort commentaar, maar je verhaal was dan ook nogal kort!
Oud 09-10-2009, 16:39
Allure
Allure is offline
Ik twijfel tussen Groot, Knieën en haren en het verhaal met Heleentje (ik weet even niet meer welke titel daarbij hoort), ik ga ze vanavond nog een keer doorlezen en dan stemmen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 18:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Zitten in de zin van op een stoel zitten, denk ik.
ohja! Ik dacht 'voor je gezeten' als in in jouw plaats in de gevangenis gezeten.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 10:51
Rationeel
Rationeel is offline
tot wanneer kan ik stemmen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 13:51
flyaway
flyaway is offline
De jury is volop in beraad, dus ik geef je nog zeker een week
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 15:15
Geel
Geel is offline
Ik zou ontzettend graag willen weten waarom er iemand op Nieuw (of De Jeugd van Vroeger) heeft gestemd. Ik heb nu zo een vermoeden dat het de schrijver zelf is geweest die op zijn/haar eigen verhaal heeft gestemd...
Oud 11-10-2009, 15:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het sowieso opmerkelijk dat er al tien stemmen zijn gegeven, volgens mij is dat niet in het topic terug te vinden.
Oud 12-10-2009, 16:37
Allure
Allure is offline
Ik vind de schrijfstijl van Groot erg goed en professioneel (al staat er wel vaak 'de reus' waar er ook met 'hij' verwezen kan worden), maar het verhaal spreekt me minder aan. Dus ik twijfel.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2009, 16:40
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wanneer krijgen we de uitslag?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten