Ik vond dat altijd héél leuk, en ik heb dat later ook nog met m'n zus gedaan (zij kwam dan bij mij logeren of ik bij haar en dan samen iets in elkaar schoen doen, snoepjes, klein cadeautje, erg leuk

) en nu doe ik 't vooral zelf, als ik het doe
We woonden eerst in een appartement waar we altijd onze schoenen buiten uit deden en die in de gemeenschappelijke hal lieten staan, op een avond kwamen we thuis en lag er ineens een énorme zak pepernoten in een van onze schoenen <3 We hebben een briefje met 'Dank u, lieve Sint!' opgehangen (die de volgende dag weg was) en we zijn nooit te weten gekomen van wie die pepernoten waren. Erg leuk, zo'n geheime Sint!
Als kind was 't een heel ritueel, toen ik nog geloofde, toen ging ik braaf m'n schoen bij de kachel zetten, wortel en tekening of verlanglijstje erin, bakje water erbij, suikerklontjes. En dan heel veel (en heel hard!) liedjes zingen. 's Ochtends vroeg naar beneden, dan constateren dat er van het water was gedronken en aan de wortel was geknabbeld, en dat de tekening weg was en de schoen gevuld met pepernoten. Dan natuurlijk heel hard 'dank u, Sinterklaas en Zwarte Piet!' zeggen en dan weer naar boven om de schoen in bed leeg te eten