Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2009, 15:54
Ellen_x
Hoi,
Ik zou enorm graag een jaartje in het buitenland gaan studeren. Ik zit nu in mijn 5e jaar secundair onderwijs ASO.
Nu, dat kost echt veel en mijn moeder wilt dat ik dit doe als ik afgestudeerd ben.
Ik heb al wat opgezocht en het blijkt dat de keuze veel beperkter is en het duurder is als ik het pas zou doen na mijn hoger onderwijs/universiteit.
Er zijn beurzen beschikbaar, maar ik weet niet wat de vereisten hiervoor zijn. Kan er iemand mij dit vertellen?
Ik weet niet goed of ik best naar het buitenland kan na mijn laatste jaar secundair of pas na de hogeschool?
Ik zou heel graag buiten Europa gaan, liefst naar Latijns-Amerika.
Kunnen jullie mij helpen met mijn vragen?
Groetjes Ellen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2009, 15:59
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben niet zo goed bekend met de situatie in België, maar als je naar de universiteit gaat is het heel makkelijk om een (half) jaartje naar het buitenland te gaan. Vaak zijn de punten die je daar verdiend gewoon bruikbaar voor je studie, je hoeft daar geen collegegeld te betalen en je kunt vaak een beurs krijgen (binnen Europa bijvoorbeeld Erasmus, die is heel makkelijk te krijgen volgens mij). Je loopt er vaak wel wat studievertraging mee op, maar dat is ook niet het einde van de wereld en je kúnt het ook zonder studievertraging doen.
Als je op een andere manier naar het buitenland wil, bijvoorbeeld een jaar middelbare school kost dat idd een ontzettende hoop geld.
Oud 11-02-2009, 16:13
Ellen_x
Citaat:
Ik ben niet zo goed bekend met de situatie in België, maar als je naar de universiteit gaat is het heel makkelijk om een (half) jaartje naar het buitenland te gaan. Vaak zijn de punten die je daar verdiend gewoon bruikbaar voor je studie, je hoeft daar geen collegegeld te betalen en je kunt vaak een beurs krijgen (binnen Europa bijvoorbeeld Erasmus, die is heel makkelijk te krijgen volgens mij). Je loopt er vaak wel wat studievertraging mee op, maar dat is ook niet het einde van de wereld en je kúnt het ook zonder studievertraging doen.
Als je op een andere manier naar het buitenland wil, bijvoorbeeld een jaar middelbare school kost dat idd een ontzettende hoop geld.
Dank je!
Maar geen collegegeld, dat denk ik niet hoor, alleszins het is wat ik kan opmaken uit wat er op de site staat.
Er staat dat studeren in het programma 'college' 11.000€ kost voor Chilli en in het programma 'school' van 16 tot 18jaar kost er 7500€... Dat is wel een pak meer..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 16:16
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Dank je!
Maar geen collegegeld, dat denk ik niet hoor, alleszins het is wat ik kan opmaken uit wat er op de site staat.
Er staat dat studeren in het programma 'college' 11.000€ kost voor Chilli en in het programma 'school' van 16 tot 18jaar kost er 7500€... Dat is wel een pak meer..
Ik weet niet waar je die bedragen vandaan hebt? Als je op eigen houtje naar het buitenland gaat kost het idd een smak geld, universiteiten in het buitenland zijn vaak heel duur. Maar als je zoals ik zei op uitwisseling gaat dan betaal je alleen collegegeld aan je eigen universiteit en niet aan de universiteit waar je heen gaat. Wat meestal een stuk goedkoper is als je in Nederland of België woont.
Oud 11-02-2009, 16:29
Ellen_x
Citaat:
Ik weet niet waar je die bedragen vandaan hebt? Als je op eigen houtje naar het buitenland gaat kost het idd een smak geld, universiteiten in het buitenland zijn vaak heel duur. Maar als je zoals ik zei op uitwisseling gaat dan betaal je alleen collegegeld aan je eigen universiteit en niet aan de universiteit waar je heen gaat. Wat meestal een stuk goedkoper is als je in Nederland of België woont.

