Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2010, 17:52
dwight88
dwight88 is offline
hallo,

deze winter is de 1e waarbij ik 'zelf', dus niet via de huurbaas, de energierekening betaald. Onlangs poste ik al over ons voorschot van 234,- per maand, wat ons een terugbetaling van 1100 euro opleverde. Nu betalen we 117,- per maand.

Nu het wat kouder is gebruiken we, over de afgelopen 3 maanden, per maand:
320 KWh
100 m3 gas

Als ik dit zou doortrekken per jaar (wat natuurlijk niet realistisch is),zou ik uitkomen op een jaarverbruik van ongeveer 3600 KWh en 1200 m3 gas, wat i.m.o. veel is voor een 2 persoonshuishouden waarbij we allebei werken.

Nu mijn vraag: wat verbruiken jullie zo ongeveer in de winter per maand, en wat per maand in de zomer?

Ben benieuwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2010, 18:58
Ivo
Ivo is offline
Mijn gasmeter tikt ongeveer 1 kuubje per maand verder, maar dat is alleen kook-gas. Warm water komt bij mij uit een elektrische boiler en verwarming gaat via blokverwarming, maar gelukkig wel met warmtemeters. Daarvan krijg ik dus een afrekening via de woningbouw.

Elektriciteit verbruik is in de winter wel wat hoger als in de zomer. In de zomer verbruik ik zo'n 110 KWh en in december heb ik 149 KWh verbruikt. Maar dat van december is wel iets vertekend, omdat ik de laatste week van december de hele week vrij was en dan dus veel vaker de waterkoker gebruik voor thee/soep, pc langer aan heb en een paar keer gasten heb gehad die bleven eten. De elektrische oven die heb ik die week daardoor veel gebruikt en ook het avondje gourmetten telt natuurlijk mee. Ik denk dat als ik geen vakantie had gehad m'n verbruik op ca. 130 KWh was gekomen. Maar wat maakt het uit, die paar KWh-tjes zijn niet de kosten Gemiddeld netto €0,10 per KWh (excl energiebelasting maar ik kom niet boven de vrijstelling), grootste deel van mijn energiekosten zijn de vastrecht kosten enzo a €375 per jaar voor gas+elektra! En dan betaal ik ook nog een stuk vaste kosten voor m'n verwarming...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 19:47
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Gas hebben we helemaal niet, wij zijn aan stroom zo tussen de 26-30 euro kwijt per maand (en dan aan het eind van het jaar rond de 40 euro terugkrijgen), dat komt neer op zo'm 1800 Kwh per jaar. Dat is ook voor koken, wat er wordt hier gekookt op keramisch.

Daarnaast zijn wij per maand 87,50 kwijt aan warmte (verwarming) en warm water, dat gaat hier in het gebouw via een warmtepomp. Vorig jaar kregen we hiervan bijna 250 euro terug. Zal dit jaar wel meer zijn, want vorig jaar hebben we +/- 5 Gj aan warmte verbruikt, en dit jaar slechts 1 Gj, warmwater gebruik is wel ongeveer gelijk gebleven.

Oh ja, dit is voor een 2 persoons nieuwbouw appartement, wat vrij goed geisoleerd is.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 20:12
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb het nooit in winter/zomer berekend. Ik betaalde destijds 60 euro per maand aan gas en electra, waarvan 10 euro electra was en dus 50 euro aan gas per maand. Voor een tussenwoning van 35m2 en stoken tot 19/20 graden. (Ter vergelijk: de rekening van de buurvrouw was 120 euro per maand en die stookte op 23 graden).

Maar let er wel op dat we dit jaar een strenge(re) winter hebben en dus meer gas verbruiken dan voorgaande jaren.

In de zomer gebruik je eigenlijk weinig gas, verwarming staat dan uit en gas gebruik je dus alleen om te douchen en om te koken.
Oud 11-01-2010, 21:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik betaal per maand 65 euro voor elektriciteit en gas. Is een beneden, tussenwoning dus boven en naast me zijn er ook mensen die stoken. Ik ben overdag vrijwel nooit thuis, doordeweek zeker niet en in het weekend ongeveer de helft van de weekenden denk ik. Als ik weg ben staat de CV op 16 graden, als ik thuis ben meestal op 19,5. M'n vriend is ongeveer de helft van de tijd bij me. Ik douche niet veel en lang en hij ook niet. We doen zuinig met energie, spaarlampen, niet onnodig lampen laten branden, apparatuur niet op standby, etc. Ik zou moeten kunnen zien wat ik verbruikt heb tussen maart vorig jaar en nu en ik kan ook zien wat ik verbruikt heb vanaf oktober en nu dus dan kan ik zomer en (tot nu toe) winter wel eens uitsplitsen. Als ik eraan denk zal ik het voor je uitrekenen Vind het zelf ook wel handig om een beetje te vergelijken.
Oud 13-01-2010, 10:43
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Gemiddeld voor een 2-persoonshuishouden is het elektriciteitsverbruik per jaar: 3323 kWh per jaar. Het gasverbruik van een flat is ongeveer 850 m3 en die van een tussenwoning 1469 m3 (ik weet niet wat voor type woning je woont). Dit is een gemiddelde voor het hele jaar, zomer en winter meegenomen.
Milieucentraal heeft laatst een persbericht verstuurd wat het je ongeveer meer kost nu je meer stookt in deze koude winter: http://www.milieucentraal.nl/nieuwsi...sten_door_kou_.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten