Hoi,
Misschien is dit een beetje een saai onderwerp, maar wie weet loopt er hier iemand rond die er verstand van heeft

Naar aanleiding van een conflict met Esprit (online bestellen), waarbij ik de algemene voorwaarden eens heb bekeken en een paar standaardmailtjes heb gekregen, is bij mij de volgende theoretische vraag opgekomen.
Zij adverteren op de site met "op rekening betalen" maar als het puntje bij het paaltje komt staan ze dat nogal vaak niet toe. Als excuus gebruiken ze dan een mogelijke "kredietwaardigheidscontrole" (ookal is zoiets niet van toepassing) en kunnen ze verder geen informatie geven.
Om een kredietwaardigheidscontrole te doen moet je gegevens opvragen bij het BKR. Esprit staat niet op de deelnemerslijst van organisaties die dat kunnen doen.
Is het dan ueberhaupt wel mogelijk dat zij zo'n controle uitvoeren?
1. Een mogelijkheid: ze hebben misschien wel een contract met een incassobureau dat aan gegevens uit het BKR kan komen, maar mag Esprit daar dan indirect ook gebruik van maken?
2. Een andere mogelijkheid is dat zij gewoon kijken of de klant al bij "hun" incassobureau bekend is en dat ze op basis daarvan hun oordeel vormen. Maar mag dat wel?
3. Of Espit is onderdeel van een organisatie die wel inzage heeft bij het BKR. Maar ik zou niet weten welke?
4. Esprit heeft niet de mogelijkheden/rechten om iemands kredietwaardigheid of bekendheid bij een incassobureau te checken.
Maar hoe kunnen ze dat dan beweren?
5. Iets anders...?