Ik heb een kijkje genomen op de site van YFU, daar kreeg ik deze tabel: http://yfu.emseli.be/fileadmin/conte...-CULT_2009.pdf
Op eigen houtje durf ik niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 16:33
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ik heb een kijkje genomen op de site van YFU, daar kreeg ik deze tabel: http://yfu.emseli.be/fileadmin/conte...-CULT_2009.pdf
Op eigen houtje durf ik niet hoor.
Met op eigen houtje bedoel ik buiten een uitwisselingsprogramma van de universiteit. En dus zoiets als die YFU, dat is ontzettend duur.
Oud 12-02-2009, 06:23
Breg
Breg is offline
Om aan te geven wat Briseis bedoelt; ik ben via een uitwisselingsprogramma van mijn universiteit nu een jaar in de Verenigde Staten. Normaal gesproken kost deze universiteit hier in de VS $23000 per jaar. Omdat ik via mijn thuis universiteit ga betaal ik daar het normale collegeld (weet niet wat het collegeld in Belgie is) en hoef ik die $23000 niet te betalen.
Oud 09-03-2009, 17:08
Shinosu
Shinosu is offline
Naast YFU heb je ook AFS; weet niet of die wat goedkoper zijn. En ook zo'n soort uitwisselingsjaar is eigenlijk een jaar ertussen uit en dus wat studievertraging, dus als je het jezelf makkelijk wil maken en minder wil betalen wacht je misschien beter tot je op de universiteit zit en kunt doen als Briseïs al zei.
Je hoeft daarmee ook niet binnen Europa te blijven; de KULeuven heeft bijv. ook akkoorden met universiteiten in de VS, Canada, Rusland, Japan.. etc. Bij sommige plaatsen ligt het er wel aan welke studie je doet. Maar je kunt daarvoor sowieso even op de website kijken van het international office.
Oud 11-03-2009, 11:26
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Om aan te geven wat Briseis bedoelt; ik ben via een uitwisselingsprogramma van mijn universiteit nu een jaar in de Verenigde Staten. Normaal gesproken kost deze universiteit hier in de VS $23000 per jaar. Omdat ik via mijn thuis universiteit ga betaal ik daar het normale collegeld (weet niet wat het collegeld in Belgie is) en hoef ik die $23000 niet te betalen.
Of je hoeft maar een klein bedrag te betalen.

Zo ging ik naar een universiteit in Wales waar mijn opleiding een contract mee had. Ik kon dus 'gratis' daar vijf maanden studeren (ik hoefde alleen het Nederlandse collegegeld te betalen, dus ong. 1600euro voor het jaar).
Een vriend van mij met een andere opleiding op dezelfde school moest wel betalen. Maar in plaats van de reguliere 15.000 pond die buitenlandse studenten moeten betalen, hoefde hij maar iets van 1.500 pond te betalen.

Het is dus veel goedkoper om via je vervolgopleiding naar het buitenland te gaan
En verder kun je altijd nog na je studie naar het buitenland. Ik ben net afgestudeerd en zit ondertussen al weer vier maanden op Sint Maarten. Ik heb hier dan wel een baantje, zodat ik gewoon kan rondkomen
Oud 20-11-2009, 02:17
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Naast YFU heb je ook AFS; weet niet of die wat goedkoper zijn.
Ze zijn allebei niet zo heel duur hoor, draaien op vrijwilligers. Mocht het inkomen van je ouders niet toereikend zijn kun je wellicht ook nog een beroep doen op een beurs (dit geldt iig voor YFU, weet niet of AFS het ook heeft).
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 09:14
Verwijderd
Het is zoals veel mensen zeggen verstandiger om tijdens je HBO/Uni jaren naar het buitenland te gaan dan daarvoor. Vraag er maar naar als je jezelf gaat orienteren op een opleiding!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 11:16
Daniel87
Daniel87 is offline
Ik raad het iedereen aan om te gaan studeren of stage lopen in het buitenland. Ikzelf heb het maarliefst 8 maanden in Spanje gedaan en echt een onvergetelijke tijd beleefd. Ik liep stage in een hotel in de Costa Brava. Iedereen die een onvergetelijke ervaring wilt beleven in het buitenland en hier een andere taal wil leren, van het land wilt genieten of de cultuur wilt opsnuiven raad ik aan om naar www.stagespanje.com te gaan en zich aan te melden. Ze hebben altijd een stageplaats beschikbaar omdat ze met super veel hotels samenwerken en naast de inkomsten die je hebt van je studiefinanciering en erasmusbeurs, betalen zij je ook nog eens 300 euro per maand. Ook hoef je geen woning te regelen. Dit doen zij voor je en je kan hier kosteloos verblijven, evenals dat het eten en drinken gratis is.

Ik hoop dat jullie net zo´n onvergetelijke tijd als mij zullen beleven.

Groeten,

Daniël
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten